Vilket är Sweclockers favorit-chassi?

Permalänk

Skulle tro att de som sitter på lite äldre chassin sitter på Antec P180-P183 alt. Antec 300. de var väldigt populära för något/några år sedan. På senare tid är det väl Fractal Design R3 som tagit över P18X-platsen och CM Elite 310/430 har budgetköparna.

Detta tar hand om flertalet köpare, då de flesta inte vill lägga mer än 1000kr på ett chassi.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Haf X är det bästa jag någonsin haft, men SweC användarnas favorit skulle nog bli Define R3 eller Antec P180 lådorna.

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

antec 1200 är det bästa jag haft förstår om många här inte gillar det för det lyser men underbar kylning och 3 fläktar framför 9 hårddiskar är väldigt bra tänkt.

Håller med!...enda minus är det lite tungt...jävligt jobbigt att rengöra filter i fronten...annars fruktansvärt bra kylning, om än lite i överkant på ljudnivån:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Antec P18x chassina är en klassiker som har funnits här på Swec väldigt länge.

Vet att många gillar Corsairs chassin men själv föredrar jag mitt Silverstone Fortress FT02 över allt annat och jag har mina anledningar.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Håller med där även om den har lite sämre luftflöde kyler den tillräckligt bra med luft kylning.

För vatten kylning är den nog bästa chassit på marknaden.

Basta for vattenkylning lar ju vara silverstone tj-07b eller annu battre men laskigt dyrt tj-11

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Sergeant44:

Antar att du menar 800D? Fick mig en liten tankeställare nämligen
Själv röstar jag på gamla hederliga Cosmos, inte S som jag dock sitter med.

Oj, 800D ska det vara. Den gamla trotjänaren Cosmos fungerar fortfarande. Burarna är bland de bästa hittills, saknar bara riktig hotswap.

Det kommer en ny version inom kort.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

650D är min favorit, fick dock nöja mig med ett Fractal Design Arc - det duger

Permalänk
Hedersmedlem

Silverstone Fortress 2 utan en sekunds tvekan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

P182 800D

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Avstängd

Jag röstar helt klart på Define R2 och R3.:)

Jag har inte R3 chassiet än men det är på G att införskaffas!:D Jag gillar R3 mer för att de har ordnat till smådetaljerna de inte "hann" ordna på lillebror R2:an.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Kör en R3 svart

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Håller med!...enda minus är det lite tungt...jävligt jobbigt att rengöra filter i fronten...annars fruktansvärt bra kylning, om än lite i överkant på ljudnivån:)

Jag rengör max en gång om året fläktfiltrena tar jag bara dammsugarn utanför funkar fint:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

R3 men skulle vilja ha XL för att CFX setupen inte skall bli så varm (detta trots maximalt antal fläktar).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fulltower: 800D eller Fortress 2
Miditower: 650D
Minitower: Lian Li PC-V351

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

R3 men skulle vilja ha XL för att CFX setupen inte skall bli så varm (detta trots maximalt antal fläktar).

Så du menar det finns en risk att komponenter så som HDD:ar inte blir tillräckligt kylda?:O Jag undrar eftersom jag vill Raid:a 8 st. HDD:ar och just använda R3:an för att det fått sådan positiv kritik angående just luftkylningen.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Fractal Design XL!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Har ett NXZT Phantom som jag är skitnöjd med.
Corsair Obsidian 800D och Thermaltake Level 10 GT är 2 andra favoriter som man inte hade tackat nej till.

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Så du menar det finns en risk att komponenter så som HDD:ar inte blir tillräckligt kylda?:O Jag undrar eftersom jag vill Raid:a 8 st. HDD:ar och just använda R3:an för att det fått sådan positiv kritik angående just luftkylningen.

Mjo, HDDs blir väl tillräckligt kylda (har 4st varav två SSD) men om du tänkt köra 8st mekaniska lär det bli hett i lådan. Nu använder jag iofs bara en av de två fläktplatserna i "taket" men tror att det är mer kall luft in som behövs. Kör mina fläktar på ca 50% för att hålla nere ljudnivån. För att vara ett ljuddämpat chassis tycker jag inte det är SÅ tyst som man hade kunnat tänka sig.

Ska du köra 8HDDs känn XL givet då de kommer att få en egen avskärmad del i chassit och kan därmed kylas individuellt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Mjo, HDDs blir väl tillräckligt kylda (har 4st varav två SSD) men om du tänkt köra 8st mekaniska lär det bli hett i lådan. Nu använder jag iofs bara en av de två fläktplatserna i "taket" men tror att det är mer kall luft in som behövs. Kör mina fläktar på ca 50% för att hålla nere ljudnivån. För att vara ett ljuddämpat chassis tycker jag inte det är SÅ tyst som man hade kunnat tänka sig.

Ska du köra 8HDDs känn XL givet då de kommer att få en egen avskärmad del i chassit och kan därmed kylas individuellt.

Jag tittade på Fractal Design XL chassiet: men blir inte kylningen "lidande"/konstig i och med att en del av HDD:arna ligger bredvid fläktarna fram? Jag menar då kommer ju all luft på långsidan av HDD:arna och inte som det brukar vara att luften träffar kortändan av HDD:n. Eller du tror kylningen är lika bra kanske t.o.m. bättre än på R3:an?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av razeer:

Tror du man fått plats med en Corsair H60 vattenkylning i någon av dem burkarna?

H60 får väl typ plats i nästan allt.

Permalänk
Medlem

R3an och 7/800D skulle jag nog säga faktiskt.
Främst för att jag har både R3 och 800D och är jätte glad över det ;D

Permalänk
Entusiast

Corsair obsidian 800D helt utan tvekan.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Funderade på vad folk använder för chassi, själv har jag ett NZXT Lexa som iofs fungerar men är lite sugen på att byta. Finns det ett chassi som generellt sett anses legendariskt? Personligen föredrar jag funktion och smarta lösningar framför bling.

Skulle vara kul med en poll för att se vad folk använder.

Själv har jag ett HAF932 från CoolerMaster.
Kanonbra kylning.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define Mini - ett modernare chassie för mATX som ändå tillåter i7, H60, stort 750W PSU och två grafikkort. Full tower lådorna är så 2000-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cazcade:

NZXT H2!!! Personligen tycker jag den är mycket bättre än Define R3 som jag anser vara en dålig kopia av Antec p180 serien... Fall inte för grupptrycket

Helt med där! H2an är helt fantastiskt smidigt och smart dessutom får man söka länge och väl i riket för ett ståtligare chassi, H2Owns helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Jag måste bara lyfta fram nya Xigmatek Elysium. Stort och gott om plats för mycket prylar till ett bra pris. Håller just på med att montera ihop i en sådan och den är nice.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk

r3, arc, eller 650d är det nog. själv tycker jag att iaf r3 är sjukt tråkig, men majoriteten här är nog emot mig

Permalänk

Gör en omröstning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Fractal Design Define Mini - ett modernare chassie för mATX som ändå tillåter i7, H60, stort 750W PSU och två grafikkort. Full tower lådorna är så 2000-tal.

Du kommer aldrig nå de höga klockfrekvenserna på ett m-atx kort. ATX är helt enkelt till för det värsta på entusiastmarknaden medan m-atx är en god kompromiss. För övrigt är Define mini ett väldigt stort chassi för att vara m-atx precis som p180-mini.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Corsair obsidian 800D helt utan tvekan.

Why?:O Det får ju inte plats så många HDD:ar i den? Men men alla har olika behov.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!