Wacom lanserar Inkling – digital kulspetspenna för vanligt papper

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden mot min Wacom ritbräda är att det är en bläckpenna med. Man ser vad man ritar på pappret o slipper titta på skärmen. Tror att denna kommer att bli en storsäljare!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Eller så skannar man in bilden som man skissat fram? Vad blir skillnaden?
Förstå mig rätt, det kanske finns ett bra användnignsområde men blir det
egentligen någon skillnad jämfört med att skanna in något du har ritat på ett ritblock?

Pennan kan du använda i photoshop som ett verktyg! Där har du en stor skillnad t e x

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snatte:

Hur går det till om man ska sudda?

Wacom har suddfunktion på sina andra produkter, så jag antar att det skulle kunna fungerar på liknande sätt här. Ett knapptryck på pennan och linjer raderas i stället för skapas?

Skrivet av Sovereign:

Coolt, men absolut inget nytt. Finns flertalet liknande produkter på marknaden redan.

Skrivet av Yeah:

Tänkte precis detsamma. Har ju funnits liknande prylar på marknaden länge. Inget revolutionerande med denna.

Skrivet av infinity08:

En sån har jag redan...

Ni har inte lust att berätta vilken/vilka produkt(er) det är i så fall?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Eller så skannar man in bilden som man skissat fram? Vad blir skillnaden?
Förstå mig rätt, det kanske finns ett bra användnignsområde men blir det
egentligen någon skillnad jämfört med att skanna in något du har ritat på ett ritblock?

Tänkte de att kollade ni på filmen?

Du kan skapa lager direkt i dosan t.ex (försök med det i en scanner när skissen redan är färdig)
Och behandla skissen som en vector..

Kan inte rita för fem öre utan min dator... men en sån där måste jag ha!
undra vilken storlek på papper den kan arbeta på?

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Eller så skannar man in bilden som man skissat fram? Vad blir skillnaden?
Förstå mig rätt, det kanske finns ett bra användnignsområde men blir det
egentligen någon skillnad jämfört med att skanna in något du har ritat på ett ritblock?

Titta på filmen

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Skulle gärna vilja ha en sådan, inte för att jag är så bra på att rita..utan...bara för att

This.

Permalänk
Medlem

Bra pris, för detta pris kommer jag lätt inskaffa denna och testa den

Permalänk
Skrivet av Broberg:

undra vilken storlek på papper den kan arbeta på?

Max A4

Permalänk
Testpilot
Skrivet av skog1s:

Pennan kan du använda i photoshop som ett verktyg! Där har du en stor skillnad t e x

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser inte alls ut som att du kan använda den här pennan i realtid utan den sparar medan du ritar och sen kan du överföra det du sparat till datorn.

Sen är ju även frågan hur många nivåers tryckkänslighet den här grejen har, den är nog inte ens tänkt att konkurrera med en riktig ritplatta.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det ser inte alls ut som att du kan använda den här pennan i realtid utan den sparar medan du ritar och sen kan du överföra det du sparat till datorn.

Sen är ju även frågan hur många nivåers tryckkänslighet den här grejen har, den är nog inte ens tänkt att konkurrera med en riktig ritplatta.

Stod på deras hemsida att den hade 1024 nivåer i tryckkänslighet hälften av en Intuos4, vad de betyder i praktiken vet jag dock inte

http://www.wacom.com/en/Products/Inkling/Inkling-Technical-Sp...

Permalänk
Medlem

Shiit, beställer nog en sådan direkt!

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Testpilot
Skrivet av badpop:

Stod på deras hemsida att den hade 1024 nivåer i tryckkänslighet hälften av en Intuos4, vad de betyder i praktiken vet jag dock inte

http://www.wacom.com/en/Products/Inkling/Inkling-Technical-Sp...

Skumt med så många nivåer då det med en kulspetspenna inte går att rita så många olika tjocklekar, svårt att tänka på att rita hårt för att det ska bli en tjock linje senare i datorn

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det ser inte alls ut som att du kan använda den här pennan i realtid utan den sparar medan du ritar och sen kan du överföra det du sparat till datorn.

Sen är ju även frågan hur många nivåers tryckkänslighet den här grejen har, den är nog inte ens tänkt att konkurrera med en riktig ritplatta.

Jo helt klart att den spar i realtid, men jag är nästan säker på att du kan använda pennan i photoshop till att ändra olika lager/linjer!! Allting annat hade varit stort fail

Skrivet av hunden:

Skumt med så många nivåer då det med en kulspetspenna inte går att rita så många olika tjocklekar, svårt att tänka på att rita hårt för att det ska bli en tjock linje senare i datorn

Jag tänkte med på det, en tjocklek på pappret, och sen att den ska omvandla tjockleken på skärmen/datorn! Men som någon redan skrev så ska den ha 1024
Tror helt klart att den kan bli en storsäljare, och att den stödjer många program är ju en väldigt stor fördel!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Skumt med så många nivåer då det med en kulspetspenna inte går att rita så många olika tjocklekar, svårt att tänka på att rita hårt för att det ska bli en tjock linje senare i datorn

Det går inte att rita i så många tjocklekar med kulspetspenna men man kan rita väldigt mjukt med kulspetspenna. Mer åt opacitet, men det kanske var vad du menade.

Permalänk
Skrivet av iRbenny:

Suddgummi?:)

>Bläckpenna.
Nä.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Koffski:

Det går inte att rita i så många tjocklekar med kulspetspenna men man kan rita väldigt mjukt med kulspetspenna. Mer åt opacitet, men det kanske var vad du menade.

Ja nått sånt kanske jag menade fast jag har svårt att se att man kan rita så olika hårt med en kulspetspenna med.

Jag undrar helt enkelt hur väl de inskannade ritningarna stämmer med det man ritat på riktigt, jag skulle vilja se ett verkligt exempel istället för en häftig reklamfilm då jag av naturen är väldigt skeptisk till saker som verkar för bra

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ja men bara för att inte själva pennan ritar i 1080Nivåer på pappret så kan ju fortfarande pennan registrera alla nivåer, Som att sätta en bläckstift på en vanlig wacom penna. Fattar inte problemet

Permalänk
Medlem

Spännande produkt! Dock undrar man om man kan använda den som en tablet också, eftersom jag oftast vill rita med olika lager, samt sudda ut sånt man inte vill ha. Jag skulle tänka mig att sketcha med vanlig blyerts först, och sedan använda just denna pennan att bläcka av linjerna på det färdiga stycket.

Dock så finns ju det andra lösningar förstås. En skanner får man betydligt billigare till exempel.

Jag hoppas de utvecklar en produkt som påminner mig om Siso's Tablo penna som man kan sätta på upp till 15-tum datorskärmar. Bara att sätta den på sin laptop/surfplatta, helst ha skyddsfilm på, och börja rita. Dock har inte Siso tryckkänslighet, annars skulle det vara riktigt fint.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem

Cool men såns teknik har funnits i flera år, bla. till whiteboard-tavlorna på mitt universitet för flera år sen. Så detta är samma teknik men i mindre skala.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Cool men såns teknik har funnits i flera år, bla. till whiteboard-tavlorna på mitt universitet för flera år sen. Så detta är samma teknik men i mindre skala.

Samma teknik kanske, men inte många som går runt med en Whiteboard under armen

Skrivet av hunden:

Ja nått sånt kanske jag menade fast jag har svårt att se att man kan rita så olika hårt med en kulspetspenna med.

Jag undrar helt enkelt hur väl de inskannade ritningarna stämmer med det man ritat på riktigt, jag skulle vilja se ett verkligt exempel istället för en häftig reklamfilm då jag av naturen är väldigt skeptisk till saker som verkar för bra

Nu blev jag med nyfiken, på det du beskriver!! !! !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Will it blend?

Permalänk
Medlem

Vad faan? 1 660 kronor? Varför tycker så många den är billig?
Då kan ni ju lika gärna köpa papper och penna och den där musen med scanner

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Ska avvakta recensioner; är de bra så blir det ett köp.

Skrivet av Andre_H:

Vad faan? 1 660 kronor? Varför tycker så många den är billig?
Då kan ni ju lika gärna köpa papper och penna och den där musen med scanner

En timmes illustrationsjobb så har jag i princip tjänat in den kostnaden. Resten är ren vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Ja men bara för att inte själva pennan ritar i 1080Nivåer på pappret så kan ju fortfarande pennan registrera alla nivåer, Som att sätta en bläckstift på en vanlig wacom penna. Fattar inte problemet

Vänta lite här DU ritar inte pennan ^^ Alltså kan man glömma 1024 olika nivåer och tänka sig vidare på miljoner, miljarder, biljarder olika nivåer

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Vad faan? 1 660 kronor? Varför tycker så många den är billig?
Då kan ni ju lika gärna köpa papper och penna och den där musen med scanner

Men det är ju inte riktigt samma sak... Här får du in det du ritar i datorn och kan redigera det som linjer (i olika layers) istället för bilder. Sen är den liten och portabel, och du slipper släpa på en dator hela tiden. Om den fungerar tycker jag det är en bra produkt, som är värd 1660 kr för dem som hittar ett bra användningsområde för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Vad faan? 1 660 kronor? Varför tycker så många den är billig?
Då kan ni ju lika gärna köpa papper och penna och den där musen med scanner

Men har du inte koll eller användning för en wacom ritplatta, varför ens skriva här. en Intous 4 kostar 3000kr en billigare bamboo runt 1000-1500kr
Dom har olika områden än denna nya produkt.
Att ens jämföra med penna och papper är ju bara ett skämt.
Såg du videon?

Skrivet av zillio:

Vänta lite här DU ritar inte pennan ^^ Alltså kan man glömma 1024 olika nivåer och tänka sig vidare på miljoner, miljarder, biljarder olika nivåer

Ja alltså du ritar som du brukar, sen läser pennan av oavsett underlag, alltså du kan rita på en glasruta där du "inte ritar något" och ladda in det i datorn och få olika tjocklekar på sträcken genom tryckkänsligheten och det du ritade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Vad faan? 1 660 kronor? Varför tycker så många den är billig?
Då kan ni ju lika gärna köpa papper och penna och den där musen med scanner

Du missuppfattar hela grejen, totalt!!
Och att du aldrig har testat en ritbräda, tar jag som nej!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tänker lätt skaffa in denna, hoppas någon stor svensk sida får in den snart

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Monarchy:

Ja men bara för att inte själva pennan ritar i 1080Nivåer på pappret så kan ju fortfarande pennan registrera alla nivåer, Som att sätta en bläckstift på en vanlig wacom penna. Fattar inte problemet

Kanske inte är ett stort problem men jag har svårt att se hur man ska veta hur hårt man ska trycka för att få en viss tjocklek/hårdhet då man inte ser det framför sig på pappret. Med en vanlig ritpenna du har kopplad till datorn får du direkt feedback på skärmen om hur hårt du ritar, med den här är det enda du kan gå på det du har på ditt papper och du får sen hoppas att det ser lika dant ut när du överför det till datorn.

Som sagt efterlyser jag en riktig film på hur väl det funkar i verkligheten.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrimissimo:

Men det är ju inte riktigt samma sak... Här får du in det du ritar i datorn och kan redigera det som linjer (i olika layers) istället för bilder. Sen är den liten och portabel, och du slipper släpa på en dator hela tiden. Om den fungerar tycker jag det är en bra produkt, som är värd 1660 kr för dem som hittar ett bra användningsområde för den.

Ja det är fördelarna, nackdelarna då? Suddningen bör väl fungera väldigt dåligt då du ju inte suddar bort strecket på papperet. Så om man vill rita något mer avancerat och börjar sudda lite så blir det snart svårt att hålla reda på vad som är suddat och vad som inte är det. Tryckkänsligheten funkar säkert jättebra när man väl för över den till pc. Tyvärr blir det väldigt svårt att se dessa effekter på papperet. Ritar man tex lite detaljer och lyckas trycka lite väl hårt har man helt plötsligt bara en svart plump när man överfört bilden till datorn. Och detta har man alltså ingen koll på alls.