iSCSI mellan mac och pc?

Permalänk

iSCSI mellan mac och pc?

Läst lite om iSCSI och har lite frågor om det.

1) Går det att ha fler anslutningar åt gången till en iSCSI enhet, eller är det bara en som gäller?

2) Går det att ha en gemensam iSCSI som kan kommas åt från både pc och mac?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Hedersmedlem

1. Det går, och det kallas iSCSI MultiPath. Jag är dock osäker på om alla iSCSI-subsystem stödjer MultiPath. Tydligen skall det gå att göra i Red Hat Enterprise och även med viss iSCSI-mjukvara för Windows. Har själv tyvärr aldrig testat MultiPath.

2. Så länge du har en initiator på båda system ska det inte vara några större problem. Du formaterar ju blockenheten precis med det filsystemet du vill ha och så vidare.

Edit: Får du igång det får du gärna skriva kombination initiator/server-OS du använde.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

1. Det går, och det kallas iSCSI MultiPath. Jag är dock osäker på om alla iSCSI-subsystem stödjer MultiPath. Tydligen skall det gå att göra i Red Hat Enterprise och även med viss iSCSI-mjukvara för Windows. Har själv tyvärr aldrig testat MultiPath.

2. Så länge du har en initiator på båda system ska det inte vara några större problem. Du formaterar ju blockenheten precis med det filsystemet du vill ha och så vidare.

Edit: Får du igång det får du gärna skriva kombination initiator/server-OS du använde.

Är inte multipath redundans? Jag har ärligt inte konfigurerat iSCIS, men väl FC och där kan en LUN ha flera initiatiors på en target. Det borde väl vara detsamma på iSCSI?
Det är nog dags att testa det själv...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Multipath är som sagt vad inte att 2 enheter kan ansluta till en target. Det är till för redundans/prestanda, så att man får flera kablar/vägar till samma volym/LUN

iSCSI fungerar som så att man har en initiator som ansluter mot en target.
Target delar ut en disk/volym som en initiator ansluter till.
Initiatorn ser disken som sin egen och formaterar den med sitt filsystem. (NTFS, AFS) Det är inga problem att ha initiatorn på en PC och target på en MAC eller tvärtom. Dock kan inte flera datorer dela på disken,

(Det går om filsystemet är klusterbart. Lustre, GlusterFS, GPFS, OCFS m.m)

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk

Ok, jag satt mest o funderade på hur jag bäst (prestanda och säkerhet) skulle använda en NAS för att ge åtkomst åt samma mappar till både en pc och mac, men det finns kanske smidigare lösningar.

ISCSI lät lockande då man tydligen mountade targeten som en lokal mapp/hd på respektive klient som vill ha åtkomst, istället för att ex använda ett webbgränssnitt (ex synologys interface) för att rota i den delade hd'ns mappar.

Men om en target låses av en initiator så kanske det inte är lösningen jag letar efter.

Vet inte heller om jag kan formatera en target med annat filsystem än det som är native på nasen (ext4 på synology, ex).

Lite förvirrande det här

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Ok, jag satt mest o funderade på hur jag bäst (prestanda och säkerhet) skulle använda en NAS för att ge åtkomst åt samma mappar till både en pc och mac, men det finns kanske smidigare lösningar.

ISCSI lät lockande då man tydligen mountade targeten som en lokal mapp/hd på respektive klient som vill ha åtkomst, istället för att ex använda ett webbgränssnitt (ex synologys interface) för att rota i den delade hd'ns mappar.

Men om en target låses av en initiator så kanske det inte är lösningen jag letar efter.

Vet inte heller om jag kan formatera en target med annat filsystem än det som är native på nasen (ext4 på synology, ex).

Lite förvirrande det här

Du kan formatera med vilket filsystem som helst, det spelar ingen roll vilken NAS det är eller vilket OS du kör på en filserver exempelvis. Jämfört med SMB/CIFS, NFS eller AFP tycker jag iSCSI kan anses som relativt säkert. Vill du utöka säkerheten kan du använda CHAP för authensering. Prestandamässigt slår iSCSI samtliga andra fildelningsprotokoll i skrivande stund. Har själv maxat en Gigabit-anslutning med iSCSI vilket är rätt trevligt.

Det är dock relativt avancerat, så är du inte beredd att lägga ner lite tid på det så kan du lika väl välja något annat protokoll.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR