Köpråd 8ports hub, till studenthuset!

Permalänk
Medlem

Köpråd 8ports hub, till studenthuset!

Tjenare! idag så har man flyttat in i ett student hus :D. Då utrustningen inte är av det nyare slaget (gissar på tidigt 2000tal, en "Micronet sp243a") så får jag usel hastighet. och speciellt när flera använder nätet samtidigt :S
Dom har mest troligt 100/100 i huset, fast då har dom 2st 8ports routrar som maxar vid 10/10mbps (Båda två är 8 portare. Vet inte om WAN klarar att dela ut så mycket till alla 8 portar dock).

Så nu skulle jag vilja ha lite köpråd på någon ny "billig" 8 ports router som presterar någorlunda bra, den behöver inte ha trådlöst men det är en klar bonus

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Finns nog inga vettiga 8p i konsumentsegmentet. Föreslår att du köper något i stil med netgear wndr3700 samt en gigabit switch av valfri sort, netgear, 3com osv.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Finns nog inga vettiga 8p i konsumentsegmentet. Föreslår att du köper något i stil med netgear wndr3700 samt en gigabit switch av valfri sort, netgear, 3com osv.

okej, hittade en billig switch för 450 spänn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=410665
Är den något att hänga i julgran?

en 8 ports router kostar också ca 800 spänn. (den du länkade)

Finns det någon bra guide om vad Switchar egentligen gör:S är lite osäker om det är värt det :S

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Åhh tackar, första gågnen man blir kallad herrn^^ (bara 17)
Och nej tack. jag tänkte mig något simpelt xD Kanske skulle nämnt att det är en gräns på typ 1500kr.

Och kanske någon skulle kunna var så vänlig att berätta vad en Switch har för påverkan på ett nätverk? Ger den något utöver vad en router ger?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willaim:

Åhh tackar, första gågnen man blir kallad herrn^^ (bara 17)
Och nej tack. jag tänkte mig något simpelt xD Kanske skulle nämnt att det är en gräns på typ 1500kr.

Och kanske någon skulle kunna var så vänlig att berätta vad en Switch har för påverkan på ett nätverk? Ger den något utöver vad en router ger?

Här är svaret på din fråga: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Vadå simpelt förresten?:O Den första länken kostar ju bara runt 305 kr. så är ju inte så dyrt tycker jag.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Här är svaret på din fråga: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Vadå simpelt förresten?:O Den första länken kostar ju bara runt 305 kr. så är ju inte så dyrt tycker jag.:)^^

Den du länkade först kostar 4200..... kolla vad du länkar i framtiden. Och det måste var en 8ports router!

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willaim:

Den du länkade först kostar 4200..... kolla vad du länkar i framtiden. Och det måste var en 8ports router!

Vad konstigt?:S Det måste ha blivit nåt fel då?:/ Men jag gör ett nytt försök:

http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2585193 och du sa billig men detta är väl den billigaste jag kunde hitta.:)

Ber om ursäkt för misstaget med länkarna förut.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Den du länkade först kostar 4200..... kolla vad du länkar i framtiden. Och det måste var en 8ports router!

Som sagt, släpp tanken om att köpa en 8p router. Köp en 5p (1wan, 4lan) och en switch 4-8p i stället.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Vad konstigt?:S Det måste ha blivit nåt fel då?:/ Men jag gör ett nytt försök:

http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2585193 och du sa billig men detta är väl den billigaste jag kunde hitta.:)

Ber om ursäkt för misstaget med länkarna förut.:)

den där verkade hur soft som helst ju! Fast man kan ju handla från andra butiker om man vill, kom ihåg det!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramsam:

den där verkade hur soft som helst ju! Fast man kan ju handla från andra butiker om man vill, kom ihåg det!

Jo vet men du var ju on the hunt efter den billigaste routern.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra med en router och switch? Då borde du komma ner lite i summor..