Asus P8P67 och D-Link DIR-655 vill inte fungera tillsammans.

Permalänk
Medlem

Asus P8P67 och D-Link DIR-655 vill inte fungera tillsammans.

Hej, har problem med ett integrerat ethernet-kort.
Har just köpt ett nytt moderkort, ett Asus P8P67 (rev 3.0) som jag kör Win Pro 7 - Eng, på.
De första dagarna efter att jag fick hem det gick det inte att validera Windows och därtill så låste sig nätverket om och om igen. Det är som om det går bra att surfa i några sec åt gången, man hinner trycka sig fram tre gånger t.ex. till startsidan på Sweclockers, till forumet och in i en tråd (ofta bara två sidor sedan frysning) och sedan fryser sig anslutningen och det går inte att surfa på någon minut.

Jag felsökte metodiskt och testade ett antal andra datorer och alla fungerade perfekt (bärbara och stationära, med Macar och datorer med Win 7 och XP samt via wifi och ethernet-kabel etc dock var alla datorer äldre, minst ett år eller mer), därefter installerade jag ett äldre 10/100 PCI nätverkskort på datorn och vips så gick det att validera och surfa utan problem. Jag testade att uppdatera firmwaren och genom att ladda hem de senaste drivrutinerna, hjälpte inte. Så jag skickade helt enkelt tillbaka kortet och fick ett nytt (Asus P8P67 rev 3.1). Detta fungerar inte heller, har även uppdaterat firmware på detta till version 1850, hjälpte inte.

Då testade jag att dra ur routern "D-Link DIR-655 (hårdvaruversion A2)" och koppla direkt till modemet och vips så fungerar det inbyggda nätverkskortet.
(testade även att byta port på routern och kabel innan dess men utan annat resultat än de vanliga frysningarna)

Resetade och uppdaterade routern till senaste filmaren (1.31EU).
Hjälpte inte.
Satte datorn utanför brandväggen (DMZ), hjälpte inte.
Gav datorn ett fast IP och dedikerade en plats för just det IPt på routern, hjälpte inte.

Nu vet jag vad jag skall göra. Alla andra maskiner jag kopplar till routern funkar utmärkt och även den nya datorn fungerar ju bra med ett annat nätverkskort och det bör ju inte vara fel på moderkortet då jag testat två med olika hårdvarurevisioner och dessa två med två olika firmware-revisioner.

Nu är jag inte så där väldigt hemma i Win 7 miljö och det var år sedan jag höll på och trixade med nätverk, IP6 tjofs och dylikt är mig främmande.
Hur skall jag gå vidare, jag är helt nollställd som det är nu.

Det går alltså att surfa lite så där halvbra, men med återkommande frysningar där nätverket förlorar kontakten med internet, pingning av routern funkar dock.

Tusen tack för eventuell hjälp.
Mvh /Pontus

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Ingen som har något kreativt förslag?

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag kan se har det kortet ett Intel 82579-baserat och ett Realtek 8111E-baserat, vilket av dem använder du? Testat med ett annat nätverkskort? Kollat routerns loggar samt datorns loggar?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR