Permalänk

Skillnad på gamer och gamer.

När jag tar bilen till ICA så är jag en "driver", det är Schumacher också när han tävlar.

Permalänk
Hjälpsam

27" 2560x1600 2ms VA 240Hz/120Hz med noll inputlag är nog den perfekta gamingskärmen. (240Hz uppdatering men 120Hz signal för dubbelvisning av samma bild vilket ger en skarpare bild).

Anledningen till att jag säger VA istället för IPS är att svärta/kontrast samt avsaknad av IPS-glow överväger de sista 2% av sRGB eller vad det nu kan vara av skalan med färger man får med en bra IPS.

Iom att den inte finns och om den gjorde det skulle den kosta alldeles för mycket, så är resten upp till personliga prioriteringar om vad man föredrar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Låter inte helt fel. Vad uppgraderade du ifrån?

Hade en samsung 226bw 22" innan och den kändes som en leksak även fast jag pyntade fyra papp för den för ett par år sedan.
120hz gör enorm skillnad då jag gick från tidigare 60,känns precis som att lira på en CRT om inte bättre.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja att lägga till att när jag bytte mig upp till en 120hzare så märkte jag inte så stor skillnad och vart lite besviken, men idag uppskattar jag att det blev en sådan skärm. Tror det handlar lite om att man inte tar till sig riktigt om man inte är van och därmed inte har rätt att säga att mer än 60 hz är en skitsak.
Den som i några dygn sammanlagt spelat Quake vet att hz är en stor faktor i flyt.

Själv måste jag säga att en gamingskärm i dagsläget är en skärm med bra kontrast/svärta för att få en klar bild, om ert par år 120hz när det är vanligare, för gaming kretsar vell mycket runt flyt?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

"Gaming" är ett stort begrepp, nästan enbart online fps kräver 120hz. Resten av generar som rpg, rts, singeplayer fps och annat vinner du som absolut mest nästintill inget med 120hz.

Responstid är dock viktigt i alla scenarion.

Lovar att du inte ser skillnad på 5ms och 2ms

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Morbex:

Hade en samsung 226bw 22" innan och den kändes som en leksak även fast jag pyntade fyra papp för den för ett par år sedan.
120hz gör enorm skillnad då jag gick från tidigare 60,känns precis som att lira på en CRT om inte bättre.

Går inte riktigt att jämföra en gammal skrot TN med en modern TN oavsett Hz

En riktigt bra modern 60Hz TN och en motsvarande 120Hz TN hade du antagligen märkt mindre skillnad på.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Jag tänker gaming som spelande på hög nivå och då är det 120Hz som gäller, alla events kan inte ha samma leverantör av skärmar men däremot kan de leverera det viktigaste: 120Hz flyt, så ska man veta vad som är gamingskärmar just nu så bör man titta på vad som används på turneringar

Permalänk
Medlem

Inputlagget viktigt i FPS-spel som CSS etc.
Exempelvis:
Dell u2711 är t.ex ingen optimal skärm för gaming
1. för hög upplösning för optimalt spelande
2. 33ms inpulagg- inte speciellt bra jämfört med en bra TN-skärm.
3. 6ms responstid.
4. Ingen 120hz skärm.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Lovar att du inte ser skillnad på 5ms och 2ms

Ser skillnad och ser skillnad, du ser det 3ms tidigare som bäst

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Ser skillnad och ser skillnad, du ser det 3ms tidigare som bäst

om jag blind testar dig kommer du inte känna ngn skillnad

Permalänk
Skrivet av belga:

Det gör du ju dock ett väldigt stort fel. Du säger att det är en debatt, men den avslutar du med att konstatera att allt under 120hz "uppenbarligen" INTE kan ingå i denna.

Om vi istället utgår från att 120hz bara krävs till vissa typer av spel. Jag kan t.ex. bara komma på en enda genre och det är FPS. Det är med andra ord 1 av alla typer av spel där det skulle vara bra att ha, och inte ens alla sådana utan rätt få av dem med. Ska då alltså detta enda undantag vara det som skall användas till att definiera vad en gaming-skärm ska vara? Eller ska man använda alla de tusentals och åter tusentals spel där det inte krävs? "Gaming" är ALLA spel, ALLA genrer. Rimligen så är det då det som är det bättre valet för majoriteten av dessa spel som kan användas att definiera gaming-skärmar med. Kort och gott: 120hz skulle alltså inte behövas för att det skall vara en gaming-skärm.

Sen har du även ett annat problem. vid 120hz, och då också 120fps så visas varje bild i (1/120=8,333...)s. Avrunda neråt eftersom vi talar om någonting där mindre är bättre så får vi 8,3ms. En "gaming"-skärm för att 120hz skall vara användbart behöver alltså en uppdateringsfrekvens på minst 8,3ms. En snabb sökning på prisjakt visar att det där finns totalt 8st skärmar med 120hz och en uppdateringsfrekvens på 8,3 eller mindre. 8st. Totalt. Ska vi av det dra slutsatsen att alla tusentals skärmar utöver dessa 8st inte går bra att spela på? Självklart inte. Det sitter tusentals om inte tio och hundratusentals människor i världen som spelar alldeles utmärkt utan just någon av dessa 8st.

En annan sak man kan räkna ut är att om vi drar en lagom godtycklig gräns där man har bra fps på säg, 100fps. Fördelat jämn över en sekund betyder det att varje bild visas i 10ms. Med andra ord så borde ALLA skärmar vars pixlar kan växla mellan vilka färger som helst på 10ms eller mindre vara en bra gaming-skärm eftersom samtliga pixlar då hinner med att ändra sig snabbt nog för att korrekt återge 100fps. Detta vet vi ju redan att det inte stämmer. Skulle vi sätta en skärm med 10ms responstid framför en CS-nörd skulle man kunna höra ångets-skriken hela vägen till Ryssland.

Sen kommer även hela frågan om inputlag. Återigen finns det skärmar som är helt otroligt bra på detta, men även en hel drös som "bara" är bra på det. Ska vi då dra linjen bara vid den absoluta toppen? Nej, återigen så går det alldeles utmärkt att spela på en skärm som inte är i det absoluta toppskiktet.

Så hur ska då en "gaming-skärm" definieras? Rimligen bör det ju bara en skärm som är bra nog (eller bättre) för att majoriteten av alla spel kan spelas utan att skärmen sätter gränserna för upplevelsen. I dagens läge blir det en skärm som har motsvarande eller bättre än: 60hz eller mer och responstid och inputlag på 8ms eller mindre. Fast sen insåg jag precis, det är ju i stort sett alla skärmar idag.

Så vad kan man dra för slutsats av detta?
Jo. Nästan alla skärmar kan kallas gaming-skärmar. Alltså är hela konceptet "gaming" när det gäller skärmar i det stora hela överflödigt. Och varför skapar man då detta koncept. Kan det vara för att mjölka pengar ur p15's som per automatik tror att "gaming" ska betyda bättre så att de slänger ut sina föräldrars pengar på skit med "coola" namn helt i onödan? Troligen...

Och där har vi det: En gaming-skärm är helt enkelt en vanlig skrutt-skärm med ett påklistrat namn så att tillverkarna kan mjölka extra pengarar ur fantasier och fåfänga. Det är en definition jag skulle köpa.

Åh vad glad jag blev att detta var det första inlägget jag läste. Var rädd att det skulle vara något idiotinlägg.

Klart det kan vara en debatt, är en debatt, även om jag lägger till min åsikt i ämnet. Förstår inte vad du menar med din inledning.

Så vad man kan ta från ditt svar är att ingen skärm bör få kallas för gamingskärm då. För majoriteten av spelarna kan spela på vilken skärm som helst. Och att konceptet är smått idiotiskt. Det kan jag iofs hålla med om. Kanske är /thread där. Finns kanske ingen anledning till att definiera det då.

Permalänk
Skrivet av RasmusB:

Kunde inte sagt det bättre själv. Finns inget roligare än CS-nördar som försöker förbättra sitt spel och konstruerar diverse "krav" som måste uppfyllas för att just han skall kunna spela optimalt. Skulle inte bli förvånad om jag såg tio 15åringar nere på internetcaféet med varsin slagruta, för att hitta den mest optimala "gamingplatsen" - för om man inte har det är det "OMÖJLIGT ATT SPELA!".

Helt ärligt är gaming-diskussionen (erna) lika jävla löjliga som alla diverse audiofil-diskussioner. Majoriteten utav alla dessa konstruerade "krav" är helt enkelt bara placebo-effekt och varken mer eller mindre.

Skulle vara jävligt intressant att sätta 100st 15åringar med exceptionellt märkliga krav på sin "gamingutrustning" (som 120hz) framför 100st olika skärmar, låta dem spela 15min på varje skärm sen rösta för de 20 skärmar som upplevdes som de absolut bästa. Helt enkelt det blindtest av skärmar. Rent krasst så tror jag inte där finns någon överhuvudtaget på hela detta forumet som kan skilja mellan en skärm som går i 60hz och en skärm som går i 120hz, förutsatt att det är lågt inputlag på båda skärmarna och bra bildkvalitet.

Vad gjorde forumets alla spelnördar innan 120hz LCD-skärmarna dök upp på marknaden? Försök inte slå i mig att ALLA satt på CRT-monitorer, för det köper jag verkligen inte. Försök inte heller slå i mig att era "Skillz" ökade bara för att ni hade 120hz-skärm, eller att era "skillz" sjönk så fort ni gick från er 100hz CRT till en 60hz LCD. (TFT)

Förresten, var är gilla-knappen på SweC?

Var snäll och snacka inte skit om saker du inte vet någonting om. Det är helt ok att inte delta i diskussioner du inte vet någonting om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWalker:

Åh vad glad jag blev att detta var det första inlägget jag läste. Var rädd att det skulle vara något idiotinlägg.

Klart det kan vara en debatt, är en debatt, även om jag lägger till min åsikt i ämnet. Förstår inte vad du menar med din inledning.

Så vad man kan ta från ditt svar är att ingen skärm bör få kallas för gamingskärm då. För majoriteten av spelarna kan spela på vilken skärm som helst. Och att konceptet är smått idiotiskt. Det kan jag iofs hålla med om. Kanske är /thread där. Finns kanske ingen anledning till att definiera det då.

Jo visst finns det. 8st närmare bestämt
Och det går det nog att definiera, men en sådan skulle blir väldigt snäv och troligen långt utöver vad de flesta skulle tycka behövs. För går man under detta så är man inne på vanliga skärmar igen. Och tittar man till vad som finns så är det inte de skärmar som idag sägs tillhöra "gaming"-segmentet som faller in i detta. De flesta "gaming"-skärmar fyller något av kraven som skulle behöva uppfyllas men inte alla vilket ändå betyder att de bästa skärmarna för spel är inte "gaming"-skärmar. Men visst, ska man leta efter en riktigt toppen-skärm för spel så skulle ju förljande bli kraven som jag ser det:

100hz+, 8ms responstid (svart till svart, inte grå till grå), minst 23 tum i storlek.

Idag finns det på prisjakt 6st skärmar som uppfyller detta. Men samtliga dessa är med TN-panel, vilket betyder dassiga färger och kassa betraktningsvinklar. Så helst skulle det vara en VA eller IPS-panel, men någon sådan skärm har jag aldrig sett. Så då är man fast i valet att ha snabb men kass bild eller långsamare och bättre bild. Personligen tror jag man blir mer lidande av TN-panelen än av att inte ha 120hz.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Inputlagget viktigt i FPS-spel som CSS etc.
Exempelvis:
Dell u2711 är t.ex ingen optimal skärm för gaming
1. för hög upplösning för optimalt spelande
2. 33ms inpulagg- inte speciellt bra jämfört med en bra TN-skärm.
3. 6ms responstid.
4. Ingen 120hz skärm.

Det är ingwen optimal sakärm för FPS-Gaming... ionget annt

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

"gamingskärm" är snarast ett begrepp som menas att det är en budgetskärm utan några speciella speccs.

Billig, TN-panel, lågt inputlag, ~24", thats about it.

Det gäller för övrigt annan hårdvara också, köper du en gamingdator så får knappast dubbla gtx 580. Har du tur får du ett gtx560 och heter datorn gaming extreme så är det kanske 2 gtx560 i sli.

Edit. Inte nödvändigtvis hur det borde definieras, men det är samtidigt svårt att säga vad en gamingskärm ska vara när det finns så många olika spel är det fps så är det normalt sett delayen som står i fokus och då blir det en TN panel.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag kastar väl in några ord här jag med. Kan det inte va så att ögonen är ungefär som hörseln och allt annat med kroppen att de kan skapa en tolerans för vissa saker? Typ jag håller på med väldigt högljudda saker och är rätt van med att det bullrar och lever om så jag har ej hörslelkåpor, medan andra som kommer dit måste hålla för öronen för att det lever om för mycket.

kan inte det argumentet tillämpas för skärmar och ögon med? Det du sitter vid mycket vänjer du dig med och byter du (helt plötsligt) ifrån det märker man en viss skillnad?

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spokig:

Jag kastar väl in några ord här jag med. Kan det inte va så att ögonen är ungefär som hörseln och allt annat med kroppen att de kan skapa en tolerans för vissa saker? Typ jag håller på med väldigt högljudda saker och är rätt van med att det bullrar och lever om så jag har ej hörslelkåpor, medan andra som kommer dit måste hålla för öronen för att det lever om för mycket.

kan inte det argumentet tillämpas för skärmar och ögon med? Det du sitter vid mycket vänjer du dig med och byter du (helt plötsligt) ifrån det märker man en viss skillnad?

Stämmer även för skärmar och ögon ja, fast mer åt audiofil hållet. När man suttit vid en bra skärm så märker man snabbt andra skärmas brister.
På crt tiden så fanns det dem som t.ex. inte märkte att skärmen flimrade när den stod i 60hz. Sitter du och lirar på en tnpanel så kanske du tycker att en va/ips-panel är olidligt långsam medan någon med ips/va inte gillar tn då de är hopplösa att försöka kalibrera för att få vettiga färger/kontraster.

**man märker alltså oftast bristerna snarare än fördelarna vid byte

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av belga:

Jo visst finns det. 8st närmare bestämt
Och det går det nog att definiera, men en sådan skulle blir väldigt snäv och troligen långt utöver vad de flesta skulle tycka behövs. För går man under detta så är man inne på vanliga skärmar igen. Och tittar man till vad som finns så är det inte de skärmar som idag sägs tillhöra "gaming"-segmentet som faller in i detta. De flesta "gaming"-skärmar fyller något av kraven som skulle behöva uppfyllas men inte alla vilket ändå betyder att de bästa skärmarna för spel är inte "gaming"-skärmar. Men visst, ska man leta efter en riktigt toppen-skärm för spel så skulle ju förljande bli kraven som jag ser det:

100hz+, 8ms responstid (svart till svart, inte grå till grå), minst 23 tum i storlek.

Idag finns det på prisjakt 6st skärmar som uppfyller detta. Men samtliga dessa är med TN-panel, vilket betyder dassiga färger och kassa betraktningsvinklar. Så helst skulle det vara en VA eller IPS-panel, men någon sådan skärm har jag aldrig sett. Så då är man fast i valet att ha snabb men kass bild eller långsamare och bättre bild. Personligen tror jag man blir mer lidande av TN-panelen än av att inte ha 120hz.

Personligen så spelar jag mycket QuakeLive vilket gör att 120hz är väldigt viktigt. Så jag tar en TN-panel med 120hz vilken dag som helst När jag söker på prisjakt så hittar jag 15 skärmar med 120hz, över 23" och under 5ms. Om du inte använder responstiden som en sökkriterie så kommer även de där den inte är inskriven upp. För det är flera skärmar som inte har en responstiden(gtg) inskriven, medan det är sex stycken som har det. Så gissar att det är det du gjort.

Vad tror du om att sätta gränsen vid 24" så att det blir 16:10 istället för 16:9 istället? Känns som en skitsak för mig men jag är inte sådär jätteinsatt heller som du verkar vara.

Permalänk
Medlem

För att förklara specifikt så ser jag klar skillnad på:
- 100FPS och 125FPS (med kraftfull dator utan FPS drops/dips, dvs stabil/konstant FPS). Dock ser jag inte skillnad direkt på 100FPS och 125FPS - Det krävs att jag spelat COD4 tex intensivt i matcher i någon timme. Då är ögat tillräckligt uppvärmt för tycka det är superlätt att se skillnaden. Men har man inte spelat på en dag, då kommer man inte lika lätt på en gång se skillnaden. Spelar man varje dag så behövs mindre tid för att bli uppvärmd i ögonen.
- 60Hz och 75Hz
- 60Hz och 120Hz

Gaming är inte så enkelspårigt. Det finns olika inriktningar:
- Färger = IPS
- Uppdateringsfrekvens = TN & 120Hz.
- Storlek = ca 22-24".

Så i värsta fall kan du kalla en 22" TN med 60hz för gamingskärm utan att ljuga. Dock är det bottennivån.

Permalänk
Medlem

En gaming skärm är en skärm som tillverkaren designat för att tilltala dator spelare, om det nu är via utseendet eller prestandan är väll rätt oväsentligt. Bara för att en tillverkare väljer att marknadsföra skärmen som en gaming skärm och du identifierar dig som en gamer behöver den inte passa dig. Man kan ju tycka att tillverkaren har misslyckats med designen men det betyder väll inte att det inte passa en annan spelare med andra krav, och därför är en gaming skärm

Sen kan man ju lugnt konstatera att olika tillverkare väljer att fokusera på olika saker och lyckas olika bra. Men jag håller med det tillverkas en hel del skitprodukter som man förser med ett lite snyggare skal och lägger på en redig summa och kallar det "gaming" eller motsvarande helt enkelt för att det går att tjäna pengar på det.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

jag är nog en av få som fortfarande sitter på min gamla crt som jag kör i 120hz. jag är ingen hardcore gamer och spelar för att det är kul och märker inte så stor skillnad när jag spelar på min platt tv eller gamla TN panel förutom att crt skärmen visar mångfaldigt bättre bild alla dagar i veckan. så min nästa skärm när min stackars crt dör så blir det en ips panel eller dylikt.

MEN vanans makt är väldigt stor och går jag från crt skärmen till tv'n så glömmer jag snabbt bort den dassiga TN panelens bild bara det är något intressant och roligt.

har 2 st platt skärmar dock är båda tn paneler och det jag stör mig mest på med dom är hur ljus/färger ändras så fort man rätar lite på ryggen.

skulle jag kasta ut min crt och ta en TN panel skulle jag nog glömma TN's nackdelar efter ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som var med i eliten för 10 år sedan i quake2.
Som jag tidigare antydde så var uppkopplingen begränsningen för upplevelsen på skärmen, på den tiden. Polarn hade optimerat cfg-filen så att uppkopplingen var optimal och hans dubbla voodo2 kort var totalt nedställda och grafiken såg förjävlig ut. Allt detta var gjort för att få optimal fördel gentemot motståndarna. Jag vet inte hur det är idag, men kan tänka mig att man justerar kontraster och färger och kanske uppkoppling på samma sätt? Min slutsats är att "gamingskärm" beror på vad man använder den till och att naturupplevelser i fps spel kommer i andra hand?

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom@s:

Jag har en kompis som var med i eliten för 10 år sedan i quake2.
Som jag tidigare antydde så var uppkopplingen begränsningen för upplevelsen på skärmen, på den tiden. Polarn hade optimerat cfg-filen så att uppkopplingen var optimal och hans dubbla voodo2 kort var totalt nedställda och grafiken såg förjävlig ut. Allt detta var gjort för att få optimal fördel gentemot motståndarna. Jag vet inte hur det är idag, men kan tänka mig att man justerar kontraster och färger och kanske uppkoppling på samma sätt? Min slutsats är att "gamingskärm" beror på vad man använder den till och att naturupplevelser i fps spel kommer i andra hand?

I Proffessionell nivå av FPS, ja. Men problemet är ju som du skriver att "gamingskärm" beror på vad den skall användas till. Det finns, tro det elelr ej, folk som inte spelar fps

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Har skummat igenom tråden litegrann och ser att massa folk säger ungefär att: "det finns ju andra spel än krävande fps, alltså behöver inte skärmen va särskilt bra".

Med dom argumenten kan man ju ta bort begreppen "gaming-mus" och "gaming-tangentbord" också. Pong och minröj funkar hur bra som helst utan extra knappar på både mus och tangentbord, och dom är ju spel, right? Alltså borde alla möss och tangentbord kunna ha "gaming-epitetet".

Tycker inte riktigt att mina argument håller, eftersom både tangentborden å mössen uppenbarligen har funktioner (och bra responstid o.dyl.) som gör att de blir effektivare för spel som kräver det.
På samma sätt borde det va med skärmar tycker jag. Spel som pong och minröj kanske inte kräver dom fetaste skärmarna, alltså behöver dom inte nämnas i "gaming-skärmdebatten", utan låta dom spel där det faktiskt märks nån skillnad få definera vad en "gaming-skärm är.

Bah, mkt krångel för en liten åsikt. Själv är jag dock väldigt casual å bryr mig inte jättemkt om vad jag har för tangentbord/mus/skärm. Sitter med en sunkig 17" LCD-TV, gammal microsoftmus å ett numera rätt sunkigt logitechtangentbord.

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Rekordmedlem

Varför vill en del spelare ha flera skärmar samtidigt som andra vill ha lägsta möjliga upplösning för att spela antika spel? Varför ser man bara "billiga" skärmar hos "pro"spelare? Kan det bero på att det finns helt olika önskemål och att de flesta spelare inte vill betala särskilt mycket, för det borde tex gå oerhört bra att spela med en riktigt bra plasmaskärm, men då kostar det ju +20000kr och det har inte tonårsspelaren råd med.....
Men en plasma är både snabb och ger bra bild, den piskar ju allt utom de absolut bästa lcd panelerna rejält, de paneler som belyser från sidan går bort , men det finns ju de som har segmenterad diodbelysning rakt bakifrån och de börjar närma sig plasmans kvalitet idag, men de är inte entydigt bättre än.
Hela spelskärmssnacket är nog snarast "vilken budgetskärm (max 4000kr) är bäst" och inte så mycket "vilken skärm är bäst helt oavsett teknik och pris"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

bara för att man såg denna tråd så kan man självklart inte låta den gå obesvarad...

jag har två bra kandidater som bägge två står inom definitionen av gaming skärmar (tror jag, då jag inte har dem ännu...) och jag hade tänkt köpa den som kostar ca 3000 kr

http://www.inet.se/artikel/2203200/dell-ultrasharp-24-u2410-i...

http://www.inet.se/artikel/2205957/dell-ultrasharp-24-u2412m-...

då den billigare varianten har 0.003 sek mer responstid.... vilket man inte märker.... för en människas responstid ligger på minst ca 0.01 sek så....

bortsett från priset så är väl responstiden det enda som skiljer?