Permalänk
Proffsmoddare

Tips och råd för att skapa ett Galleri

Jag har besökt Galleriet här på Sweclockers regelbundet ganska många år nu. Tycker de är otroligt intressant att läsa och kolla på alla bilder från olika användares byggen/moddar. Dock tycker jag att de senaste året blivit ganska dålig "kvalité" på många gallerier som läggs upp. Många läsare här påpekar de och kommenterar. Vissa skriver konstruktiva kommentarer men många kommenterar ofta och klagar, vilket leder till att den som skapat galleriet kommenterar tillbaka något argt/irriterande.

Jag avråder INTE någon att lägga upp gallerier men jag tänkte försöka skriva lite tips och råd här för att göra ditt galleri mycket trevligare och på samma gång slippa en hel del irriterande kommentarer. På så sätt gör du dig själv en tjänst samtidigt som de blir trevligare för oss "Galleri-nördar" att läsa just ditt galleri.

Ett galleri består ju av två saker. Beskrivande text och bilder. Kommer ganska ofta in gallerier med till exempel bara en bild och en text ungefär så här: "här är min dator, fin va? xDD". Ett sådan galleri är ju ganska meningslöst och skapar ju ganska mycket irritation.

Bilder:
Mitt första råd är att ta flera bilder. Om de nu är en din dator du vill lägga upp ett galleri på så ta kort på datorn som den är, ta kort inuti, på baksidan. Du kan ta kort på särskilda komponenter. Försök ta lite helhetsbilder. Kanske en bild på hur de ser ut där din dator står.

Sedan kommer de till kvalitén på bilderna. Många gallerier innehåller otroligt suddiga och gryniga bilder. Jag är verkligen ingen fotospeciallst men för att lägga upp ett galleri så tycker jag att man bör ta okej bilder. Man kan ta bilder med mobilkameror som blir okej (såklart lite beroende på mobilkameran). Om man har bra ljus och inte skakar som en centrifug så kan man få till helt okej bilder. Men de skadar ju såklart inte med en digitalkamera eller varför inte en systemkamera. Om du inte har en så kan du kanske låna av familj/vänner. Du kan också rigga upp en liten "fotostudio" med hjälp av lakan osv. Om du inte kan vara stadig på handen och ta kort som inte blir suddig så skaffa/låna ett stativ (rekommenderar jag även om du har stadig hand) och använd självutlösaren. Ta gärna flera bilder från samma vinkel och kolla sen igenom och välj ut dom bästa.

Texten:
Försök att skriva så utförligt som möjligt. Ett första tips är att inte skriva "min data/datahörna" utan Min Dator/Datorhörna. Detta lilla "misstag" är ganska vanligt och verkar alltid röra upp lite irriterande känslor bland läsare. Försök få fram de lilla extra med just din dator, beskriv vad de är du vill visa upp med ditt galleri, varför du vill visa den. När du ska skriva din beskrivning så skriv så mycket som möjligt. Berätta varför du byggde datorn, om du har gjort några speciella mods, vilka problem du stötte på osv. Skriv också specifikationerna på datorn, vad för hårdvara osv.

Du kan ju också skriva en text till varje bild. Så skriv och beskriv varje bild du lägger upp. Lägg inte upp en bild och skriv ett ord bara, utan försök att beskriva just den bilden.

11 snabba:

  • Skriv dator inte data i titeln.

  • Ta fler än en bild.

  • Lägg inte upp suddiga eller gryniga bilder.

  • Du kan använda mobilkamera (dom flesta nyare) om du har rätt ljus och är stadig på handen.

  • Om du inte har en annan kamera så kan du låna digital/systemkamera.

  • Om du vill ha ännu bättre bilder, använd stativ och rigga upp en liten fotostudio.

  • Skriv utförligt i beskrivningen om din dator.

  • Lägg inte upp ett galleri för köpråd eller andra frågor, det hör hemma i forumet.

  • Lägg ner lite tid på galleriet.

  • När du är färdig, förhandsgrandska och kolla igenom, rätta stavfel osv.

  • Om du är dyslektiker eller har andra skrivsvårigheter, så skriv de (om du vill) så slipper du arga kommentarer.

Ja de här var vad jag hade att komma med. Som sagt, jag avråder inte någon för att lägga upp gallerier, tvärtom. Jag hoppas detta kan hjälpa någon att få till ett lite bättre galleri. Har ni någon synpunkt eller vill lägga till något så skriv en kommentar så redigerar jag in det.

Tack för mig
/Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Avstängd

ser bra ut men är man dyslektiker så ska man inte behöva säga det utan att folk hoppar på en, snarare att dem som läser ska tänka sig för två gånger innan dem börjar härja om div stavfel osv. Jag tycker det kommer upp allt för många "mindre sevärda" gallerier som jag även tycker borde rensas bort. Själv är jag väl gränsfall med mina gallerier då jag inte lägger så mkt tid på dem så ivrig som man är

Permalänk
Medlem

Bra tips

Mitt tips är att tänka på syftet: varför vill du visa din burk, vad gör den speciell? Se till att fånga upp just de grejerna i texten och i bilderna. Skriv inte en massa och fota en massa "bara för att" utan se till att plocka fram sånt som är relevant.

...

Att använda mobilkamera tycker jag personligen är lathet. Nog har väl i princip alla åtminstone en hyfsad kompaktkamera med vettig blixt hemma? Men visst, en riktigt bra mobilkamera i riktigt ljusa välpreppade miljöer kan fungera.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Att använda mobilkamera tycker jag personligen är lathet. Nog har väl i princip alla åtminstone en hyfsad kompaktkamera med vettig blixt hemma? Men visst, en riktigt bra mobilkamera i riktigt ljusa välpreppade miljöer kan fungera.

Blixt är nog aldrig att rekommendera. Jag skulle säga en lampa som inte är direkt på objektet, som mot en vägg eller tak

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

varför vill du visa din burk, vad gör den speciell?.

För att jag älskar den

Permalänk
Medlem

blixt kan man använda, men rakt på som en kompaktkamera ger elr vissa mobiler är inte bra..det blir platt och jättetråkigt ljus med hårda svarta skuggor. så man bör om man kan ha en lös blixt som man kan rikta elr som manneh säger lampor. vill man ha mjukare ljus kan man tex ha ett vitt lakan framför blixten tex..hur långt ifrån datorn lakanet tex ska vara o blixten/lampan det får man testa sig fram vad som känns/ser bäst ut

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av og900turbo:

ser bra ut men är man dyslektiker så ska man inte behöva säga det utan att folk hoppar på en, snarare att dem som läser ska tänka sig för två gånger innan dem börjar härja om div stavfel osv. Jag tycker det kommer upp allt för många "mindre sevärda" gallerier som jag även tycker borde rensas bort. Själv är jag väl gränsfall med mina gallerier då jag inte lägger så mkt tid på dem så ivrig som man är

+1
Sen kan man ju också som galleriskapare kolla igenom texten en gång, så det åtminstone är läsbart. Annars håller jag med dig.
Annars cred till C4B12 för en bra text som alla bör läsa!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av og900turbo:

ser bra ut men är man dyslektiker så ska man inte behöva säga det utan att folk hoppar på en, snarare att dem som läser ska tänka sig för två gånger innan dem börjar härja om div stavfel osv. Jag tycker det kommer upp allt för många "mindre sevärda" gallerier som jag även tycker borde rensas bort. Själv är jag väl gränsfall med mina gallerier då jag inte lägger så mkt tid på dem så ivrig som man är

De är helt sant. Men jag tror inte de kommer funka, ganska svårt att ändra på alla "ordvetare".

Skrivet av Roger W:

Bra tips

Mitt tips är att tänka på syftet: varför vill du visa din burk, vad gör den speciell? Se till att fånga upp just de grejerna i texten och i bilderna. Skriv inte en massa och fota en massa "bara för att" utan se till att plocka fram sånt som är relevant.

...

Att använda mobilkamera tycker jag personligen är lathet. Nog har väl i princip alla åtminstone en hyfsad kompaktkamera med vettig blixt hemma? Men visst, en riktigt bra mobilkamera i riktigt ljusa välpreppade miljöer kan fungera.

Jo de var bra, ska lägga till de. De är ju ofta de där lilla extra som gör ett galleri bra. De jag menar är att för att ta bilder för ett galleri, så kan man få till okej bilder med mobil.

Skrivet av LightBlizz:

+1
Sen kan man ju också som galleriskapare kolla igenom texten en gång, så det åtminstone är läsbart. Annars håller jag med dig.
Annars cred till C4B12 för en bra text som alla bör läsa!

Jo jag försökte nämna något om de, att kolla igenom när man är färdig. Tack så mycket! Kanske någon kan klistra denna tråd om fler uppskattar den.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skriv dator inte data i titeln
Ta fler än en bild
Lägg inte upp suddiga eller gryniga bilder
Du kan använda mobilkamera (dom flesta nyare) om du har rätt ljus och är stadig på handen
Om du inte har en annan kamera så kan du låna digital/systemkamera
Om du vill ha ännu bättre bilder, använd stativ och rigga upp en liten fotostudio
Skriv utförligt i beskrivningen om din dator
Lägg inte upp ett galleri för köpråd eller andra frågor, det hör hemma i forumet
Lägg ner lite tid på galleriet
När du är färdig, förhandsgrandska och kolla igenom, rätta stavfel osv.
Om du är dyslektiker eller har andra skrivsvårigheter, så skriv de (om du vill) så slipper du arga kommentarer

Lite kul är det då du inte har punkter i slutet av alla meningar och inte heller ett kommatecken:p

Övrigt: Bra initiativ!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tcntad:

Skriv dator inte data i titeln
Ta fler än en bild
Lägg inte upp suddiga eller gryniga bilder
Du kan använda mobilkamera (dom flesta nyare) om du har rätt ljus och är stadig på handen
Om du inte har en annan kamera så kan du låna digital/systemkamera
Om du vill ha ännu bättre bilder, använd stativ och rigga upp en liten fotostudio
Skriv utförligt i beskrivningen om din dator
Lägg inte upp ett galleri för köpråd eller andra frågor, det hör hemma i forumet
Lägg ner lite tid på galleriet
När du är färdig, förhandsgrandska och kolla igenom, rätta stavfel osv.
Om du är dyslektiker eller har andra skrivsvårigheter, så skriv de (om du vill) så slipper du arga kommentarer

Lite kul är det då du inte har punkter i slutet av alla meningar och inte heller ett kommatecken:p

Övrigt: Bra initiativ!

Hehe glömde de när jag gjorde punktlista Fixat nu. Tack.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Blixt är nog aldrig att rekommendera. Jag skulle säga en lampa som inte är direkt på objektet, som mot en vägg eller tak

När jag fotograferar dator komponenter använder jag blixt med min fars systemkamera (Canon EOS 7D), med en extra blixt som jag monterar på kameran men riktar den uppåt i taket. Genom att göra det får man (i alla fall vad jag tycker) en riktigt härlig och go bild, kommer att lägga upp lite bilder snarast på min projekttråd på de bilder jag tagit. Kolla gärna in där och släng iväg en kommentar, alltid roligt med folk som visar att de har någonn positiv åsikt

Får tillägga att jag gillar tråden! Bra skrivet C4B12!

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem

Fin bump men jag tycker att detta är en vettig tråd att bumpa och tips är aldrig fel och som många tidigare nämnt, bra initiativ.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteBondues:

När jag fotograferar dator komponenter använder jag blixt med min fars systemkamera (Canon EOS 7D), med en extra blixt som jag monterar på kameran men riktar den uppåt i taket. Genom att göra det får man (i alla fall vad jag tycker) en riktigt härlig och go bild, kommer att lägga upp lite bilder snarast på min projekttråd på de bilder jag tagit. Kolla gärna in där och släng iväg en kommentar, alltid roligt med folk som visar att de har någonn positiv åsikt

Får tillägga att jag gillar tråden! Bra skrivet C4B12!

Ja extern blixt på en DSLR var ju inte det inlägget avsåg
En blixt på en kompaktkamera är ofta svår att rikta.

Om man har en DSLR, kompaktsamera med extern blixt eller om man vet HUR man använder sin blixt kan man givetvis bortse från mitt inlägg.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)