Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

http://forumbilder.se/images/b8201192932PM413a.jpg

Som ni ser slutade det med att jag lödde fast tamparna från nätagget på baksidan av moderkortet. Det funkar ju det med! Nu hoppas jag bara att jag kan pressa in både DVDn och hårddisken på nått sätt. Det kommer kräva lite mer uppfinningsrikedom tror jag... DET ÄR TRÅNGT!

Blir så jäkla sugen med att bygga om mitt nes nu till en dator:D
Har trasigt nes som bara står, men synd att ekonomin sätter stopp! ( är bara 16 år så inget jobb ).
Men kul att följa:D
Lycka till!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Oh yeah!

Då börjar det verkligen verkligen närma sig!

Jag limmade fast fyra styckna M4 muttrar i locket som distanser för att få ner DVDn lite så att man kan få i skivan. Sen smetade jag på epoxy på dem och la dit DVDn i rätt läge och lät det härda. Blivade skitbra! Hårddiskarn hamnade under moderkortet, hittade på hur jag precis kunde passa in den där. Det var så precis att RAM-stickan pressade lite lite på SATA- och strömkontakterna.

Såhär hamnade den. Det är ganska precis att en skiva går in på bredden! Notera plastpinnen i luckan, den satte jag dit för att om driven nån gång vill spotta ut skivan med luckan stängd, så öppnas helt enkelt luckan. Funkade över förväntan måste jag säga.

Här har ni beviset, det GÅR att montera ett komplett system i ett NES! Moderkort, hårddisk, DVD, nätagg och ett par fläktar. Och som ni ser blir det en del utrymme över till och med. Fortfarande ska det i en adapter så att man kan använda handkontrollerna, eventuellt en trådlös adapter för XBOX-kontroller, och en bättre fläkt till nätagget. 40mm fläktar suger rejält. Den första jag satte in pajjade efter ~15 minuter. Den andra som sitter i nu funkar, men låter illa pga obalans eller kassa lager eller kanske båda. 14dB my ass...

Och en bild på att den faktiskt funkar åxå! Dock är jag som sagt orolig för nätaggsfläkten, och att nätagget går varmt. Och så är det ju ett ruttet kina-agg där kondingarna säkert lär lyfta på hatten förr eller senare. Såg att en konding var märkt för 10V, och jag har mina misstankar att den sitter på 12V-linan...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Då börjar det verkligen verkligen närma sig!

http://forumbilder.se/images/33201183434PM041d.jpg

Jag limmade fast fyra styckna M4 muttrar i locket som distanser för att få ner DVDn lite så att man kan få i skivan. Sen smetade jag på epoxy på dem och la dit DVDn i rätt läge och lät det härda. Blivade skitbra! Hårddiskarn hamnade under moderkortet, hittade på hur jag precis kunde passa in den där. Det var så precis att RAM-stickan pressade lite lite på SATA- och strömkontakterna.

http://forumbilder.se/images/77201184243PMb70c.jpg

Såhär hamnade den. Det är ganska precis att en skiva går in på bredden! Notera plastpinnen i luckan, den satte jag dit för att om driven nån gång vill spotta ut skivan med luckan stängd, så öppnas helt enkelt luckan. Funkade över förväntan måste jag säga.

http://forumbilder.se/images/f4201184525PM1070.jpg

Här har ni beviset, det GÅR att montera ett komplett system i ett NES! Moderkort, hårddisk, DVD, nätagg och ett par fläktar. Och som ni ser blir det en del utrymme över till och med. Fortfarande ska det i en adapter så att man kan använda handkontrollerna, eventuellt en trådlös adapter för XBOX-kontroller, och en bättre fläkt till nätagget. 40mm fläktar suger rejält. Den första jag satte in pajjade efter ~15 minuter. Den andra som sitter i nu funkar, men låter illa pga obalans eller kassa lager eller kanske båda. 14dB my ass...

http://forumbilder.se/images/5b201185340PM5353.jpg

Och en bild på att den faktiskt funkar åxå! Dock är jag som sagt orolig för nätaggsfläkten, och att nätagget går varmt. Och så är det ju ett ruttet kina-agg där kondingarna säkert lär lyfta på hatten förr eller senare. Såg att en konding var märkt för 10V, och jag har mina misstankar att den sitter på 12V-linan...

Ser både sjukt ut och helt grymt

Ska man satsa på hur snabbt agget pajar? Ett år eller en vecka eller två dagar?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Resten av hålen som blivit i botten måste jag täcka över på nått sätt. Vart kan man köpa tunn hårdplast nånstans?

Plexiglas kanske är det enklaste att få tag i. Bara att slipa och lacka om du inte vill ha den genomskinligt.

Riktigt coolt bygge!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Blir så jäkla sugen med att bygga om mitt nes nu till en dator:D
Har trasigt nes som bara står, men synd att ekonomin sätter stopp! ( är bara 16 år så inget jobb ).
Men kul att följa:D
Lycka till!

Vill man, så går det! Bara att börja spara, och söka sommarjobb. Tar ju ett tag, men har du tålamod så...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Vill man, så går det! Bara att börja spara, och söka sommarjobb. Tar ju ett tag, men har du tålamod så...

Japp sommarjobb söker jag, och hoppas jag får nått:D
Vad har du räknat på ungefär vad ditt bygge kommer att gå på?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Jag har ett NES men jag vet inte om jag vill slakta det.... Snart blid det ju antikvärde! Och sen är det ju kul att spela lite super mario bros ibland

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ser både sjukt ut och helt grymt

Ska man satsa på hur snabbt agget pajar? Ett år eller en vecka eller två dagar?

Tack så mycket. Inte en aning om hur lång tid det håller. Borde kanske ta mig tid och byta ut kondingarna till bättre. Problemet är att jag limmade fast nätagget med epoxy.

Skrivet av Dance:

Plexiglas kanske är det enklaste att få tag i. Bara att slipa och lacka om du inte vill ha den genomskinligt.

Riktigt coolt bygge!

Tack! Det hade vart ett alternativ med plexi/PC, men det slutade med att jag hittade en plastlåda som jag använde bitar från. Inte snyggt, men det funkar. Och man ska inte se den underifrån!

Skrivet av bourne94:

Japp sommarjobb söker jag, och hoppas jag får nått:D
Vad har du räknat på ungefär vad ditt bygge kommer att gå på?

Jag hoppas på under 4k inklusive dremeln och adapters och ja allt. Behöver man köpa mer verktyg blir det ju helt klart dyrare!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Jag hoppas på under 4k inklusive dremeln och adapters och ja allt. Behöver man köpa mer verktyg blir det ju helt klart dyrare![/QUOTE"]

Okej,,, kan vara bra att veta när man ska bygga själv, men blir att vänta till efter sommarn:D

Tack för hjälpen, och hoppas att det går bra med ditt bygge, och kommer följa hela hela bygget:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Tack så mycket. Inte en aning om hur lång tid det håller. Borde kanske ta mig tid och byta ut kondingarna till bättre. Problemet är att jag limmade fast nätagget med epoxy.
!

Aj, De får man tyvärr ångra i efterhand. Men hoppas den håller ändå. Gillar att du satta fast 20+4 pinsen direkt i lödningen (eller är de bara 20 pinnar). Skulle själv inte våga göra det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag har ett NES men jag vet inte om jag vill slakta det.... Snart blid det ju antikvärde! Och sen är det ju kul att spela lite super mario bros ibland

Okej,,, jag har också ett som är trasigt så det blir lite lättare då,,, men behåll det i det skick du har det nu och bygg om det när det går sönder eller liknande.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Aj, De får man tyvärr ångra i efterhand. Men hoppas den håller ändå. Gillar att du satta fast 20+4 pinsen direkt i lödningen (eller är de bara 20 pinnar). Skulle själv inte våga göra det.

Jag är också lite intresserad av detta hur gick du tillväga?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Jag är också lite intresserad av detta hur gick du tillväga?

Ganska enkelt, lödde helt enkelt fast dem på baksidan en och en, och jämförde hela tiden mot riktiga ATX-kontakten som fick fortsätta sitta i, så att jag var 100% på att de kom i rätt ordning. 24 pinnars är det, jag är van lödare, men lite nervös var jag trots allt när jag skulle provstarta.

Nu har den även fått 4st interna USB jack som jag tog från gamla PCI-brackets som brukar följa med till moderkort... Har tänkta få plats med WLAN-adapter, mottagare till tangentbord/mus, NESkontroller-adapter och en USB-sticka för ready boost. Allt inuti såklart. Det *ska* inte vara nått problem. WLAN-adaptern är redan på plats. En större fläkt till nätagget åkte in med. Båda fläktarna är nu från AMD-kylare, 70mm snurror av den tunna sorten. Tyvärr låter även en av dem en del till och med på lägsta farten.

Bilder!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Gillar detta skarpt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sånt här är alltid kul att se

Men ett NES har man ju gott om plats i. Jag gjorde en Mega Drive-htpc för några veckor sen, DET var trångt

Permalänk
Medlem

Den skulle jag gärna vilja se! Länk?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Den skulle jag gärna vilja se! Länk?

Har inget riktigt galleri upplagt eller liknande, men de kassa bilder jag ändå tog finns här.

Går lite varmt med begränsad ventilation och utan fläktar, men tyst är det iallafall!

Permalänk
Medlem

Fixade problemet med den illalåtande nätaggsfläkten med hjälp av självhäftande möbeltassar. Klöpp dem till samma bredd som fläkten och satte fast dem på den, sen smetade jag på epoxy på andra sidan och tryckte fast fläkten på plats. Funkade, nästan allt mekaniskt oljud borta! Jag har även fått in en USB-sticka och mottagaren för tangentbordet i chassit nu. Bara adaptern för handkontrollerna kvar!

Köpte ett billigt trådlöst tangentbord, Ace C2 tror jag det hette, som skulle vara för just HTPC. Och trots det så har det fan inte ens 2m i räckvidd. Pinsamt dåligt! Man skulle ju tänka sig att ett tangentbord för just HTPC skulle klara kanske 4 eller 5m i alla fall...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Wow! Häftigt bygge, synd att man själv inte är lika praktisk...

Permalänk
Medlem

Har fått adaptern till NES-kontrollerna nu, och hunnit med att löda ihop det och provköra. Funkade skitbra! Så det blev att spela lite igår och det funkade mindre bra, det var ju svårt att styra gubbfan! Det som var så lätt när jag var liten...

Bilder är tagna och kommer upp inom kort!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Har fått adaptern till NES-kontrollerna nu, och hunnit med att löda ihop det och provköra. Funkade skitbra! Så det blev att spela lite igår och det funkade mindre bra, det var ju svårt att styra gubbfan! Det som var så lätt när jag var liten...

Bilder är tagna och kommer upp inom kort!

okej,,, ladda upp bilder,,, är ganska nyfiken=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Har fått adaptern till NES-kontrollerna nu, och hunnit med att löda ihop det och provköra. Funkade skitbra! Så det blev att spela lite igår och det funkade mindre bra, det var ju svårt att styra gubbfan! Det som var så lätt när jag var liten...

Bilder är tagna och kommer upp inom kort!

Hur är Fusionkretsen i praktiken att surfa på/göra alldagliga uppgifter/HTPC? Funtar på en sådan till surf/HTPC/kontorsdator nämligen.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

okej,,, ladda upp bilder,,, är ganska nyfiken=)

Då får du vara det ett tag till, har inte bilderna här på jobbet!

Skrivet av rufsen:

Hur är Fusionkretsen i praktiken att surfa på/göra alldagliga uppgifter/HTPC? Funtar på en sådan till surf/HTPC/kontorsdator nämligen.

Funkar som man kan förvänta sig. Allt flyter på bra med Windows 7, men den är ju inget prestandamonster som man spelar senaste liren på kanske. Surf och sånt funkar kanon däremot. Största flaskhalsen är nog den mekaniska laptopdisken jag har i. Hade jag vart tät så hade jag kanske satt in en SSD, men det är lätt att vara efterklok.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det var tydligen enda bilden jag hade knäppt. Det är i alla fall när jag lödde in NES-USB adaptern. Funkar sktibra och dyker upp som 4 joysticks i windows. Jag beställde en färdigmonterad, och tyvärr var lödningarna ganska risiga på den. Men men, den funkar i alla fall och jag orkar inte kriga om det. Beställde härifrån: http://www.raphnet-tech.com/products/4nes4snes/index.php?cate...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Snyggt! Sen så är detta ju faktiskt Swec vi pratar om så jag är givetvis sugen på hur den klockar....gör gärna ett test! (de flesta verkar landa mellan 110-115 FSB)

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut=),,, blir så jäkla sugen på att bygga om mitt trasiga nes, men har inga pengar för det nu=(

Men iallafall ett riktigt bra jobb där=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Det har vart färdigt ett tag nu, men här kommer lite bilder på sista detaljerna.

Nesputorn på plats i mediabänken.

120mm Noctua uppe i hörnet för ventilation. Blixten får den att se stilla ut, men tro mig den snurrar.

Sågade även upp ett hål i botten på skåpet som kommer precis under CPU-fläkten. Sänkte tempen en del faktiskt.

Fixade till en bit lexan som fick täcka hålet under DVDn. Dels så att det inte går att stoppa in saker på moderkortet, och dels för att det inte ska läcka ut luft där.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Nu har det sketna kina-nätagget gått och dött. Det var inte kondingarna som jag trodde skulle bli ett problem som orsakade det, utan det är en av filterspolarna som överhettat och bränt sönder lacken på koppartråden! O.o

Antagligen tyckte det inte om att jag körde Folding@home 24/7, och att kylningsförhållandena hade förändrats. Men kom igen, vad är Fusion-plattformen specad till? 30W? Det borde ju vara knapp tomgång för ett 120W nätagg!

Aja, på jakt efter ett nytt nätagg dårå. Valet står mellan att försöka skaffa ett nytt bättre flex-ATX eller att försöka få in nån pico-PSU lösning helt internt. Men först ska jag prova så att resten av datorn överlevt nätaggets död!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nu har det sketna kina-nätagget gått och dött. Det var inte kondingarna som jag trodde skulle bli ett problem som orsakade det, utan det är en av filterspolarna som överhettat och bränt sönder lacken på koppartråden! O.o

Antagligen tyckte det inte om att jag körde Folding@home 24/7, och att kylningsförhållandena hade förändrats. Men kom igen, vad är Fusion-plattformen specad till? 30W? Det borde ju vara knapp tomgång för ett 120W nätagg!

Aja, på jakt efter ett nytt nätagg dårå. Valet står mellan att försöka skaffa ett nytt bättre flex-ATX eller att försöka få in nån pico-PSU lösning helt internt. Men först ska jag prova så att resten av datorn överlevt nätaggets död!

Låter inte dåligt dramatiskt. Är det dålig kylning (kommer inte ihåg hur du gjorde med kylningen runt agget). pico-PSU har jag hört gott om. Ska finns på 100watt. Många som rekommenderar en kylfläns på en sån (för att sänka tempen).

Enda nackdel förutom den, är ont om kontakter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tja, det verkar som om att kylningen inte var tillräklig för det agget!

Men grejen är den att en kollega även byggt en NES-dator, och först så tänkte han använda nått flex-atx liknande, och det blev honom knappt ljummet när det var passivt kylt. Han kör nått Intel Atom kort, och de ligger ju snarlikt i effektförbrukning. Han åkte däremot på utrymmesproblem och körde med ett pico-PSU istället. Ska höra om han vill skilja sig från sitt vanliga nätagg först.

Vill ju helst ha allt inbyggt. Så tänker även på om det skulle gå att trycka in både pico-PSU och nätadapter i chassit på nått sätt...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |