Sandy Bridge: Överklockningsresultat med hjälp av "offset"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har förstått det som tvärtom, att LLC reducerar droop vid load. Dvs utan så kan en processor satt på 1.34V (nu tänker jag inte offset) gå ner till 1.30V under load och att vi kan genom LLC se till att vdroop blir mindre, att den "bara" går ner till 1.32V.

Alltså att LLC sätter "golvet" snarare än taket.

Teknikaliteter, det stämmer väl som du säger men genom att reglera Vdroop med LLC kan vi påverka den maximala spänningen under load.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Såhär fungerar det. Varje CPU har en egen VID. Och hur lite/högt denna VID går, beror helt och hållet på varje enskild CPU.
När ni stället att spänningen/vcore skall justeras med offset så tar den -/+ offset(värde) + VID = effektiv vcore.
När ni sedan använder LLC så kommer det försökas att antingen sänka eller öka spänningen/vcore.

Min guld 2600K kunde köra 4.8 med en offset på -0.100 och en LLC nivå som sänkte spänningen så mycket det bara gick. Och den var ändå stabilt. Då pratar vi 1.302V(vcore) på CPUn med 4 kärnor och 8 trådar (HT påslaget).

Sen har vi CPUer som har en helt annan VID och området kanske är 0.900V-1.300V. Så då kan ni altså klocka upp säkert sålänge ni håller er inom eran CPUs specifika VID område. Detta har även Intel gått ut med.

Vad många missuppfattar är att t.ex 1.300V är "safe" eftersom Intel har sagt att "1.300V" är safe. Men då tyder de flesta det fel.

Om ni vill se vad jag menar så tycker jag att ni tar upp CPU-Z. Sedan t.ex CoreTemp. Kör prime95 och notera erat VID värde.
Jag kan ge mig f*n på att t.ex CPU-Z visar 1.35 (exempelvis) medans CoreTemp visar en VID på 1.400.

Så hela poängen med SB är att Intel inte har någon "safe max vcore" speccat. Det har dom heller aldrig sagt att dom har.
Dom utgår från VID, utan LLC.

Sedan lite annat som ni bara måste få in i era huvuden. PLL Overvoltage har INGET med spänningen att göra. Själva tanken med PLL Overvoltage är att frigöra och tillåta CPUn att gå över dens egna MAX multiplier vägg. Så stannar CPUn upp vid 50x så kan ni i teorin få ut 54-55X med PLL Overvoltage. Men oftast, i regel så får man även öka volten ganska frisk för att få ut 54-55 om chippet har en vägg på 50.

Permalänk
Medlem

Bra förklaring XrOo, om det fanns en "like" knapp här hade jag tryckt på den.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

2500K
Offset
CPU Ratio: 45x
Offset: -0.075
Vcore Idle: 0.896v
Vcore Load: 1.304v (hoppar upp på 1,312 ibland)
LLC : Ultra High (75%)

Kylning: NH-U12P SE2 utan motstånd
Rumstemperatur: ~25C
Idle: 33-39C
Load: 64-72C
Stesstest: Prime95
Kör jag däremot Intel burn test på high kom den upp i 74-84 grader..

Jag hade -0.85 och LLC på high (50%) (vcore load var då 1,256) stabilt i prime95, men sen när jag såg på film och processor var idle så startade datorn om några gånger. Känns lite konstigt!? Men antar att vcore var för låg..

Men jag tycker min temps känns ganska höga.. Har en ny NH-D12 SE2 och chassit är Antec p182 (har en extra fläkt förutom dom tre som finns med från början). Processor, moderkort, minne och cpu kylare är nya så satt ihop det i helgen. Men funderar på om jag monterat cpu kylaren dåligt, eller vad tror ni? Är min temps "rimliga" eller är det värt att testa att montera om den?

Permalänk
Medlem

Dina temps är okej för luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Dina temps är okej för luft.

Okej Även fast den går upp sådär mycket när jag kör intel burn test?

Har du nån bra teori varför det kan bli så att man får det stabilt när man kör full load och men sen i idle är det inte stabilt?

Permalänk
Medlem

En teori är att de flesta väljer i Windows energialternativ "hög prestanda".
Så låg belastning sänker vcore trotts att cpun behöver spänningen.
För offset har två områden. Parkerade kärnor = 0.9vcore området medans körande kärnor går på högre vcore.
Jag har själv aldrig haft problem med idle offset problemet. Och andra sidan låter jag alltid alla kärnor köras på 30% i Windows energialternativ.

En kärna kanske är svag också? Så du får bsod osv vid låg spänning?

Edit: du har service pack 1? IBT nyttjar AVX med sp1 = högre temp/belastning. Fast det är oftast inte kärnorna som är svaga utan IMC/Cache delen på SB. Därför prime95 blend är min favorit.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Ser ut som du har marginal att klocka en bit till. Prova att höja CPU ratio och att minska (absolutvärdet) för offset. Om du tar i med en negativ offset som är för mycket kommer den bli instabil vid idle.

Så jag ska dra upp multipeln till ca 42? Fast jag vill ju ha en lätt överklockning, med låg spänning och värme, har ju bara CM 212+ kylare.
Vill att processorn ska hålla länge. Vad för spänning bör jag ligga runt i load för att det ska vara skonsamt mot processorn? Vad skulle jag sätta offset till?

CPU Ratio: 40x
Offset: -0.080
Vcore Idle: 0.912
Vcore Load: 1.23
LLC : Medium
PLL: Av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pata88:

Okej Även fast den går upp sådär mycket när jag kör intel burn test?

Har du nån bra teori varför det kan bli så att man får det stabilt när man kör full load och men sen i idle är det inte stabilt?

För mycket negativ offset gjorde samma sak med min, valde att sätta betydligt lägre offsetvärde och en lägre nivå LLC så spänningsgapet blev mindre mellan load och idle. Jag har för övrigt ungefär samma temps som du vid Prime95 vid 4500 MHz och 1,3V med en NH-D14.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Så jag ska dra upp multipeln till ca 42? Fast jag vill ju ha en lätt överklockning, med låg spänning och värme, har ju bara CM 212+ kylare.
Vill att processorn ska hålla länge. Vad för spänning bör jag ligga runt i load för att det ska vara skonsamt mot processorn? Vad skulle jag sätta offset till?

CPU Ratio: 40x
Offset: -0.080
Vcore Idle: 0.912
Vcore Load: 1.23
LLC : Medium
PLL: Av

Temperaturen är ju låg, lite över 70 i Prime är ingen fara.
Fått rådet att inte gå över 1,3 och 1,35 V på olika håll, 1,3 borde vara lugnt. Prova att höja multipeln ett steg i taget och minska offsetvärdet om det inte funkar. Du kan förstås vara nöjd med det du har nu som känns väldigt säkert om den är stabil även i idle och inte startar om sig.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

En teori är att de flesta väljer i Windows energialternativ "hög prestanda".
Så låg belastning sänker vcore trotts att cpun behöver spänningen.
För offset har två områden. Parkerade kärnor = 0.9vcore området medans körande kärnor går på högre vcore.
Jag har själv aldrig haft problem med idle offset problemet. Och andra sidan låter jag alltid alla kärnor köras på 30% i Windows energialternativ.

En kärna kanske är svag också? Så du får bsod osv vid låg spänning?

Edit: du har service pack 1? IBT nyttjar AVX med sp1 = högre temp/belastning. Fast det är oftast inte kärnorna som är svaga utan IMC/Cache delen på SB. Därför prime95 blend är min favorit.

Okej tror inte det är problemet för den klockar ner sig till 1600 mhz.

jo eller jag fick det när jag kollade på en serie (720p). Jag kollade på cpu-z och processor går bara i 1600 mhz när jag kollar och då är ju vcore lägre. jag hade kört prime95 i typ en timme innan på dom inställningarna också..

jag har service pack 1. vad menas med AVX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

För mycket negativ offset gjorde samma sak med min, valde att sätta betydligt lägre offsetvärde och en lägre nivå LLC så spänningsgapet blev mindre mellan load och idle. Jag har för övrigt ungefär samma temps som du vid Prime95 vid 4500 MHz och 1,3V med en NH-D14.

Okej, vad kör du med för offset och LLC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pata88:

Okej tror inte det är problemet för den klockar ner sig till 1600 mhz.

jo eller jag fick det när jag kollade på en serie (720p). Jag kollade på cpu-z och processor går bara i 1600 mhz när jag kollar och då är ju vcore lägre. jag hade kört prime95 i typ en timme innan på dom inställningarna också..

jag har service pack 1. vad menas med AVX?

Provat att stänga av "Spread Spectrum" alternativt C1 instruktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pata88:

Okej, vad kör du med för offset och LLC?

LLC medium, offset -30
Det ger mig 1,3V i load och strax över 0,9V i idle

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Provat att stänga av "Spread Spectrum" alternativt C1 instruktionen?

Nepp det har jag inte testat, gör den så att den inte klockar ner sig eller?

Skrivet av sorkin:

LLC medium, offset -30
Det ger mig 1,3V i load och strax över 0,9V i idle

Hm ok ska testa liknande, mindre LLC gör alltså att gapet mellan load och idle core blir mindre?

Permalänk
Medlem

Offset ger lägre spänning vid både idle och load. Medans LLC sänker/höjer vid load.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Temperaturen är ju låg, lite över 70 i Prime är ingen fara.
Fått rådet att inte gå över 1,3 och 1,35 V på olika håll, 1,3 borde vara lugnt. Prova att höja multipeln ett steg i taget och minska offsetvärdet om det inte funkar. Du kan förstås vara nöjd med det du har nu som känns väldigt säkert om den är stabil även i idle och inte startar om sig.

Om processorn skulle paja, kan man bara byta ut processorn, eller pajar det runtom också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Om processorn skulle paja, kan man bara byta ut processorn, eller pajar det runtom också?

Det kan skada moderkortet också, men du är inte i närheten av riskzonen.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Det kan skada moderkortet också, men du är inte i närheten av riskzonen.

Bra! :), men jag om jag höjer min multipel från 40 till 42, kommer det avsevärt förändra livslängden på processorn?

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut för mig nu!

Offset
CPU Ratio: 45x
Offset: -0.055
Vcore Idle: 0.912v
Vcore Load: 1.256v
LLC : Medium (25%?)

Kylning: NH-U12P SE2 utan motstånd
Rumstemperatur: ~25C
Idle: 33-37C
Load: 62-68C
Stesstest: Prime95

Verkar vara stabilt i idle nu också

Har sett i Cpuid HMP att det står ibland att minsta vcore jag haft är 0.21 v :S vet inte om det är bugg eller nån konstigt drop som händer ibland..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Bra! :), men jag om jag höjer min multipel från 40 till 42, kommer det avsevärt förändra livslängden på processorn?

Nej, det är inte multipeln som kan steka din processor utan för hög CPU spänning och temperatur. Så länge spänningen inte överskrider 1.3V någon längre tid och tempen håller sig runt 70 med någon enstaka topp upp till 75 vid en stresstest så är din CPU inte stressad alls. Om du höjer multipeln lite utan att ändra offset är det risk för blåskärm men inte att processorn dör. Håll ögonen på CPU spänning och temp när du testar så är det ingen fara.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pata88:

Så här ser det ut för mig nu!

Offset
CPU Ratio: 45x
Offset: -0.055
Vcore Idle: 0.912v
Vcore Load: 1.256v
LLC : Medium (25%?)

Kylning: NH-U12P SE2 utan motstånd
Rumstemperatur: ~25C
Idle: 33-37C
Load: 62-68C
Stesstest: Prime95

Verkar vara stabilt i idle nu också

Har sett i Cpuid HMP att det står ibland att minsta vcore jag haft är 0.21 v :S vet inte om det är bugg eller nån konstigt drop som händer ibland..

0.21V är säkert en bug i mätprogrammet.
Hur länge körde du Prime95? Tycker din load spänning är väl låg och undrar om du kört länge nog för att vara trygg, men det kanske funkar utan HT.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

0.21V är säkert en bug i mätprogrammet.
Hur länge körde du Prime95? Tycker din load spänning är väl låg och undrar om du kört länge nog för att vara trygg, men det kanske funkar utan HT.

En timme, så borde köra några timmar för att vara helt hundra. Men har kört intel burn test på high också och 3Dmark några gånger så känns ändå ganska stabilt..

Permalänk
Medlem

För att vara mer exakt. Håller man VIDen inom +/- 5-10% så håller CPUn. Men om man överstiger detta värde så garanterar inte Intel att CPUn håller. Så det är inte 1.3 volts spänning på CPUn som är safe. Och om ni nu vill stanna kvar med "1.3 är safe" så får ni köra helt utan LLC också. Om ni nu vill mäta riktiga 1.3 volt på CPUn. Utan LLC = den level/setting/inställning i BIOS/UEFI där LLC INTE korrigerar vdrop/vdroop. Punkt och pricka.

Permalänk
Medlem

2600K

CPU Ratio: 42x
Offset: -0.070
Vcore Idle: 0.792 V
Vcore Load: 1.248 V
LLC : Har inget sånt i BIOS... Z68MX-UD2H-B3

Har ett "minichassi" som kräver extremt tunn kylare. 37C idle, 92C load (LinX).
Den når ca 80C när den belastas fullt med "normala" program, så det borde den tåla, men vågar inte klocka högre. Lägre temps kanske skulle tillåta lägre spänning också... får nog leta efter bättre kylare.

Lite offtopic, men när jag ändå lekte med spänningar så testade jag mina minnen.
Har 2st 4GB Kingston ValueRAM 1333MHz 1.5V, low profile-stickor (sjukt små). Kör dessa just nu i 1600MHz, har testat mig ner till 1.34V och fortfarande påväg neråt. Vad är det för superminnen jag fått... =).

Permalänk
Skrivet av XrOo:

För att vara mer exakt. Håller man VIDen inom +/- 5-10% så håller CPUn. Men om man överstiger detta värde så garanterar inte Intel att CPUn håller. Så det är inte 1.3 volts spänning på CPUn som är safe. Och om ni nu vill stanna kvar med "1.3 är safe" så får ni köra helt utan LLC också. Om ni nu vill mäta riktiga 1.3 volt på CPUn. Utan LLC = den level/setting/inställning i BIOS/UEFI där LLC INTE korrigerar vdrop/vdroop. Punkt och pricka.

Låter konstigt. Kollat upp coretemps VID tidigare och folk brukar skriva att speedstep får den att visa fel värde. I mitt fall visar coretemp en VID på 1.38 under full load medan volten enligt cpu-z ligger på 1.184. Detta med en multipel på x44 och LLC på 25%. Då prollen var helt ny och allt i bios var orört visade coretemp en VID på 1.35 under load... Men, vart har du läst på om detta med VID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackbrich:

Låter konstigt. Kollat upp coretemps VID tidigare och folk brukar skriva att speedstep får den att visa fel värde. I mitt fall visar coretemp en VID på 1.38 under full load medan volten enligt cpu-z ligger på 1.184. Detta med en multipel på x44 och LLC på 25%. Då prollen var helt ny och allt i bios var orört visade coretemp en VID på 1.35 under load... Men, vart har du läst på om detta med VID?

Det är Intels egna siffror. Det har varit mycket diskus kring detta redan sedan ES stadiet då jag och Falkentyne på OCN lekte med 1155 och ln2.
Nu orkar jag inte leta fram pdfen med denna data så du får gå på jakt. Men det står iaf klart och tydligt.
Sen att de inte räknar in vdrop/vdroop är något de flesta bör veta.

F.ö så har vi upptäckt mycket genom trial & error. Har någon annan här binnat över 50 CPUer (2600k) så varsegod. Rätta mig isf. Förmodligen har baker, jag och falken lagt ner mer på bara en plattform i pengar mot vad de flesta lägger ut på 10 år.

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Det är Intels egna siffror. Det har varit mycket diskus kring detta redan sedan ES stadiet då jag och Falkentyne på OCN lekte med 1155 och ln2.
Nu orkar jag inte leta fram pdfen med denna data så du får gå på jakt. Men det står iaf klart och tydligt.
Sen att de inte räknar in vdrop/vdroop är något de flesta bör veta.

F.ö så har vi upptäckt mycket genom trial & error. Har någon annan här binnat över 50 CPUer (2600k) så varsegod. Rätta mig isf. Förmodligen har baker, jag och falken lagt ner mer på bara en plattform i pengar mot vad de flesta lägger ut på 10 år.

Ok. Har tidigare sett info från intel då dom pratar om max volt och då skrivs det i vcore. Men jag tror dig, jag är bara en lekman

Dessa säkra 5-10% på VIDen då, vilken VID ska man gå efter? Känns som det finns mer än ett värde nu för tiden.

Sen kanske du som bränt 50 sandy prollar kan svara på ifall min VID som nämns i det tidigare inlägget är safe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackbrich:

Ok. Har tidigare sett info från intel då dom pratar om max volt och då skrivs det i vcore. Men jag tror dig, jag är bara en lekman

Dessa säkra 5-10% på VIDen då, vilken VID ska man gå efter? Känns som det finns mer än ett värde nu för tiden.

Sen kanske du som bränt 50 sandy prollar kan svara på ifall min VID som nämns i det tidigare inlägget är safe?

Varje CPU har en helt "personlig" VID. Vad de menar är att det finns klassade CPUer med en VID så högt som 1.520. Men det kan i volt fortfarande vara 1.3 när man tittar i t.ex CPU-Z.

Men 10% är ändå 10%. Sen kan man ju gå över med 30% och fortfarande klarar sig. Men det garanterar dom inte.

Det är därför vi ser så många degraderade K chip flyta runt. Man har helt enkelt tittat på fel siffror.
Personlig åsikt. Tycker det är fult av Intel att säga att det finns en multiplier gräns på 57 när det inte är korrekt. Samt att missleda med "max safe VID" vilket många generaliserar till max volt.

Du kan googla 59x 2600k. Vems nick dyker upp? T.ex

Permalänk
Medlem

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1811083

Det var lite av en kamp. Körde sedan 59x100 på vatten vilket gick åt pipan.
Hicookie pressade ut över 6ghz så mina ~5.96 vart ju värdelösa när man tänker på vad som redan uppnåtts.

Iaf där har du svart på vitt