Sandy Bridge: Överklockningsresultat med hjälp av "offset"

Permalänk
Medlem

OCCT verkar inte hitta några sensorer på mitt moderkort. Jag får bara upp en graf och det är över mina grafikkortstemperaturer, vilket hjälper mig föra. Vet någon om det finns ett program som kan åskådliggöra vCoren som en graf?

Edit: Direkt efter att jag postade detta testade jag OCCT för tionde gången och gissa om sensorerna kickade igång... Graferna dyker upp om en timma!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

OCCT verkar inte hitta några sensorer på mitt moderkort. Jag får bara upp en graf och det är över mina grafikkortstemperaturer, vilket hjälper mig föra. Vet någon om det finns ett program som kan åskådliggöra vCoren som en graf?

Edit: Direkt efter att jag postade detta testade jag OCCT för tionde gången och gissa om sensorerna kickade igång... Graferna dyker upp om en timma!

Lika random som vanligt med andra ord

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Inte en aning faktiskt. Jag har dock sett i en del trådar att folks antivirusprogram går lös så fort någon har länkat en bild från den sidan. Det kan i och för sig lika gärna vara Imageshack.us men jag har åtminstone aldrig haft några problem med den sidan. Visar ditt antivirus vilken fil och vilket virus det handlar om?

En annan fråga när man kör Prime95 vilken inställningen väljer man? Blend eller In place large FFT's?

Permalänk
Medlem

Blend

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Tack!

Permalänk
Medlem

Detta blev resultatet:

Spänningen ligger och kränger mellan 1.25-126V med spikar uppåt 1.28V. Något bättre spänningar än ditt vad du hade Windir87, men spänningskillnaden är försumbar.

Fundamentalt olika offsets och LLC inställningar, i stort sett identiska resultat...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Detta blev resultatet:

http://img691.imageshack.us/img691/452/2011081717h32vcore.png

http://img41.imageshack.us/img41/6766/tempszr.jpg

Spänningen ligger och kränger mellan 1.25-126V med spikar uppåt 1.28V. Något bättre spänningar än ditt vad du hade Windir87, men spänningskillnaden är försumbar.

Fundamentalt olika offsets och LLC inställningar, i stort sett identiska resultat...

Riktigt trevliga siffror! Det är minst sagt märkligt att vi uppnår någorlunda liknande spänningsnivåer med helt olika offset/LLC. Precis som du skrev tidigare så spikade ditt med större marginal (dock fortfarande väldigt lågt) samtidigt som den genomsnittliga spänningen hölls på en mycket låg nivå. Jag antar att det är LLC som gör skillnaden här.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Prime95 (blend) är dock bättre och effektivare för att se stabilitet. Generellt är ju occt/ibt/small ftt bättre för att hitta max temp. Något att tänka på kära SB överklockare

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Prime95 (blend) är dock bättre och effektivare för att se stabilitet. Generellt är ju occt/ibt/small ftt bättre för att hitta max temp. Något att tänka på kära SB överklockare

Vad gör Prime95 så himla bra menar du?

Jag hört tvärt om, att Prime95 är alldeles för snäll mot processorn.

Har alltid använt mig av OCCT och dess två stycken CPU inriktade test (Linpack och CPU:OCCT, den senare med tre olika lägen) och har alltid producerat 100% stabila överklockningar.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Vad gör Prime95 så himla bra menar du?

Jag hört tvärt om, att Prime95 är alldeles för snäll mot processorn.

Har alltid använt mig av OCCT och dess två stycken CPU inriktade test (Linpack och CPU:OCCT, den senare med tre olika lägen) och har alltid producerat 100% stabila överklockningar.

Det har att göra med hur processorn belastas. Att t.ex small ftt ger högre temp än blend är ingen nyhet. Vad vill du belasta? CPUns cache?
kort sagt, det handlar om iinstruktioner. Prime95 belastar processorn hårdast, men inte varmast.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det har att göra med hur processorn belastas. Att t.ex small ftt ger högre temp än blend är ingen nyhet. Vad vill du belasta? CPUns cache?
kort sagt, det handlar om iinstruktioner. Prime95 belastar processorn hårdast, men inte varmast.

OCCT testet kan man ju köra på normal, dvs en blandning mellan små och stora filer vilket borde vara identiskt med Prime95?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Hej, jag vill klocka min i2500k intel processor men kommer som max upp i 4,3ghz som jag kör på nu. (stabilt)

Jag testa detta:

Offset
CPU Ratio: 45x
Offset: +0.005
LLC : Auto

Och dator frös direkt när jag kom in i windows, har jag för mycket eller för lite volt?

Kör nu på:

Offset
CPU Ratio: 43x
Offset: -0.0010
Vcore Idle: 0.94v
Vcore Load: 1.28v
LLC : Auto

Rumstemperatur: 23C
Idle: 28-34C
Load: 60-63C
Stesstest: Prime95, 5min. (dock spelat flera timmar på detta)

Tips på vad jag ska testa? Hur hade ni lagt offset? gjorde jag för stor volt ökning när jag gick till +0.005 för att uppnå 45x?
Vet inte riktigt hur det med vcore fungerar riktigt. Gärna tips på vad ni hade testat för offset för min del.

Mvh!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 - GTX 560Ti x2 SLI (OC) - Core i5 2500K @ 4.4Ghz - Cooler Master Hyper 212 Plus - Corsair 8GB CL9 1600Mhz - Corsair SSD Force GT 120GB - Asus P8Z68-V - XFX Core Edition 650W 80+ Bronze - TFT Dell 23" U2312M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanx2000:

Hej, jag vill klocka min i2500k intel processor men kommer som max upp i 4,3ghz som jag kör på nu. (stabilt)

Jag testa detta:

Offset
CPU Ratio: 45x
Offset: +0.005
LLC : Auto

Och dator frös direkt när jag kom in i windows, har jag för mycket eller för lite volt?

Kör nu på:

Offset
CPU Ratio: 43x
Offset: -0.0010
Vcore Idle: 0.94v
Vcore Load: 1.28v
LLC : Auto

Rumstemperatur: 23C
Idle: 28-34C
Load: 60-63C
Stesstest: Prime95, 5min. (dock spelat flera timmar på detta)

Tips på vad jag ska testa? Hur hade ni lagt offset? gjorde jag för stor volt ökning när jag gick till +0.005 för att uppnå 45x?
Vet inte riktigt hur det med vcore fungerar riktigt. Gärna tips på vad ni hade testat för offset för min del.

Mvh!

Testa att ställa in Vcore på "Auto" och CPU Ratio på 45x. Starta sedan upp Windows och CPU-Z. Kolla vad du har för volt i Idle och vid Load (starta Prime95/OCCT Linpack i några sekunder). CPU:n kommer antagligen vilja ha en spänning runt 1.34-1.37v vid Load. Det är dock mycket möjligt att den visar ännu lägre/högre.

Sedan ställer du in offset beroende på hur hög/låg din Vcore var. Om den var för hög kan du testa att sätta en negativ offset (ex. -0.010) eller en låg LLC (som gör att spänningen sjunker vid Load).

Att din dator fryser på 45x beror med största sannolikhet på att du har för lite spänning för den klockfrekvensen.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Testa att ställa in Vcore på "Auto" och CPU Ratio på 45x. Starta sedan upp Windows och CPU-Z. Kolla vad du har för volt i Idle och vid Load (starta Prime95/OCCT Linpack i några sekunder). CPU:n kommer antagligen vilja ha en spänning runt 1.34-1.37v vid Load. Det är dock mycket möjligt att den visar ännu lägre/högre.

Sedan ställer du in offset beroende på hur hög/låg din Vcore var. Om den var för hög kan du testa att sätta en negativ offset (ex. -0.010) eller en låg LLC (som gör att spänningen sjunker vid Load).

Att din dator fryser på 45x beror med största sannolikhet på att du har för lite spänning för den klockfrekvensen.

Hej, jaha så det är så man fixar det. Jag ska testa detta, men säg att processorn visar runt 1.34v i load, vad ska min offset på då? finns det något sätt att räkna ut det? sen såg jag att det är inte alls bra att ligga över 1.3v (nån gräns finns de väl)? eller hur fungerar det?

Jag förstår inte riktigt det där med offset, om den visar 1.34 i auto vcore så ska man allså ha en negativ offset? när ska man ha en positiv istället?
Samma med LLC, den har jag inte rört, står i auto, sköter den det själv då eller ska man välja själv av alla 5 nivår som finns? mycket frågor

Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R3 - GTX 560Ti x2 SLI (OC) - Core i5 2500K @ 4.4Ghz - Cooler Master Hyper 212 Plus - Corsair 8GB CL9 1600Mhz - Corsair SSD Force GT 120GB - Asus P8Z68-V - XFX Core Edition 650W 80+ Bronze - TFT Dell 23" U2312M

Permalänk
Medlem

Offset går efter varje enskild CPUs VID. Så +0.005 för dig kanske blir -0.005 för en annan. Så det är nästan omöjligt att säga hur mycket/lite offset som är bra för just ditt chip. LLC är tänkt för att motverka vdrop. Dvs att volten dippar ner ett snäpp under belastning. Vissa chip går att undervolta en hel del om man har tur, och väljer därför en LLC nivå som kommer försöka sänka volten under belastning. Detta tillsammans med offset på minus resulterar i lägre vcore än vad VID + offset försöker ge.
Kommer skriva ihop en guide så fort jag får tid. Är snart klar med"lappningen".

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Offset går efter varje enskild CPUs VID. Så +0.005 för dig kanske blir -0.005 för en annan. Så det är nästan omöjligt att säga hur mycket/lite offset som är bra för just ditt chip. LLC är tänkt för att motverka vdrop. Dvs att volten dippar ner ett snäpp under belastning. Vissa chip går att undervolta en hel del om man har tur, och väljer därför en LLC nivå som kommer försöka sänka volten under belastning. Detta tillsammans med offset på minus resulterar i lägre vcore än vad VID + offset försöker ge.
Kommer skriva ihop en guide så fort jag får tid. Är snart klar med"lappningen".

Hej jag testa sätta Vcore på auto och offset på 45x och körde prime95, efter 5sec så fick ja bluescreen?

Vcore max låg på 1,29v. och "standby" 0,98-1,00v. hur går jag till väga?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 - GTX 560Ti x2 SLI (OC) - Core i5 2500K @ 4.4Ghz - Cooler Master Hyper 212 Plus - Corsair 8GB CL9 1600Mhz - Corsair SSD Force GT 120GB - Asus P8Z68-V - XFX Core Edition 650W 80+ Bronze - TFT Dell 23" U2312M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanx2000:

Hej jag testa sätta Vcore på auto och offset på 45x och körde prime95, efter 5sec så fick ja bluescreen?

Vcore max låg på 1,29v. och "standby" 0,98-1,00v. hur går jag till väga?

Du fick förmodligen felkod x124. Vilket betyder att CPUn inte fick tillräckligt med kräm.
Prova vcore 1.35. Om prime inte för inom 5 minuter så kan du prova sänka vcore till 1.34. Håll på såhär tills du får bluescreen igen

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanx2000:

Hej jag testa sätta Vcore på auto och offset på 45x och körde prime95, efter 5sec så fick ja bluescreen?

Vcore max låg på 1,29v. och "standby" 0,98-1,00v. hur går jag till väga?

Testa att sätta LLC på Ultra High (Asus) eller Level 2 (Asrock). Precis som XrOo säger så beror det antagligen på att processorn får för lite spänning i Load. En högre LLC hjälper till att undvika Vdrop (när spänningen sjunker vid hård belastning).

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Okej, skall testa detta, LLC står ju på auto.. Men jag förstår inte riktigt, om jag nu vill prova vcore 1.35v hur vet jag vad för offset jag ska ha då? Vad jag har förstått det som så vet man inte det och att man får gissa sig fram? Stämmer detta eller vet man på ett ungefär vad för offset man ska använda om man vill åt 1.35v vcore? Som sagt nybörjare

Jag gör detta för att det är kul att lära sig, måste fråga. Har jag nytta av att gå från min 3,3ghz processor (intel 2500k) upp till (4,2-4,5ghz) om jag bara använder dator för att spela, Jag har ju klockat upp den i 4.2ghz nu och allt flyter ju på så får jag inte ordning på mer så har jag ju iallfall fått upp den nått..

Mvh!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 - GTX 560Ti x2 SLI (OC) - Core i5 2500K @ 4.4Ghz - Cooler Master Hyper 212 Plus - Corsair 8GB CL9 1600Mhz - Corsair SSD Force GT 120GB - Asus P8Z68-V - XFX Core Edition 650W 80+ Bronze - TFT Dell 23" U2312M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanx2000:

Okej, skall testa detta, LLC står ju på auto.. Men jag förstår inte riktigt, om jag nu vill prova vcore 1.35v hur vet jag vad för offset jag ska ha då? Vad jag har förstått det som så vet man inte det och att man får gissa sig fram? Stämmer detta eller vet man på ett ungefär vad för offset man ska använda om man vill åt 1.35v vcore? Som sagt nybörjare

Jag gör detta för att det är kul att lära sig, måste fråga. Har jag nytta av att gå från min 3,3ghz processor (intel 2500k) upp till (4,2-4,5ghz) om jag bara använder dator för att spela, Jag har ju klockat upp den i 4.2ghz nu och allt flyter ju på så får jag inte ordning på mer så har jag ju iallfall fått upp den nått..

Mvh!

Det man måste ha i åtanke vid överklockning är att varje processor är unik, vilket betyder att det är ytterst sällan det går att kopiera någon annans inställningar för att nå samma resultat (se bara på mina och Haibanes inställningar och resultat i den här tråden).

När du kör Vcore på Auto, CPU Ratio på 45x samt LLC på Ultra High kommer du få en uppfattning om hur mycket spänning just din processor vill ha vid full belastning. Om du startar upp Prime95 (Blend) och Vcore landar runt 1.36v kan det vara önskvärt att få till en sänkning av spänningen för att förhindra att processorn slits ut i förtid. I det läget kan du prova att sätta en negativ offset på -0.020v vilket borde innebära att Vcore i Load sänks till c:a 1.34v (1.360v - 0.020v = 1.340v).

Kör nu ett stresstest i några timmar för att se om överklockningen är stabil eller ej. Om du stöter på en bluescreen under testets gång kan det bero på att spänningen är för låg. Minska den negativa offset-värdet ett snäpp till -0.010v (Vcore ~1.35v) och försök igen. Är överklocken däremot stabil på -0.020v kan du öka det negativa offset-värdet till -0.030 (Vcore ~1.33v) och stresstesta. Gör detta tills du stöter på instabilitet igen, vilket borde innebära att du befinner dig nära den lägsta Vcore som din processor kan klara av vid den aktuella klockfrekvensen.

Du kommer inte märka några större skillnader mellan 4.2GHz och 4.5GHz vid spelande. De flesta spel förlitar sig i hög grad på ett kraftfullt grafikkort vilket gör att processorn i många fall kommer i andra hand. Med en överklockning på 4.2GHz kommer det garanterat inte uppstå någon "flaskhals" i spel ens med de moderna värstingkorten (ex. GTX 590 och HD6990).

Återkom gärna med fler funderingar. Det finns fortfarande en hel del frågetecken kring det här med offsetklockning, varav vissa förhoppningsvis rätas ut med hjälp av XrOo:s kommande guide och diskussionen i den här tråden.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Det man måste ha i åtanke vid överklockning är att varje processor är unik, vilket betyder att det är ytterst sällan det går att kopiera någon annans inställningar för att nå samma resultat (se bara på mina och Haibanes inställningar och resultat i den här tråden).

När du kör Vcore på Auto, CPU Ratio på 45x samt LLC på Ultra High kommer du få en uppfattning om hur mycket spänning just din processor vill ha vid full belastning. Om du startar upp Prime95 (Blend) och Vcore landar runt 1.36v kan det vara önskvärt att få till en sänkning av spänningen för att förhindra att processorn slits ut i förtid. I det läget kan du prova att sätta en negativ offset på -0.020v vilket borde innebära att Vcore i Load sänks till c:a 1.34v (1.360v - 0.020v = 1.340v).

Kör nu ett stresstest i några timmar för att se om överklockningen är stabil eller ej. Om du stöter på en bluescreen under testets gång kan det bero på att spänningen är för låg. Minska den negativa offset-värdet ett snäpp till -0.010v (Vcore ~1.35v) och försök igen. Är överklocken däremot stabil på -0.020v kan du öka det negativa offset-värdet till -0.030 (Vcore ~1.33v) och stresstesta. Gör detta tills du stöter på instabilitet igen, vilket borde innebära att du befinner dig nära den lägsta Vcore som din processor kan klara av vid den aktuella klockfrekvensen.

Du kommer inte märka några större skillnader mellan 4.2GHz och 4.5GHz vid spelande. De flesta spel förlitar sig i hög grad på ett kraftfullt grafikkort vilket gör att processorn i många fall kommer i andra hand. Med en överklockning på 4.2GHz kommer det garanterat inte uppstå någon "flaskhals" i spel ens med de moderna värstingkorten (ex. GTX 590 och HD6990).

Återkom gärna med fler funderingar. Det finns fortfarande en hel del frågetecken kring det här med offsetklockning, varav vissa förhoppningsvis rätas ut med hjälp av XrOo:s kommande guide och diskussionen i den här tråden.

Okej mycket intressant jag nöjer mig med 4.2ghz, spelar bara på datorn.. Sen är det alltid kul att försöka tack för all hjälp

edit: blir nog att man är där och pillar endå.. Det är ju faktiskt skoj

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 - GTX 560Ti x2 SLI (OC) - Core i5 2500K @ 4.4Ghz - Cooler Master Hyper 212 Plus - Corsair 8GB CL9 1600Mhz - Corsair SSD Force GT 120GB - Asus P8Z68-V - XFX Core Edition 650W 80+ Bronze - TFT Dell 23" U2312M

Permalänk
Medlem

Tja, har fått en hel del hjälp av er på forumet (speciellt tack till Windir87), så jag tänkte återkomma med en uppdatering om hur det går för mig och mitt offset-klockande.

CPU Ratio: 45x
Offset: -0.100
Vcore Idle: 0.912V
Vcore Load: 1.248 - 1,256V (svajar lite där, men ligger oftast på 1,248V)
LLC : Ultra High (75%)

Kylning: NH-D14 utan motstånd
Rumstemperatur: ~24C
Idle: 29-36C
Load: 58-63C
Stesstest: Prime95 (6,5h Blend)
"Idletest": Låtit datorn stå ca 4h oanvänd, och har heller inte stött på problem under slösurfande efter det.

Så ser det ut för tillfället, och har ännu aldrig stött på en BSOD, så det är inte omöjligt att det går att pressa volten ytterligare lite!

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att pressa ner volten ytterligare? Med sådan pass acceptabel temp så kommer du märka liten skillnad på sänkt vcore. Better safe than sorry
För lite vcore kan istället orsaka en segare 4.5hur än högre vcore 4.5ghz:-)

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att pressa ner volten ytterligare? Med sådan pass acceptabel temp så kommer du märka liten skillnad på sänkt vcore. Better safe than sorry
För lite vcore kan istället orsaka en segare 4.5ghz än högre vcore 4.5ghz:-)

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kanske inte, men det är ju kul att veta vad just min processor klarar, även om det kanske inte är bättre. Om jag pressar den neråt så kommer jag nog höja volten när jag väl tagit reda på det, kanske tom till något steg över det jag ligger nu (små spänningsförändringar påverkar som du sa, knappast tempen något)

Permalänk
Medlem

Sänkte min offset till +0.000, verkar vara stabilt. Får spänningar mellan 1.248-1.256 och temperaturer kring 60 grader. Får fortfarande mycket bättre resultat om jag stänger av LLC och kör med positiv offset än när jag kör med negativ offset (-0.6V) och kombinerar det med en hög LLC(75%). Hur kan det skilja sig så mycket?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Hög LLC brukar oftast vilja öka volten något.
Min grundregel för offset och LLC är att försöka köra så låg LLC som möjligt (så mycket vdrop som möjligt) och sedan jämna ut det med offset.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Hög LLC brukar oftast vilja öka volten något.
Min grundregel för offset och LLC är att försöka köra så låg LLC som möjligt (så mycket vdrop som möjligt) och sedan jämna ut det med offset.

Ja, det verkar ju vettigt för den modellen fungerar väldigt bra för mig också. +0.000 V verkar vara min lägsta stabila offset jag kan köra, -0.005V gav core error i OCCT på normal mode.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Har varit bortrest och inte haft möjlighet att testa andra inställningar. Förhoppningsvis får jag tid för det senare i veckan. Det är ju minst sagt skumt att jag inte kan sänka LLC ens ett snäpp utan att få BSOD, i stort sett oavsett vilken negativ offset jag använder mig av...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Har varit bortrest och inte haft möjlighet att testa andra inställningar. Förhoppningsvis får jag tid för det senare i veckan. Det är ju minst sagt skumt att jag inte kan sänka LLC ens ett snäpp utan att få BSOD, i stort sett oavsett vilken negativ offset jag använder mig av...

Ja det verkar ju lite skumt. Min propp har tuggar på i två dagar med +0V i offset nu, 1.248-1.256V i load och temperaturer kring höga 50.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L