Intel visar "eget" vattenkylningssystem för Sandy Bridge-E på IDF 2011

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Ser det som tvärtom. Eller att överklockare vs Intel nått en slags kompromiss. Inte är jag arg på Intel eller något, bara en observation.

Visst för att de låter oss överklocka, men de har ju själva total kontroll över hur och med vad. Från och med sandy bridge så kan vi inte längre köpa en lågprestandamodell och dra upp klockfrekvenserna som bara tusan. Istället måste vi köpa de processorer som Intel märkt med K, vilket det bara finns två modeller av och båda är bland de "dyra" modellerna. För att inte nämna att vi får betala ca 100 kr mer för K:et också.

Med tank på hur det lät från Intel för 10-15 år sedan så är detta en kapulation. Enligt Intel på den tiden var överklockare ett gissel för mänskligheten typ pedofiler och begangnade bilförsäljare.

Det går fortfarande att överklocka de vanliga modellerna, mer kompliserat och man når inte lika högt. Men det går!
Nä sanningen är att -k serien är en spark mot AMD och deras BE. Intel gav AMD en spark på smalbenet. (och missade och träffade pungen i stället)

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, TDP är rätt hög, men inte vansinnigt hög, gamla i7 9XX har ju också 130W TDP.

kanske inte men dom tjänar en jävla massa pengar på att skippa att skicka med kylare

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av mrwhite:

Är det bara jag eller sitter det ramminnen på båda sidor om cpu´n ??
Har aldrig sett ett sådant moderkort...

Inte ovanligt på serverkort. Fm ett av intels egna serverkort. Vilket är intressant, eftersom det är ytterst sällan som servermoderkort överklockas. Finnes ingen marknad för det.Den lilla konspirations teoretikern i mig misstänker att Intel kommer att följa AMD och släppa Sandy bridge-E i xeon variant först. Och vi vanliga dödliga får som vanligt vänta. Hoppas att han har fel.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrwhite:

Är det bara jag eller sitter det ramminnen på båda sidor om cpu´n ??
Har aldrig sett ett sådant moderkort...

Det kommer det göra på alla s2011 för att det ska bli kortare ledningsbanor mellan CPU och RAM. Det handlar alltså om att optimera hastigheten.
Sen har s2011 fyra minneskanaler så det kommer säljas kort med både 4 och 8 minnessocklar. 8 x 8 GB RAM hade inte varit helt fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

kanske inte men dom tjänar en jävla massa pengar på att skippa att skicka med kylare

Hur vet du att de inte sålde dessa kylare med en liten extra marginal så att de faktiskt tjänade pengar på varje tillverkad kylare sedan innan?
Vi kan väl iaf med säkerhet säga att de aldrig skänkt bort sina kylare utan kostnaden för dessa har såklart påverkat priset på slutprodukten också.
Jag tror att det är en förhastad slutsats man drar om man antar att de tjänar "en jävla massa pengar" på att inte skicka med dessa kylare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det kommer det göra på alla s2011 för att det ska bli kortare ledningsbanor mellan CPU och RAM. Det handlar alltså om att optimera hastigheten.
Sen har s2011 fyra minneskanaler så det kommer säljas kort med både 4 och 8 minnessocklar. 8 x 8 GB RAM hade inte varit helt fel.

Ny skrytfaktor: Min RAM-disk är större än din SSD

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Ny skrytfaktor: Min RAM-disk är större än din SSD

Jag kan se det framför mig... Varje gång du startar datorn lastas allting från SSD'n in i ram minnet och OS (och allt annat) körs direkt från ram minnet. Det hade ju varit lagom fett!

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Begreppsförvirring?

Skrivet av Starric:

jag skulle hålla med honom om att det är ett hybridsystem, precis som de andra från corsair och antec. jag menar, hur kyler du vattnet egentligen? vad är det din fläkt och radiator används till???

Hybrid som begrepp används om något som har två funktioner för ett och samma syfte. T.ex en fisk som kan andas både på land och under vatten. Syftet här är att kyla processorn genom att leda bort överskottsvärme med enbart vatten. Hybrid skulle i detta fall betyda att processorn kyls antingen med luft eller vatten, och så är ju inte fallet. Det är alltså helhetslösningen som anger benämning och inte enskilda processer i ett slutet kanalsystem för annars är ju alla lösningar hybrid då allt drivs med el (pump och fläkt).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

oo, tror de blir den här kylaren när jag skaffar sandy b*tch.. 3 år låter som en bra garanti

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hybrid som begrepp används om något som har två funktioner för ett och samma syfte. T.ex en fisk som kan andas både på land och under vatten. Syftet här är att kyla processorn genom att leda bort överskottsvärme med enbart vatten. Hybrid skulle i detta fall betyda att processorn kyls antingen med luft eller vatten, och så är ju inte fallet. Det är alltså helhetslösningen som anger benämning och inte enskilda processer i ett slutet kanalsystem för annars är ju alla lösningar hybrid då allt drivs med el (pump och fläkt).

Som du ser högre upp så håller jag med dig om att begreppet hybridkylning endast för dessa kompakta vattenkylningssystem är något snett.

Meneee... jag tror du lägger lite mycket egen värdering i ordet att man skall kunna använda den ena eller andra funktionen.
Eller jag vet inte, men för mig är begreppet lite mer öppet. Blandning är väl ett fulare ord för samma sak. Hur dessa lösningar tillämpas eller interagerar är mer öppet i min värld. En hybrid mellan två plantor är både det ena och det andra samtidigt precis som att vattenkylning använder vatten som avkylningsmetod samtidigt som detta system använder luft som avkylning men i en annan del av systemet.

Det är för mig inte helt främmande att kalla alla vattenkylningssystem för hybridlösningar, men det är samtidigt ganska onödigt. Det har gått bra att skippa detta ord innan i sammanhanget, så varför börja införa det nu endast på en del av vattenkylarna. Känns märkligt och något missvisande om än ej felaktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Vilken go kylare. Intel gör bra grejjer så kan tänka mig att denna andas kvalite. ska köpa en dirr

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Vilken go kylare. Intel gör bra grejjer så kan tänka mig att denna andas kvalite. ska köpa en dirr

Ja för deras kylare har ju varit så bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Ja för deras kylare har ju varit så bra..

Deras kylare har fungerat mer än dugligt för en vanlig standard användare, men självklart inte om man vill dra på lite hårdare med grejorna och klocka och så,
Men det är ju absolut inga som helst problem att köra datorn med stock kylaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Humper:

Ja för deras kylare har ju varit så bra..

Nu är väl inte stockkylarna byggda för överklockning så självfallet är de inte optimerade för detta. De är väl istället byggda för att kunna köra datorn på originalhastighet för en så billig peng som möjligt och detta klarar väl stockkylarna av bra?

Prestanda och funktion efter ändamål.

När intel nu gör en kylare som är ämnad för tyngre nyttjande så kommer denna såklart skilja sig i utförande från deras stockkylare. Ha detta i åtanke.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur vanligt är det med vattenylning som inte har flänsar där luft kyler vattnet på något sätt? Alltså, hur ser ett renodlat vattenkylningssystem ut? Är det när man kopplar en slang direkt från kranen och sedan direkt ut i vasken då eller?
För med ovan nämnd definition är i stort sett all vattenkylning för hårdvara i så fall hybridlösningar.
Eller definieras ett ett hybridsystem efter var radiatorn är placerad? Kan den monteras i ett 120mm-utblås så är det hybrid medan om samma rediator sitter på utsidan av chassit och kommer från en bils AC så är det inte ett hybridsystem?
I så fall har datorn på bilden nedan definitivt hybridkylning.
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/09/14/Vattenkyl...

Jag föredrar nog ordet kompaktlösning framför hybridlösning då typen av kylningslösning som artikeln behandlar inte kräver separata moduler som man själv kopplar ihop. Det är ju faktiskt det enda som skiljer från tidigare vattenkylningssystem.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Hybrid som begrepp används om något som har två funktioner för ett och samma syfte. T.ex en fisk som kan andas både på land och under vatten. Syftet här är att kyla processorn genom att leda bort överskottsvärme med enbart vatten. Hybrid skulle i detta fall betyda att processorn kyls antingen med luft eller vatten, och så är ju inte fallet. Det är alltså helhetslösningen som anger benämning och inte enskilda processer i ett slutet kanalsystem för annars är ju alla lösningar hybrid då allt drivs med el (pump och fläkt).

hybrid är helt klart en mix av två saker, en blandning helt enkelt, allt annat är fel (kolla ne, saol, eller wikipedia om ni så vill). och vanlig vattenkylning är helt klart en hybridlösning, eftersom både luft och vatten används för att kyla komponenterna. sen att det kallas vattenkylning är inget jag klagar på, det gör det mycket lättare att särskilja metoden från andra, främst renodlad luftkylning. kompaktlösning är en något vag beskrivning, men visst det är allmänt etablerat och lätt att första att det är vattenkylning det handlar om. men att säga att det här från intel inte är en hybridlösning är fel, eftersom du uppenbarligen använder både vatten och luft för kylningen, dvs en blandning, en hybridlösning.

en renodlad vattenkylning skulle inte ha något med luft att göra, typ som att vara nedsänkt i vatten, eller som föreslagits att spola med vatten och inte kyla det med luft innan det eventuellt återanvänds. du skulle helt enkelt inte behöva några fläktar som flyttar luft. men nog om det nu

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

hybrid är helt klart en mix av två saker, en blandning helt enkelt, allt annat är fel (kolla ne, saol, eller wikipedia om ni så vill). och vanlig vattenkylning är helt klart en hybridlösning, eftersom både luft och vatten används för att kyla komponenterna. sen att det kallas vattenkylning är inget jag klagar på, det gör det mycket lättare att särskilja metoden från andra, främst renodlad luftkylning. kompaktlösning är en något vag beskrivning, men visst det är allmänt etablerat och lätt att första att det är vattenkylning det handlar om. men att säga att det här från intel inte är en hybridlösning är fel, eftersom du uppenbarligen använder både vatten och luft för kylningen, dvs en blandning, en hybridlösning.

en renodlad vattenkylning skulle inte ha något med luft att göra, typ som att vara nedsänkt i vatten, eller som föreslagits att spola med vatten och inte kyla det med luft innan det eventuellt återanvänds. du skulle helt enkelt inte behöva några fläktar som flyttar luft. men nog om det nu

Mmm. Jag sa väl ungefär samma sak som du säkert såg. Den stora frågan är väl varför man skulle börja införa ordet hybridlösningar nu och endast på kompakta vattenkylningssystem dessutom. Märkligt och kanske missvisande för en del.

Vi får väl ha lite i åtanke vilket inlägg som startade denna lilla spinoffdebatten ;). Vad kallar man de nya små och enkla vattenkylningslösningarna? Eller det är denna fråga jag utgår ifrån iaf.

Nu är det väl så att det är vätska i alla heatpipes hos luftkylare och därav bör man kunna klasssificera även dessa som hybridlösningar då de inte enbart använder luft. Vill man vara riktigt nitisk och jävlig kan man säga att det är 3 medier som värmen passerar. Metall, luft samt vätskan i rören. Så det går ju att kalla de flesta luftkylare för hybridlösningar också. Men är det lämpligt?
Själv tycker jag inte det.

Som sagt. Varför inte bara kalla den nya vattenkylningslösningen för något som kompakt vattenkylning, kompaktkylning eller liknande? Hybrid är ett alldeles för vitt begrepp som omfattar fel område än det man vill ha definierat. Att påstå att de nya vattenkylningslösningarna hamnar under kategorin hybridkylning tycker jag inte är fel (om än helt meningslöst då ordet innefattar även luftkylning), men att använda ordet hybrid för att definiera denna nya typ av vattenkylning tycker jag faktiskt är direkt fel i sammanhanget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

att intel attraherar p12-kategorin så hårt visste vi nog redan, men att köra led-fläktar får en ganska brutal "leksaks"-stämning över skiten den annars kanske vettiga eller seriösa produkten. zalman har gått samma underliga väg och kör lekstuga med alla sina ledfläktar och annat som passar upp till p12-åldersgruppen.

vad är nästa steg.... oracle lanserar servrar med my little pony's på? eller varför inte en genomskinlig och vattenkyld laptop med glitter o vattnet?

åååh va gammal i grinig jag är!

Jädrar asså, vart ska jag börja... Vi kan väl börja med att du förklarar för mig varför led är lika med leksaksstämning? Sen kan du förklara hur och varför du kopplar ljus till särskild åldersgrupp? Och till sist; "att intel attraherar p12-kategorin så hårt visste vi nog redan", VISSTE VI? Vilka är VI och varför i så fall???
Förklara!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Mmm. Jag sa väl ungefär samma sak som du säkert såg. Den stora frågan är väl varför man skulle börja införa ordet hybridlösningar nu och endast på kompakta vattenkylningssystem dessutom. Märkligt och kanske missvisande för en del.

Vi får väl ha lite i åtanke vilket inlägg som startade denna lilla spinoffdebatten ;). Vad kallar man de nya små och enkla vattenkylningslösningarna? Eller det är denna fråga jag utgår ifrån iaf.

Nu är det väl så att det är vätska i alla heatpipes hos luftkylare och därav bör man kunna klasssificera även dessa som hybridlösningar då de inte enbart använder luft. Vill man vara riktigt nitisk och jävlig kan man säga att det är 3 medier som värmen passerar. Metall, luft samt vätskan i rören. Så det går ju att kalla de flesta luftkylare för hybridlösningar också. Men är det lämpligt?
Själv tycker jag inte det.

Som sagt. Varför inte bara kalla den nya vattenkylningslösningen för något som kompakt vattenkylning, kompaktkylning eller liknande? Hybrid är ett alldeles för vitt begrepp som omfattar fel område än det man vill ha definierat. Att påstå att de nya vattenkylningslösningarna hamnar under kategorin hybridkylning tycker jag inte är fel (om än helt meningslöst då ordet innefattar även luftkylning), men att använda ordet hybrid för att definiera denna nya typ av vattenkylning tycker jag faktiskt är direkt fel i sammanhanget.

En hybrid har minst två helt olika system, men de kan också samarbeta. Ta en elbil som även har en bensinmotor. Dessa kan köras samtidigt även om det inte är den optimala lösningen.

Ett intressant fenomen är också att man inte kan skapa kyla, värmen avleds på ett eller annat sätt. I detta fallet med flänsar och luftgenomströmning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Jädrar asså, vart ska jag börja... Vi kan väl börja med att du förklarar för mig varför led är lika med leksaksstämning? Sen kan du förklara hur och varför du kopplar ljus till särskild åldersgrupp? Och till sist; "att intel attraherar p12-kategorin så hårt visste vi nog redan", VISSTE VI? Vilka är VI och varför i så fall???
Förklara!

tror definitivt inte att blinkande ljus tilltalar alla. vore antagligen smartare av intel att ha en lite mer diskret fläkt som standard. Såklart är det inte bara pojkar på tolv år som gillar led-fläktar men jag tror att dom är överrepresenterade.
Blinkade ljus är vanligt på leksaker. det antar jag att du har sett? säkert många som drar den paralellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

jag skulle hålla med honom om att det är ett hybridsystem, precis som de andra från corsair och antec. jag menar, hur kyler du vattnet egentligen? vad är det din fläkt och radiator används till???

Så då är en bil som går på bensin och luft en hybrid bil ?

Skrivet av Söderbäck:

Hur vanligt är det med vattenylning som inte har flänsar där luft kyler vattnet på något sätt? Alltså, hur ser ett renodlat vattenkylningssystem ut? Är det när man kopplar en slang direkt från kranen och sedan direkt ut i vasken då eller?

En variant hade varit att du tar vatten från en sjö, pumpar in det i datorn (vattenblock) och sen ut i sjön igen.
Nackdelen är att man måste bo nära en sjö.

Skrivet av Söderbäck:

Vad kallar man de nya små och enkla vattenkylningslösningarna?

När denna typ av kylare började komma så brukade de kallas för LCLC
Low Cost Liquid Cooling

Så man kan kanske kalla det för billig vätskekylning?
Budget vattenkylning?
Ekonomi pack?
Vattenkylning för smålänningar?
Överskottsbolagets vattenkylning deluxe ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Ja för deras kylare har ju varit så bra..

Tillverkad av Asetek.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mmm. Jag sa väl ungefär samma sak som du säkert såg. Den stora frågan är väl varför man skulle börja införa ordet hybridlösningar nu och endast på kompakta vattenkylningssystem dessutom. Märkligt och kanske missvisande för en del.

Vi får väl ha lite i åtanke vilket inlägg som startade denna lilla spinoffdebatten ;). Vad kallar man de nya små och enkla vattenkylningslösningarna? Eller det är denna fråga jag utgår ifrån iaf.

Nu är det väl så att det är vätska i alla heatpipes hos luftkylare och därav bör man kunna klasssificera även dessa som hybridlösningar då de inte enbart använder luft. Vill man vara riktigt nitisk och jävlig kan man säga att det är 3 medier som värmen passerar. Metall, luft samt vätskan i rören. Så det går ju att kalla de flesta luftkylare för hybridlösningar också. Men är det lämpligt?
Själv tycker jag inte det.

Som sagt. Varför inte bara kalla den nya vattenkylningslösningen för något som kompakt vattenkylning, kompaktkylning eller liknande? Hybrid är ett alldeles för vitt begrepp som omfattar fel område än det man vill ha definierat. Att påstå att de nya vattenkylningslösningarna hamnar under kategorin hybridkylning tycker jag inte är fel (om än helt meningslöst då ordet innefattar även luftkylning), men att använda ordet hybrid för att definiera denna nya typ av vattenkylning tycker jag faktiskt är direkt fel i sammanhanget.

Skrivet av GuessWho:

När denna typ av kylare började komma så brukade de kallas för LCLC
Low Cost Liquid Cooling

Så man kan kanske kalla det för billig vätskekylning?
Budget vattenkylning?
Ekonomi pack?
Vattenkylning för smålänningar?
Överskottsbolagets vattenkylning deluxe ?

ja det känns som att vi spårar lite nu, var mest att jag kände att några hoppade på ett inlägg som jag inte såg som felaktigt om än aningen otydligt ;). men jag håller med om att det är knepigt vad man ska kalla detta, för det är ju vattenkylning precis som all annan vattenkylning, fast i ett litet kompakt budgetpaket. kul hursomhelst att det kommer fler aktörer, leder förhoppningsvis till bättre och billigare utbud

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Starric:

hybrid är helt klart en mix av två saker, en blandning helt enkelt, allt annat är fel (kolla ne, saol, eller wikipedia om ni så vill). och vanlig vattenkylning är helt klart en hybridlösning, eftersom både luft och vatten används för att kyla komponenterna. sen att det kallas vattenkylning är inget jag klagar på, det gör det mycket lättare att särskilja metoden från andra, främst renodlad luftkylning. kompaktlösning är en något vag beskrivning, men visst det är allmänt etablerat och lätt att första att det är vattenkylning det handlar om. men att säga att det här från intel inte är en hybridlösning är fel, eftersom du uppenbarligen använder både vatten och luft för kylningen, dvs en blandning, en hybridlösning.

en renodlad vattenkylning skulle inte ha något med luft att göra, typ som att vara nedsänkt i vatten, eller som föreslagits att spola med vatten och inte kyla det med luft innan det eventuellt återanvänds. du skulle helt enkelt inte behöva några fläktar som flyttar luft. men nog om det nu

Med din motivering är även alla kylare med heatpipe en hybridlösning eftersom även de transporterar värme med hjälp av en vätska. I och för sig är det även med en gasfas i heatpipes men det är ju mindre relevant.
Vad har vi då kvar som är en ren luftkylare? Jo de gamla hederliga aluminium och kopparflänsarna med en fläkt på.

Tittar man på hela systemet rent fysikaliskt är det bara olika typer av värmetransport så att kalla någon av dem en hybrid är konstigt. I både vattenkylning och luftkylning händer exakt samma sak, nämligen påtvingad konvektion. Bara det att fluiden är olika så en vattenkylning och en luftkylning är exakt samma sak. Tornkylare med heatpipes är däremot lite annorlunda för där är det fri konvektion som står för transporten och det är en fasförändring som står för värmeupptagningen och inte bara en ren uppvärmning. Själva kylningen sker tillslut dock fortfarande med påtvingad konvektion.

Vad är då slutsatsen? Antingen är alla hybridlösningar eller så är ingen det. Jag hävdar att ingen är det och att den typen av lösningar bör kallas sluten vattenkylning (vilket kan misstolkas) eller helst, kompakt vattenkylning. Det sista är ju en bra beskrivning på vad det handlar om.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

hybrid är helt klart en mix av två saker, en blandning helt enkelt, allt annat är fel (kolla ne, saol, eller wikipedia om ni så vill). och vanlig vattenkylning är helt klart en hybridlösning, eftersom både luft och vatten används för att kyla komponenterna. ...

Så med utgångspunkt från ditt resonemang är alltså min diesel en hybrid eftersom syre är en nödvändigt komponent och en del i processen för att en motor skall fungera?
Jag är med på att hybrid är en form av mix. Men jag delar inte din tolkning av gränsdragningen för vad som anses hybrid eller inte. Söderbäck tror att min tolkning bygger på för mycket personliga värderingar, men det är i själva verket iaktagelser på hur ordet används i andra sammanhang.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

I både vattenkylning och luftkylning händer exakt samma sak, nämligen påtvingad konvektion.

Vad är då slutsatsen? Antingen är alla hybridlösningar eller så är ingen det. Jag hävdar att ingen är det och att den typen av lösningar bör kallas sluten vattenkylning (vilket kan misstolkas) eller helst, kompakt vattenkylning. Det sista är ju en bra beskrivning på vad det handlar om.

Det finns även passiv luftkylning med naturlig konvektion. Brukar vara relativt strömsnåla saker som har det, men i vissa fall så kan passiv kylning vara ett alternativ till aktiv kylning.

Ett ytterligare förslag skulle kunna vara enkel vattenkylning.

Det är framförallt priset och enkelheten som är fördelarna med LCLC mot traditionell vattenkylning.
Speciellt på den tiden de som ville ha vattenkylning fick tillverka delar själva. Mycket enklare att köpa en H80 eller dylikt än att fräsa ur egna vattenblock med egen 200kg fräs i sovrummet när flickvännen har huvudvärk.

Permalänk
Avstängd

verkar ju vara typ något mellanting mellan antec kuhler 920 och 620, min 920 borde då prestera bättre

tycker iallafall intel gör rätt i att skippa stock kylaren, hoppas amd gör samma sak när de släpper bulldozer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Intel börjar tillverka vattenkylning för stödja och hjälpa överklockning????!!!!!

När fan blir gammal blir han religiös! ,var min första tanke. Ok rätta mig om jag fel, men var inte Intel företaget som under årtionden lade ner otroliga resurser för att stoppa överklockning. Låsta multiplar, låsta frekvenser mm.

Min nästa tanke är "if you cant beat them, join them". Detta är Intels kapulation ! Vi överklockare har vunnit !

Nu väntar vi på tester och priser.

Vänta bara, snart kommer denna kylaren med en K-märkning också. Alltså en modell vars vattenflöden eller fläkthastighet inte är låst vid ett lågt värde som omöjliggör överklockning

Permalänk
Medlem

Det här gillas, bort med jobbiga och fläskiga torn-kylare...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så med utgångspunkt från ditt resonemang är alltså min diesel en hybrid eftersom syre är en nödvändigt komponent och en del i processen för att en motor skall fungera?
Jag är med på att hybrid är en form av mix. Men jag delar inte din tolkning av gränsdragningen för vad som anses hybrid eller inte. Söderbäck tror att min tolkning bygger på för mycket personliga värderingar, men det är i själva verket iaktagelser på hur ordet används i andra sammanhang.

som sagt, detta börjar bli väl off topic. men nej en diesel är inte en hybrid. en diesel använder sig av enbart en typ av energiomvandling för att driva exempelvis en bil, dvs diesel och syre i en reaktion. vad jag menar i det här fallet är att du först har värmeöverföring från cpu till vatten i kylblocket, därefter har du separat en luftkylning av vattnet. men som jag redan sagt, kan vi lämna det nu?

vad jag dock är lite skeptisk mot gällande dessa kompakta vattenkylningslösningar är att du får två ljudkällor. dels en fläkt och sen även en pump, vilket är ett steg bort från ett ljudlöst system. och hittills har ju tester inte direkt visat att de nödvändigtvis är bättre än bra luftkylare. men det är ju kul med ny teknik, och så ser det ju snyggare ut i chassit om inte annat

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

tror definitivt inte att blinkande ljus tilltalar alla. vore antagligen smartare av intel att ha en lite mer diskret fläkt som standard. Såklart är det inte bara pojkar på tolv år som gillar led-fläktar men jag tror att dom är överrepresenterade.
Blinkade ljus är vanligt på leksaker. det antar jag att du har sett? säkert många som drar den paralellen.

Nej, det smartaste vore att kunna välja, eller hur? av/på. Att blinkande ljus är vanligt på leksaker vet väl alla, men vad har det med datorprudukter att göra? Varför jämföra två så olika saker? Att ha ett sken för att lysa upp en logo eller en fläkt är ju bara en estetisk detalj, som att montera in spotlights i en bokhylla eller något. Stör ni er på den lilla lampan i TV:n, radion, brödrosten också eller? Som sagt vore det allra bäst om man kunde välja av/på, men att snacka leksaker och särskild åldersgrupp hör inte hit över huvudtaget, kom med konstruktiv kritik istället, för denna typ av kommentar är bara irriterande tyvärr. Vad är problemet liksom, är ni rädda för att polarna ska skratta åt er när dom ser att ni har leds i datorn? Lägg av fyfan och väx upp. Klipp av ledsen eller måla skiten svart då, men lämna inte sådana kommentarer här.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB