Permalänk

Är detta normalt? [GRAFIKKORT]

Tjena, har just fått min nya burk och jag har ingen aning varför jag inte kan installera drivers utan att tappa signalen nästa gång jag startar datorn. Jag har klurat och försökt med detta i 4 timmar snart, fyfan vad jag är less.

Jag har märkt att det står Standard VGA Graphics Adapter, det ska väl stå vad mitt grafikkort heter? Jag har GTX 560 ti föriövrigt.

Någon som har en aning? Kan det vara moderkortet? Är inte så bra inom detta område så all hjälp upskattas, tack på för hand!

MVH, Kalle.

Glömde bilden.

Permalänk
Medlem

Vad installerar du för drivers? Tar du senaste från www.nvidia.com ?
Utan drivers installerade kommer det bara stå Standard VGA Graphics Adapter

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Det är där jag har ett annat problem, när jag installerar senaste drivers får jag ingen signal till min monitor fastän min dator är på eftersom att jag kan logga in blint och höra att windows startar.

Kanske där problemet ligger, jag har förresten 32 bit, spelar det någon roll? Min skärm är VGA och den har en adapter för att min dator inte har något VGA uttag, kan det också spela någon roll?

Frågar väldigt mycket, riktigt borta när det gäller sånt här... min första egna dator.

Permalänk
Medlem

Ska funka fint även med32Bit samt DVI -> VGA adapter, får du ingen signal från någon av portarna när du installerat drivers?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Låter som att drivarna inte gillar VGA, låter lite skumt dock då det, så vitt jag vet, borde vara kompatibelt det med.

Permalänk

Precis, den tappar signalen på båda mina uttag om det var det du menade och jag har kört windows i felsäkert läge och jag avinstallerade de. Nästa start funkade allt igen, jag har prövat installera driversen från min cd skiva, både moderkortets och grafikkortets. Kan tillägga att den tappar signalen så fort windows 7 laddnings ikonen försvinner.

@Beyorn

Jo, jag har försökt och sökt runt men jag har inte hittat problemet. Hade ändå tänkt att köpa en ny skärm lite senare(1-2 månader) men jag hade helst velat spara till en nonbudget skärm eftersom jag inte har problem med min nuvarande.

Permalänk
Medlem

Låter som om du inte har/felaktiga chipsetdrivers eller ngn annan drivrutin som inte är oK - då kan det blockera det adress space som ditt GFX vill ha. Då får man bara SVGA adaptern.

Testa att avinstallera eventuell gfx drivrutin - tryck chipset drivrutin/ljud/usb 3 - sen GFX kort drivisen sist

Lycka till!

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Låter som om du inte har/felaktiga chipsetdrivers eller ngn annan drivrutin som inte är oK - då kan det blockera det adress space som ditt GFX vill ha. Då får man bara SVGA adaptern.

Testa att avinstallera eventuell gfx drivrutin - tryck chipset drivrutin/ljud/usb 3 - sen GFX kort drivisen sist

Lycka till!

// LZ

Tack så mycket LZ, jag ska testa detta nu och jag återkommer med svar!

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du kopplat in skärmen till moderkortet? Då kanske den byter över till ditt 560 när du installerar drivrutinerna, och då får du ingen bild.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för moderkort?

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Det är inte så att du kopplat in skärmen till moderkortet? Då kanske den byter över till ditt 560 när du installerar drivrutinerna, och då får du ingen bild.

Har inte byggt den själv så jag är inte säker men det finns bara 2 DVI uttag och jag har prövat båda men det blev ingen förändring.

LZ! Jag fick två bluescreens när jag installerade USB 3.0(en när jag höll på att installera, en när jag försökte starta datan igen), ska pröva uninstallera alla drivrutiner nu. Jag avinstallerade tidigare bara Nvidias.

@Stig
Jag kör med ASUS p8p67 pro rev 3.1

Permalänk
Medlem

Använder du dvi --> vga adaptern du fick med grafikkortet? då dom kan vara olika adaptrarna.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Meanis:

Använder du dvi --> vga adaptern du fick med grafikkortet? då dom kan vara olika adaptrarna.

Det var en bra idé! Jag har två st och jag har använt den jag råkade köpa eftersom jag trodde jag inte fick med någon... Tackar!

Permalänk
Skrivet av Barak:

Sitter dvi-utgångarna på ett separat kort eller jämte resten av alla andra in/utgångar?

De är bredvid varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Sitter dvi-utgångarna på ett separat kort eller jämte resten av alla andra in/utgångar?

Det kan jag svara på då P8P67 Pro inte har några DVI utgångar (eller några grafikutgångar alls för den delen)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghettogunnar:

De är bredvid varandra.

Tog bort min fråga då jag kollade upp moderkortet istället...
När du har laddat ner drivrutinerna från www.nvidia.com har du då valt 32-bitars operativsystem?

Skrivet av TiasE:

Det kan jag svara på då P8P67 Pro inte har några DVI utgångar (eller några grafikutgångar alls för den delen)

Jag kollade upp det.
Försökte först på asus hemsida men dom har visst fortfarande sirap i sina sladdar...
Fick kolla det på inet istället.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Kan ju vara skärmen? Har den några inställningar som "source" eller "select source: dvi" istället för vga då....

Låter lite som något som kan ha med moderkortet att göra också, testat med senaste biosuppdateringen?

Permalänk
Skrivet av Aurastream:

Kan ju vara skärmen? Har den några inställningar som "source" eller "select source: dvi" istället för vga då....

Låter lite som något som kan ha med moderkortet att göra också, testat med senaste biosuppdateringen?

Har ingen aning vart jag kan hitta den. Kan bara grafikkort.

Skrivet av Barak:

Tog bort min fråga då jag kollade upp moderkortet istället...
När du har laddat ner drivrutinerna från www.nvidia.com har du då valt 32-bitars operativsystem?

Jajjemän!

Föriövrigt började min dator låta nå jävulst då jag dammade bort lätt ovanpå chassit. De verkar ha byggt den tight, låter som att fläkten tar på något... Tappar jag min garanti om jag öppnar den? Har köpt den ifrån inet. Dessutom funkade det inte att byta adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Kan ju vara skärmen? Har den några inställningar som "source" eller "select source: dvi" istället för vga då....

Låter lite som något som kan ha med moderkortet att göra också, testat med senaste biosuppdateringen?

Vilken prio har operativsystemet gällande diskreta grafikkort och integrerade?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hjälpsam

Kan även vara så att drivrutinerna och allt annat fungerar suveränt MEN att default skärmupplösning är felaktig och inte kan visas av skärmen av någon anledning. Varit med om det ett par gånger.

Man löser det enklast att efter BIOS POST men innan Windows laddar trycker man på F8 och får en rad alternativ, samma ställe som man väljer felsäkert läge. Välj där minimala grafiska inställningar eller liknande alternativ kommer inte ihåg exakt och det ändrar sig från windows version till nästa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Barak:

Vilken prio har operativsystemet gällande diskreta grafikkort och integrerade?

Nu förstår jag inte alls vad du frågar eller varför du frågar mig så, det är vad jag skulle felsökt först. Omformulera frågan gärna.

Permalänk
Skrivet av ghettogunnar:

Har ingen aning vart jag kan hitta den. Kan bara grafikkort.

Tänkte att du kollar på skärmens knappar, om du hittar något som heter source i närheten av powerknappen...

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Kan även vara så att drivrutinerna och allt annat fungerar suveränt MEN att default skärmupplösning är felaktig och inte kan visas av skärmen av någon anledning. Varit med om det ett par gånger.

Man löser det enklast att efter BIOS POST men innan Windows laddar trycker man på F8 och får en rad alternativ, samma ställe som man väljer felsäkert läge. Välj där minimala grafiska inställningar eller liknande alternativ kommer inte ihåg exakt och det ändrar sig från windows version till nästa.

Fungerade inte, men tack ändå.

Skrivet av Aurastream:

Tänkte att du kollar på skärmens knappar, om du hittar något som heter source i närheten av powerknappen...

Okej, det fanns ingen sådan sak.

Har märkt att min monitor försvinner ifrån Device Manager när jag har installerat drivrutinerna. Har prövat avinstallera den via device manager och sedan sökt efter ny hårdvara utan någon lycka. Tror detta kan hjälpa er att hitta problemet.

Permalänk
Medlem

Verkar mycket märkligt det här problemet, du har ingen annan skärm eller TV du kan prova med?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Verkar mycket märkligt det här problemet, du har ingen annan skärm eller TV du kan prova med?

Har en 32" tv och en 42" i vardagsrummet, ska pröva 32" nu då. Tror dock att min adapter byter namnet på monitorn :/.

::EDIT::

Har kopplat ihop den till TV:n och jag är säker på att det är adapterns fel eftersom det står att min TV är en "Generic PnP Monitor". Jag antar att jag måste ha en DVI sladd från dator till skärm. Måste få den att registrera min monitor, den är ju en BENQ så det bör ju stå något på deras sidan, ska titta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghettogunnar:

Har en 32" tv och en 42" i vardagsrummet, ska pröva 32" nu då. Tror dock att min adapter byter namnet på monitorn :/.

Gissar på att du har VGA samt HDMI på tvn?
Testa båda om du har tillgång till en HDMI kabel, adapter för displayport > hdmi bör har följt med grafikkortet iaf.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

har tyvärr ingen hdmi sladd, fick med en hdmi grej dock.

den ser ut så här

Permalänk

Hittade ett svar till detta! Följde det här;

1. Download Phoenix.zip and extract it to a folder.
2. Run it and click the registry toolbar button. (This did not work on my Windows 7 , fortunately I had dual boot XP and did it there)
3. Click the pencil toolbar button for edit mode.
4. Change the EDID settings to reflect you display's true capabilities
5. Pay special attention to the Standard Timings tab, enable the one which shows your desired resolution.
6. Save the EDID to a .DAT file.
7. Download moninfo.exe and install it. (Started working again on Win 7 here)
8. Open the saved .DAT with MonInfo.
9. If MonInfo reads in an displays the settings the way you configured them in Phoenix then...
10. Select Create INF... from the file menu and save it to the working folder.
11. Open Start, type devmgmt.msc and press Enter.
12. Select the monitor you want to change, right click and select Update Driver Software
13. Use the tried and true "Have Disk" method to select the INF and install it.
14. Reboot and enjoy your new resolution!

Härligt att slippa den där jävla PnP generic monitorn! Var tvungen att lägga min .INF fil på en usb.

::EDIT::

å herregud, det funkade inte, tappade fortf signalen...

Permalänk
Medlem

Jag tror graffet är kaputt, det ska komma bild fast du använder dvi till vga adapter.
Om inte heller tvn funkar så måste det ju vara graffet.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Meanis:

Jag tror graffet är kaputt, det ska komma bild fast du använder dvi till vga adapter.
Om inte heller tvn funkar så måste det ju vara graffet.

Tror det jag med, men jag hade för mig att jag var tvungen att verifiera min monitor men det hjälpte inte. På device manager kommer inte ens min monitor upp... Ska nog skicka tillbaks rubbet till inet och hoppas på att de fixar det.

btw, en liten fråga, kan jag köra sli med ett annat gtx 5xx kort eller måste jag ha två likadana?