TELENOR... ett enda rövarpatrask!!

Permalänk
Medlem

TELENOR... ett enda rövarpatrask!!

... vart börjar jag?

Först vill jag bara säga att jag har varit kund hos Telenor i många år och betalat in många 10.000 tals kronor till dom, men måste säga att vad dom har gjort nu... tar priset som det största RÖV företaget som finns! Dom tar tillomed priset från operatören TRE (3)!

Det började i maj månad i år, då jag hade 2 vanliga telefonabonemang och ett ipad-abonemang. Ipad abonemanget sades upp i slutet på maj och uppsägningstiden gick ut 29:e juni efterssom det var 1 månads uppsägning och ingen övrig bindningstid. Fine så långt.

I början på juni skaffade jag ett abonemang ytterligare till min son med en xperia play, ett såkallat barnabonemang med saldospärr, och det funkade ju fint förutom att dom fakturerar 50 kr mer i månaden än vad som vad överenskommet i butik.

Tillbaka till ipad abonemanget som vart helt avslutat 29:e juni. I mitten på juni fick jag en faktura där jag skulle betala ända tills 16 JULI trots att abonemanget avslutades 29:e juni. så jag försökte ringa kundtjänst, men kom aldrig fram och ofta bröts samtalet innan jag kom fram pga låååånga väntetider... jag vart helt enkelt nerkopplad!
Så jag åker in till telenorbutiken, ca 11 mil tur o retur, o frågar vad jag skall göra för jag vill ju inte betala för 2,5 vecka efter att bindningstiden gått ut, även om jag vet att det inte handlar om mer än 60 kr... utan det är mer en principsak!

Svaret jag fick i butiken var att jag skulle vänta på en ny faktura som skulle komma och vara på rätt summa, vilket jag oxå gjorde... väntade alltså.

Problemet var bara att det kom aldrig nån faktura, och jag glömde av det helt enkelt fram till ca 2,5 månad senare när alla mina 3 mobilabonemang slutat fungera samtidigt.

MÅNDAG 5:E SEPTEMBER:

Givetvis ringer jag telenor på måndagen den 5:e sept när jag märkt detta, och får då till svar att vi har låst alla dina abonemang för vi saknar betalning av ett ipadabonemnag och imorgon kommer vi skicka alla dina abonemang till inkasso.

Men vadå svarade jag, NI skulle ju skicka ut en ny riktig faktura på ipadabonemanget jue.. den har jag inte fått! och sen vadå skicka alla mina abonemang till inkasso... jag har ju förfallo dag för 2 dagar sen, och jag betalade på förfallodagen så dom pengarna har ni ju fått nu, ni kan ju inte skicka dom till inkasso efter 2 dagar bara!

Jo det kan vi svarade hon, och det kommer vi att göra för vi har inte fått pengarna. du är ju sen varje månad med dina betalningar.

Vid det här laget började jag bli irriterad, så jag frågade när hade påminnelsen om ipadabonemanget gått ut från er...?

Svaret jag fick var att det hade inte gått ut någon påminnelse! men nu går det inte att göra något för imorgon kommer vi skicka allt till inkasso. Sen ser jag att du har massa andra obetalda fakturor som ochså kommer följa med nu till inkasso.

WHAT svarade jag?

Ja du har en del påminnelse avgifter här på 79 kr st sen en del månader tillbaka ser jag.

Nu vart jag riktigt förbannad... vi kan stanna här så skall jag förklara varför...

-----------------------------------------------------------------------------

( I slutet på maj avslutade jag ett av mobil-abonemangen i förtid, ungeför samtidigt eller strax före ipadabonemanget sades upp, och lite drygt 1 år i förväg för att skaffa ett nytt betydligt mer förmånligare abonemang. vilket gick som smort.. betalade in 5400 kr och det var ur världen.

Nu stegade jag ner till telenorbutiken i mitt i city i Karlstad och skaffade det nya abonemanget, pott 299 med 150 kr i förhöjd avgift till 449:- med telefonen HTC Sensation, vilket flöt på bra.

När jag teckande abonemanget INNAN det var påskrivet talade jag om för säljaren att jag har 2 krav för att skriva på detta... det först var att det går att skjuta fram förfallodatumet till den 5:e månaden efter på varje mobilräkning så jag slipper påminnelse avgifterna varje månad... och det var inga problem alls, det skulle bara vara att ringa in efter att första fakturan hade kommit och ändra på det dom kommande fakturorna.

Det andra kravet var att dom satte en saldospärr, så jag inte fick några chock räkningar vilket gjordes i butik med engång... och jag frågade flera flera ggr.. är du säker på att jag inte kommer att få några högre fakturor nu då?

Svaret var: JA, du kommer INTE att få någon faktura på högre belopp än dom 449 kr du skall betala såvida du inte använder betaltjänster som tex blocket eller någon annan betaltjänst sa han. Utan det är bara att ringa o sms:a tills det tar stopp och då får du en röst i telefonen som talar om att du inte kan ringa mer.

FINE jag täckande abonemanget glad i hågen att det fanns ett abonemang som passade just mej och det jag ville ha.

Så..jag börjar använda nallen och ett två tre går saldospärren in o det går inte att ringa.. fine men det går ju att surfa och sms:a iallafall så det gör jag.

Jag får första räkningen på 561 kr tror jag det var... ok tänkte jag.. kanske var för att det var i 2 olika faktura perioder.. och funderar inte mer på det. Utan ringer in till kundtjänst och vill flytta förfallodatumet framåt nu som jag blev lovad i butiken för att slippa påminnelseavgifterna eftersom jag får lönen väldigt sent varje månad, men får svaret att det inte går! Spelade ingen roll att jag gav namnet på säljaren i butiken till kundtjänst.. det gick inte.

Försökte totalt 3 ggr vid olika tillfällen att förflytta fram förfallodatumet utan framgång!

Iallafall.. Nästa månad, alltså augusti kommer det en högre... på 650 kr ca.. och nu känns det som att nått inte stämmer men jag betalar iallafall fakturan och detta gjordes torsdagen den 1:e sept, alltså samma dag som förfallodatummet var.

Tillbaka till samtalet med kundtjänst måndagen den 5:e september:

-------------------------------------------------------------------------------

Jag förklarade allt detta för henne och det gick ju fortfarande inte att flytta förfallodatumet, men fick reda på varför mina räkningar hade skenat på mitt abonemang...

Saldospärren jag har på 300 kr nu, gäller BARA röst samtal.. altså inte sms surf och mms!! DET VAR INGET SOM FRAMGICK VID TECKNANDET AV ABONEMANGET! utan då ingick ALLT! det var ju bara att ringa o smsa tills det tog stopp!

Förklarade detta för tjejen på kundtjänst som nu svarade med: var det nått mer du ville och avslutade sen samtalet med ring inkasso imorgon och bestrid om du känner att det är fel!

Notera att hon INTE ville stoppa inkasso trots att det inte skulle gå iväg förrens dagen efter!

Sagt och gjort:

TISDAG 6:e SEPTEMBER:

Ringer givetvis till inkasso som mycket riktigt har fått in 6 st fakturor från telenor... men kunde bekräfta att alla utom "ipadabonemanget var betalda in till telenor utom ett till, min sons abonemang. Det hade inte gått iväg från kontot så jag fixade det direkt och bestred fakturan gällande ipad och påminnelserna. Inkasso skickade tillbaka till telenor så dom kunde kolla igenom o se vad som blivit fel. samtal avslutat efter att jag frågat om han på inkasso tyckte jag skulle betala 2,5 vecka mer än vad bindningstiden var på på ipad abonemanget. vilket han inte alls menade var rätt.

Ringer återigen telenors kundtjänst och blir ännu sämre bemött än sist, MEN... nu gick det att flytta förfallodatumen på mina kommande fakturor... eller inte.. därför mina abonemang var låsta!! Jag bad nu telenor låsa upp alla mina abonemang eftessom dom fick betalningen INNAN dom ens han med att skicka mina fakturor till inkasso, men det gick inte. Deras policy är att om ett abonemnag inte är betalt så låser dom alla andra oxå trots att dom är betalda!!!

Och det är det här jag har så svårt att förstå, hur kan dom rättfärdiga att stänga av 3 fullt betalda tjänster för ett fel som JAG inte har gjort? Så jag kontaktade Konsumenternas Tv-Tele och Internetbyrå.

Deras svar efter denna berättelse var att Telenor INTE UNDER INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER får stänga ner mina 3 betalda abonemang för att ett mobilt bredbandsabonemang inte är betalt. Enligt ny lag från 1 juli iår får endast det abonemnag som är obetalt stängas och INTE något annat abonemang såvida dom inte finns med på samma kontrakt!

Källa:
http://www.ktib.se/Dina-rattigheter2/Fel--ersattning/Avstangn...

TORSDAG 8:e SEPTEMBER:

Jag ringer nu kundtjänst och spelar in samtalet vilket jag talar om i början!

Jag talar om för telenor att dom inte får enligt lag stänga ner mina abonemang för att dom har gjort fel med en gammal faktura.. men får till svar bara att det är deras policy återigen. jag frågar henne om dom fått in pengarna för alla abonemang som inkasso bekräftade att telenor fått in på tisdagen när jag ringde, och hon svarar till min förvåning att nej det har dom inte!! det enda jag ser är dina kommande fakturor på 731 kr 4200 nånting och 378 kr!

Nu har alltså i sept min moboilräkning med saldospärr ökat ytterligare 100 kr drygt, trots att den inte skll kunna hamna på mer än 449 kr!

Summa summarum av allt detta är:

1. Telenors butiks säljare lovar guld och gröna skogar
2. Telenors kundservice förnekar det säljaren lovat
3. Telenor skiter i att göra det jobb dom ska, utan spärrar hellre mina betalda abonemnag och straffar mej för nått jag inte rår för
4. Telenor vägrar öppna upp spärrade men fullt betalda abonemang trots att det bryter mot svensk lag och att dom inte skulle ha varit spärrade från första stund för det är deras POLICY
5. Telenors kundservice ljuger och orsakar många påminnelsefakturor helt i onödan
6. Telenor håller inte koll på inkommna pengar
7. Telenor skickar till inkasso 2 dagar efter förfallodatum UTAN vare sej påminnelse eller meddelande

Av dom tre abonemangen jag har.. har jag sagt upp ett på stående fot, det kostade mej nu ca 4300 kr, när det är betalt kommer jag säga upp nästa och nästa abonemang på stående fot och lösa in i förtid.

Hade även hemtelefon och bredband hos bredbandsbolaget som nu är uppsagt.

Summan av detta för telenor, ... dom går miste om ca 2000 kr i månaden!

Någon som har nått mer råd jag kan följa? Jag kommer att försöka få mitt sista abonemnang nu i sommras, det med saldospärr som inte fungerar att bli hävt!

Jag säger det och jag menar det: HÅLL ER BORTA FRÅN TELENOR!

Idag den 15:e har mitt abonemang varit nerstängt i 2 hela arbetsveckor! Ringde telenor igår igen och vart bara bortkopplad, har alla samtal inspelade med telenor och inkassoföretagen!

Var tvungen att skriva ner min frustration bara.. sorry..

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk

wall of text hits you 1 billion!

sryy men jag orkade inte läsa allt men hoppas de går bra iallfall Inte skoj när stora företag tror de äger världen och dig.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Om det är olagligt så kan du väl gå till rätten med det eller? För deras policy går väl knappast före Sveriges lagar?
Helt sjukt att de håller på så.

Permalänk

Ja du det där var en intressant MEN väldigt tråkig historia, riktiga praktsvin att bara hålla på med hederliga och goda kunder som betalar in 2000kr varje månad. Fyfan! men det är väll den verkligheten vi har i Sverige för tillfället. Jag kör på Telia har alltid gjort och det har funkat smärtfritt alla gånger jag har ringt dem samt gått in i butik.

Hoppas det reder sig för dig nu iaf. Lycka till.

Visa signatur

Corsair AX750W > Lian Li PC-V354B > ASUS Maximus III Gene > i5 750 @ 3.8 ghz > Corsair H70 > Corsair 8GB (4x2048MB) > 5970 Quadfire > Corsair Force series 120gb

Permalänk
Medlem

Förstår dig till fullo att du är frustrerad. Vi hade Telenor för några år sen och allt var bara strul. Avslutade det så fort vi bara kunde och har aldrig ens vänt oss till deras försäljare igen heller

Permalänk
Avstängd

Inga operatörer är seriösa och bra. Även om du väljer Telia elr nån annan kommer de vara minst lika jävliga

Permalänk
Avstängd

När man läser detta blir man glad att man aldrig anlitat Telenor. Hade jag varit du hade jag skickat denna storyn till stortidningarna om den är sann.

Skrivet av gollawolla:

Inga operatörer är seriösa och bra. Även om du väljer Telia elr nån annan kommer de vara minst lika jävliga

Jag har Tele2 och de har verkligen aldrig strulat med någonting. Superbra operatör med fin service om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Vilken röra med alla fakturor hit & dit.

Dock vet jag att det går att ändra fakturadatumet, för det har jag gjort själv (och kollade även nyss att det fortfarande går).

www.telenor.se -> Mina sidor -> Faktura -> Fakturainställningar -> Fakturadatum. Behöver inte ens ringa kundtjänst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sensuella Sven:

När man läser detta blir man glad att man aldrig anlitat Telenor. Hade jag varit du hade jag skickat denna storyn till stortidningarna om den är sann.

Jag har Tele2 och de har verkligen aldrig strulat med någonting. Superbra operatör med fin service om du frågar mig.

Jag har också haft Telenor. Inget strul elr nåt. Men i grund och botten är alla operatörer ruttna. Förr eller senare har man oturen att få skit av dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

När man läser detta blir man glad att man aldrig anlitat Telenor. Hade jag varit du hade jag skickat denna storyn till stortidningarna om den är sann.

Jag har Tele2 och de har verkligen aldrig strulat med någonting. Superbra operatör med fin service om du frågar mig.

Självklart är den sann, jag har alla samtal inspelade och överväger STARKT att ta kontakt med några lokala tidningar och se om det finns intresse.

Skulle alldrig ljuga om en sådan sak.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gollawolla:

Inga operatörer är seriösa och bra. Även om du väljer Telia elr nån annan kommer de vara minst lika jävliga

Så länge det inte gäller Telias internetuppkopplingar så är nog Telia den bästa levenrantören du kan hitta.. Tele2 är inte direkt dåliga de heller. Det jag dock vet om Telenor (Har inte haft denna levenrantör själv) är att de tar hutlösa priser för nästan allt.. Ett abonemang inne i stan kostar nästan det dubbla i jämförelse med Telia och Tele2. Så jag har undvikit dessa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Skön gnälltråd

Lider med dig men tackar samtidigt gud för att jag inte råkat ut för detta. Jag är nämligen ganska envis och hade antagligen spenderat en massa tid på att jävlas tillbaka. Dock förlorar man alltid mot såna här svinföretag för de är stora och har mycket tid och pengar och du är liten och ensam. Polisen skiter i vad du säger men om Telenor säger nåt åker du dit direkt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Så länge det inte gäller Telias internetuppkopplingar så är nog Telia den bästa levenrantören du kan hitta.. Tele2 är inte direkt dåliga de heller. Det jag dock vet om Telenor (Har inte haft denna levenrantör själv) är att de tar hutlösa priser för nästan allt.. Ett abonemang inne i stan kostar nästan det dubbla i jämförelse med Telia och Tele2. Så jag har undvikit dessa.

Uppenbarligen baseras ditt argument på att dina medmänniskor inte haft oturen än. Skulle man göra statistik på det hela är alla minst lika dåliga. Personligen tycker jag nästan mer om Telenor än Telia. Kanske är det för att jag haft mindre problem hittills. Priserna tycker jag är ganska likvärdiga beroende på vad man gör. Mycket baseras säkert på hur de närliggande butikerna är, och personalen är säkert lika dassig i snitt

Permalänk
Medlem

Ville bara tala om att jag harft telenor som mobiloperatör i 2 års tid nu och det fungerar super. Det är väl inte alla kunder som råkar illa ut. Jag valde telenor på grund av deras surfabonemang med helt obegränsad datamängt. Vad jag vet är det den enda operatören med det.

//Loffa

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Jag har också haft Telenor. Inget strul elr nåt. Men i grund och botten är alla operatörer ruttna. Förr eller senare har man oturen att få skit av dom

Jag har inte heller haft problem förut, men nu tar det alla rekord.

Jag tycker att telenor får börja ta ansvar för alla sina ljugande säljadre nån gång.. för hua va många som blivit lurade och nu sitter med abonemang på halsen som dom igentligen inte skall ha!

Nee kanske skall ta tag i det o se till att det blir rätsida på det!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffa116:

Ville bara tala om att jag harft telenor som mobiloperatör i 2 års tid nu och det fungerar super. Det är väl inte alla kunder som råkar illa ut. Jag valde telenor på grund av deras surfabonemang med helt obegränsad datamängt. Vad jag vet är det den enda operatören med det.

//Loffa

det var en av orsakerna till att jag valde telenor oxå.. faktiskt den största!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk

POSTAL!

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk

De flesta opperatörer kan bete sig som grisar när det handlar om att avsluta abonemang och dra tillbaka fakturor. Men vad jag förstår av din historia är att säljare prackar på dig tjänster med löften som varken hålls eller kan hållas och där spelar det ingen roll vart du går. Så länge de anstället säljare mot provision så kommer det finnas dem som inte bryr sig om hur många kroppar de måste trampa över för att maximera den provisionen.

Du var i varje fall i en telenor butik, men telefonsäljare och utesäljare är oftast ännu värre, min syster blev indragen av en av tele2's utesäljare som lovade henne att hon kunde "testa" deras "bättre" abonemang och om hon inte ville använda det var det bara att inte skicka in papperna. Det visade sig ganska så snabbt att det var tvärt om. Hon hade en vecka på sig att skicka in papperna för att häva bindningen. Och när man ringde tele2 så sa dom att det inte var något dom kunde göra för att säga upp abonemanget för det var inte dom som sålt det, utan ett tredjepartsföretag. Mest troligen bara för att kunna "ta avstånd" för säljares lögner. Summan av det hela var att hon fick 2 månader med 2 abonemang och blev bunden i två år till abonemang helt utan förmåner. Riktigt riktigt fult, jag är övertygad om de flesta andra gör på precis samma sätt, men jag vet att jag aldrig kommer att göra affärer med tele2 igen.

Det enda man kan göra är att se till att alla krav man har finns på det papper man undertecknar och aldrig aldrig aldrig tacka ja till erbjudanden via telefon så vida du inte har spelat in det själv. Annars så spelar det ingen roll vad säljaren säger, för ord står mot ord och din namnteckning finns på ett papper med opperatörens ord. Sorgligt men sant.

Permalänk
Medlem

Vad står det på kontraktet du tecknade ang telefonin med fast månadskostnad? står det 449:- i månaden hade jag nog meddelat tomtarna att det är det du ska betala enl kontraktet. Jag har haft telenor men bodde i norrland och hade väl täckning bitvis(flera år sedan) hade inget problem att säga upp mitt abbonemang den gången iaf. Jag hade nästan funderat på en polis anmälan om jag vore som dig, att vända sig till ARN är en möjlighet så får de prova ärendet, vet att större företag inte gärna står som skyldiga där. Och du tar kontakt med din konsument ombudsman i din kommun först för lite kött på benen, sen kan du göra ett ärende hos ARN om det går så långt. Lider med dig hur som helst maktlöshet är en trist känsla.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Kan dela min dåliga erfarenhet också, om än inte så mycket jämfört med dina.
Dåvarande flickvän sade upp sitt mobila bredband och det avslutades mitt i en månad. Kruxet var bara att de fakturerade för hela månaden men stängde av det mitt i. Jag försöker nå dem flera gånger, har samma problem som dig med att få tag i dem och när jag väl får svar så säger de bara att det är deras policy. Jag förklarar att de isåfall inte kan stänga av det tidigare utan faktiskt låte en tillgång till det hela perioden de fakturerar för. De fortsäter prata om deras policy och efter met gnat ska de prata med någon högre upp och höra av sig. Oväntat nog så gör de aldrig det och jag försöker få tag på dem igen utan att lyckas. Efter många telefonsamtal och mail så har jag ännu inte hört något. Visst, det rör sig bara om en femtiolapp eller något men ett företag som beter sig pissigt tänker jag då inte använda, äen om jag var i full färd med att skaffa ett abonnemang hos dem just då. De har på grund av sin pissighet och arrogans gått miste om många tusenlappar i månaden som följd av att jag och de vänner jag pratat med har bojkottat dem.
Hade de bara sagt att "oj, självklart skall du få använda tjänsten under hela tiden du har betalat för den" så hade saken varit ur världen.

tldr:
Telenor är pissiga och fattar inte själva hur mycket de förlorar på det.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Kan dela min dåliga erfarenhet också, om än inte så mycket jämfört med dina.
Dåvarande flickvän sade upp sitt mobila bredband och det avslutades mitt i en månad. Kruxet var bara att de fakturerade för hela månaden men stängde av det mitt i. Jag försöker nå dem flera gånger, har samma problem som dig med att få tag i dem och när jag väl får svar så säger de bara att det är deras policy. Jag förklarar att de isåfall inte kan stänga av det tidigare utan faktiskt låte en tillgång till det hela perioden de fakturerar för. De fortsäter prata om deras policy och efter met gnat ska de prata med någon högre upp och höra av sig. Oväntat nog så gör de aldrig det och jag försöker få tag på dem igen utan att lyckas. Efter många telefonsamtal och mail så har jag ännu inte hört något. Visst, det rör sig bara om en femtiolapp eller något men ett företag som beter sig pissigt tänker jag då inte använda, äen om jag var i full färd med att skaffa ett abonnemang hos dem just då. De har på grund av sin pissighet och arrogans gått miste om många tusenlappar i månaden som följd av att jag och de vänner jag pratat med har bojkottat dem.
Hade de bara sagt att "oj, självklart skall du få använda tjänsten under hela tiden du har betalat för den" så hade saken varit ur världen.

tldr:
Telenor är pissiga och fattar inte själva hur mycket de förlorar på det.

Som sagt, kolla runt och du hittar samma åsikter om så gott som alla opperatörer. Varför vara rädd om sina egna kunder när man har en drös som blivit lurade av ett annat företag istället.

Edit: Så länge som företag anställer säljare mot provision så kommer detta att fortsätta.

Permalänk
Rekordmedlem

Telenor har väl inte fri datamängd längre, de har nått med 10ggr medelförbrukningen sedan kan de strypa farten idag.
Sedan ang punkt 7 man behöver inte skicka påminnelser vid sena betalningar, man kan gå direkt till kronofogden med det, man behöver alltså inte gå via inkassofirmor heller, inkassofirmor kan heller inte driva in något, det de gör är att skicka krav och lämna ärendet till kronofogden, som är de enda som kan driva in en skuld med tvång.
Skiten i bla. telebranchen beror nog mycket på alla ungdomar de har med provisionslöner, hade de kört med månadslön skulle behovet av att ljuga för att teckna abonnemang minska rejält, kanske även om de haft en högra medelålder på säljarna, ungdommarna vet oftast inte vilka lagar o regler som finns utan lyder blint allt som sägs även om det har passerat gränsen.
Det här gäller iofs alla som säljer skit på provision, telemarketing o liknade oseriösa metoder, Jag tror att det finns för många oseriösa aktörer på säljsidan, det är inte ett telefonbolagsproblem, samma med suporten, den köper de ofta in, marknaderna skulle behöva regleras och man skulle behöva ha höga viten eller företagsböter, idag blir det så låga straff (om ens några) om företag beter sig illa, så många sätter det ju i system, se på härvan med phonehouse eller yellowregister, för att inte nämna alla som håller på med rent brotsliga saker som falska fakturor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Som sagt, kolla runt och du hittar samma åsikter om så gott som alla opperatörer. Varför vara rädd om sina egna kunder när man har en drös som blivit lurade av ett annat företag istället.

Edit: Så länge som företag anställer säljare mot provision så kommer detta att fortsätta.

Jag vet att det finns skit hos andra operatörer också. Men när jag har varit i kontakt med Tele2 och Telia så har de iallafall bemödat sig med att faktiskt svara när man ställer en fråga till kundtjänst. Inte bara ignorera den för att den är lite svår att svara på.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Jag vet att det finns skit hos andra operatörer också. Men när jag har varit i kontakt med Tele2 och Telia så har de iallafall bemödat sig med att faktiskt svara när man ställer en fråga till kundtjänst. Inte bara ignorera den för att den är lite svår att svara på.

Finns kanske bättre och sämre, men min erfarenhet av tele2 är riktiga jävla grisar som inte kan ta en uns ansvar för sina säljare för de "tillhör tredjepartsföretag" och att tele2 inte kan avsluta sina egan abonemang är bullshit, de väljer att inte göra det för att de inte är tvingade enligt lag. Borde vara olagligt med rörlig lön. Om någon tror att folk blir bra säljare genom att upplysa folk om saker de verkligen behöver är de bra naiva, en bra säljare övertygar folk om att de behöver saker de kunde varit utan. Sedan kanske inte alla gör det med lögner, men en sak är säker, det bidrar ytterst lite till kunden.

Edit: ursäkta om jag låter bitter, men det irriterar mig något enormt när mycket vill ha mer kosta vad det kosta vill för den lilla mäniskan.

Permalänk
Inaktiv

Hjälper inte att vara efterklok, men om du gör en deal med en säljare - be han eller hon skriva ner det som är sagt och bestämt med en datum och underskrift; efter det kan dom köra upp sin policy så långt det bara går (som f.ö är en POLICY, inte något som står över vår lagbalk).

ALLT SKA FINNAS PÅ PAPPER!

Inte bara Telenor som är jävliga, jag har haft problem med fakturor från Tre sen vi skaffade skiten....två identiska abonnemang på 599kr (allt inkluderat), ändå är dom ibland uppe på 800kr och Tre kan aldrig förklara varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telenor har väl inte fri datamängd längre, de har nått med 10ggr medelförbrukningen sedan kan de strypa farten idag.
Sedan ang punkt 7 man behöver inte skicka påminnelser vid sena betalningar, man kan gå direkt till kronofogden med det, man behöver alltså inte gå via inkassofirmor heller, inkassofirmor kan heller inte driva in något, det de gör är att skicka krav och lämna ärendet till kronofogden, som är de enda som kan driva in en skuld med tvång.
Skiten i bla. telebranchen beror nog mycket på alla ungdomar de har med provisionslöner, hade de kört med månadslön skulle behovet av att ljuga för att teckna abonnemang minska rejält, kanske även om de haft en högra medelålder på säljarna, ungdommarna vet oftast inte vilka lagar o regler som finns utan lyder blint allt som sägs även om det har passerat gränsen.
Det här gäller iofs alla som säljer skit på provision, telemarketing o liknade oseriösa metoder, Jag tror att det finns för många oseriösa aktörer på säljsidan, det är inte ett telefonbolagsproblem, samma med suporten, den köper de ofta in, marknaderna skulle behöva regleras och man skulle behöva ha höga viten eller företagsböter, idag blir det så låga straff (om ens några) om företag beter sig illa, så många sätter det ju i system, se på härvan med phonehouse eller yellowregister, för att inte nämna alla som håller på med rent brotsliga saker som falska fakturor.

Där har du faktiskt fel ang att dom inte behöver meddela mej att dom inte fått in en betalning... dom MÅSTE från o med 1:a JULI I ÅR enligt svensk lag.. LEK, Lagen om Elektronisk Komunikation meddela mej att om vi inte får betalningen inom ett visst datum skickar vi ärendet till indrivning.

Vidare enligt samma lag, får dom inte stänga av MER än det abonemanget som fakturan gäller på, mao om du har 10 abonemang, men dom saknar betalning för 1, så får dom bara stänga ner det enda aboemanget och ABSOLUT INTE dom andra 9 som betalningen ha mottagits för.... under förutsättning att alla 10 abonemang inte finns på ett och samma avtal, dvs att dom tecknades på samma dag och samma papper med en och samma underskrift från dej.

Dessutom, FÅR TELENOR INTE stänga av mitt abonemang utan att först meddela mej det antingen via brev eller via min mobiltelefon, oxå detta nytt från 1:a juli 2011.

Källa på ovanstående:
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2011/Konsumenter-far-ra...

Källan till detta är Konsumenternas tv-tele och internet byrå. http://www.ktib.se/

Jag har fallet ligger där och även dom menar att telenor har skitit i det blåa skåpet!

Denna lag skiter telenor blankt i, trots att jag har talat om det för dom flera ggr.

Inkassobolaget Intrum Justitia backde och jag slapp inkassoavgiften när jag berättade vad som hade hänt och hon såg vad som hade hänt på sin dator! Hon såg att betalningarna kom i den 5:e till telenor... som skulle ha fått dom den 2:a eller senast 3:e om det inte hade varit helg.

Den 6:e skickades mina räkningar till inkasso trots att dom hade fått betalningen den 5:e. Man står helt maktlös mot dessa skinkryttare.

Telenor valde alltså att stänga ner mina abonemang trots att dom hade fått betalningen och dom har varit stängda i 2 arbetsveckor nu vilket orskat ganska mycket trubbel för mej.

Jag har släktingar och goda vänner jobbar på nya wermlandstidningen som kommer få se detta imorrn.

Imorrn åker jag dessutom och skaffar en annan operatör, för något mer TELEHOR blir det inte här.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Rekordmedlem

Ok jag har inte läst igenom den lagtexten, men ska genast kolla på den.
Det står i lagen att man måste meddela innan man stänger av trafiken pga utebliven betalning om det inte rör sig om upprepade fall, då kan man stänga av direkt, 5 kap 19§
Men i 1 kap 5§ står det:
5 § Bestämmelserna i denna lag ersätter inte föreskrifter om prövning enligt annan lag.

Så det innebär att de kan skicka det till inkasso direkt bara de inte stänger av ditt abonnemang innan de meddelat det (hotat ) och givit dig skälig tid att betala. Och beroende på när räkningen skickas så kan man säkert tolka skälig tid olika, det finns inga domar att kika på ännu, men det kommer nog.
Det är skillnad på att driva in betalningen och stänga av tjänsten, så man kan börja driva in pengarna direkt fordran förfallit, men man måste tillhandahålla tjänsten under "skälig tid" och meddela kunden innan man stänger av så du bara kan ringa nödsamtal, men har du tidigare slarvat med betalningen kan man stänga av direkt.
Så tolkar jag det, Lagen verkar hursomhelst bra ur ett konsumentperspektiv, eftersom kundens ställning stärks och det juridiska är ännu oprövat i rätten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lägg in ett inlägg på www.fairshopping.se med då det är en sida som enbart handlar om sånt här.
Sen finns det en MYCKET,MYCKET större chans att man får hjälp där igenom då det INTE är kundservice,firstline support som sköter supporten på fairshopping.
Utan det är kundrelationer,chefer,3-4 line support dvs dom som kan och har mandat,rättigheter att göra några ändringar vilket kundservice aldrig har.

Sen skadar det ju aldrig att sprida dålig behandling från företag så mycket det bara går.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

När man läser sånt här förstår man ju varför Bredbandsbolaget numera också är på samma sätt, eftersom de egentligen är Telenor. Inte underligt att de behållt namnet Bredbandsbolaget som front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanelurken:

Förstår inte varför du nämner Tre inledande, hade det blivit strul mellan säljare och konsument hade Tre direkt kreditterat dig.

Hah.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |