TELENOR... ett enda rövarpatrask!!
... vart börjar jag?
Först vill jag bara säga att jag har varit kund hos Telenor i många år och betalat in många 10.000 tals kronor till dom, men måste säga att vad dom har gjort nu... tar priset som det största RÖV företaget som finns! Dom tar tillomed priset från operatören TRE (3)!
Det började i maj månad i år, då jag hade 2 vanliga telefonabonemang och ett ipad-abonemang. Ipad abonemanget sades upp i slutet på maj och uppsägningstiden gick ut 29:e juni efterssom det var 1 månads uppsägning och ingen övrig bindningstid. Fine så långt.
I början på juni skaffade jag ett abonemang ytterligare till min son med en xperia play, ett såkallat barnabonemang med saldospärr, och det funkade ju fint förutom att dom fakturerar 50 kr mer i månaden än vad som vad överenskommet i butik.
Tillbaka till ipad abonemanget som vart helt avslutat 29:e juni. I mitten på juni fick jag en faktura där jag skulle betala ända tills 16 JULI trots att abonemanget avslutades 29:e juni. så jag försökte ringa kundtjänst, men kom aldrig fram och ofta bröts samtalet innan jag kom fram pga låååånga väntetider... jag vart helt enkelt nerkopplad!
Så jag åker in till telenorbutiken, ca 11 mil tur o retur, o frågar vad jag skall göra för jag vill ju inte betala för 2,5 vecka efter att bindningstiden gått ut, även om jag vet att det inte handlar om mer än 60 kr... utan det är mer en principsak!
Svaret jag fick i butiken var att jag skulle vänta på en ny faktura som skulle komma och vara på rätt summa, vilket jag oxå gjorde... väntade alltså.
Problemet var bara att det kom aldrig nån faktura, och jag glömde av det helt enkelt fram till ca 2,5 månad senare när alla mina 3 mobilabonemang slutat fungera samtidigt.
MÅNDAG 5:E SEPTEMBER:
Givetvis ringer jag telenor på måndagen den 5:e sept när jag märkt detta, och får då till svar att vi har låst alla dina abonemang för vi saknar betalning av ett ipadabonemnag och imorgon kommer vi skicka alla dina abonemang till inkasso.
Men vadå svarade jag, NI skulle ju skicka ut en ny riktig faktura på ipadabonemanget jue.. den har jag inte fått! och sen vadå skicka alla mina abonemang till inkasso... jag har ju förfallo dag för 2 dagar sen, och jag betalade på förfallodagen så dom pengarna har ni ju fått nu, ni kan ju inte skicka dom till inkasso efter 2 dagar bara!
Jo det kan vi svarade hon, och det kommer vi att göra för vi har inte fått pengarna. du är ju sen varje månad med dina betalningar.
Vid det här laget började jag bli irriterad, så jag frågade när hade påminnelsen om ipadabonemanget gått ut från er...?
Svaret jag fick var att det hade inte gått ut någon påminnelse! men nu går det inte att göra något för imorgon kommer vi skicka allt till inkasso. Sen ser jag att du har massa andra obetalda fakturor som ochså kommer följa med nu till inkasso.
WHAT svarade jag?
Ja du har en del påminnelse avgifter här på 79 kr st sen en del månader tillbaka ser jag.
Nu vart jag riktigt förbannad... vi kan stanna här så skall jag förklara varför...
-----------------------------------------------------------------------------
( I slutet på maj avslutade jag ett av mobil-abonemangen i förtid, ungeför samtidigt eller strax före ipadabonemanget sades upp, och lite drygt 1 år i förväg för att skaffa ett nytt betydligt mer förmånligare abonemang. vilket gick som smort.. betalade in 5400 kr och det var ur världen.
Nu stegade jag ner till telenorbutiken i mitt i city i Karlstad och skaffade det nya abonemanget, pott 299 med 150 kr i förhöjd avgift till 449:- med telefonen HTC Sensation, vilket flöt på bra.
När jag teckande abonemanget INNAN det var påskrivet talade jag om för säljaren att jag har 2 krav för att skriva på detta... det först var att det går att skjuta fram förfallodatumet till den 5:e månaden efter på varje mobilräkning så jag slipper påminnelse avgifterna varje månad... och det var inga problem alls, det skulle bara vara att ringa in efter att första fakturan hade kommit och ändra på det dom kommande fakturorna.
Det andra kravet var att dom satte en saldospärr, så jag inte fick några chock räkningar vilket gjordes i butik med engång... och jag frågade flera flera ggr.. är du säker på att jag inte kommer att få några högre fakturor nu då?
Svaret var: JA, du kommer INTE att få någon faktura på högre belopp än dom 449 kr du skall betala såvida du inte använder betaltjänster som tex blocket eller någon annan betaltjänst sa han. Utan det är bara att ringa o sms:a tills det tar stopp och då får du en röst i telefonen som talar om att du inte kan ringa mer.
FINE jag täckande abonemanget glad i hågen att det fanns ett abonemang som passade just mej och det jag ville ha.
Så..jag börjar använda nallen och ett två tre går saldospärren in o det går inte att ringa.. fine men det går ju att surfa och sms:a iallafall så det gör jag.
Jag får första räkningen på 561 kr tror jag det var... ok tänkte jag.. kanske var för att det var i 2 olika faktura perioder.. och funderar inte mer på det. Utan ringer in till kundtjänst och vill flytta förfallodatumet framåt nu som jag blev lovad i butiken för att slippa påminnelseavgifterna eftersom jag får lönen väldigt sent varje månad, men får svaret att det inte går! Spelade ingen roll att jag gav namnet på säljaren i butiken till kundtjänst.. det gick inte.
Försökte totalt 3 ggr vid olika tillfällen att förflytta fram förfallodatumet utan framgång!
Iallafall.. Nästa månad, alltså augusti kommer det en högre... på 650 kr ca.. och nu känns det som att nått inte stämmer men jag betalar iallafall fakturan och detta gjordes torsdagen den 1:e sept, alltså samma dag som förfallodatummet var.
Tillbaka till samtalet med kundtjänst måndagen den 5:e september:
-------------------------------------------------------------------------------
Jag förklarade allt detta för henne och det gick ju fortfarande inte att flytta förfallodatumet, men fick reda på varför mina räkningar hade skenat på mitt abonemang...
Saldospärren jag har på 300 kr nu, gäller BARA röst samtal.. altså inte sms surf och mms!! DET VAR INGET SOM FRAMGICK VID TECKNANDET AV ABONEMANGET! utan då ingick ALLT! det var ju bara att ringa o smsa tills det tog stopp!
Förklarade detta för tjejen på kundtjänst som nu svarade med: var det nått mer du ville och avslutade sen samtalet med ring inkasso imorgon och bestrid om du känner att det är fel!
Notera att hon INTE ville stoppa inkasso trots att det inte skulle gå iväg förrens dagen efter!
Sagt och gjort:
TISDAG 6:e SEPTEMBER:
Ringer givetvis till inkasso som mycket riktigt har fått in 6 st fakturor från telenor... men kunde bekräfta att alla utom "ipadabonemanget var betalda in till telenor utom ett till, min sons abonemang. Det hade inte gått iväg från kontot så jag fixade det direkt och bestred fakturan gällande ipad och påminnelserna. Inkasso skickade tillbaka till telenor så dom kunde kolla igenom o se vad som blivit fel. samtal avslutat efter att jag frågat om han på inkasso tyckte jag skulle betala 2,5 vecka mer än vad bindningstiden var på på ipad abonemanget. vilket han inte alls menade var rätt.
Ringer återigen telenors kundtjänst och blir ännu sämre bemött än sist, MEN... nu gick det att flytta förfallodatumen på mina kommande fakturor... eller inte.. därför mina abonemang var låsta!! Jag bad nu telenor låsa upp alla mina abonemang eftessom dom fick betalningen INNAN dom ens han med att skicka mina fakturor till inkasso, men det gick inte. Deras policy är att om ett abonemnag inte är betalt så låser dom alla andra oxå trots att dom är betalda!!!
Och det är det här jag har så svårt att förstå, hur kan dom rättfärdiga att stänga av 3 fullt betalda tjänster för ett fel som JAG inte har gjort? Så jag kontaktade Konsumenternas Tv-Tele och Internetbyrå.
Deras svar efter denna berättelse var att Telenor INTE UNDER INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER får stänga ner mina 3 betalda abonemang för att ett mobilt bredbandsabonemang inte är betalt. Enligt ny lag från 1 juli iår får endast det abonemnag som är obetalt stängas och INTE något annat abonemang såvida dom inte finns med på samma kontrakt!
Källa:
http://www.ktib.se/Dina-rattigheter2/Fel--ersattning/Avstangn...
TORSDAG 8:e SEPTEMBER:
Jag ringer nu kundtjänst och spelar in samtalet vilket jag talar om i början!
Jag talar om för telenor att dom inte får enligt lag stänga ner mina abonemang för att dom har gjort fel med en gammal faktura.. men får till svar bara att det är deras policy återigen. jag frågar henne om dom fått in pengarna för alla abonemang som inkasso bekräftade att telenor fått in på tisdagen när jag ringde, och hon svarar till min förvåning att nej det har dom inte!! det enda jag ser är dina kommande fakturor på 731 kr 4200 nånting och 378 kr!
Nu har alltså i sept min moboilräkning med saldospärr ökat ytterligare 100 kr drygt, trots att den inte skll kunna hamna på mer än 449 kr!
Summa summarum av allt detta är:
1. Telenors butiks säljare lovar guld och gröna skogar
2. Telenors kundservice förnekar det säljaren lovat
3. Telenor skiter i att göra det jobb dom ska, utan spärrar hellre mina betalda abonemnag och straffar mej för nått jag inte rår för
4. Telenor vägrar öppna upp spärrade men fullt betalda abonemang trots att det bryter mot svensk lag och att dom inte skulle ha varit spärrade från första stund för det är deras POLICY
5. Telenors kundservice ljuger och orsakar många påminnelsefakturor helt i onödan
6. Telenor håller inte koll på inkommna pengar
7. Telenor skickar till inkasso 2 dagar efter förfallodatum UTAN vare sej påminnelse eller meddelande
Av dom tre abonemangen jag har.. har jag sagt upp ett på stående fot, det kostade mej nu ca 4300 kr, när det är betalt kommer jag säga upp nästa och nästa abonemang på stående fot och lösa in i förtid.
Hade även hemtelefon och bredband hos bredbandsbolaget som nu är uppsagt.
Summan av detta för telenor, ... dom går miste om ca 2000 kr i månaden!
Någon som har nått mer råd jag kan följa? Jag kommer att försöka få mitt sista abonemnang nu i sommras, det med saldospärr som inte fungerar att bli hävt!
Jag säger det och jag menar det: HÅLL ER BORTA FRÅN TELENOR!
Idag den 15:e har mitt abonemang varit nerstängt i 2 hela arbetsveckor! Ringde telenor igår igen och vart bara bortkopplad, har alla samtal inspelade med telenor och inkassoföretagen!
Var tvungen att skriva ner min frustration bara.. sorry..
Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm