Permalänk
Medlem

Problem med GTX580

Hejsan hoppsan alles, long time reader first time poster!

Iallafall, till problemet som jag hoppas någon vis man kan hjälpa mig med.

Nu är det så att jag i Fredags, efter en månads väntan, fick min nya burk från Inet. Men upptäckte ganska omgående att någonting strulade.
Försöker sammanfatta lite kort om sätten jag testat på etc.

Iaf, DVI kabeln satte jag i det översta graffekortet och inaktiverade SLI. Startar och kör 3dmark Vantage. Ena gången avbryts hela testet då nåt fel uppstod. Startar om datorn och kör den igen. Då kör han klart körningen. Men därefter så kraschar drivisarna till graffekortet. Varje gång efter det här så kraschar i princip datorn. (Se bifogade bilder för hur datorn ser ut.)

Aktiverar SLI. Nu klarar han av att köra klart 3dmark, men ett resultat på 29500 känns väldigt blekt för 2x 580. Även här så har datorn en tendens att krascha så fort jag börjar spela ett spel. Kan räcka med att tabba ner från tex CoD:Black OPS en gång så kraschar datorn, bilden börjar flimra sen slocknar skärmen.

Och sen jag bytte DVI uttag till det undre grafikkortet så har inte datorn kraschat en enda gång. Dock måste jag ha SLI inaktiverat.

Kan även säga att jag testat, alla DVI portar, Drivisar har jag testat 4st releases.

Sammanfattning:
Skärmen flimrar, drivisar dör, skärmen slocknar när jag kör med ena graffekortet, både med SLI och utan SLI. Men när DVI'n sitter i det andra grafikkortet så funkar datorn "normalt".

Bilder:

http://imageshack.us/photo/my-images/192/20110917181207.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/84/20110917202710.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/828/20110917202714.jpg/

Komplett info:

- MSI P67A-GD65 REV B3
- 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
- ntel Core i5 2500K 3,3GHz
- OCZ SSD Agility 3 120GB
- Corsair Cooling Hydro H60 CPU-kylare
- 2x MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II
- Cooler Master Storm Sniper Mesh Svart
- Cooler Master Silent Pro M 1000W
- Samsung SH-B123L Blu-Ray läsare & DVD-brännare
- 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner använder du?

Känns lite som att ditt övre grafikkort är trasigt, förmodligen. Ta ut det och kör det andra ensamt och se hur det går.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vilka drivrutiner använder du?

Känns lite som att ditt övre grafikkort är trasigt, förmodligen. Ta ut det och kör det andra ensamt och se hur det går.

Använder 275.50 just nu. Har som sagt var testat ett gäng releases men ingen har gjort någon skillnad överhuvudtaget. Men som du säger. Får nog ta ur den ena och bara köra på det som förmodligen är helt.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att din dator har fått minecraft syndrom! x)

Nä men men jag fick något liknande problem med mitt gamla grafikkort när de överhetta så kolla upp kylningen.

Visa signatur

" Modding is not equal to cheating. You don't 'mod' on your wife, do you? "

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Tog bort det graffekortet som jag antog felet låg i och satte det "fungerande" på dennes plats.

Resultat. 4 fps i Black ops. Laggar i menyerna och Crysis 2 kan jag inte ens starta då den hänger sig i uppstarten. Bytte även till dem senaste drivisarna.

[Uppdatering 2]

Satte i det andra graffekortet igen. Går in på Black OPS, flyter på bra i 1 min, därefter sjunker FPSen och menyerna blir laggigare för varje sekund. 4 minuter senare måste jag stänga av då det laggar något fruktansvärt.

Core temp och RealMaster visar närmare 100grader på processorn.

Permalänk
Antielefant

Montera om processorkylaren.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Är processorn överklockad? Har du råkat komma emot MSI's OC-Genie knapp på moderkortet? Är kylaren trasig? Snurrar fläktarna till kylaren?

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Är processorn överklockad? Har du råkat komma emot MSI's OC-Genie knapp på moderkortet? Är kylaren trasig? Snurrar fläktarna till kylaren?

Processorn är inte klockad, och jag har inte kommit emot OC-genie knappen. Alla fläktar verkar snurra som dem ska.

Datorn hade transportskador på chassit, enA tassen hade knäckts av. GPU och CPU strular. Aja det blir att ringa Inet imorrn och skicka tillbaka den och så får dem se över det helt enkelt. Har haft tillräckligt med strul med datorer och orkar inte med det en gång till.