Hur mycket ska man lägga på ett headset?

Permalänk

Hur mycket ska man lägga på ett headset?

Sitter och väntar på min nyköpta dator och tittar på headset. Eftersom datorn kommer stå i tv-rummet så behöver jag några lurar när jag spelar och sambon tittar på tv. Jag är ingen direkt "ljudnörd" så får man hyfsat ljud i spel och ett par lurar som stänger ute annat ljud rätt bra är jag nöjd. Jag spelar främst FPS och Starcraft 2 och sambon kanske använder datorn till webb-tv ibland. Film och musik kommer jag nog främst lyssna på via förstärkaren som datorn är kopplad till.

Jag har kollat på tre olika headset i lite olika prisklasser, men hur stor skillnad märker man (har inbyggt ljudkort) och finns det några bättre alternativ i respektive prisklass?

~300 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=137623

~600 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=403908

~1000 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=253975

Visa signatur

| Asus P8P67 PRO REV B3 | Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz| Cooler Master Hyper 212 Plus| Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V| Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC @ 975MHz| XFX Core Edition 650W 80+ Bronze| 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ| Cooler Master Elite 430 Svart|

Permalänk
Medlem

Om du mest har dem till spel skulle nog jag gått på 300kr-nivån, det kan dock variera en hel del på mikrofonkvalitet, så om du använder ventrilo eller skype mycket så kan det vara värt att leta recensioner på det så du slipper burkiga mikrofoner, annars är det mest att kolla så man får ett par med såna heltäckande öronkuddar som de du länkade verkar ha.

Jag kör själv ett par Creative Fatal1ty Gaming Headset, och de har filtvarianten istället för "skinnmuffar" och löstagbar mik så man kan byta om man vill. Funkar bra när sambon raidar i WoW och man vill kolla film på datorn bredvid.

Edit: Fördelen med filt-klädsel är ju att du slipper få den där svettigheten efter ett tags spelande

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnConnected:

Sitter och väntar på min nyköpta dator och tittar på headset. Eftersom datorn kommer stå i tv-rummet så behöver jag några lurar när jag spelar och sambon tittar på tv. Jag är ingen direkt "ljudnörd" så får man hyfsat ljud i spel och ett par lurar som stänger ute annat ljud rätt bra är jag nöjd. Jag spelar främst FPS och Starcraft 2 och sambon kanske använder datorn till webb-tv ibland. Film och musik kommer jag nog främst lyssna på via förstärkaren som datorn är kopplad till.

Jag har kollat på tre olika headset i lite olika prisklasser, men hur stor skillnad märker man (har inbyggt ljudkort) och finns det några bättre alternativ i respektive prisklass?

~300 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=137623

~600 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=403908

~1000 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=253975

Köp G35orna. Jag sitter med dem varje dag och njuter fortfarande! De är riktigt bra på alla sätt. Jag har använt dem i 7 (tror jag) olika datorer och mjukvaran har det aldrig varit något problem med.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

500-1000 kr skulle jag ha sagt. Ljud har stor inverkan på spel upplevelsen, samma som grafik. Dvs i singleplayer eller mer storslagna multiplayer spel så som Bfbc2 där bombljud och liknande är stora och ger en känsla. Beror lite på vad du tänker spela tror jag!

Skulle förslags ge Steelseries siberia V2 vilket är vad jag anväder, otroigt bra ljud, läcker lite släpper in lite ljud.

Visa signatur

Asus gtx1080, i5 3570k@4.2 ghz, 16gb dominator 1600mhz, Gigabyte z77ud5h Mobo, Zalman 850 PSU.

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden
Är också ute efter ett nytt headset då jag körde över mitt gamla

Jag vill ha ett med "subwoofer" effekt och schysst mickrofon då jag sitter nästan hela tiden och använder VoIP!

Någon som har nåt förslag?
De som blackeagle föreslog verkade schysst, men äre som sagt den där subwoofer effekt?

googlade nyss lite och hittade 5.1 headsets.
Hur ere med 5.1 headsets? Är det något att ha, de flesta spel idag är ju surround, finns det några med USB istället för flera 3.5mms?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Tack alla för bra tips, men blev inte så mycket lättare att välja :). Lutar lite mot G35, men är det någon som vet om det finns någon butik i Göteborgsområdet där man enkelt kan testa olika headset tro?

Visa signatur

| Asus P8P67 PRO REV B3 | Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz| Cooler Master Hyper 212 Plus| Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V| Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC @ 975MHz| XFX Core Edition 650W 80+ Bronze| 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ| Cooler Master Elite 430 Svart|

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnConnected:

Tack alla för bra tips, men blev inte så mycket lättare att välja :). Lutar lite mot G35, men är det någon som vet om det finns någon butik i Göteborgsområdet där man enkelt kan testa olika headset tro?

pröva media market dom brukar ha headsets så man kan pröva

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Skrivet av siiteer:

pröva media market dom brukar ha headsets så man kan pröva

Tackar. Får åka förbi där och kolla, annars chansar jag nog på ett G35.

Visa signatur

| Asus P8P67 PRO REV B3 | Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz| Cooler Master Hyper 212 Plus| Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V| Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC @ 975MHz| XFX Core Edition 650W 80+ Bronze| 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ| Cooler Master Elite 430 Svart|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 19KeVVa93:

Tänkte låna tråden
Är också ute efter ett nytt headset då jag körde över mitt gamla

Jag vill ha ett med "subwoofer" effekt och schysst mickrofon då jag sitter nästan hela tiden och använder VoIP!

Någon som har nåt förslag?
De som blackeagle föreslog verkade schysst, men äre som sagt den där subwoofer effekt?

googlade nyss lite och hittade 5.1 headsets.
Hur ere med 5.1 headsets? Är det något att ha, de flesta spel idag är ju surround, finns det några med USB istället för flera 3.5mms?

Om du kollar i spegeln och räknar hur många öron du har kommer du märka att du har två stycken. Det vill säga att stereo hörlurar är det du behöver.

5.1 är säljknep där du betalar massor för skräpiga hörlurar. Köp hellre ordentliga stereo hörlurar och lär dig hur ljud fungerar så att du kan använda det på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Det lönar sig att betala mer.
Skulle själv inte köpa något under 1k, skulle kunna säga att varje 100:- ger en månads livstid upp till 1000:-

Har en kompis som har tagit ut 9par hörlurar på garantin (2år), nå 200kr deltaco lurar =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Om du kollar i spegeln och räknar hur många öron du har kommer du märka att du har två stycken. Det vill säga att stereo hörlurar är det du behöver.

5.1 är säljknep där du betalar massor för skräpiga hörlurar. Köp hellre ordentliga stereo hörlurar och lär dig hur ljud fungerar så att du kan använda det på rätt sätt.

Vad konstigt jag har också två öron och jag kan ändå höra om någon står bakom mig och pratar. Jag säger inte att 5.1 headset är bra jag har aldrig testat några. Om man bygger några med flera högtalare i så en högtalare är vinklad bakom örat så kan jag köpa det. G35orna skryter om att dom har 7.1 och dom verkar ju väldigt populära här på forumet.

Föresten vad blev det för lurar är du nöjd?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB