AMD FX-serien "Bulldozer" får lägre pris än väntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tror inte det är nåt fel på själva arkitekturen. Den är ändå designad att ha relativt låg prestanda per klock, men istället ha mycket höga frekvenser.
Problemet är istället med tillverkningen, och den lilla mängden fungerande kretsar som GlobalFoundries lyckas tillverka går till Llano. Blir det någon fungerande Bulldozer-krets så klarar den inte några höga frekvenser.

Problemet med att satsa på lägre prestanda per klock och höga frekvenser är att det nästan alltid dyker upp problem som hindrar processorn från att nå de där "mycket höga frekvenserna". Med dagens teknik så innebär en fördubbling av frekvensen att strömmen mer än fördubblas.

Vi kan ju hoppas att Bulldozer är undantaget men annars låter det lite P4-varning. Dyr, varm och lite sämre.
Nu behövs det ju iofs inte så värst mycket mer cpu-prestanda till spel och dylikt.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Får väll se ifall man köper denna. hade dock vatr skönt att få nytt moderkort som stödjer alla nya standard inkl ddr3

men men får väll se datorn funkar ju som den gör nytt graffekort så

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Såg att någon gnällde på att den blir dyr. Köp en i 5 och håll tyst:)

Ingen vet hur bra eller dålig denna kommer bli och att den kanske är billig att tillverka, vem vet.
Men kommer den inte innan BF 3 så kommer det tyvärr bli SB. Nästa gång kanske det blir bulldozer.

Hoppas hoppas på den 13 oktober som senast. Kul om den är klock vänlig, dock ska den ju prestera bra i originalklock med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Prissättningen ser inte alls så dum ut faktiskt med tanke på intels proccesorer idag.
I7 2600K presterar ju likvärdigt deras 980X som kostar runt 10k, Amd har inget val annat än att sätta priset runt 2600K oavsett om den presterar lite bättre/sämre då jag gissar att dom faktiskt vill sälja dessa.
Även I5 2500 blir kontrad prismässigt, så om amd blir stampande i mellanklassen är väll ändå inte fy skam då den idag presterar likvärdigt som super highend.

Visst ivy brige och sandybridge-e är på ingående men så är även gen2 bulldozer då det väl börjar bli dags, PhenomII är tyvär inte konkurenskraftig nog att ta sig sandybridge oavsett klockfrekvens så även om amd fastnar en sväng i mellanklassen så är det fortfarande väldigt mycket bättre än att bli lämnade att enbart konkurera med i3 eller sämre.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Jag sade detta sist. Vänta tills pålitliga prestandatester har gjorts. That's it. No more, no less.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A7V:

Vi kan ju hoppas att Bulldozer är undantaget men annars låter det lite P4-varning. Dyr, varm och lite sämre.

Det låter ju riktigt bra för med P4 slog Intel beslag på nästan hela PC marknaden! Ett rejält uppsving väntar alltså AMD!

Permalänk

Det är bra med sänkta priser, det ger dem en chans att åter igen vinna nya kunder och visa att Intel inte är allt. Att vinna marknadsandelar som underdog det som kan säkra AMDs framtid på konsumentnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

magplask, den kommer ju inte vara värd sitt namn more like rostig volvo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De där "prestandatesterna" har tuggats sönder och spottats ut av så gott som alla. Märkligt att Sweclockers fortfarande länkar till dem. Hur som haver så vet egentligen ingen någonting om prestandan på den slutgiltiga produkten, så det är värdelöst att spekulera. Även om testerna är äkta så är det väl i så fall en himla tur att de väntar med release tills de har en stabil produkt, och att de säljer processorn billigt förvånar mig inte ett dugg. Hela arkitekturen är byggd för att spara kretsyta = Mer moduler per substrat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Höga klockfrekvenser, många "kärnor" och låga priser låter som recept på succé oavsett hur de egentligen presterar.

Jag kan se reklambladen redan... FYRA-GIGAHERTZ VECKA HOS SIBA!

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

Det låter ju riktigt bra för med P4 slog Intel beslag på nästan hela PC marknaden! Ett rejält uppsving väntar alltså AMD!

Utökade man verkligen sin marknadsandel så mycket, eller behöll man bara sin position?

Permalänk
Medlem

tror det blir svårt för 2500k o slå en 8 kärnig amd. kört hårt AMD!

Permalänk

Schyssta priser!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Höga klockfrekvenser, många "kärnor" och låga priser låter som recept på succé oavsett hur de egentligen presterar.

Jag kan se reklambladen redan... FYRA-GIGAHERTZ VECKA HOS SIBA!

Precis, samtidigt som de kan skriva "Intel inside" och då syfta på SSD hårddisken istället för cpun. Nå jag tror som du att höga klockfrekvenser och många kärnor säljer bra som mycket ramminne idag gör, även om det nu råkar vara 4GB grafikminne på ett s3 virge grafikkort. AMD får dock inte prestera så mycket sämre, så att folk i allmänhet undviker den.

Sedan så är väl den stora marknaden budget och mellansegmentet? Dock har inte AMD råd med att gå back på varje cpu för att kunna ha ett konkurrenskraftigt pris.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett skapligt pris om man skulle kunna få upp en FX-8120 ~5 GHZ på luft.. OM den nu spöar i5 2500k..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AMD prisar in bulldozer för att ta marknadsandelar. Processorn är designad för att vara billig och tillverka men ändå få ut mycket prestanda.
Om en aktör har så höga marknadsandelar som Intel har så finns inte många andra alternativ att ta till än att prisa ut den större och de vet om att Intel inte kan komma med "starkare kort".

Mycket smart drag av AMD

Permalänk

Fan jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för Bulldozer, jag är ingen fanboy av varken intel eller amd/nvida. möjligtsvis att jag föredrar asus och corsair. men fan jag hoppas verkligen amd lyckas med detta jag är en fanboy av konkurrans!XD, dessutom älskar jag ny teknik^^

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Utökade man verkligen sin marknadsandel så mycket, eller behöll man bara sin position?

Nu skrev jag inte kommentaren i klass med historisk dokumentation, så visst, Intel hade redan en stark position. Däremot så var ju faktiskt P4 långt ifrån ett särskilt bra val när AMD vid den tiden hade bättre CPU. Det jag tänkte på var mest hur Intel lyckades vrida om armen på DELL och andra, vilket gjorde P4 till en succé trots sina klara brister. Om nu AMD kunnat göra detsamma, åtminstone i syfte att balansera upp marknaden, hade det ju varit riktigt bra. Dessutom är prestandaskillnaden för 99% av användarna marginell om ens förnimbar.

Permalänk

tackar tackar min amd2+ quad skulle kunna bytas ut. vet någon om moderkorterna på denna nya amd serie fortfarande kommer att bara ha nvidia sli eller radeons crossfire ?
eller om domkommer göra som intel och ha båda samtidigt ?

Permalänk
Skrivet av klk:

AMD prisar in bulldozer för att ta marknadsandelar. Processorn är designad för att vara billig och tillverka men ändå få ut mycket prestanda.
Om en aktör har så höga marknadsandelar som Intel har så finns inte många andra alternativ att ta till än att prisa ut den större och de vet om att Intel inte kan komma med "starkare kort".

Mycket smart drag av AMD

jo mycket sant sedan är ju inte intel mycket snabbare igentligen nu är ju am2 otroligt gammal men när dom gick sida vid sida så var ju prestandan så hög att amd räckte långt och istället kunde mata in ett graffe för en tusen lapp extra eller mer istället gör att gå intel.

Permalänk
Skrivet av Elcentralen:

tackar tackar min amd2+ quad skulle kunna bytas ut. vet någon om moderkorterna på denna nya amd serie fortfarande kommer att bara ha nvidia sli eller radeons crossfire ?

om jag inte minns fel så ska styrkretsen 990 stödja både sli och crossfire, medans 970 bara har crossfire,

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig tror jag Bulldozer första generationen kommer prestera motsvarande vad Radeon 3xxx serien gjorde, dvs inte allt för imponerande. Sen optimerar man, reviderar osv och nästa generation kommer prestera betydligt bättre.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

Mitt Asus Sabertooth 990FX stödjer både SLI & Crossfire.

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aster:

Prissättningen ser inte alls så dum ut faktiskt med tanke på intels proccesorer idag.
I7 2600K presterar ju likvärdigt deras 980X som kostar runt 10k, Amd har inget val annat än att sätta priset runt 2600K oavsett om den presterar lite bättre/sämre då jag gissar att dom faktiskt vill sälja dessa.
Även I5 2500 blir kontrad prismässigt, så om amd blir stampande i mellanklassen är väll ändå inte fy skam då den idag presterar likvärdigt som super highend.

Visst ivy brige och sandybridge-e är på ingående men så är även gen2 bulldozer då det väl börjar bli dags, PhenomII är tyvär inte konkurenskraftig nog att ta sig sandybridge oavsett klockfrekvens så även om amd fastnar en sväng i mellanklassen så är det fortfarande väldigt mycket bättre än att bli lämnade att enbart konkurera med i3 eller sämre.

So roligt att du tror en 980x presterar likvärdigt som en 2600k :).... 980x i SLI vs 2600k i SLI då kan vi prata sen om vad som händer i prestanda test och i spel

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

So roligt att du tror en 980x presterar likvärdigt som en 2600k :).... 980x i SLI vs 2600k i SLI då kan vi prata sen om vad som händer i prestanda test och i spel

"980x i SLI vs 2600k i SLI" vad menar du med detta??

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag brukar köra mina processorer i quad-crossfire configuration, synd bara att USB3.0 kontakterna nerfar prestandan.

Nej men.. SLI är ingenting som är relaterat till processorer. Det är en teknologi som nvidia har utvecklat för att köra två av deras grafikkort. Sen tror jag inte riktigt du förstår hur pass liten roll en processor har vid spel, du behöver verkligen inte en 2600k för att grafikkortet skall vara det som flaskar prestandan i spel, ännu mindre en 980x. Vilket spel spelar du som stödjer 12 trådar? Eller 10? Eller 8?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av klk:

Mycket smart drag av AMD

Vad menar du att den är gjort för att vara billig? I princip allt som släppts om den har skvallrat om den totala motsatsen.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en till parameter som kan påverka här, det är hur bra win 8 är att agera med flera kärnor, det är nog bättre än 7 och det kan ju påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Som med allt så finns det både styrkor och svagheter med olika arkitekturer, men det går inte att komma ifrån att dom presterar relativt likvärdigt i det stora hela
I7 2600K är bättre i en del och I7 980X i en del, sett till alla tester så ser man att priset 980x har inte är direkt aktuelt idag om man inte är i behov av prestandan i just ett av de programen där 980x är vassare.

Som referens till mitt påstående
http://www.anandtech.com/bench/Product/142?vs=287

I7 Extreme 980X 3,33Ghz - 8672kr (8982kr i lager)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=556948

I7 2600K 3,4Ghz - 2444kr (2444kr i lager)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771839

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Ett evigt tjat om mellanklassen. Det är där pengarna finns. Inte många som vill lägga över 2k på en prolle om man inte badar i pengar. Dessutom kommer ju 2700K snart och ingen vet var 2600K då kommer hamna prismässigt efter det. Inte helt orimligt att Intel lägger den i rak kollisionskurs mot AMDs värsting bara för att...

Visa signatur