AMD FX-serien "Bulldozer" får lägre pris än väntat

Permalänk

Efter att ha läst lite av kommentarerna i denna tråd undrar jag lite hur vissa resonerar... man får skilja på det man själv vill skall vara sant och faktiskt se verkligheten som den är.
Det är ju väldigt uppenbart att AMD har extrema problem med BD något annat kan inte vara fallet.
Det som pekar på det är ju följande.

  • extrem försening

  • prissäkning

  • läckta prestandatest.

Det som är den stora frågan som alla vill ha svaret på är ju: VAD är problemet?
Följdfrågan är förstås: Går det att lösa?
Där finns det ett antal scenarier; Den klockar dåligt, buggar i själva hårdvaran som gjort att de måsta felsöka och göra nya batches och den kanske värsta tänkbara; det är något strukturellt problem med själva den grundläggande BD-arkitekturen.
De två första scenarierna är nog de vi alla hoppas på eftersom det kan rättas till och förbättras lite efterhand. Den värsta är ju den sista för är arkitekturen dålig så får vi vänta väldigt länge innan det kommer något bra från AMD.
Det som tyvärr talar för det sistnämnda scenariet är som jag ser det två saker:

  • Att en arkitektur som använder väldigt mycket mer resurser i form av kretsareal och antal transistorer (runt 312mm^2 die-size för BDmot 216mm^2 för SB 2600K) förmodligen presterar sämre än SB vid liknande klockfrekvens (och i nivå med den utgående arkitekturen) är ju en signal att något inte står rätt till.

  • De har skrotat den direkta efterföljaren "Komodo".

Jag kan tyvärr inte se hur de skall hämta sig från detta och det som oroar mig är att man kan ana att Intel slått av på takten lite nu... X79 kommer inte med de utlovade featursen, Ivy Bridge skjuts fram i tiden... de vet att de har ledningen och de slår av på takten....
En värld utan AMD som gör prestandakretsar är inget jag vill ha... men samtidigt tycker jag faktiskt AMD har gjort ett uselt jobb när det gäller att ta fram denna arkitektur.. den är ju flera år sen...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lundagrabb:

Efter att ha läst lite av kommentarerna i denna tråd undrar jag lite hur vissa resonerar... man får skilja på det man själv vill skall vara sant och faktiskt se verkligheten som den är.
Det är ju väldigt uppenbart att AMD har extrema problem med BD något annat kan inte vara fallet.
Det som pekar på det är ju följande.

  • extrem försening

  • prissäkning

  • läckta prestandatest.

Det som är den stora frågan som alla vill ha svaret på är ju: VAD är problemet?
Följdfrågan är förstås: Går det att lösa?
Där finns det ett antal scenarier; Den klockar dåligt, buggar i själva hårdvaran som gjort att de måsta felsöka och göra nya batches och den kanske värsta tänkbara; det är något strukturellt problem med själva den grundläggande BD-arkitekturen.
De två första scenarierna är nog de vi alla hoppas på eftersom det kan rättas till och förbättras lite efterhand. Den värsta är ju den sista för är arkitekturen dålig så får vi vänta väldigt länge innan det kommer något bra från AMD.
Det som tyvärr talar för det sistnämnda scenariet är som jag ser det två saker:

  • Att en arkitektur som använder väldigt mycket mer resurser i form av kretsareal och antal transistorer (runt 312mm^2 die-size för BDmot 216mm^2 för SB 2600K) förmodligen presterar sämre än SB vid liknande klockfrekvens (och i nivå med den utgående arkitekturen) är ju en signal att något inte står rätt till.

  • De har skrotat den direkta efterföljaren "Komodo".

Jag kan tyvärr inte se hur de skall hämta sig från detta och det som oroar mig är att man kan ana att Intel slått av på takten lite nu... X79 kommer inte med de utlovade featursen, Ivy Bridge skjuts fram i tiden... de vet att de har ledningen och de slår av på takten....
En värld utan AMD som gör prestandakretsar är inget jag vill ha... men samtidigt tycker jag faktiskt AMD har gjort ett uselt jobb när det gäller att ta fram denna arkitektur.. den är ju flera år sen...

Fast Komodo skrotades väl mer på grund av förseningarna så att de helt enkelt hoppar en generation för att komma ikapp istället. Det vill säga att de går direkt till 22 nm. Hade det varit fel på själva grundarkitekturen hade de väl även fått skrota Trinity.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt

Haha, du borde byta namn till optimisten för jag vet inte hur många gånger jag gått in här och läst kommentarerna till BD-nyheter och varje gång under många veckors tid sett dig skriva precis den där meningen om och om igen, med samma smiley och ett radbyte efter det. Med det sagt så är det inget fel med att vara optimist, jag finner det bara lite roligt

Själv så brukar jag anse mig själv vara realist, och även om vi inte har tillräckligt mycket info för att göra en slutgiltig bedömning så pekar tyvärr prissättningen på att BD inte kommer prestera likvärdigt med SB. Tycker det vore konstigt om AMD skulle börja med ett sådant priskrig direkt när deras ekonomi inte är den bästa.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Skrivet av lundagrabb:

Efter att ha läst lite av kommentarerna i denna tråd undrar jag lite hur vissa resonerar... man får skilja på det man själv vill skall vara sant och faktiskt se verkligheten som den är.
Det är ju väldigt uppenbart att AMD har extrema problem med BD något annat kan inte vara fallet.
Det som pekar på det är ju följande.

  • extrem försening

  • [/*]

  • prissäkning

  • [/*]

  • läckta prestandatest.

  • [/*]

Det som är den stora frågan som alla vill ha svaret på är ju: VAD är problemet?
Följdfrågan är förstås: Går det att lösa?
Där finns det ett antal scenarier; Den klockar dåligt, buggar i själva hårdvaran som gjort att de måsta felsöka och göra nya batches och den kanske värsta tänkbara; det är något strukturellt problem med själva den grundläggande BD-arkitekturen.
De två första scenarierna är nog de vi alla hoppas på eftersom det kan rättas till och förbättras lite efterhand. Den värsta är ju den sista för är arkitekturen dålig så får vi vänta väldigt länge innan det kommer något bra från AMD.
Det som tyvärr talar för det sistnämnda scenariet är som jag ser det två saker:

  • Att en arkitektur som använder väldigt mycket mer resurser i form av kretsareal och antal transistorer (runt 312mm^2 die-size för BDmot 216mm^2 för SB 2600K) förmodligen presterar sämre än SB vid liknande klockfrekvens (och i nivå med den utgående arkitekturen) är ju en signal att något inte står rätt till.

  • [/*]

  • De har skrotat den direkta efterföljaren "Komodo".

  • [/*]

Jag kan tyvärr inte se hur de skall hämta sig från detta och det som oroar mig är att man kan ana att Intel slått av på takten lite nu... X79 kommer inte med de utlovade featursen, Ivy Bridge skjuts fram i tiden... de vet att de har ledningen och de slår av på takten....
En värld utan AMD som gör prestandakretsar är inget jag vill ha... men samtidigt tycker jag faktiskt AMD har gjort ett uselt jobb när det gäller att ta fram denna arkitektur.. den är ju flera år sen...

För att bygga en helt ny arkitektur och teknik som ett litet företag kommer resultera att alla mjukvaror måste då anpassa efter den... vilket skulle ta lång tid i amds fall. Intel kan göra det just för att dem dominerar marknaden totalt, företagen anpassar sig efter den största.
Så allt amd kan göra är att förbättra gammal arkitektur tills dem vinner mer marknadsandelar, vilket den tekniken kan stödja allt förra generationen kunde erbjuda.

Inte så att amd har ingenjörerna som kan göra bättre, bara omvärlden tillåter inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rykten - spekulationer - läckta prestanda siffror från suspekta källor .

Och allt verkar tas som sanning av redaktionen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ETK-TIS:

Rykten - spekulationer - läckta prestanda siffror från suspekta källor .

Och allt verkar tas som sanning av redaktionen.

Va inte så bitter du.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Va inte så bitter du.

Nop inte bitter , men irriterad när rykten blir sanningar.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Inför release på BF3 så hoppas jag Bulldozer blir den optimala vägen att gå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundagrabb:

Efter att ha läst lite av kommentarerna i denna tråd undrar jag lite hur vissa resonerar... man får skilja på det man själv vill skall vara sant och faktiskt se verkligheten som den är.
Det är ju väldigt uppenbart att AMD har extrema problem med BD något annat kan inte vara fallet.
Det som pekar på det är ju följande.

  • extrem försening

  • prissäkning

  • läckta prestandatest.

Det som är den stora frågan som alla vill ha svaret på är ju: VAD är problemet?
Följdfrågan är förstås: Går det att lösa?
Där finns det ett antal scenarier; Den klockar dåligt, buggar i själva hårdvaran som gjort att de måsta felsöka och göra nya batches och den kanske värsta tänkbara; det är något strukturellt problem med själva den grundläggande BD-arkitekturen.
De två första scenarierna är nog de vi alla hoppas på eftersom det kan rättas till och förbättras lite efterhand. Den värsta är ju den sista för är arkitekturen dålig så får vi vänta väldigt länge innan det kommer något bra från AMD.
Det som tyvärr talar för det sistnämnda scenariet är som jag ser det två saker:

  • Att en arkitektur som använder väldigt mycket mer resurser i form av kretsareal och antal transistorer (runt 312mm^2 die-size för BDmot 216mm^2 för SB 2600K) förmodligen presterar sämre än SB vid liknande klockfrekvens (och i nivå med den utgående arkitekturen) är ju en signal att något inte står rätt till.

  • De har skrotat den direkta efterföljaren "Komodo".

Jag kan tyvärr inte se hur de skall hämta sig från detta och det som oroar mig är att man kan ana att Intel slått av på takten lite nu... X79 kommer inte med de utlovade featursen, Ivy Bridge skjuts fram i tiden... de vet att de har ledningen och de slår av på takten....
En värld utan AMD som gör prestandakretsar är inget jag vill ha... men samtidigt tycker jag faktiskt AMD har gjort ett uselt jobb när det gäller att ta fram denna arkitektur.. den är ju flera år sen...

Du ser ingen dubbelmoral?
"Efter att ha läst lite av kommentarerna i denna tråd undrar jag lite hur vissa resonerar... man får skilja på det man själv vill skall vara sant och faktiskt se verkligheten som den är."
Och
"Det är ju väldigt uppenbart att AMD har extrema problem med BD något annat kan inte vara fallet."

Vad vet du om det är en försening eller ej?, hur vet du inte att det bara varit ett marknadstrick för att folk inte skall köpa sandy bridge, för att dom tror att bulldozer kommer strax?,
Hur vet du att prissättningen ens varit den korrekta och kanske inte bara ett försök i att förhindra försäljning utav intelprodukter?
Hur vet du om det är ett läckt prestandatest eller om det bara är fake? (och vad i allsindar skulle det ha för problem med BD att göra?)

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, nu talar du om konkurrens (om än med olika saker (prestanda och pris)). Många verkar vara av åsikten att det är bra att köpa bulldozer även om den visar sig prestera uselt för att det är synd om amd och att det vore bättre för alla om det gick bättre för dem. Inställningen är väl dock inte riktigt kompatibel med fri marknad och konkurrens; istället får väl amd se till att positionera sig (om inte med prestanda så med pris) så att folk köper (och kan försvara sina köp) utan att nämna "välgörenhet", "bra för konkurrensen" och liknande. Det känns lite som de där kommunistiska idéerna: "Jo, det är förvisso sant att vi kommer tvingas tillbringa resten av våra liv i misär, men tänk så kommunistiska vi kommer bli. Och det blir säkert bättre sedan."

För övrigt tror jag inte att namnet säljer så många apple-prylar som du tror.

Precis. Det är det tänket jag tycker är dumt, trots att konkurrens såklart är bra. Väldigt bra, och något som verkligen behövs just nu.
Håller med dig om att AMD bör lägga sig prismässigt smart också. Men de behöver dock komma ifatt vad det gäller prestandan. Förhoppningsvis är de en bit på vägen nu, får hålla tummarna. Både för AMD själva (satt på en sådan innan jag överklockade den till den brann) samt för konkurrensen.

Angående Apple är det väl svårt att säga precis som det är. Men många är så oinsatta i vad tekniken bakom allt betyder att de bara köper Apple för de vet att de är bra. Eller åtminstone dugligt. Dåligt är det ju knappast. Värt pengarna? Diskutabelt. Android vs iOS går ju inte ens att jämföra.. men, som sagt, nog om den diskussionen.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ETK-TIS:

Rykten - spekulationer - läckta prestanda siffror från suspekta källor .

Och allt verkar tas som sanning av redaktionen.

Redaktionen ger oss rykten, vilket är allt de kan i dag, men jag tycker de verkar påpeka att det är rykten ganska väl, att sen en del medlemmar här på Swec inte kan tänka kritiskt, är inte redaktionens fel.

Själv har jag goda förhoppningar, inte något som krossar Intel men något som ger en bra match.
Går Bulldozer jämnt med SB blir det en ny rigg med BD i år.
Bulldozer är också en helt ny krets, vilket ger utrymme för förbättringar i senare versioner.

Som AMD_PERA brukar skriva; Det blir nog bra när det blir färdigt
Och som du skrev om en del nedslående siffror; Rykten - spekulationer - läckta prestanda siffror från suspekta källor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Haha, du borde byta namn till optimisten för jag vet inte hur många gånger jag gått in här och läst kommentarerna till BD-nyheter och varje gång under många veckors tid sett dig skriva precis den där meningen om och om igen, med samma smiley och ett radbyte efter det. Med det sagt så är det inget fel med att vara optimist, jag finner det bara lite roligt

Själv så brukar jag anse mig själv vara realist, och även om vi inte har tillräckligt mycket info för att göra en slutgiltig bedömning så pekar tyvärr prissättningen på att BD inte kommer prestera likvärdigt med SB. Tycker det vore konstigt om AMD skulle börja med ett sådant priskrig direkt när deras ekonomi inte är den bästa.

Jag har en hel del personer på jobbet som hetsar upp sig innan det blir färdigt, och tror att allt ska gå på tok.
Då är det bra med - Det blir nog bra när det blir färdigt.
Det finns ett annat ordspråk oxå - Vad var det jag sa! det säger jag ofta till dom efteråt.
Annars så - Bilr det som det blir med den saken.
Varför hetsa upp sig i onödan?

Förästen, se alla turer med SAAB, Där kan man vara liiite nervös.
AMD har iallafall grafikkorten och Fusion mm,att sälja....OCH har KÖPARE, det har väl inte SAAB.
Där kan man säga - Det blir nog bra när det blir färdigt.
Men det blir nog från mig - Vad var det jag sa

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Redaktionen ger oss rykten, vilket är allt de kan i dag, men jag tycker de verkar påpeka att det är rykten ganska väl, att sen en del medlemmar här på Swec inte kan tänka kritiskt, är inte redaktionens fel.

Samtidigt avslöjar man brister i kunskaper om hur processorer fungerar. Så svårt är det inte och läsa på lite om vilka förbättringar AMD gjort i bulldozer och dra slutsatser från det.

Permalänk
Medlem

Leave AMD aloooone. (jag har kört med AMD länge, men vissa här är bara löjliga.)

Amd skrotar uppföljaren för att de inte kan kasta mer pengar på en flopp-arkitektur. Klart att de säger att det är för att denna var försenad och de vill rätta till tidigare satta 'time plan'. De kommer ju knappast erkänna sitt misslyckade precis inför konsumentsläppet.

Enda sedan det börjades skrivas om Bulldozer och de efterföljande 649 förseningarna har allt detta varit uppenbart. Men vissa är 'gay for AMD' eller rent av för dumma att se det uppenbara.

Är så trött på alla dessa AMD-"nyheter". Sweclockers behöver inte falla i samma träsk som all annan media / 'det tidigare känt som journalistik' och bara fylla ut sidorna med påhitt och samma av samma.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

Amd skrotar uppföljaren för att de inte kan kasta mer pengar på en flopp-arkitektur.

När man får mer för pengarna om man köper AMD, hur kan det då vara en flopp-arkitektur?

AMD har legat efter på portabla datorer, där har Intel håvat in pengar. Nu har AMD starka kort där med och starkare kommer de bli

Permalänk
Antielefant
Skrivet av klk:

När man får mer för pengarna om man köper AMD, hur kan det då vara en flopp-arkitektur?

AMD har legat efter på portabla datorer, där har Intel håvat in pengar. Nu har AMD starka kort där med och starkare kommer de bli

Därför att det blir fjärde generationen i rad de är efter Intel? De har legat konstant efter sedan Core2 kom ut på marknaden och nu låter det alltså som att Zambezi inte ens klår Nehalem - en redan nu föråldrad arkitektur.

Skulle Zambezi vara lyckad borde den vara i klass med Ivy Bridge... men de enda som tror det numera är fanboys.

Mer för pengarna är också direkt tveksamt, sedan 1156 lanserades har Intel blivit väldigt prisvärda, inte minst när 1155 kostar som den gör.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mer för pengarna är också direkt tveksamt, sedan 1156 lanserades har Intel blivit väldigt prisvärda, inte minst när 1155 kostar som den gör.

Ändock får du mer för samma pengar om du köper AMD, alltså är de än mer prisvärda

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Ändock får du mer för samma pengar om du köper AMD, alltså är de än mer prisvärda

Nja, man får väl vanligen sämre för mindre; huruvida det sedan kan räknas som prisvärt beror på hur man värderar prestanda (och jag tror få har en linjär modell).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, man får väl vanligen sämre för mindre; huruvida det sedan kan räknas som prisvärt beror på hur man värderar prestanda (och jag tror få har en linjär modell).

Prestanda till vad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Prestanda till vad?

Det är också upp till var och en att avgöra, men meningen "amd:s processorer är billigare än motsvarande från intel och då du ändå inte kommer lida så mycket av att de inte är riktigt lika snabba är de följaktligen mera prisvärda" borde väl kunna visas vara falsk i åtminstone något sammanhang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är också upp till var och en att avgöra, men meningen "amd:s processorer är billigare än motsvarande från intel och då du ändå inte kommer lida så mycket av att de inte är riktigt lika snabba är de följaktligen mera prisvärda" borde väl kunna visas vara falsk i åtminstone något sammanhang?

Hur många märker skillnad på en AMD dator och en intel (i5'a)? Man behöver ha rätt ordentliga behov för att i5 skall löna sig och dessutom bör man köra program som är optimerade för intel (intels prefetchers). Det är ganska få som är det även om intel ser till att testprogram blir optimerade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Hur många märker skillnad på en AMD dator och en intel (i5'a)? Man behöver ha rätt ordentliga behov för att i5 skall löna sig och dessutom bör man köra program som är optimerade för intel (intels prefetchers). Det är ganska få som är det även om intel ser till att testprogram blir optimerade.

Så kan det vara, men det jag sade var att uttalanden som "amd är mera prisvärda" kanske inte nödvändigtvis stämmer. Det beror till exempel på vad man skall göra och hur man värderar pengar i förhållande till hur bra de olika alternativen presterar i det där man ville ha dem till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Så kan det vara, men det jag sade var att uttalanden som "amd är mera prisvärda" kanske inte nödvändigtvis stämmer. Det beror till exempel på vad man skall göra och hur man värderar pengar i förhållande till hur bra de olika alternativen presterar i det där man ville ha dem till.

Ok, men låt säga att det stämmer till 99%

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Så kan det vara, men det jag sade var att uttalanden som "amd är mera prisvärda" kanske inte nödvändigtvis stämmer. Det beror till exempel på vad man skall göra och hur man värderar pengar i förhållande till hur bra de olika alternativen presterar i det där man ville ha dem till.

Exakt. Min dator t.ex är snabbare än min polare trots liknande komponenter.

Han har core2duo 2,66 ghz (två kärnig alltså). Jag har AMD 6000+ 3Ghz (klock kanske inte spelar roll).

4 Gb minne har vi båda och win 7. Min både startar snabbare och är lite kvickare i operativt (trots min disk håller på att gå sönder). Det ända som går radikalt isär, är grafikkortet.

Jag har HD 5770 och han har GeForce 100 kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Ok, men låt säga att det stämmer till 99%

Det är förmodligen lite högt, men jag tänker inte spekulera (och hur det verkligen ser ut är väl inte heller jätteintressant?). Skall man främst spela spel som inte är särskilt processorberoende är det förmodligen mera rationellt att snåla på processor än på grafikkort (om man måste snåla), men kanske är det en i3 snarare än en phenom2 som i så fall är det bättre alternativet? Bäst är nog att läsa recensioner som testar ungefär sådant man själv vill göra. Ofta hamnar man i det där jobbiga "sämre men billigare" och då får man försöka bestämma sig för hur mycket mer man är beredd att betala för den (eventuellt lilla) prestandaskillnaden (ofta är det väl rätt mycket jämfört med en linjär modell (vilket för övrigt gör alla dessa pris/prestanda-siffror rätt meningslösa).

Permalänk
Medlem

det roliga med kodnamnet bulldozer är att det funkar för troll på båda sidor oavsett hur det går.

Vid framgång: bulldozer kör över allt, skyfflar ledigt stora laster framför sig för en problemfri arbetsdag.

blir den fiasko kommer det heta: bulldozer är långsam och för mycket väsen, bäst är den på att förstöra din sömn.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Layon:

Du ser ingen dubbelmoral?
Vad vet du om det är en försening eller ej?, hur vet du inte att det bara varit ett marknadstrick för att folk inte skall köpa sandy bridge, för att dom tror att bulldozer kommer strax?,
Hur vet du att prissättningen ens varit den korrekta och kanske inte bara ett försök i att förhindra försäljning utav intelprodukter?
Hur vet du om det är ett läckt prestandatest eller om det bara är fake? (och vad i allsindar skulle det ha för problem med BD att göra?)

Jag sorterar dina åsikter under avdelningen "önsketänkande" för helt ärligt du kan väl inte tycka att de är troliga alternativ?
Hade allt varit bra så hade vi haft BD sedan i Juni... det skulle i vart fall vara läckt en rad andra prestandasiffror som kanske inte alla målade prestandan i moll...(vilket alla läckta prestandasiffror gör just nu även om man självklart får ta dem för vad de är).
Skulle det vara ett "marknadstrick" för AMD att blöda pengar? Att låta alla moderkortstillverkare vänta med en massa färdiga modeller som de inte kan sälja riktigt? Jag kan tänka mig att AMD är tvungna att ersätta moderkortstillverkare för brutna deadlines.
Ett nytt grepp inom marknadsföringen då att först försöka undergräva konsumentförtroendet för sin kommande produkt genom ständiga förseningar och avsaknad av några som helst positiva intryck av prestandan...
Nej, att det är problem är uppenbart, men vad som är problemet vet vi inte riktigt än utan kan bara spekulera i vilket jag försökte göra

Tänk om, tänk rätt

Jag hoppas verkligen att de kan rätta till problemen och att BD i alla fall kan konkurera mot SB. Det finns ju marknadssegment för "good enough" självklart. Men jag som många andra hade hoppats på lite revansch från AMD. Resonemanget här med att man inte behöver mer prestanda än kanske BD kommer att erbjuda är ju säkert helt sant för den stora massan men det är ju lite som att jämföra att åka kommunalt med att åka i en porsche till jobbet Kommunalt är "good enough" "prisvärt" och "man behöver inte mer än så".... men helt ärligt vad skulle du välja?

Permalänk
Skrivet av lundagrabb:

Jag sorterar dina åsikter under avdelningen "önsketänkande" för helt ärligt du kan väl inte tycka att de är troliga alternativ?
Hade allt varit bra så hade vi haft BD sedan i Juni... det skulle i vart fall vara läckt en rad andra prestandasiffror som kanske inte alla målade prestandan i moll...(vilket alla läckta prestandasiffror gör just nu även om man självklart får ta dem för vad de är).
Skulle det vara ett "marknadstrick" för AMD att blöda pengar? Att låta alla moderkortstillverkare vänta med en massa färdiga modeller som de inte kan sälja riktigt? Jag kan tänka mig att AMD är tvungna att ersätta moderkortstillverkare för brutna deadlines.
Ett nytt grepp inom marknadsföringen då att först försöka undergräva konsumentförtroendet för sin kommande produkt genom ständiga förseningar och avsaknad av några som helst positiva intryck av prestandan...
Nej, att det är problem är uppenbart, men vad som är problemet vet vi inte riktigt än utan kan bara spekulera i vilket jag försökte göra

Tänk om, tänk rätt

Jag hoppas verkligen att de kan rätta till problemen och att BD i alla fall kan konkurera mot SB. Det finns ju marknadssegment för "good enough" självklart. Men jag som många andra hade hoppats på lite revansch från AMD. Resonemanget här med att man inte behöver mer prestanda än kanske BD kommer att erbjuda är ju säkert helt sant för den stora massan men det är ju lite som att jämföra att åka kommunalt med att åka i en porsche till jobbet Kommunalt är "good enough" "prisvärt" och "man behöver inte mer än så".... men helt ärligt vad skulle du välja?

Är du säker på att det ens var tänkt att BD Juni? Jag tror att planen var att llano skulle lanseras då. Ryktena innan släppet, är aldrig 100% sanna (det stämde ju att en cpu skulles släps i juni fast inte vilken). Tror mer augusti/september som var deras mål.

Men efter det, ser jag som en försening (även om dom nu ligger många år bakom Intel, så hör det inte hit).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är du säker på att det ens var tänkt att BD Juni? Jag tror att planen var att llano skulle lanseras då. Ryktena innan släppet, är aldrig 100% sanna (det stämde ju att en cpu skulles släps i juni fast inte vilken). Tror mer augusti/september som var deras mål.

Men efter det, ser jag som en försening (även om dom nu ligger många år bakom Intel, så hör det inte hit).

Roadmapen sa 1H'11, tror till och med den sa 2Q'11 någon gång innan det blev tyst från AMD. Sen en månad innan 1H'11/2Q'11 var slut sa de "60-90 dagar" vilket skulle betyda augusti till början av september. Det är väl det som officiellt har sagts från AMD om man bortser från gamla Bulldozer som skulle byggas med 45nm.