Hjälp med serverdator

Permalänk
Medlem

Hjälp med serverdator

Tjenare, jagska nog införskaffa mig en egen serverdator där jag kan ha filer och annat men speciellt för att ha min hemsida på.
(Jag vet inte riktigt om denna tråd ligger i rätt forums del, bara och flytta den i så fall)

Då har jag några frågor:

1. Är det lätt att fixa all mjukvara efter att man har köpt hårdvaran? Jag vill ha Mysql, FTP osv...

2. Just nu så hyr jag webbhotel från one.com, men är det lätt att fixa domän som pekar till min serverdator? Hur gör man, behöver man ha fast IP till den osv?

3. Vad är det för hårdvara man ska ha? Är det något i den här stilen?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/903447/server

Jag vill gärna få svar på dessa frågor och gärna få lite allmän information som kan vara bra att veta.
Vad rekommenderar ni för OS?

Tack!

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

1. Ja

2. Det gör du i kontrollpanelen under DNS/Avancerat. Du måste ha fast IP om du ska använda din one.com domän

3. Köp en mindre effekthungrig processor = tystare, svalare och billigare.

Permalänk
Medlem

Vad är det för sida du tänkt hosta? Mycket besökare? Bra internetuppkoppling?
Om det är lätt eller svårt för dig är svårt att svara på. Beror på hur sotr datorvana du har. Det är enklare under Windows för det är du bekant med men många skulle säga att linux fungerar bättre för dina tjänster. Linux är ju också gratis.

Permalänk

Du bör ha ett bra PSU inget skit samt inte en så kraftig CPU!

Sen vad tänkte du hosta?

Din blogg med 12besökare månaden
eller nya facebook?

Visa signatur

Signatur raderad av GAPa. V.v. läs bl.a. § 1337 i reglerna.

Permalänk
Medlem

Något mellan blogg och facebook Nej men jag ska ju försöka få så många besökare som möjligt nä jag väl vet exakt vad jag ska ha för hemsida.
Okej så jag ska byta ut PSU:n och CPU:n. JUSTE! Det glömde jag säga, jag vet inte riktigt än om jag ska fixa någon BF3 server nu när det kommer ut... I så fall pallar dessa grejor en BF3 server?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att man kommer att kunna hosta bf3 själv, men jag kan ha fel.

Förövrigt kommer one.com alltid att vara bättre på webhosting än det du kan åstadkomma själv. Använd din server för filer och för att testa din webbsida. Lägg den skarpa på one.com.

Permalänk
Medlem

Okej, men vad ska jag ladda ner för programvaror om jag kör med Microsoft Windows Server om jag ska ha Mysql, FTP hela paketet : P

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

i Windows server ingår IIS och annat kul men vill du köra 3departs mjukvara så är det väl bla xampp som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska skaffa lite strömsnålare hårdvara då. Fortfarande återstår frågan på vilket bredband du har. Antar att du har fiber eller annat snabbt eftersom du funderar på server. Annars kan du nog lägga ner de planerna.
Själva filservern belastar inte särskilt mycket och ej heller några få besökare till hemsidan. Att försöka göra ett eget facebook är svårt speciellt nu när google+ har lanserats. Då måste du har något unikt. Bättre att satsa på en blogg eller något.
De flesta cms:er är byggda i php och mysql så apache+mysql och php är det du ska köra på. Det finns paketerat som xamp.

Permalänk
Medlem

Här under ser ni på ett ungefär hur jag vill få till det på min server:

Dom här har ju nu samma IP (Hemsida, Privata filer) dom ligger ju båda på min "server":
_______________________________________________________________
Hemsida :
Här ska ju alla filer till hemsidan ligga. Hit ska också min domän vara riktad
_______________________________________________________________

_______________________________________________________________
Mina privata filer:
Här vill jag ha privata grejer så som bilder och annat. Detta ska jag komma åt
via en IP och sedan behöva ange lösen för att komma åt.
_______________________________________________________________

Hur ska jag göra på min server för att få till detta?
(Hoppas ni förstår hur jag menar)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Slängde ihop vad jag skulle valt för en server:

16GB Minne, Dual-Core: http://www.inet.se/kundvagn/visa/909536/2011-09-25

Processor: Extremt energisnål (TDP på 35W) = Billig i drift, Sval = Lång livstid. Rent generellt är väl Intel bättre för servers? (Någon mer kunnig får rätta mig om jag har fel)
Nätagg: Uppföljaren till agget som fick bra i SweCs test: http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...
HDD: 2st i RAID1, för hög datasäkerhet.
Moderkort: Lågt pris, gör vad det ska.

Osäker på om du behöver så mycket minne dock, kanske räcker med ett paket?
Slängde ihop en där 8GB minne offrats till fördel för en quadcore: http://www.inet.se/kundvagn/visa/909541/2011-09-25

Och NEJ, BF3-servrar kommer enbart vara tillgängliga att hyra genom så kallade RSP, Ranked Server Providers. (Nej, jag tycker inte heller om det).

Om det är osammanhängande så är det för att jag är skittrött, och borde sovit för minst 3 timmar sen. Svarar på ev. frågor imorgon.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Tack för informationen! Nu känns det som att en fråga är löst, "vad ska jag ha för hårdvara?".

Har du något svar angående mitt inlägg innan ditt? Där jag skrev vad jag skulle vilja ha min server till. Hur ska jag få ihop det så? Jag skulle helst vilja kunna skapa olika användare som får lite utrymme på HDD:en. Så de kan besöka server-ip:n och logga in med det användarnamnet och lösenordet jag har gett dom och spara filer.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vill ge dig ett tips som nog kommer att hjälpa dig en hel del (hoppas jag iaf).

Installera någon typ av virtualiseringsmjukvara och prova runt bland server os så kommer du se hur de funkar. Det är mycket enklare att göra så än att installera om hela tiden. På detta sätt har jag iaf provat mig igenom en drös linux och lite windows. Jag hostar inte någon hemsida men jag har det där andra som du frågar efter med privata filer. Jag fastnade för amahi lösningen.

Jag tycker att linux var roligast att pilla med så därför blev det det. Där är en fördel med virtualisering går något helt åt skogen så är det bara att ladda om systemet från en grundinstallation och börja om och förhoppningsvis inte göra samma fel igen. Bara att härja hejvilt helt enkelt.

Hoppas du hittar en bra lösning och något du skall tänka på är att hur mycket tid har du till att administrera din server och inte bara använda den.

Kör så det ryker (virtueltt då)

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Tack, bra idé! Vad ska jag använda mig av för program om jag ska köra OS:et virtuellt? Virtualbox?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riille:

Tack, bra idé! Vad ska jag använda mig av för program om jag ska köra OS:et virtuellt? Virtualbox?

Jag använder mig av det i linux, och vmware i macosx. Virtualbox funkar bra så kör på det. Om du vill prova på olika raid eller lvm så är det bara att lägga in en drös hd och härja. Iaf så jag kom fram till att greyhole fyller de krav jag hade.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Har en fråga till, bör jag köpa en bättre CPU-kylare? För servern ska ju stå på 24/7.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av riille:

Har en fråga till, bör jag köpa en bättre CPU-kylare? För servern ska ju stå på 24/7.

nej, man köper annan cpu-kylare för att kunna överklocka ordentligt eller få en tystare dator inte att den ska stå 24/7.

Permalänk
Inaktiv

Finns färdiga servrar för småsummor på Dustin, varför köpa sånt här trams och sen kalla det för server?

Skickades från m.sweclockers.com