Mitt första bygge gick åt skogen, hur var era?

Permalänk
Medlem

Byggde min för några månader sen..
Slängde manualerna och körde. Inga större problem. Kylpastan på kylaren trodde jag hade skyddsplast så råkade pilla av lite kylpasta(Dock obetydlig mängd..antar jag), samt så råkade jag glömma distanserna till moderkortet(Vilket jag faktiskt visste skulle användas) så fick ju kortslutning 95% av gångerna jag kopplade in datorn.

Nu fungerar dock allt fint

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Är 14 år byggde min för några månader sen på sommarlovet Uppgraderade min märkesdator, med Asus Radeon 6870, Corsair TX 650W, Cooler master 430elite och 2 blåa chassi fläktar. Var nervös på att göra fel, men det gick och hade inte några större problem mer än att ta ut hårddisken ur buren på min hp dator. Man skulle tydligen bara enkelt trycka in någon knapp. Jag satt i över 30 minuter att försöka få ut den. Lyckades inte och mitt tålamod rann iväg. Hade Testat det mesta hade testat att böja upp plåten på hdd buren och försökt ta i sönder hdd buren. Tills sist lyckades jag efter många försök drog allt jag kunde och hdd buren lossnade. Sen gjorde jag det på min brors dator. Enkelt tryck in en knappt dra ut hddn klart -.-
Blev dock lite rädd när jag startade datorn gick inget igång, fick igång den sen men då slutade fläktarna efter någon sekund. Klarade det till sist genom att jag glömt CPU ström sladden. Sen fick jag ingen bild fick gå in i bios och ändra primära videoadapter från ''Pci-e 16'' till bara ''Pci-e'' då funkade bilden konstigt nog.
Hade bara tidigare monterat isär en gammal dator med IDE kablar tidigare.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Mitt första egna bygge gick delvis åt skogen. Glömde distanserna ojoj. Startade datorn och ingenting hände. Gick tillbaka till återförsäljaren och sa att der är något fel på datorn. Han öppnade chassit och tog sig om pannan. Lyckligtvis klarade sig allt. Min Athlon 2200+ ligger i nån låda och väntar på att bli nostagi

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

TS, Vad är det som gick åt skogen? Är du orolig för att nåt har gått sönder? Det är inget att skämmas för att man klantar sig man är alla nybörjare i början (logiskt va?).

kan säga att ja byggt massvis med datorer, men endå gör man en och en annan dunder tabbe;)

Nu i efterhand så hade jag nog lyckats men saken var det att nättagget var defekt och jag hade ingen aning om det men jag hade lämnat in den till Inet som fixade det:)

Hade nättet funkat hade jag nog fortsatt och klarat det. Jag var väldigt nervös att nåt skulle paja.. Våga knappt pilla moderkortet med ESD armband:D Hade ju ganska stora saker om man nu säger så. (Läs sign)

Permalänk
Medlem

Det är alltid spännande när man väl är klar och ska trycka på power switch knappen. Blir alltid lika nervös var gång jag bygger en dator.

Första datorn jag byggde var runt 14 år. Hade köpt en komplett dator på Alina som hette "Alina Nisse"
Specifikationerna var AMD 3200+, 1gb ddr, Nividia 9550 128mb, samt någon 120gb hårddisk.

Efter något år så vill jag byta grafikkort! Till ATI 850xt 512 mb, och samtidigt byta chassi till ett Antec Super Lanboy. Så här i efterhand hatar jag det chassit mer än något annat på jorden.

Att plocka ur alla komponenter var väll en pärs men det gick. Fy faan för att få ihop allt igen. På den tiden hade vi inte internet så det gick ju inte "googla" eller läsa sweclockers. Man var ju helt grön, speciellt när jag väll fått in allt och skulle koppla in hårddiskarna samt cd-romen. IDE kablar!! Master och slave, vilken hårddisk skulle sitta i vilken sladd och i vilken ordning?!

Efter olika kombinationer så lyckades jag iaf. Sen kom det att sätta tillbaka alla kablar till frontpanelen och jag fattade ingenting PW? RS HDD LED? rena grekiskan. Men det gick till slut och jag var så jävla glad att det var över. Den dagen bestämde jag mig för att aldrig bygga en dator mer.

Men efterhand så fick man internet och man började studera och fick lite allmänbildning. Så runt 15 års åldern var jag på det igen och uppgradera alla komponenter efter ett ett åsknedslag i min dator

Specs då blev AMD x2 3800+ 2gb ddr2 Nvidia 7900gtx (senare SLI)

Summan av kardemumman är att idag har jag inga problem med att pilla i en dator, har inga problem med att slita ut ett grafikkort och vcore modda lite efter instruktioner. Tar man det bara lungt och försiktigt och ser till att man ger saker och ting tid så brukar det alltid lösa sig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Jag fick en dator ihop bygg när jag var ungefär tio, senare så tog jag ner den i bitar och byggde ihop den. Ett tio tal gånger
Läste på jävla mycket och sen köpte jag

Permalänk
Medlem

Första bygget gick som smort. Andra bygget vart inte lika roligt.

Efter montering gick inte skiten igång alls. Moderkortet fick el men körde inte igång när jag använde power-knappen (på ett Fractal Design Arc Midi ). Tänkte väl att det var Power SW etc som satt fel på moderkortet, men utan framgång lyckades jag inte att få knappen att fungera. Vid det här laget hade jag manuellt testat att dra igång moderkortet genom att koppla ihop minus- och pluspolerna med en skruvmejsel, vilket fungerade fint.

Det enda som kunde vara fel var antingen sladden eller själva knappen, så jag fick montera av hela fronten med knappar och USB-portarna och till min lättja såg jag att sladdarna inte satt ordentligt på var sin "pigg" under power-knappen. Skalade av sladdarna med en kökskniv, lindade runt dem på piggarna och tejpade ihop allt a lá svensson-style. Efter det var allt grönt!

Permalänk
Medlem

NH-D14 är ganska lättmonterad faktiskt. Finns mycket värre kylare att montera.
Mitt första bygge gjorde jag åt en kompis och det gick ganska bra förutom att jag höll på att glömma 4-pins kontakten men ingenting som gick sönder i alla fall.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Allt gick väldigt bra;) Dock så var CPU kylaren frustrerande krånglig att montera. Glömde koppla in DVD brännare och hårddisk till moderkortet:P Annars så funkade allt fint när jag startade den för första gången!

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|

Permalänk
Medlem

Byggen från start har alltid gått bra. Lyckades dock knäcka en processor vid ett kylarbyte en gång. Det var lite surt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Min tumme gick åt helvete första bygget.
Skulle ta väck täckplåten till 5,25 enheten så jag tryckte ut den med tummen. Det visade sig att kanterna var ganska vassa.
Jäfvla nzxt-chassi...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag sket i manualer, jag satt på min matta i bara badbyxor och byggde som en man/lite pojke som hade kul!
Allt satt perfekt på första försöket, hade inte problem med något, kalla det talang, kalla det tur eller vad du vill. Men faktum kvarstår att jag har lekt med mycket lego och tennsoldater i mina dar

Mitt andra bygge ("bygge", bytte lite komponenter men däribland chassi och kylare på allt. Så det blev som att bygga från scratch) var lite lustigt, jag hade nu ett chassi med awsome kabeldragningsmöjligheter, det tog mig ca 30min att bygga ihop datorn, sen tog det 4tim att göra kabeldragningen

Haha känner igen det där.
Det gick ganska fort att flytta över komponenterna till mitt nuvarande chassi men jag la grymt mycket tid på kabeldragningen. =P
Nu blir det köp av nya komponenter denna månaden och jag ser inte fram emot att behöva göra om jobbet en gång till. *suck*

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Det brukar för det mesta alltid gå bra för mig, ibland kanske jag får någon enstaka otur med en PCI-X kabel som inte blivit inpluggad, eller en sata kontakt som saknats.. annars har jag alltid gjort det bra, och med ESD armband..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Testpilot

En hemmabyggd dator är inte en modifikation eller egen konstruktion, flyttar tråden till supportforumet då den ju handlar om problem med datorer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Att bygga ihop en dator har med ren o simpelt förnuft att göra. första gången kan dock vara bra att ha någon som har gjort det innan ifall personen i fråga inte vet vad han kanske glömt att koppla in osv.

Visa signatur

_________________
Spelburk -sb-2600k | H70 | Asus p8p67 pro | 1600mhz cl 8 a-data | Gtx470 | Corsair hx850 | 500wd black / 2 tb ecogreen / 2 tb Elemental | R3 - HTPC - sb-2100t | MSI P67A-C45 | Corsair 1600mhz | HD4890 | 320gb | Antec 1200 | fractal integra 400w.
LG 46"LD550N | logitech z5500

Permalänk
Medlem

Byggde min första dator när jag var tretton, det tog väl ca 5 timmar och en hel del kallsvett. Nu har jag byggt en hel del datorer med jobbet (enskild firma) och det tar sällan längre tid än 20 min (beroende på kylningsutrustning och om nätaggregatet är modulärt eller ej kan det förstås ta längre tid).

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Jadu, om det finns något jag hatar, så är det fan att bygga datorer.

Jag hatar det något så innerliggt, jag blir så nervös så jag skakar(jävligt bra när man ska skruva i grejer), kallsvettas och blir allmänt otrevlig. Likt förbannat gör jag det åt hela vänskapskretsen. När jag sedan ska starta datorn för första gången då är jag helt okontaktbar, jag är i min egen zon av misär. Jag mår så psykiskt dåligt så jag är nära på att spy, men däremot när man hör fläktarna morra igång, man ser bioset komma upp och installationen för Windows bara rinner på, det är fan bland den skönaste känslan i världen.

Byggde min första ihop med farsan när jag var 15 kanske, då satte vi resetknappen åt fel håll så det gick krypström till jordningen om jag minns rätt, så efter 6-7 timmar så började det lukta bränt. Fick en jävla panik och slängde mig och drog ur sladden, det låg smält gummi över hela moderkortet och farsan såg ut som ett lik i ansiktet. Men vi började skrapa rent moderkortet försiktigt och sket i att sätta i reset knappen, och den gick igång som smort och rullade i några år framöver tills jag sålde dem Dock utan reset knapp.

Har väl byggt 5-6 datorer sedan dess, byggde min senaste nu i lördags och självklart skruvade jag i första skruven till moderkortet med fel skruv(så jävla typiskt mig) så nu sitter den fast i instansen men moderkortet sitter likt förbannat så jag skiter i det. Dock började jag få programkrasher och bluescreens till höger och vänster rätt snabbt efter bygget var klart, så jag var ju helt övertygad om att jag pajjat något. Men så efter några dagars(sammanlagt kanske 20h?) felsökning så provade jag en sista sak: Flytta över alla program till min USB hårddisk istället för SSD disken och då funkade allt prima att starta, nu är ju dock problemet bara att windows fortfarande ligger på SSDn och det är ju självklart korrupt installerat, så jag får fortfarande "Software-related" Bluescreens och krasher.

Sista gången jag någonsin köper en hdd av Corsair(Force 3 60gb SSD)! Varför ska jag som kund behöva sitta och flasha diskjäveln till ny firmware och riskera att bricka den? Ska inte det vara löst när jag betalar dyra pengar för den? Jävla tattare! Ser förövrigt att dem gör reklam för den här jämte. KÖP INTE! Är så förbannad på den disken, kostat min många timmars sömn och arbete som jag hade kunnat lägga på Battlefield 3 betan och The Witcher 2.

Pissdisk!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Jag har byggt... 3 och en halv? datorer nu. Ingen av dem har startat första gången jag tryckte på knappen. Inte heller när jag slår på nätagget och testar igen, eller sätter i elsladden och testar igen Två gånger satte jag knappen fel, och en gång satt 24-pinnarn löst, så något stort är det aldrig

Det läskigaste jag har varit med om var för kanske två månader sedan. Jag hade fått mitt nya moderkort, och väntade på chassiet. Självklart passade inte det nya kortet i det gamla chassiet, så jag satte datorn på en lian-li moderkortsplåt, och ställde den på skrivbordet. Det fungerade faktiskt bra, även om det inte lät så roligt :). Men när det står en datorn på skrivbordet, så kan jag ju självklart inte låta bli att pilla.

Det första felet var att jag trodde att datorn var avstängd, fast den bara var i viloläge, så jag tar ut grafikkortet. Just när jag skulle dra ut 24-pins sladden så märkte jag att fläkten på nätagget snurrade, så jag stängde av det och drog ut sladden.
När jag sedan skulle sätta tillbaka allt så glömde jag att sätta i elsladdarna i grafikkortet. Jag märkte det nät jag skulle starta datorn och det enda som hände var att den pep som f*n. Skyndade mig att stänga av den, och satte i sladdarna, men hade självklart glömt att sätta i den andra änden av sladdarna i nätagget, så samma sak hände igen.
När jag sen hade satt i allt som det skulle vara, så var jag helt säker på att jag hade förstört något. Till och med jag fattar ju att man inte ska ta ut grafikkortet medan datorn är på Mycket riktigt så startade den inte när jag tryckte på knappen. Jag kunde inte andas i säkert 10 sekunder, sen märkte jag att nätagget var avstängt

Permalänk
Medlem

Gick bra första gången förutom att den inte ville boota, haha.
Orsaken var att jag hade satt lite små sladdar fel men det var bara att ta ut flera sladdar för att sen prova en i taget.
Sladdarna från chassit då alltså.

Detta var ganska exakt ett år sedan

Sen har det annars gått hur bra som helst på alla mina byggen.
Vilket är en bra del.

Har även mixtrat med många datorer innan jag byggde ihop min egen och då visste jag inget om kylpasta.
Så rengjorde en polares dator från damm och tog av cpu kylaren, rengjorde och satte tillbaka utan att byta pasta.
Tog förresten bort det mesta då jag trodde det var skit också, haha

Fungerade väl okej förutom att den dog varannan gång när man skulle starta.
Annars gick det bra och spela ibland, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

byggde min senaste nu i lördags och självklart skruvade jag i första skruven till moderkortet med fel skruv(så jävla typiskt mig) så nu sitter den fast i instansen men moderkortet sitter likt förbannat så jag skiter i det

Haha det hände mig i mars när jag byggde en dator åt polaren, det var faktiskt min polare som var ivrig och tog fel skruv utan att tänka så den satt fast i distansen, som tur är märkte jag det på direkten så vi tog av moderkortet och var tvungna att använda tång för att hålla distansen medan vi skruvade ut skruven från distansen med våld. När skruven väl var ute så var både distansen och skruven pajj men som tur var så hade fractal design skickat reservdelar

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

Mitt första bygge gick helt utan problem.

En riktlinje kan vara att man ska behandla sitt första bygge som en oskuld.
Pilla i alla delar försiktigt och ta det väldigt lugnt, och låt det ta den tid det tar.
Att vara ivrig och ta i för hårt samt låta bli att googla saker man är osäker på leder aldrig åt ett bra håll.

När du sedan har blivit van med att bygga datorer och byta komponenter är det bara att köra på.

Permalänk
Medlem

Det gick bra satt dock i någon månad och bara gjorde research.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

Min första var länge sen, tror jag var 12år på den tiden. Bygget gick iallafall bra trots det :>)

Det var väldigt dålig hårdvara men det var inget jag brydde mig om då utan var superglad att få ha en egen dator!

Permalänk
Medlem

Fick en 486a när jag var 14-15år.. plockade ner den i molekyler och satte ihop den igen utan större problem.. kommer ihåg att mobo't hade ett gång switchar på sig som jag började leka med, slutade med att jag hade överklockat datorn från 60 till 66MHz lr nåt sånt Monterade även i mer ram-minne i den efter nån månad, hela 8mb för 800kr fick jag, men jäklar va spelen flöt på bättre efter det
Praktiserade nåt år senare på en datorfirma som var väldigt tidiga med att låta folk välja sina delar själv ..byggde säkert uppåt 100 datorer där, konstant plåster på fingrarna då chassina då inte hade böjda/slipade kanter så de var sylvassa. Härliga minnen!

Permalänk
Medlem

Min första "riktiga" dator build var den i sign. Delarna kostade ca 10 - 11k när jag inhandlade dem så det var pirrigt att inte ha sönder något och tog ca 3 timmar. Började att gråta när jag för första gången skulle slå på den eftersom den startade och började pipa hej vilt, men det fixade jag 5 min efter genom att byta ram platser xD

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

Mitt första bygge för lite mer än ett år sedan gick bra. Hade läst på mycket, men var ganska nervös. Tog väl en halv dag i princip, det största problemet var att montera H50 kylaren. Man var livrädd när man skulle starta datorn första gången, ska den gå igång? Hur kommer den låta? Se ut? osv osv. Allt gick bra förutom att jag hade satt minnena i fel slots.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

För mig gick mitt första bygge kanon! Enda som krångla var att jag inte fick någon respons från grafikkortet men det löstes enkelt genom att nollställa moderkortet så funkade allt.

Mitt andra bygge krånglade lite mer då ramminnena inte funkade helt. Fick lämna tillbaka dem till Inet och köpte därefter ett par andra och då funkade datorn kanon igen.

Sen mitt tredje och fjärde bygge gick som smör i solsken och har fungerat hela tiden.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Haha det hände mig i mars när jag byggde en dator åt polaren, det var faktiskt min polare som var ivrig och tog fel skruv utan att tänka så den satt fast i distansen, som tur är märkte jag det på direkten så vi tog av moderkortet och var tvungna att använda tång för att hålla distansen medan vi skruvade ut skruven från distansen med våld. När skruven väl var ute så var både distansen och skruven pajj men som tur var så hade fractal design skickat reservdelar

Såg ditt svar lite sent nu, men men, jag gjorde exakt samma sak nu. Bestämde mig för att bygga om hela datorn just på grund av detta. Och mitt händelseförlopp såg exakt likadant ut som ditt, förutom att det var gamla farsgubben som höll i tången Troligtvis använde vi samma skruv och allting

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Det gick bra!

Efter jag tappat 2 Processorer och råka dränka mitt moderkort i cola så snurrade den på utan problem tills jag slängde den för något årsen...

Inga RMA där inte... Dock så va gammla P3 dual socket moderkort väldigt kinkiga med vad man stoppade i dom

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti