Val av moderkort, mindre problem med z68 än p67?

Permalänk

Val av moderkort, mindre problem med z68 än p67?

Hej, ser på nätet att många haft problem med p67 chippen, även b3 revisionen?
Undrar därför om det vore smartare att köpa ett ASUS p8z68 över ett med p67 vad gäller stabilitet och så? Priskillnaden är försumbar mellan dem två modellerna jag funderar på, så vad är bäst gällande STABILITET & PRESTANDA i avseende gaming, även om man inte tycker dem extra funktionerna är på z68 är viktiga?
Tack på förhand!

Permalänk

Vad jag vet är det minimal skillnad. Det är mera om du planerar att använda den inbyggda GPUn som avgör. Folk har strul med alla chipset och moderkort oavsett tillverkare. Det är bara så det är. Jag har själv byggt ett antal system nu med P67 chipset och även z68. Har använt mig av Gigabyte, Asus, MSI.

Kolla mer vilket moderkort som passar för dina behov. Kolla sedan kompabilitetslistan för det moderkortet så att du har certifierade minnen etc. Så minimerar du risken för strul.

Eftersom du inte bryr dig om de extra funktionerna på Z68 så ser jag ingen anledning till att skaffa ett moderkort med det. Leta efter vilket P67 moderkort som passar DIG bäst.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk

Arioch2004, tack, bestämde mig för att hämta ut ett p8p67 pro då det har det jag behöver

Permalänk

Ok
Jag kör med P8P67 Deluxe. Både pro och deluxen är stabila. Håll dig undan från beta bios 1850 bara. Den är flippad.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arioch2004:

Ok
Jag kör med P8P67 Deluxe. Både pro och deluxen är stabila. Håll dig undan från beta bios 1850 bara. Den är flippad.

jag kör med den betan och har inga problem :S vad har du för buggar??

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk

När jag sätter ihop datorn, är det första jag ska göra att installera OS och sen använda medföljande cdskiva för bios uppdatering och sen ladda ner från nätet eller hur funkar det hela:P?

Permalänk
Skrivet av Montalva:

jag kör med den betan och har inga problem :S vad har du för buggar??

Slumpmässiga rejäla krasher, fick dra upp VCore till 1.40 för att ens köra STOCK speed. Flashade tillbaka till 1503 och har inte haft ett minsta problem sedan dess.Jag vet att jag inte är ensam att ha detta problem med just denna biosen. Det sägs att 1703 är också bra, men jag har inga problem med 1503 så jag kör på den.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Skrivet av Piriripak:

När jag sätter ihop datorn, är det första jag ska göra att installera OS och sen använda medföljande cdskiva för bios uppdatering och sen ladda ner från nätet eller hur funkar det hela:P?

Ladda ned från Asus hemsida. Lägg på ett USB minne. Och använd EZ Flash som finns i bios att uppdatera med.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arioch2004:

Slumpmässiga rejäla krasher, fick dra upp VCore till 1.40 för att ens köra STOCK speed. Flashade tillbaka till 1503 och har inte haft ett minsta problem sedan dess.Jag vet att jag inte är ensam att ha detta problem med just denna biosen. Det sägs att 1703 är också bra, men jag har inga problem med 1503 så jag kör på den.

då har ni otur för mig är det inga problem hoppas dom löser det då..

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Skrivet av Arioch2004:

Ladda ned från Asus hemsida. Lägg på ett USB minne. Och använd EZ Flash som finns i bios att uppdatera med.

Förstår inte riktigt, ska jag alltså inte bara köra filerna direkt som jag får den när jag laddat ned? Eller ska jag gå in i EZ flash (hur man nu gör det, gör man det ens:P?) och komma åt usbstickan därifrån på något vis och uppdatera så?
http://www.youtube.com/watch?v=RxaVBsXEiok&feature=relmfu
19:00, någo jag missat med det hela:I?
EDIT: Tänkte till lite nu och det han nämner är bara uppdateringar, inte bios flash vilket inte ingår i videon, hm, så ez flash verkar vara korrekt, men är detta alltså det allra första jag ska göra? Innan jag installerar OS tillochmed, är de möjligt? Eller gör jag det precis efter OS är installerat?

Permalänk

Spara filen. Packa upp den så att du har en fil som heller .rom i slutet. Lägg den på ett usb minne / direkt på C: så att du lätt kan hitta den. Gå in i Bios, och välj EZ Flash under tools. Peka till biosfilen och låt den uppdatera.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.