Permalänk

kan det vara ett alternativ att klippa sönder den gammla fläkten med en avbitare för att sedan ta en näbbtång och knippa om och skruva utt den? om du inte kan komma åt med en liten näbbtång från början då.

annars så är det nog att försöka limma fast en skruvskalle eller liknande. (har själv dålig erfarenhet ifrån detta) Det som jag har märkt funkar bäst är att ta fram en mäjsel i rätt storlek och ge den några försiktiga knackar men ändå bestämda och trycka hårt nedåt samtidigt som man skruvar utt den. Lycka till

Permalänk
Medlem

Du hade uppenbarligen inte rätt mejsel om du gjorde spåret runt.
Även om skruvhuvudet på mejseln är rätt så kan själva mejseln vara för liten för jobbet. Så antingen får man ha mer kraft i nävarna/armarna eller så får man skaffa en större mejsel (bättre moment).

Om det finns någon möjlighet att greppa skallen med polygrip så kan du testa att gänga ur skruven med den. Tänkt då på att du får bättre grepp om du vänder polygripen åt rätt håll.

Fysatan vad pedagogisk jag är.

EDIT: Om vi nu har massa kontorsnissar här som inte förstår min bild så blir det alltså tvärt om ifall man ska dra åt något.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Du hade uppenbarligen inte rätt mejsel om du gjorde spåret runt.
Även om skruvhuvudet på mejseln är rätt så kan själva mejseln vara för liten för jobbet. Så antingen får man ha mer kraft i nävarna/armarna eller så får man skaffa en större mejsel (bättre moment).

Om det finns någon möjlighet att greppa skallen med polygrip så kan du testa att gänga ur skruven med den. Tänkt då på att du får bättre grepp om du vänder polygripen åt rätt håll.

http://img35.imageshack.us/img35/1862/polygrip.jpg

Fysatan vad pedagogisk jag är.

EDIT: Om vi nu har massa kontorsnissar här som inte förstår min bild så blir det alltså tvärt om ifall man ska dra åt något.

Fler som dig tack
Finns folk som inte vet hur man skall använda verktyg

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Använd ett felgängat borr, som borrar sig neråt motsols.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Kan i vissa fall fungera att löda fast en skruv på ovansidan av den trasiga skruvskallen. Men då gäller det att tennet ska bita sig fast i materialet skruven består utav.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Alla har vi våra knep, Både bättre och sämre.............

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jävla Kontorsnisse..

Utbilbad elektriker, svettsare, truckförare och bygger nu för tiden 10k-kg hissar. Jävlar i gatan vad jag sitter på kontor.

Hashtomte.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Utbilbad elektriker, svettsare, truckförare och bygger nu för tiden 10k-kg hissar. Jävlar i gatan vad jag sitter på kontor.

Hashtomte.

Utbildad i svenska var du däremot inte...

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

En bild på skruven skulle underlätta starkt.

Går den inte att ta på utsidan med tång hade jag borrat av skallen och sedan tagit loss gängan med tång när fläkten är borta, men det kräver lite utrymme.

Går fläkten o vicka på ? Be någon vicka på fläkten samtidigt som du försöker vrida skruven fram och tillbaka så kan det släppa med lite tur.

Att försöka slå ett jack i den i en laptop låter inte som en bra idé...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Kaptendum:

Borra ur skruven bara?

Allt snack om lim låter riskabelt och dumt

Gör som Kaptendum säger, Ta en dremmel och borra ut skruven bara, hålla på med lim eller försöka göra ett nytt spår är mer riskabelt än att bara borra ut skruven. iFixit som är mac DIY reparatör hemsida gör så själva så varför inte göra som proffsen. Du har redan ett runt spår på toppen av skruven så borra lite genom det är inga problem, tror dock du kan få väldiga problem om du försöker limma något med tanke på att fläkten eller mer eller mindre på logicplattan

Har själv bytt några tangentbord på Macbooks och fått borrat bort skruvar ibland då det är typ 50skruvar som håller ihop tangentbordet, sedan dom andra skruvarna för man måste få bort alla andra komponenter först. Aldrig fått några problem. Snabbt, lätt, bäst

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

Sätt ett gummiband mellan skruv och mejsel, ökar friktionen så pass att det ibland går att få loss skruven (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Använd alltid rätt mejsel! då slipper man sånt här. Man ska häva sig lite som en oxe över skruvar som sitter åt. evt kan ett kvartsvarv motsols hjälpa att sen skruva ur skruven då man släpper på spänningen.

Hade det varit en större skruv hade man kunnat borra eller svetsa på en mutter och sen få bort den på det sättet.

Men borra borde inte vara något problem så länge man bara borrar bort skallen sen så kan man nog ta det sista med en tång etc.

Annars testa att använda rätt skruvmejsel och sen slå ett par kraftiga slag så den släpper spänningne i skruven. Allt bör du införskaffa dig en 'slag mejsel' det ser ut som en tjock mejsel med ett sparrhandskaft i sig. slår man med hammaren på ovansidan så skruvar skruven sakta ur sig.

du är medveten om att motsol är detsamma som moturs dvs hållet man skall skruva åt för att lossa skruven (höger gänga).

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom alla svar, men du kan testa med att skära ett streck med en Dremel så att du kan skruva upp den med en flat mejsel. Annars om den tagit fast ordentligt och det är möjligt att slå på utan att nåt går sönder genom att lägga på skruvmejseln på skruven och sedan slå med en hammare, hårt för att få den att släppa. Lycka till! Är nåt av de mest irriterande saker som finns i livet.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en ny MacBook Pro 13”

Mvh
En kontorsnisse

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem