AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordrana:

Undrar hur många miljoner watt prollen drog då de överklocka den till vad var det, 9ghz? kommer nån ihåg hur mycket det va?

Med den gamla modellen P=k*U^2*f + c (om man antar att c inkluderar övriga komponenter och dessa är konstanta) borde det ha rört sig om ca 1400W.

Permalänk
Medlem

Så besviken... Nu väntar jag nog på ivy bridge istället. Eller det kanske inte blir sådan stor skillnad mellan ivy och sandy bridge? Är inte alls insatt i intel men vill ju helst uppgradera burken nu nu nu.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd

hehe, nu är jag glad för att jag sålde min skit och köpte mig bra skit

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Tur att man inte köpt en 990 planka ännu... Härre min je vilken katastrof.

Min 955:a blir kvar ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl också, hur mycket är AMD's fel och hur mycket är det GloFo's fel? Anand spekulerade ju i att klockfrekvenserna är ganska mycket lägre än vad AMD räknat med... Tror att försäljningen av GloFo var en dum ide!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

R.I.P AMD <3

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite musik för er som läser testerna.
http://www.youtube.com/watch?v=kyFyAqLtHq8

hahaha.

Plnerade i sommras att köpa bulldozer då jag har en liten kärlek till amd. Men med alla förseningar kändes det som att det var nått lur på g, samt att man ville ha sin rigg innan BF3. Nu känns det ju som ett smart val. Extremt tråkigt för marknaden. Känns även som att det kan bli dyrt för amd då de inte ens kan tävla i prestanda/krona längre. Phenom2 4orna var ju iaf extremt prisvärda för gamers.....vad är argumentet nu?

Permalänk
Medlem

Ack ack... I allra värsta scenario går AMD under (Fast det är ganska mycket liite mega lite troligt, men ändå). De hade verkligen behövt en rejäl kick på Intel men ack..

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Frågan är väl också, hur mycket är AMD's fel och hur mycket är det GloFo's fel? Anand spekulerade ju i att klockfrekvenserna är ganska mycket lägre än vad AMD räknat med... Tror att försäljningen av GloFo var en dum ide!

Det är bådas fel, men mer GloFo då det rycktas om att tillvekningen har problem. Och BD är inte precis liten.
Sedan var försäljningen av GloFo nödvändig då AMD höll på att sjunka och de behövde kapital.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Meh
Största besvikelsen är strömförbrukningen måste jag säga. Att den drar så mycket ström är i och för sig logiskt med tanke på att den har 2 miljarder transistorer, dubbelt så många som hos Intels.

Frågan är vad alla dessa transistorer sysslar med?

Mycket minne och mycket transistorer brukar ju förknippas ju förknippas med server-processorer typ Xeon.
Vilket i och för sig bådar gott för det som jag hittills inte sett en enda test av: ppd för folding@home
- helst på linux system.

Men denna strömförbrukning...

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

borde heta black stallion, kraft som inte går o tygla.... framtidens cpu till uråldrig programvara.... framtidssäkert men ej nutidssäkert

bra budget till hemma-server osv...

Permalänk
Medlem

Hur tänker man när man släpper en ny processorarkitektur som är sämre än den förra?
Undrar hur diskussionen såg ut på AMD när de kom fram till hur dålig den skulle bli, övervägde de någonsin att slopa arkitekturen eller vad fick dom att fortsätta på samma spår...

Permalänk
Medlem

Ganska väntat resultat, tyvärr. Som vanligt spelar CPUn ingen roll i spel så länge den har 4 kärnor.

Vad som däremot är olustigt är att det inte finns en enda anledning till att köpa den här CPUn om man inte sitter och försöker slå rekord i klockfrekvens. Det är det enda som Bulldozer gör bättre än SB, men det är å andra sidan inget gemene man ägnar sig åt. Är besviken på AMD, men folk kommer väl köpa Bulldozer ändå för att supporta dem. Trots allt är den ju så gott som lika bra som SB i spel, och har man ett rejält nätagg, så varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Det är bådas fel, men mer GloFo då det rycktas om att tillvekningen har problem. Och BD är inte precis liten.
Sedan var försäljningen av GloFo nödvändig då AMD höll på att sjunka och de behövde kapital.

Det är ju klart att de behövde det men långsiktigt sett var det ju inte så bra... Tyvärr hade Amd inte råd att vara långsiktiga i det läget!

Undrar bara hur Amd kunde gå från att släppa a64 som totalt ägde upp intel, till där de är idag! Hade de bara tur med athlon och a64?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot

Fan, vilken besvikelse...

Total katastrof säger jag, Intel blir bara större och större, monopolet blir tydligare och tydligare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Detta var synd. Tänkte köpa denna och köra AMD rakt genom. Men som det ser ut nu, blir det Intel :/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Detta lär bli en nice linux server upgrade

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Oj vilken tråkig morgonläsning men riktigt bra test swec!

Permalänk

Det här var inte bra, nu är man mer eller mindre tvingad att köpa intel till nästa uppgradering :<

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Hur tänker man när man släpper en ny processorarkitektur som är sämre än den förra?
Undrar hur diskussionen såg ut på AMD när de kom fram till hur dålig den skulle bli, övervägde de någonsin att slopa arkitekturen eller vad fick dom att fortsätta på samma spår...

Ungefär likadant som Intel tänkte när de släppte Pentium 4 enligt Anandtech. Man gjorde ändringar som ger sämre prestanda vid samma frekvens som den föregående generationen, men som har potentialen att gå mycket högre i maxfrekvens när man fått ordning på tillverkningprocessen.

Sen kan man ju fortfarande undra varför, när man med facit i hand såg hur varm och onödigt kraftslukande P4 var mot AMDs dåvarande FX-processorer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

herregud... vilken flopp. Som sagt intel is the shit!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Då blir det SB då, tråkigt att Bulldozer blev något utav en flopp.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Alltså... det är ju ingen SKIT dålig processor.. sänker dom priset med.. 50% eller iaf runt 1000 lappen så visst varför inte! Men sen ska man ju bara ha råd att driva skiten med!... xD

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Med den gamla modellen P=k*U^2*f + c (om man antar att c inkluderar övriga komponenter och dessa är konstanta) borde det ha rört sig om ca 1400W.

Usch då, så ett 1,4k+ strömmagg för prollen och ett 1,4k strömagg till datorn, plus antagligen ett kärnkraftverk för alla grejjer de kylde med etc.. haha

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Var rädd att jag skulle ångra mitt köp av 2600K. Orkade inte vänta ett par extra dagar.
Med facit i hand pustar jag ut, och ser fram emot att bygga min rigg ikv!!

Permalänk
Skrivet av Disney:

borde heta black stallion, kraft som inte går o tygla.... framtidens cpu till uråldrig programvara.... framtidssäkert men ej nutidssäkert

Ser kanske ingen otrolig processorkraft som helt magiskt kan trollas fram. Varken TDP eller prestanda verkar sjukt bra. Hoppas dessa är otroligt dåliga betaprodukter som inte har bra mjukvarustöd eller något sådant för det är lite patetiskt att oftast mäta sig mot 2500k och endast överklockad ha en bra chans mot 2600k oklockad.

Nej det är lite fånigt och hyperthreading är en bättre lösning med nutidens patetiskt kodade spel/program där kodarna ligger på latsidan vad det gäller flertrådsdragning. Starkare men färre kärnor tjänar man en del på just nu. Det kommer dock ändras så då antar jag att FX-serien kan mäta sig med Sandy Bridge iaf. Men som sagt, dessa är förhoppningsvis rätt tidiga exemplar och steambuggen bör ju ordnas omgående.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

att byta min x2 6000+ --> Intel 2600k blir gött det

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

http://www.brightsideofnews.com/news/2011/6/24/amd-insiders-s...

Artikel som om den stämmer förklarar vad som hänt med AMD...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tråckigt

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M