AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk

Ja detta var ju riktigt tråkigt, hoppas bara att priserna sänks ungefär 3 - 350 kr så att man iaf hellre köper en bulldozer än e Phenom II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Min kollega och till lika amd fanboi, grät faktiskt idag på jobbet efter ha läst recensionen...
aj aj...

Jag bara måste skriva vad jag känner för din arbetskamrat, det du skriver är riktigt grovt! Han började alltså att lipa
Helt otroligt, vi pratar om hårdvara, hur kan man vara så? Jag fattar inte det. Jag köper det som är bäst, sen vilket företag som tillverkar, skiter jag ett stort stycke i. Att börja gråta (du menar inte att han började gråta på riktigt va) är helt sinnessjukt!!

Jag tror faktiskt bara det är inom teknikvärlden som det är så starka känslor inblandade, jag tror inte man hittar det någon annanstans!

Helt otroligt!

Är det fler som börjat gråta idag? Det är bara hårdvara och i slutändan fixar dom samma sak, och du kan leka med din dator!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Barcelona (Phenom 9600 etc) var också lite av en besvikelse när den släpptes, alldeles före Penryn.
I alla fall jämfört med Intel, och många meningar man läser nu liknar vad man läste då.
Dock var de första Phenomarna bättre på många sätt än vad AMD då hade ute, och det verkar ju inte vara riktigt likadant nu.

Vi hoppas iaf att de kan göra nåt bra av arkitekturen. Annars blir det till sist MegaIntel eller Intel1 och Intel2.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag bara måste skriva vad jag känner för din arbetskamrat, det du skriver är riktigt grovt! Han började alltså att lipa
Helt otroligt, vi pratar om hårdvara, hur kan man vara så? Jag fattar inte det. Jag köper det som är bäst, sen vilket företag som tillverkar, skiter jag ett stort stycke i. Att börja gråta (du menar inte att han började gråta på riktigt va) är helt sinnessjukt!!

Jag tror faktiskt bara det är inom teknikvärlden som det är så starka känslor inblandade, jag tror inte man hittar det någon annanstans!

Helt otroligt!

Är det fler som börjat gråta idag? Det är bara hårdvara och i slutändan fixar dom samma sak, och du kan leka med din dator!!

Har du aldrig sett fotbollssupportrar? Kvinnorna som stod och stor lipade vid sossarnas valvaka? Exempel är många....

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Har du aldrig sett fotbollssupportrar? Kvinnorna som stod och stor lipade vid sossarnas valvaka? Exempel är många....

Jo visst har jag sett det. Men dom kan inte ersätta det dom "förlorat" som vi kan med hårvara! Om du fattar vad jag menar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Ja det vi alla hade väntat på blev sant. intel sa väl något liknande för ett par månader sedan "vi ligger flera år före alla andra" och det verkar ju verkligen stämma. Bulldozern presterar som en gammal i7, och den får dyngpisk av en "riktig" i7 med triplechannel och dess stora minnesbandbredd.
Det värsta av allt är att den drar så jävla mycket ström redan oklockad.

Alla intels processorer som kommit senaste åren har antingen dragit mindre ström och presterat bättre, eller dragit lika mycket (kanske marginellt mer) men presterat bättre än allt annat som finns redan vid första steppingen. Den här gör inget av det, den är varken snabbast rakt av, snabbast och man räknar in strömmen, snabbast per core, snabbast per tråd, snabbast per cykel. Inte en enda sak lyckades man pricka in, det värsta av allt är att den får pisk av gamla i7 modeller. Och i 33% överklockat tillstånd är den nästan ikapp den gamla i7 980. 221W för en 980 och 455w för en bulldozer som prester nästan lika bra. man kan lika gärna ha 2 980 då, om man har råd..

Som sagt, presterar som en 2 år gammal Intel, men mycket mer energihungrig, något som verkar vara lite av AMDs signum, att elda för kråkorna.
Frågan är om det är kört för AMD nu?

Hur mycket bättre prestanda brukar man få efter ett par steppings egentligen?

Hur mycket mindre ström drar en "sen" CPU jämfört med en "ny"?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakaff:

För att stödja AMD så att dom inte försvinner helt från desktop marknaden?
Och för att det kan vara kul att ha kvar gammal misslyckad hårdvara?

Skulle väll vara det då!

Tycker verkligen synd om alla som köpte ett dyrt am3+ mobo och tänkte klocka, klockning är ett måste om man vill ligga i närheten av SB på stock, sen att kablarna börjar smälta får man väll ta antar jag.

Varför snackar folk servrar? Det här är ett flaggskepp som ska vara bra på allt, vill jag bygga en server köper jag en cpu ämnad för en server inte ett flaggskepp. Som att säga att man minsan kan fästa ett långtradar släp på den nya värdelösa sportbilen för att den är stark på låga varv...eller nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Hmm, detta var ju inge bra alls :/

Permalänk
Medlem

Bulldozer har dubbelt så många transistorer som Sandy-Bridge. Så tittande på de så är det inte konstigt att det drar dubbelt så mycket ström men sedan att den inte presterar dubbelt så bra eller kommer knappt i samma nivå är katastrof.

En positiv sak är att AMD's 32nm verkar vara lite mer tätt packad då de dubbla transistor talet inte tar upp dubbla utan jämfört med intel. Bara 50% mer.

Det borde finnas en väldigt mycket optimeringar som bör kunna göras i designen sett till prestanda mot transistor antalet om de kan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gambit_2K:

I BF3 som jag kommer köra mycket i höst/vinter vinner ju tom. Bulldozer samma med Deus Ex (kan vara inom felmarginal but still).

Finns det något bra test som visar detta?

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst recensionen är det svårt att inte vara skadeglad mot alla fanboys och deras fåniga kommentarer som vart i tidigare trådar kring Bulldozer. Det får de äta upp nu.

Sen inte nog med att Bulldozer drar mycket ström och har usel prestanda jämfört med 10 månader gamla Sandy Bridge, den verkar ha vissa stabilitets-problem också. Som grädde på moset passade AMD även på att ge konsumenterna falska förhoppningar i och med återlanseringen av varumärket FX.
Folk är ändå rätt snälla med tanke på hur Bulldozer har marknadsförts och hur stort misslyckande detta faktiskt är. Känns som att lanseringen av Bulldozer och recensionerna kommer öka Intels försäljning istället för AMDs.

Nåja, om de har nått botten nu så kan det väl bara gå uppåt.

Permalänk
Medlem

Se det possitivt...det kan inte bli sämmte nu.
Skadeglädje från intel användare och påstådda AMD användare som nu ska byta till intel är väl inte så intressant.
Skapa en tråd där ni kan racka ner på BD så slipper vi andra läsa alla spydiga kommentarer.
AMD kommer inte att slå SB denna gång, men det gör inget, vi får hoppas att AMD fixar till lite optimeringar i de program där det behövs.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Efter att ha läst 10 recensioner så måste jag säga att FX ser helt okej ut, om man tänker på att den är ställd mot 1366 (Och kanske 2011) så visar den starka siffror. Bara att Intel har skapat en ostoppbar processor aka. Sandy Bridge för spel och den erfarne datoranvändaren.

Förstår inte varför AMD fanboys väntade på underverk inom spelområdet, kolla på Athlon x3/x4 då. i5 2500k/s/t (Finns så många att välja på nu) är och kommer vara det starkaste spelalternativet fram tills Ivy Bridge.

Permalänk

bra grejjer, fast ne

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Skrivet av TrauzDragon:

Tro mig, jag läste om och om och om igen innan jag började skriva. Jag ville verkligen tro att det var ett skämt, men hittade inget som tydde på det.
Jaja fortsätt banka ner mig då, missförstånd är lätt hänt.

Slå upp ordet ironi.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är nu som ni AMD fanboys ska öppna era plånböcker och stödköpa som bara fan så vi slipper att intel ska ha rum för prishöjningar alltså

Aj det var elakt. Man skall inte sparka på en som ligger. Speciellt om han redan storgråter också.

OK. Vilkas huvuden kommer rulla på AMD. Reklam avd chefen gissar jag på. Projekt ansvarig för bulldozer är annat. Yxan kommer att gå var så säkra på det.

Här 2 andra recensioner:
http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8150-zambezi-bulldozer-990fx,3043-19.html
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1285/pg11/amd-fx-8150-black-edition-8-core-processor-vs-core-i7-2600k-review-f1-2011.html
Samma spel med samma upplösningar. Totalt skilda resultat. Så vilka litar vi på ? Tomshardware, alla test siters moder eller hardwareheaven, som ger FX-8120 9/10 och ger den stämpeln "recommended" ? Jag skall börja läsa hardwareheaven, man kan behöva ett gott skratt 8120 eländet.

Einstein sa en gång: Intelligenta människor gör nya misstag, dumma begår samma misstag om igen. AMD gjorde om Nvidias fermi, Microsofts vista och deras eget k5 misstag.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

AMD ligger fortfarande i nivå med Core 2 från 2006, om man räknar prestanda per kärna och GHz vilket minst sagt är en besvikelse.

I vissa specialfall kan Bulldozers arkitektur vara vettig, men för mig som använder datorn till väldigt blandade saker, och en hel del spel, verkar det vara dags att byta till Intel för första gången sedan 1997.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en AMD-processor i någon av mina datorer men hade ändå tyckt det varit kul om de hade kunnat ge Intel en match. De måste vara helt desperata om de släpper underpresterande skräp som AMD FX.

Min stationära dator går fortfarande på en gammal Core 2 Duo E6600. Hade lösa funderingar på att byta till Bulldozer men nu avvaktar jag efter det här fiaskot. :/

Permalänk
Medlem

Bra recension, men att inte klå sin 3 år gamla arkitektur (4 om man räknar p 1, K10 grunden) är ju bara pinsamt...

Frågan är, vad händer om man slänger igång säg 4 hårda tester samtidigt ? Kommer BD segla på bra då som deras APU'er i reklamvideosarna ?
Är det "styrkan" hos nya amd, flera krävande saker samtidigt ? = Ingen fryslagg..
Någon får gärna testa !

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

AMD! epic fail!

Har väntat många år nu på att få testa en AMD prolle igen som har prestanda dessa kan dom ta med sej in i skamvrån.
Ursäkta men fi f.n så urusel teknik dessa amd prollar har dess prestanda som Tangentbord säger är PINSAM!

Permalänk

Tur att Intel core I7 980X är snabbast fortfarande jag som nyss hjälpte morfar att köpa dator som innehöll I7 970 som nästan är precis lika snabb som I7 980X.

Permalänk
Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Ok. Nu är AMD´s fiasko är totalt. Ingen tillförlitlig testsida ger den postiva kommentarer.
Nåja det finnes hopp! Julförsäljningen ! Följande annons på elgiganten/siba/mediamarkt:

SUPER SNABB SPELDATOR från Packard Bell
AMD NYA 8 kärniga SUPER CPU (fx-8120)
Snabbt High End Grafikkort (6750)
Snabbt moderkort med USB 3.0 och 6 Gb sata (ASRock 870 Extreme3 )

Nyare (och äldre) ASRock-kort är ljusår framför de skitmoderkort som sitter i märkesdatorer.

Skrivet av _MmattiasS_:

Det sjukaste av allt är att är att intels 990x från 2008 (?) fortfarande är den bästa du kan få tag på, efter tre år! Där har ni något som lyckades

990X är från Q1 2011. I allt som inte är jättetrådat vinner 2600K över 990X för övrigt...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Skrot å elände he e va he e.

Lanser ny prolle som e sämre än lillebror.
Ny kärna å nytt sätt med dubbeltrådsteknik å så e de en stor flopp.

AMD som låg å snaffsade INTEL i hällen, ser nu ut som att dom får sopa skuggan från deras fotspår.

AJ AJ Intel kommer givetvis å dra nytta av detta. Nästa generation CPU från INTEL kommer å kosta kännbart mer.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Tro mig, jag läste om och om och om igen innan jag började skriva. Jag ville verkligen tro att det var ett skämt, men hittade inget som tydde på det.
Jaja fortsätt banka ner mig då, missförstånd är lätt hänt.

Har svårt att tro att du läste om hans inlägg men ja missförstånd är enkelt, förstod inte det roliga i ditt inlägg heller så jag fattar inte vad folket skrattar åt.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Se det possitivt...det kan inte bli sämmte nu.
Skadeglädje från intel användare och påstådda AMD användare som nu ska byta till intel är väl inte så intressant.
Skapa en tråd där ni kan racka ner på BD så slipper vi andra läsa alla spydiga kommentarer.
AMD kommer inte att slå SB denna gång, men det gör inget, vi får hoppas att AMD fixar till lite optimeringar i de program där det behövs.

AMD_PERA! Ja herrgud, jag vet inte var jag ska börja! Du är nog den största AMD fanboy som finns här på Swec. Och helt ärligt så tycker jag att det är sorgligt att BD inte var det vi hoppades på!!

Jag vet att du bara kör på AMD plattformen, och att du älskar den mer än någon annan, hårdvaran du köper (bara amd..... killen vägrar att ta i Intel med tång) kostar en förmögenhet!

Att AMD ska fixa till lite optimeringar i de program där det behövs som du drömmer om kommer aldrig att hända!! Det du kan göra för att få en bästa prestanda UTAN att vänta, är att byta till Intel

Jag vet om om att det skär som en kniv genom hjärtat att höra/läsa sanningen, men du vet innerst inne att vi har rätt!! !!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

AMD ligger fortfarande i nivå med Core 2 från 2006, om man räknar prestanda per kärna och GHz vilket minst sagt är en besvikelse.

I vissa specialfall kan Bulldozers arkitektur vara vettig, men för mig som använder datorn till väldigt blandade saker, och en hel del spel, verkar det vara dags att byta till Intel för första gången sedan 1997.

Jo, en överklockad Q9550 presterar fortfarande bättre än de flesta AMD processorerna idag i spel iaf. Det är ju bara löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

AMD_PERA! Ja herrgud, jag vet inte var jag ska börja! Du är nog den största AMD fanboy som finns här på Swec. Och helt ärligt så tycker jag att det är sorgligt att BD inte var det vi hoppades på!!

Jag vet att du bara kör på AMD plattformen, och att du älskar den mer än någon annan, hårdvaran du köper (bara amd..... killen vägrar att ta i Intel med tång) kostar en förmögenhet!

Att AMD ska fixa till lite optimeringar i de program där det behövs som du drömmer om kommer aldrig att hända!! Det du kan göra för att få en bästa prestanda UTAN att vänta, är att byta till Intel

Jag vet om om att det skär som en kniv genom hjärtat att höra/läsa sanningen, men du vet innerst inne att vi har rätt!! !!

Om AMD_PERA är den största fanboyen på SWEC så hamnar nog du på andra plats.

"men du vet innerst inne att vi har rätt" Räknar du dig själv som en del av Intel eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tar du fram en riktigt snabb tvåkärnig processor kommer den slå det mesta i spelväg. Spel är ingen bra prestandamätare på cpu'er. BF3 är det enda spel där det är värt och testa snabbheten men inte ens det spelet är bra då det fortfarande handlar om ett snabbt grafikkort. BF3 fungerar som test för spel då det spelet är ett av de första som renderar från flera trådar. Tidigare spel är i princip enkeltrådade (förlitar sig på en tung renderingstråd)

kanske inte men det ser fortfarande inte bra ut och jag tolkar det som att det är en CPU du inte vill ha till något annat än server jobb....

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Jag skall börja läsa hardwareheaven, man kan behöva ett gott skratt 8120 eländet.

Komplett har hittat fler (som rekommenderar processorn). Den här verkar lätt världsfrånvänd, till exempel: http://www.techwarelabs.com/amd-fx-8150-bulldozer-8-core-cpu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Komplett har hittat fler (som rekommenderar processorn). Den här verkar lätt världsfrånvänd, till exempel: http://www.techwarelabs.com/amd-fx-8150-bulldozer-8-core-cpu/

Den gemensamma nämnaren hos dessa "tester" är att de kör benchmarkprogram med enbart BD.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W