AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

Vilken gigantisk besvikelse detta blev.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur AMDs börsvärde ser ut för tillfället så kan tre saker rädda företaget från fortsatt nedgång till 2008´s nivåer (säker död):

1. The Return of $$$ from Lawrence av Arabien II

2. ?

3. Profit! AMD:s VD passade på att köpa fem biljarder säljoptioner i AMD inför bulldozerlanseringen som han i skrivande stund håvar in triljardbelopp på,
dessa pengar köper han köpoptioner för och förbereder sig samtidigt på att lansera AM3-bios-uppdateringen som ger +68% prestanda överlag..
Genialt, han (läs: AMD) blir rikare än Intel !

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Vet att jag bidrar med ännu fler onödigt kommentarer. Men mr. AMD har en ganska fin poäng. Jag kan inte dra mig till minnes att jag har sett mr. AMD skrikit någonstans att AMD har bättre prestanda än Intel? Möjligt att dom är bättre prestanda/krona i de lägre segmenten. Det finns ingen poäng med att förlöjliga hela AMD. Jämför AMD Phenom II x6 1100 mot Intel i5 http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...
Sedan kan man gå till prisjakt och se med egna ögon att det inte går att säga att det finns ett dumt val och ett smart val.

Kan vi inte bara bete oss som en stor hippie familj istället

Nja! visserligen kommer jag ihåg hippie tiden men...
Det är inte roligt att i varje AMD tråd hitta en massa skitsnackare, som bara vill höras.
Jag skulle aldrig gå in i en inteltråd och bråka.
Om det istället är en intelanvändare som har problem med annan hårdvara i datorn så hjälper jag gärna till om det behövs.
För en dator består ju av flera delar än moderkort/Procesor, det andra är ju lika.
Dessutom så släpper ju AMD in sli på sina moderkort tillsammans med CF, så en del nvidiaanhängare kan känna sig välkommna.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av walp:

http://stockcharts.com/c-sc/sc?s=AMD&p=D&yr=3&mn=0&dy=0&i=t84...

Med tanke på hur AMDs börsvärde ser ut för tillfället så kan tre saker rädda företaget från fortsatt nedgång till 2008´s nivåer (säker död):

1. The Return of $$$ from Lawrence av Arabien II

2. ?

3. Profit! AMD:s VD passade på att köpa fem biljarder säljoptioner i AMD inför bulldozerlanseringen som han i skrivande stund håvar in triljardbelopp på,
dessa pengar köper han köpoptioner för och förbereder sig samtidigt på att lansera AM3-bios-uppdateringen som ger +68% prestanda överlag..
Genialt, han (läs: AMD) blir rikare än Intel !

Anlitar de underpants gnomes så är saken biff.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Segern är vår (till alla med intel) ^^,!

Vad menar du med att sergern är "eran"? Att ni får betala mer för framtida produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

"PERA" Jag menar absolut inget illa, är faktiskt väldigt ödmjuk!!

Jag har varit en kraftig amd fanboy ,och inget fel med det! Men jag kan lösa en ekvation när det är dags att byta till en plattform som ger mig mer prestanda!!
Det var inte så svårt att byta läger när det var dags att bygga ny dator, allt annat hade varit så dumt!!

Som jag skrev innan, jag vill ha prestanda, från var det kommer ifrån, skiter jag i!

Jag respekterar din lojalitet till amd, men frågan är om den är så smart.

Ingen som köper dator idag är särskilt smart, då det man beställer blir omodernt redan på posten
Det kommer nått nytt hela tiden.
Jag köper sällan det bästa och dyraste, när det kommer, för det blir billigare efter ett tag.
Har köpt mycket hårdvara på Kompletts fyndhörna och på NetOnNet på den tiden dom hade hårdvara.
Jag lallar på med AMD och flyttar hårdvara nedåt i min datorpark.
Mina barn och släktingar blir nöjda för uppgraderingar i stadig takt.
Problemet med andra tillverkare är att dom har så många olika plattformar att man behöver köpa allt nytt varje gång.
Nu får jag stå och stampa ett tag då BD underpresterar så här i början...eller slutet
Man får vara glad för det lilla.

Jag bygger för att det är roligt, själv så spelar jag Bejeveled 3, som mest. GTA serien med fusk var kul...men IV gick väl knappt att spela ens med kraftigare grejjer heller.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Dom gjorde bra ifrån sig en gång i tiden, men vad tusan har hänt? Dom är ute ur leken.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt, gillar AMD och hade planerat att uppgradera lite senare iår/början på nästa. Får se hur de blir med det nu-

Som vissa redan nämnt förstår jag inte hur man kan vara en sådan idiot att man tycker detta är bra. Mer aktörer på marknaden = profit för oss kunder. Mindre aktörer = profit för företagen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Det blir nog att upgradera Linux servern med FX-6100 och 8gb minne. Kommer att bli suverän upgrade

Vad baserar du "suverän" på?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hjälpsam

Måste erkänna att jag ägt en Pentium 75 MHz och en Pentium 200MHz mmx, en gång i tiden, men sen har det varit AMD för hela slanten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Min kollega och till lika amd fanboi, grät faktiskt idag på jobbet efter ha läst recensionen...
aj aj...

Hehe ursäkta om jag inte förstod ironin.

Men är du seriös?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

En riktig tråkig sak är väl att priset på processorn egentligen är ett par hundra högre då man kommer att behöva en starkare PSU jämfört med när man kör SB, särskilt om man tänkt överklocka. Sen lär det kanske behövas rejäl kylning som även det kostar. :/

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Synd, jag hoppades på att AMD skulle ta ifrån monopolet som intel har över prestandamarknaden.

Detta kommer att leda till högre priser på bra processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nja! visserligen kommer jag ihåg hippie tiden men...
Det är inte roligt att i varje AMD tråd hitta en massa skitsnackare, som bara vill höras.
Jag skulle aldrig gå in i en inteltråd och bråka.
Om det istället är en intelanvändare som har problem med annan hårdvara i datorn så hjälper jag gärna till om det behövs.
För en dator består ju av flera delar än moderkort/Procesor, det andra är ju lika.
Dessutom så släpper ju AMD in sli på sina moderkort tillsammans med CF, så en del nvidiaanhängare kan känna sig välkommna.

Moonrifts fråga "Kan vi inte bara bete oss som en stor hippie familj istället" är ju en klockren fråga varför vi inte kan sitta på en gräsmatta och röka en fredspippa!

Och bara ta hårdvaran som den är, vi kör på det bästa! Sätter oss ner och röker en pippa tillsammans, och alla är lyckliga!

Nja, svarar du.....Kan du inte erkänna att du är ett amdfan? Jag är ett Intelfan och det står jag för!!
Jag vet att vi alla här, när det kommer till hjälp om problem hjälper varandra med diverse problem, för det upplever jag varje dag här på forumet!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walp:

http://stockcharts.com/c-sc/sc?s=AMD&p=D&yr=3&mn=0&dy=0&i=t84...

Med tanke på hur AMDs börsvärde ser ut för tillfället så kan tre saker rädda företaget från fortsatt nedgång till 2008´s nivåer (säker död):

1. The Return of $$$ from Lawrence av Arabien II

2. ?

3. Profit! AMD:s VD passade på att köpa fem biljarder säljoptioner i AMD inför bulldozerlanseringen som han i skrivande stund håvar in triljardbelopp på,
dessa pengar köper han köpoptioner för och förbereder sig samtidigt på att lansera AM3-bios-uppdateringen som ger +68% prestanda överlag..
Genialt, han (läs: AMD) blir rikare än Intel !

jo förhoppningsvis är det bara en biosuppdatering som krävs för att få vettig prestanda. riktigt rolig kommentar btw.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av illusi0n:

En riktig tråkig sak är väl att priset på processorn egentligen är ett par hundra högre då man kommer att behöva en starkare PSU jämfört med när man kör SB, särskilt om man tänkt överklocka. Sen lär det kanske behövas rejäl kylning som även det kostar. :/

Ja, fast jag och de flesta andra, struntar i att överklocka.
Men i sak håller jag med, det krävs en hel del om man vill överklocka den prollen.

edit Vi som håller på AMD har det kanske inte lätt nu men jag står fast, även om det inte alltid anses vara det smartaste valet.

Dagen tester sved verkligen.
Den kulan visste hur den tog, det måste erkänt bli,
Så talte generalen blott, den visste mer än vi;
Det lät hans panna bli i fred, ty den var klen och arm,
Och höll sig till vad bättre var, hans ädla, tappra barm.

Och dessa ord de spriddes sen i hären vitt och brett,
Och alla tyckte överallt, att Sandels talat rätt.
Ty visst var tanken, mente man, hos Duva knapp till mått;
Ett dåligt huvud hade han, men hjärtat, det var gott.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag som hade planer på att uppdatera min rigg framöver.. tror jag väntar på Ivy nu. Sjukt besviken på AMD i nuläget, även som fanboy.. I give up for now. :/

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja, fast jag och de flesta andra, struntar i att överklocka.
Men i sak håller jag med, det krävs en hel del om man vill överklocka den prollen.

Jo, men vill man ha ut någon som helst prestanda att tala om (jämfört med SB) måste man ju nästan klocka upp den, om man ser till swec's tester, känns det ju som?

Nu är jag ingen Intel-fanboy som försöker klanka ner på AMD .Tvärtom så hade jag verkligen hoppats på att AMD skulle komma med en hit då det gynnar oss konsumenter på flera plan, men så blev det ju inte, tyvärr.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Permalänk
Medlem

Frågan är ju om man får med vattenkylaren iaf blir ju inte det så dyr cpu lr om det är nån vanlig fläkt som följer med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att processorn är under all kritik kan man förstå när det kommer till AMD men att den inte ens är stabil och ger blåskärmar är ju bortom denna värld.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Att processorn är under all kritik kan man förstå när det kommer till AMD men att den inte ens är stabil och ger blåskärmar är ju bortom denna värld.

Nej det kan man inte, ja det är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja, fast jag och de flesta andra, struntar i att överklocka.
Men i sak håller jag med, det krävs en hel del om man vill överklocka den prollen.

edit Vi som håller på AMD har det kanske inte lätt nu men jag står fast, även om det inte alltid anses vara det smartaste valet.

Dagen tester sved verkligen.
Den kulan visste hur den tog, det måste erkänt bli,
Så talte generalen blott, den visste mer än vi;
Det lät hans panna bli i fred, ty den var klen och arm,
Och höll sig till vad bättre var, hans ädla, tappra barm.

Och dessa ord de spriddes sen i hären vitt och brett,
Och alla tyckte överallt, att Sandels talat rätt.
Ty visst var tanken, mente man, hos Duva knapp till mått;
Ett dåligt huvud hade han, men hjärtat, det var gott.

Då undrar jag vad som hade gjort ont?! Om du hade beslutat dig för att köpa en sandy bridge. Vad är det du står fast vid.....att den är sämre eller.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Moonrifts fråga "Kan vi inte bara bete oss som en stor hippie familj istället" är ju en klockren fråga varför vi inte kan sitta på en gräsmatta och röka en fredspippa!

Och bara ta hårdvaran som den är, vi kör på det bästa! Sätter oss ner och röker en pippa tillsammans, och alla är lyckliga!

Nja, svarar du.....Kan du inte erkänna att du är ett amdfan? Jag är ett Intelfan och det står jag för!!
Jag vet att vi alla här, när det kommer till hjälp om problem hjälper varandra med diverse problem, för det upplever jag varje dag här på forumet!

Kompisen har alltid skrytit om att han och hans farsa var SAAB fan i alla år...se hur det går nu...
Jag skulle alldrig säga att jag är ett AMD fan men jag är en AMD användare.
Jag läser DN oxå men är ingen DN fan utan en DN läsare.
Säremot är jag ett AIK fan, det var jag även när dom var nere i skiten för ett par år sedan (hockey)
Man ska akta sig för att indelas i fack.
Om man utvecklar ordet fan till betydelsen fantast, så kan det stämmi in i min värld.
Jag är emot mobbing så att håna någon inför andra är främmande för mig.

Tyvärr så är det nog så att en del datorinnovationer på Amerikanska universitet på den tiden, uppfanns under rökridå av den hippibetonande sorten

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Har AMD kommit med något blogg-inlägg eller liknande där de försvarar kritiken?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Ganska ointressanta med tanke på variation och felmarginal äter upp siffrorna särskilt mycket denna gång eftersom det inte är ett benchmark utan random multiplayer gameplay i en instabil beta-version som dessutom är i hög upplösning.

Säg gärna till om ni hittar BF3-test i lägre upplösning.

Den presterar riktigt bra där med

Om Bulldozer har högst min fps av alla processorer i spel, anser du då det vara en bra eller dålig spelprocessor?

Permalänk

Va f*n?! Bulldozer skulle ju bli kung o bäst osv men istället värsta floppen? Nä det får bli Sandy bridge för mog och det känns lite surt att man väntade 10 mån på det här..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackteeth:

Va f*n?! Bulldozer skulle ju bli kung o bäst osv men istället värsta floppen? Nä det får bli Sandy bridge för mog och det känns lite surt att man väntade 10 mån på det här..

Skickades från m.sweclockers.com

Vem har sagt det, som är trovärdig?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Får väl bara vänta någon månad till på eventuell uppgradering då... Övergår jag till intel blir de isf ivy bridge och då har vi sommaren 2012 innan de är "värt" att köpa. Undertiden kanske amd (hopperligen) har fått till nått som är bättre prestanda/pris åtminstone.

Å andra sidan har jag klarat mig med en athlon x2 sen sommaren 2007 och är väldigt få gånger jag skulle behövt en bättre processor och har väl egentligen aldrig köpt de värsta tidigare heller så kanske får bli en phenom 2 x6 istället, ligger ju rätt bra till med tanke på priset.

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750