Kontrollenhet "pod" till Z-5500

Permalänk
Medlem

Kontrollenhet "pod" till Z-5500

Hejsan, min Z-5500 kontrollenhet har tagit livet av sig. Högtalarna och subben i sig fungerar perfekt så det tar emot lite att bara kasta alltsammans
garantin har gått ut och det finns inte några reservkomponenter att köpa..
Chansen är otroligt liten, men jag undrar om någon vet om det går att köpa ett billigare system och ta kontrollenheten därifrån eller om ni har några andra idéer, alt om någon mot förmodan skulle sitta på en enhet/system som man vill bli av med.
Tips? :\

Permalänk
Moderator
Moderator

Reklamation då?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kontakta logitech och fråga vad en ny kontrollenhet kostar kan ju vara det första du vill göra.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Kontakta logitech och fråga vad en ny kontrollenhet kostar kan ju vara det första du vill göra.

Dom säljer inga som helst reservprylar, och dessutom har produkten utgått

Permalänk

Det kan nog bli svårt men prova att kontakta Logitech via telefon eller något o hör med dom om dom har några ideér

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

En jobbarpolare ringde logitec och fick en NY, levererad hem till dörren, gratis! Trots att de var åskan som tog den

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Får prova ringa logitech innan följande:

Tack för alla snabba svar

Permalänk

Ja, annars har du ju 5 stycken hyggliga högtalare samt en aktiv subwoofer. Du bör ju kunna koppla dessa till något annat med lite modifikation. I värsta fall skaffa en förstärkare och koppla bort subens inbyggda förstärkare och kör allt på din nya förstärkare.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Nej ring till Logitech först, verkar som dom ska ha ganska bra service!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Har du kollat så det inte är säkringen som gått? Sitter på baksidan av Baslådan. Har själv råkat ut för det 2 gånger= att kontrollenheten är "död"....

Permalänk
Medlem

Ring Logitech som andra förslagit. Hande själv en högtalare vars fot var skadad under leverans när jag packade upp min Z-5500. ringde dom. Och dom skicka en helt ny högtalare till mig inom en vecka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

... kolla eBay annars

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Antingen köPer du nytt på blocket för en tusing eller så kontaktar du logitech, dem har säkert en hel drös reservdelar liggandes.. Eller så köper du nåt annat eller kollar säkringen:)

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Säkringen är hel, har kollat ebay (dyrt), och har mailat logitech. ska kolla om jag hittar någe nr dit också.

Permalänk

Jag hade en del okontakt mellan sladden och kontrollenheten också, pröva att "rucka" lite på sladden, tryck den emot kontrollenheten.

Permalänk

När mina förra Z-5400 gav upp så började det med att texten på kontrollenheten förskjöt sig åt sidan, sen började basen tona ut, till slut gick den inte att starta längre.
Det kan ha varit något i subben som gått sönder, liksom, hur vet du att subben är hel när den inte går att starta utan kontrollenheten?

Logitech är kända för att använda riktigt kassa kondensatorer, jag fick ett utbytessystem, Z-5450, med aktiva, trådlösa bakhögtalare, båda har dött pga. kondensatorerna...
Är du lite händig kan du ju kolla upp det själv och kanske byta några mistänkta.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

man kan oftast inte byta ut poden då den är kodad att fungera med sin sub...

Permalänk
Avstängd

Jag ringde logitech och fick en ny kontrollenhet fast garantin gått ut för 2 år sen.
Logitech support <3

Permalänk

Ja det verkar som att logitechs support är bra fint att det löste sig!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Satan va ni skrivit, härligt!

Skrivet av simonwellander:

Ja det verkar som att logitechs support är bra fint att det löste sig!

A skönt för definition men jag ska ringa dem imorrn!

Skrivet av definition:

Jag ringde logitech och fick en ny kontrollenhet fast garantin gått ut för 2 år sen.
Logitech support <3

Ja dom verkar vara riktigt snela, hoppas fan att jag får en ny jag med

Skrivet av trollhattan:

man kan oftast inte byta ut poden då den är kodad att fungera med sin sub...

Bara poden har samma PID-nr som basen så ska det gå bra, och dom har ju klistrat PID-nr ÖVERALLT

Skrivet av anton_mjor:

När mina förra Z-5400 gav upp så började det med att texten på kontrollenheten förskjöt sig åt sidan, sen började basen tona ut, till slut gick den inte att starta längre.
Det kan ha varit något i subben som gått sönder, liksom, hur vet du att subben är hel när den inte går att starta utan kontrollenheten?

Logitech är kända för att använda riktigt kassa kondensatorer, jag fick ett utbytessystem, Z-5450, med aktiva, trådlösa bakhögtalare, båda har dött pga. kondensatorerna...
Är du lite händig kan du ju kolla upp det själv och kanske byta några mistänkta.

Det är med största säkerhet poden som dött, den har buggat och blivit sämre med tiden, det finns en krets i poden som många haft problem med, och min var rätt så uppeldad. Alla kondensatorer var dock hela. Det går att byta denna krets själv (såg en tråd om någon som gjort det) men det är inte det lättaste då pinsen(??) på kretsen är 0.2mm breda
reperations-tråden : http://forums.whirlpool.net.au/archive/1470252

Skrivet av Nickeheaad:

Jag hade en del okontakt mellan sladden och kontrollenheten också, pröva att "rucka" lite på sladden, tryck den emot kontrollenheten.

Har ruckat och pillat satan, utan framgång. Men då kretsen är totalt kört är det antagligen det

Tack för alla svar, uppskattas! Återkommer imorrn när jag snackat med Logitech, håll tummarna!

Permalänk
Medlem

Pratade precis med logitechs support och det gick nästan för smidigt (:
Trasigt = nytt
Dom skickar en ny pod utan några kostnader till dörren
Skitbra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keni:

Pratade precis med logitechs support och det gick nästan för smidigt (:
Trasigt = nytt
Dom skickar en ny pod utan några kostnader till dörren
Skitbra!

Får inte ihop det här. De skickar alltså bara "poden" till dig?
Som trollhattan säger så ska det inte fungera att bara byta ut "poden" eftersom den är kodad till förstärkaren (basen).
PID-numret som finns på alla högtalare säger egentligen bara vilket år den är tillverkad och möjligen villken firmware-version den använder (om jag inte minns helt fel). Det skulle i så fall innebära att du behöver en "pod" från samma år som din tillverkades. Undrar verkligen om Logitech har staplat upp sitt reserverlager så stort.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med logitech, de brukar kunna varit riktigt snälla på supporten.

Min g25 växellåda pajade och jag ringde till dem och de skickade en helt ny ratt. Fick den hemlevrade till dörren 2 dagar senare. Plus att jag fick behålla den gamla ratten som fortf fungerade utan växellådan

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Får inte ihop det här. De skickar alltså bara "poden" till dig?
Som trollhattan säger så ska det inte fungera att bara byta ut "poden" eftersom den är kodad till förstärkaren (basen).
PID-numret som finns på alla högtalare säger egentligen bara vilket år den är tillverkad och möjligen villken firmware-version den använder (om jag inte minns helt fel). Det skulle i så fall innebära att du behöver en "pod" från samma år som din tillverkades. Undrar verkligen om Logitech har staplat upp sitt reserverlager så stort.

Jag angav serienummer, produktnummer modelnummer, gamla firmware och whatnot och då ska den nya fungera enligt snubben jag pratade med på logitech, men det återstår väl att se.

Permalänk
Skrivet av Keni:

Pratade precis med logitechs support och det gick nästan för smidigt (:
Trasigt = nytt
Dom skickar en ny pod utan några kostnader till dörren
Skitbra!

Härligt, grattis! Sitter själv med ett likadant system. Känns ju inte direkt som kvalitén är på topp och vem vet när det får för sig att ge upp. Skönt att höra att de sköter sin relation med sina kunder.

En fråga till dig och ditt nya system:
Ett problem jag har är att Systemet glömmer inställningarna varje gång man stängt av systemet (via knappen bak på subben). Grundinställningarna volym och bas=0.
Inget jätteproblem men lite drygt att behöva dra upp dessa inställningar varje gång systemet startats.

Är det även så här för dig? Ni andra som har det får gärna svara också.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Härligt, grattis! Sitter själv med ett likadant system. Känns ju inte direkt som kvalitén är på topp och vem vet när det får för sig att ge upp. Skönt att höra att de sköter sin relation med sina kunder.

En fråga till dig och ditt nya system:
Ett problem jag har är att Systemet glömmer inställningarna varje gång man stängt av systemet (via knappen bak på subben). Grundinställningarna volym och bas=0.
Inget jätteproblem men lite drygt att behöva dra upp dessa inställningar varje gång systemet startats.

Är det även så här för dig? Ni andra som har det får gärna svara också.

Stänger aldrig (nästan) av via basen, men ska kolla det när jag får min nya pod idag Om det nu fungerar med den nya

Permalänk
Medlem

Samma sak med mitt en gång i tiden. Kontaktade den fantastiska supporten på Logitech och efter lite kontroll o grejjer så skickade de inte bara en ny kontoll enhelt, utan ett helt nytt system. Nice!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Nu kom jag hem och där låt min nya pod och väntade PID nummret på den nya är R106 och R728 på den gamla så jag blev lite orolig till en början, men det fungerar perfekt

Tack för tipsen att ringa Logitechs support! Grymt snygg kundservice, kommer att handla mer ifrån logitech!