Permalänk
Medlem
Skrivet av Hayvosh:

Nja, det är lite slöhet inblandat. Hade hoppats på att slippa göra om alla portforwards som nu ligger i netgear routern, vilket är några stycken.

Sen så kör jag Wireless Repeating på min netgear för att få internet i källaren, kommer det fungera om jag ställer om routern som ni säger?

Jag kör repeter till min Zyxel router som är konfad som en AP, hade den som router förr. Men jag stängde bara av DHCPn på den så löste det sig självt...

Ställde in all portforward i pfsense istället. Lite jobb får man räkna me om man ska "surfa" fort

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hayvosh:

Det verkade vara det jag var ute efter, men då jag testade enligt guiden så slutade multiwan att fungera, samt så tog pfsense inte någon ip från BBB då man fick ställa den som statisk.

Finns det någon möjlighet att få pfsense att fungera som en brygga med multiwan för 100/100 via BBB, men att använda en extern router som sköter NAT/Brandvägg och portforward?

Frågan är varför du vill låta en sekundär hemmarouter ta hand om nat osv.? har du någon bra anledning?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hayvosh:

Nja, det är lite slöhet inblandat. Hade hoppats på att slippa göra om alla portforwards som nu ligger i netgear routern, vilket är några stycken.

Sen så kör jag Wireless Repeating på min netgear för att få internet i källaren, kommer det fungera om jag ställer om routern som ni säger?

Kan inte riktigt se poängen med att köra pfsense om du inte ska ha din NAT genom den i ditt fall..
Kör du pfsense för att få multiwan upload via Bredbandsbolaget eller för att lära dig?
Om du kör pfsense på en dedikerad burk klarar den ju säkerligen att trycka genom mer kräm än din netgear.

Annars kan du ju fortsätta köra NAT genom netgearen och sätta pfsensen som en annan enhet på ditt vanliga lan nät.

Ang. Wifi frågan så borde du kunna köra wireless repeating oavsett.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Ursäkta om frågan redan är postad, men jag känner mig lat idag.

Går det att få multiwan upload med BBB direkt i PfSense på ett nätverkskort, eller behöver jag köra PfSense virtuellt för att då virtualisera 5 nätverkskort på ett fysiskt?

Permalänk
Skrivet av zirxo:

Ursäkta om frågan redan är postad, men jag känner mig lat idag.

Går det att få multiwan upload med BBB direkt i PfSense på ett nätverkskort, eller behöver jag köra PfSense virtuellt för att då virtualisera 5 nätverkskort på ett fysiskt?

Om du absolut ska köra pfsense så är det nog enklast att virtualisera det.
Annars finns det macvlan interface på linux om man vill bygga från grunden istället, vet inte om det finns i freebsd.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Det blir nog PfSense, då jag känner att jag inte riktigt orkar grotta in mig tillräckligt mycket för att bygga upp någonting från grunden.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man ska gå tillväga för att installera nativt IPv6 stöd i pfSense? Det enda jag hittar är den här guiden:
http://remcobressers.nl/2009/08/configuring-native-ipv6-pfsen...

Men när jag följer den guiden så får alla maskiner en IPv6 address, men det går inte att komma åt internet med IPv6. Jag misstänker att det beror på att jag inte vet vad som ska skrivas i DFGW när man har bahnhof (jag har "2001:9b0:20:2001::1" nu).

Permalänk
Vila i frid

Min 6to4 anslutning mot Bahnhof har 2002:c058:6301::c058:6301 som gateway. Problemet att Bahnhof inte kan få till "äkta" ipv6 är väl pga av stadsnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_SLain_Man:

Om du absolut ska köra pfsense så är det nog enklast att virtualisera det.
Annars finns det macvlan interface på linux om man vill bygga från grunden istället, vet inte om det finns i freebsd.

Jag har för mig att det är bortplockat i den freebsd-versionen som pfsense ligger på just nu tyvärr.

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Min 6to4 anslutning mot Bahnhof har 2002:c058:6301::c058:6301 som gateway. Problemet att Bahnhof inte kan få till "äkta" ipv6 är väl pga av stadsnätet.

Fast ifall jag kopplar upp direkt mot internet utan pfSense ivägen så får jag en nativ IPv6 address, problemet är bara att jag inte kan köra direkt i väggen eftersom att det är lite för tidigt att dumpa IPv4

Permalänk
Medlem

Är det nån som testat kör in gnome eller kde på sin router? Jag tänkte försöka få till att visa "status_graph.php?if=wan" på en liten skärm jag har fått över.
Eller finns det ngt annat sätt att göra det på?

mvh p

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Ingen som löst"problemet" med ip-telefoni och pfsense? (bredbandsbolaget)

Permalänk
Medlem

Nån mer än mig som råkat ut för att trots att du har lastbalansering så fungerar det inte =/
Alla 5 NIC´s är aktiva och har IP, men BBK ger mig endast 10 Mbit i upload mot för förut då jag hade 84 Mbit i upload!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirill:

Nån mer än mig som råkat ut för att trots att du har lastbalansering så fungerar det inte =/
Alla 5 NIC´s är aktiva och har IP, men BBK ger mig endast 10 Mbit i upload mot för förut då jag hade 84 Mbit i upload!

Dubbelkolla dina regler under lan så du använder dig av din lastbalansering. Du har med största sannorlikhet konfigurerat fel.

Du råkar inte kör med sticky connections eller har satt port 80 regler?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Dubbelkolla dina regler under lan så du använder dig av din lastbalansering. Du har med största sannorlikhet konfigurerat fel.

Du råkar inte kör med sticky connections eller har satt port 80 regler?

Kör med Sticky för banker och så, men har inte satt nå port 80 regler heller.

Edit: "Som ni förstår innebär detta att ex ett test på bredbandskollen återigen kommer ge "endast" ca 10 mbit uppload då anslutningen binds till en nätverksport."

Första man blir blind på är ögat sägs det *shame on me*

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått fart på lastbalanseringen i 2.0 och som isåfall kanske har lust att plita ner hur man ska gå tillväga?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterligare 2.0-frågor: Är det någon som migrerat en större konfiguration (Brandväggsregler, NAT-regler, Captive Portal, Wireless-inställningar) och så vidare och fått det att lira direkt?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla om någon hade en aning här innan jag registrerar mig på pfsense forumet..

Har lite problem med regelbundna latency spikar. Inget jättefarligt, sisådär 50-60 ms går det upp till ungefär en gång i timmen, men ändå lite underligt. Vet inte riktigt om det är ett nätverkskort eller telia som är problemet. Tar och bifogar en RRD-graph.

Packetlossen i slutet är bara jag som felsöker lite. Några ideer?

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Det där ser ju jäkligt skumt ut måste jag säga I och med att det är exakt 1 gång i timmen så gissar jag på någon service som drar igång som gör att antingen nätverkskortet ballar ur, eller att CPUn går i taket av någon anledning. Har du provat att göra något så simpelt som att starta om boxen?

edit: pratar alltså om din pfsense-maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt fin guide, måste prova någon gång när man har tid

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Det där ser ju jäkligt skumt ut måste jag säga I och med att det är exakt 1 gång i timmen så gissar jag på någon service som drar igång som gör att antingen nätverkskortet ballar ur, eller att CPUn går i taket av någon anledning. Har du provat att göra något så simpelt som att starta om boxen?

edit: pratar alltså om din pfsense-maskin.

Jo, prövade att reboota, har även confat om hela från grunden. Det känns som att det måste vara min hårdvara eller telia. Det är ju inte heller exakt en gång per timme utan mer åt 70 minuter, vilket inte låter som någon pfsensetjänst som spökar. Aja, får ta och hitta ett nätverkskort som inte är realtek-skräp och testa.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tofupunk:

Jo, prövade att reboota, har även confat om hela från grunden. Det känns som att det måste vara min hårdvara eller telia. Det är ju inte heller exakt en gång per timme utan mer åt 70 minuter, vilket inte låter som någon pfsensetjänst som spökar. Aja, får ta och hitta ett nätverkskort som inte är realtek-skräp och testa.

Kollat om du har råkat aktivera Device Polling? Vad säger loggarna?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Något som hade varit gött till guiden är en beskrivning på hur man gör sin brandvägg trådlös

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anemic:

Något som hade varit gött till guiden är en beskrivning på hur man gör sin brandvägg trådlös

http://doc.pfsense.org/smiller/Add_WiFi_Interface.htm eller anslut en extern AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ah, perfekt! Tackar
Synd att inga N kort fungerar bara...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att få Loadbalancing att fungera för PPTP VPN? jag har en kompis som tankar från min ftp via PPTP och han får bara upload för en "slot" dvs 1,5mb/s fast jag via LB har tillgång till det fyrdubbla.

Vore trevligt att lösa detta.

har provat att sätta LB regeln som gateway för PPTP regeln i brandväggen men då får man ingen kontakt alls istället

Permalänk
Medlem

Nej, eftersom vpn-anslutningen blir ett eget interface så går inte det

Permalänk
Medlem

Jag är ny i det här. Skulle lastbalansering fungera med Comhem? Jag har hört att det krävs ett antal dynamiska IP-adresser för att detta ska fungera och vad jag förstår har Comhem endast 1 st som lånas ut över längre tid.

(Ta det lugnt nu mot den okunnige)

I vilket fall som helst, om det skulle fungera, efter lastbalanseringen, hur skulle min uppkoppling kunna se ut? Jag har från början 100/10. Skulle jag endast kunna öka UL? Jag tänkte på att det ser ut så i guiden.

Var snäll mot mig

Permalänk
Skrivet av Miggro:

Jag är ny i det här. Skulle lastbalansering fungera med Comhem? Jag har hört att det krävs ett antal dynamiska IP-adresser för att detta ska fungera och vad jag förstår har Comhem endast 1 st som lånas ut över längre tid.

I vilket fall som helst, om det skulle fungera, efter lastbalanseringen, hur skulle min uppkoppling kunna se ut? Jag har från början 100/10. Skulle jag endast kunna öka UL? Jag tänkte på att det ser ut så i guiden.

Var snäll mot mig

Nej tyvärr. Bredbandsbolaget ger 10 Mbit upload per IP (i alla fall för deras "Bredband 100" med 10 Mbit upload), således kan man köra lastbalansering över de 5 adresser man tilldelas och uppnå 50 Mbit i upload. ComHem ger dig endast en IP-adress och 10 Mbit upload via den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Miggro:

Var snäll mot mig

"Till Large, XXLarge och Bredband 200 (dvs. 25Mbit, 100Mbit och 200Mbit) får du fyra publika IP-adresser."

Alltså borde det fungera med Comhem... right?

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |