Permalänk
Medlem

Börja med programering

Hallå!

Under en bra tid har jag funderat på vad jag vill utbilda mig till på högskolan, visserligen går jag bara på gymnasiumet nu.

I vilket fall som helst har jag funderat lite på programmerare. Har hört att dom har bra lön och självklart intresserar allt inom datorvärlden mig!

Så istället för att jag söker in till programering på högskola utan att ens veta vad jag ger mig in på, vore det inte bättre om jag hade lite förkunskaper redan ?

Så var ska jag börja, vilket program ska jag börja med ? Har hittat en bok jag kan tänka mig läsa C#. Eller vilket program skulle ni rekommendera för en nybörjare ?

Permalänk
Medlem

Visual Studio Express för C# skulle jag rekommendera isåfall.

Permalänk
Medlem

Allt som börjar på C är bra att kunna När du kan dem så kan du allt de andra, eller du förstår upplägget och kan enkelt lära dig de små funktionerna som finns.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Yes! Tack så mycket för svaren får börja på resa i helgen!

Permalänk
Medlem

Att läsa generellt om vad programmering innebär är antagligen något du inte kommer orka med eller ha intresse av, det är dock det jag rekommenderar att du gör. Skulle du lära dig att programmera i C så kan du programmera, det språket kräver förståelse över vad programmering faktiskt innebär och hur en dator fungerar. Anledningen till den rekommendationen är att jag själv läser till systemarkitekt och vi började i C, vilket jag är väldigt glad över nu i efterhand, även om jag kanske inte kodar i C längre.

Man brukar dela in programspråk i olika nivår, så kallade abstraktionsnivåer. C är på väldigt låg nivå, som säger att du sitter väldigt nära hårdvaran. C# däremot är på en betydligt högre abstraktionsnivå. Vad betyder det? Jo att programspråket är utvecklat på ett sådant sätt att programmeraren skall kunna fokusera på sin uppgift, och inte smådelar såsom minnesallokering.

Notera ändå att alla personer har olika åsikter och kommer därför föreslå olika saker. Det är inget fel att hoppa in i C# det första du gör, men för att bli en riktigt bra programmerare så skulle jag säga att det kräver att du börja på riktigt låg nivå och arbetar uppåt.

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkzlol:

Notera ändå att alla personer har olika åsikter och kommer därför föreslå olika saker. Det är inget fel att hoppa in i C# det första du gör, men för att bli en riktigt bra programmerare så skulle jag säga att det kräver att du börja på riktigt låg nivå och arbetar uppåt.

Javisst är det så, och självklart så blir man bättre om man kan alla grunder som början!

Av det lilla intryck jag har fått av programmering så tycker jag inte det ser alls tråkigt ut!

Ska kolla upp med om man måste köpa C eller om det är gratis på hemsidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

Javisst är det så, och självklart så blir man bättre om man kan alla grunder som början!

Av det lilla intryck jag har fått av programmering så tycker jag inte det ser alls tråkigt ut!

Ska kolla upp med om man måste köpa C eller om det är gratis på hemsidan!

C --> C# --> Java

Det är det man (helt objektivt) rekommenderar har alltså inget alls med hur man själv lärde sig att göra

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kan hålla med pkzlol å Mithras om att C är bra att börja med, visst att det kan anses som svårare än C#/Java men finns mycket man lär sig när man läser C som man faktiskt har stor nytta av som är lätt att missa om man går direkt på C#/Java.
Första programmeringskursen man läser på KTH brukar vara C, och det finns en bra tanke med det!:)

Så länge du inte känner att det är tråkigt att göra command-line applikationer så funkar C bra Om du använder C#/Java så är det ju lätt hänt att man börjar med GUI direkt så. Finns mycket kärlek å hat till C Underbart språk som kan driva en till vansinne
När det kommer till C# å Java så fördrar jag Java men det är nog mest vanesak, använder dock C# till och från till mindre grejer.

Hoppas det går bra för dig och ge inte upp om det är kämpigt i början! Programmering är sjuuukt kul
Lycka till!

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnejs:

Kan hålla med pkzlol å Mithras om att C är bra att börja med, visst att det kan anses som svårare än C#/Java men finns mycket man lär sig när man läser C som man faktiskt har stor nytta av som är lätt att missa om man går direkt på C#/Java.
Första programmeringskursen man läser på KTH brukar vara C, och det finns en bra tanke med det!:)

Så länge du inte känner att det är tråkigt att göra command-line applikationer så funkar C bra Om du använder C#/Java så är det ju lätt hänt att man börjar med GUI direkt så. Finns mycket kärlek å hat till C Underbart språk som kan driva en till vansinne
När det kommer till C# å Java så fördrar jag Java men det är nog mest vanesak, använder dock C# till och från till mindre grejer.

Hoppas det går bra för dig och ge inte upp om det är kämpigt i början! Programmering är sjuuukt kul
Lycka till!

Hejsan! Yes jag kommer börja med C, nu är jag ju inte så insatt i detta men med tanke på att jag göra detta på intresse så förmodar jag att det kommer bli skitkul!

Visst kommer det bli kämpigt men man måste kämpa för att lyckas. Så jag kommer inte ge upp i första taget.

Tack så mycket

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gnejs:

[...]
Finns mycket kärlek å hat till C Underbart språk som kan driva en till vansinne
[...]

Vilket är lite farligt.
Nybörjare kan tappa intresset innan de hunnit lära sig något vettigt (bli vansinniga på pointer hell).
C är jättebra att kunna, inte för att göra alla världens program i utan det hjälper en att förstå hur datorn (speciellt processorn och minnet) fungerar. Går man ännu längre ner har man assembler som det kan vara nyttigt att kunna en del av.

Jag rekommenderar något högnivåspråk att börja med. C# eller Java. Ännu högre nivå går också bra som python och ruby. Det är inte som att man måste börja om från noll när man senare börjar titta på C.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Är sökfunktionen trasig, eller är alla bara väldigt lata och/eller oförmögna att använda den? För två veckor sedan hade vi exakt samma tråd. En enkel sökning ger 500 resultat, bland annat den här fantastiska tråden på samma ämne (som förmodligen bör sammanfattas och klistras någonstans).

Sammanfattning: Börja med ett språk med enkelt syntax och mycket socker, typ Python eller Ruby. Fortsätt med något som ligger närmre C i syntax och så vidare, typ Java eller C# (även om de kräver enorma mängder boilerplate). Därefter kan du ge dig på C, lära dig pekare och så vidare, och allra sist ger du dig på C++ eller D. Assembler kan vara en kul grej att titta på också, om man märker att man tycker om det här med lågnivåspråk. Tro under inga omständigheter att du ska börja med att bygga ett fantastiskt program som ändrar världen. Det tar ett bra tag innan du gör något meningsfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Är sökfunktionen trasig, eller är alla bara väldigt lata och/eller oförmögna att använda den? För två veckor sedan hade vi exakt samma tråd. En enkel sökning ger 500 resultat, bland annat den här fantastiska tråden på samma ämne (som förmodligen bör sammanfattas och klistras någonstans).

Sammanfattning: Börja med ett språk med enkelt syntax och mycket socker, typ Python eller Ruby. Fortsätt med något som ligger närmre C i syntax och så vidare, typ Java eller C# (även om de kräver enorma mängder boilerplate). Därefter kan du ge dig på C, lära dig pekare och så vidare, och allra sist ger du dig på C++ eller D. Assembler kan vara en kul grej att titta på också, om man märker att man tycker om det här med lågnivåspråk. Tro under inga omständigheter att du ska börja med att bygga ett fantastiskt program som ändrar världen. Det tar ett bra tag innan du gör något meningsfullt.

Får ursäkta för att jag inte använde sökfunktionen. Blir att göra hädanefter

Ja jag får kolla upp allting ni har skickat, och självklart tror jag inte att jag kan bygga ett program efter nån dag. Hoppas dock att man kan göra det om 2 år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av You:

Är sökfunktionen trasig, eller är alla bara väldigt lata och/eller oförmögna att använda den? För två veckor sedan hade vi exakt samma tråd. En enkel sökning ger 500 resultat, bland annat den här fantastiska tråden på samma ämne (som förmodligen bör sammanfattas och klistras någonstans).

Kul att du länkar till en tråd som du själv har skrivit "Men låt tråden dö nån gång... " i. Den tråden bara måste vara givande för TS!!!!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Kul att du länkar till en tråd som du själv har skrivit "Men låt tråden dö nån gång... " i. Den tråden bara måste vara givande för TS!!!!

Att de tre sista sidorna är ett flamewar som verkligen inte behöver fortsätta flera år senare innebär inte att de första fem inte är läsvärda och vettiga. Den lär ju vara mer givande än ännu en tråd på samma ämne där tipsen som ges kommer från de som råkar vara vakna när TS är det — många åsikter är bättre än några få.

Har du läst tråden i fråga? Tycker du att den ger ett felaktigt svar på TS fråga?

Permalänk
Medlem

Poweshell all the waaaaaaay

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cubebenq:

Jag skulle verkligen rekommendera dig att använda dig utav http://www.wibit.net/course_list då den ger dig mycket kött på benen!
Börja med
Introduction to Computer Programming
Programming in C
...
och fortsätt neråt.

Det som är så bra är att har en egen "kurs" för till exempel OOP vilket är viktigt att veta

Permalänk
Medlem

Jag började med språk på lägre nivå, typ C och C++. Men det var först när jag testade actionscript som jag riktigt fastnade av den enkla anledningen att man kunde göra riktigt häftiga grejer nästan direkt. Sedan dess har jag iaf testat det mesta inklusive Assembler, men jag vet inte om jag hade haft intresset och orken att lära mig programmera med de tyngre språken. Generellt sätt så tröttnar de flesta tonåringar rätt fort om det inte går fort att få ett intressant resultat. Jag var definitivt en av dem Och vid den tidpunkten hade jag definitivt ingen tanke på att ha programmeringen både som yrke och hobby.

Sedan håller jag med om att om man ska ha programmering som yrke ska man helst ha lite erfarenhet av de lägre nivå språken. Och ja, det finns en anledning till att programmeringskurser på högskolor och universitet ofta använder C eller iaf C++ i grundkurserna. Men de förutsätter också att det finns en del förkunskaper eller iaf ett genuint intresse sedan tidigare, annars har studenterna valt fel kurs/program.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Det viktiga är inte vilket språk man väljer, det viktigaste är att man förstår sig på den övergripande teorin bakom programmering. Kan man skriva pseudokod så är det inte så svårt att sen föra över det till ett riktigt språk, och kan man ett språk (någorlunda bra) så är det inte heller så himla svårt att lära sig andra.

Sen beror det helt och hållet på vad du vill programmera, vill du pyssla med webbprogrammering så är det kanske bra att lära sig hantera Python, Ruby eller (ve och fasa) PHP. Spelprogrammering utförs rätt mycket i C++, vill du skriva lösningar åt företag så är det nog Java och C# som är starkast nu. Vill man pyssla med inbäddade system så är det C som gäller.

Sen gäller det att programmera, programmera och programmera för att bli bra, skriva hello world kan alla göra, men vill man verkligen lära sig att programmera så måste man vara beredd på att lägga ner väldigt mycket tid på det (som med allt annat man vill bli bra på).

Så... läs _om_ programmering, inte bara om ett specifikt språk, skriv mycket kod, kolla i andras kod, håll dig uppdaterad, lär dig flera olika typer av språk, skriv mer kod, så ska det nog gå bra

EDIT: Spel kan såklart göras i vilket språk som helst, vet inte varför jag bara nämnde c++, har fina minnen från ett spel där man var en apa som kastade bananer, som hängde med som exempelprogram till qbasic.

meow
Visa signatur

Machine. Unexpectedly, I’d invented a time

Permalänk
Medlem

Började förra helgen och är igång igen!

Tycker det är riktigt rolig än så länge!