Permalänk

24,25 eller 30 fps mm

Hej,

Är ganska ny i DSLR-filmsvängen. Har köpt en Nikon D3100/VR-kit och ett 35mm/1.8 objektiv.
Har en laptop 4 GB ram/ Dual core och Sony Vegas HD som film red.program. Full HD blir nog för tungt.

Det var alla fakta. Nu till frågorna:

* Vilket output format kan vara lämpligast att spara filmerna i. Har testat wmv och det blir inte så stora filer vilket är ett plus.

* När jag filmar i 24/25 fps blir resultatet gamska ryckigt. 30 fps flyter filmer bättre. Gör jag fel? Alla pratar om 24fps. (Sony Vegas kan tydligen bara rendera i 25 eller 30)

* Hur får man till filmkänslan i filmerna. Den där mjukare biokänslan. Det jag gjort blir mer skärpa och nyhetsändningskvalitet. Några pratar om ISO/slutartider vid filmning..

Tack på förhand.

Permalänk
Entusiast

Du ska spara filmer i ett så okomprimerat format som det bara går. Bara material som ska spridas skall komprimeras och då väljer man format efter vad de ska användas till.

Det beror på vad du ska ha filmen till. Standard i Europa är 25 FPS och 30 (egentligen ska det väl vara 29,97) är standard i länder med NTCS det vill säga i stort sätt bara Nordamerika och Japan. Resten av världen kör med 25 FPS. Fast det spelar nog mest roll om det ska spelas upp på en TV. Själv kör jag med 25 fps.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Annars kan du filma i 50 fps (förslagsvis i upplösningen 1280x720) om du vill ha bra flyt och lätt kunna spela det på TV. Fast på bio kör de 24 fps. För mig är filmkänslan lika med ryckigt och dåligt flyt och ofta med sämre skärpa. Fattar inte varför folk eftersträvar filmlooken så mycket?

Slutartiden har också betydelse i sammanhanget. Man brukar vilja ha en slutartid som är hälften så lång som den tid varje bild visas. Så filmar du med 25 bilder per sekund vill man ha en sltartid på 1/50. Detta motsvarar vad man har i biofilmer (där man då alltså borde filma med 24 fps och slutartiden 1/48). Ökar man på till 50 fps så bör man minska slutartiden till 1/100. Man vill ha lite lagom rörelseoskärpa för att det ska bli bättre flyt när man spelar upp filmen.

Ett problem man kan få är om man är utomhus i starkt solsken. Då kan det vara omöjligt att filma med lägsta iso och 1/50 slutartid utan att överexponera, särskilt om man dessutom vill ha kort skärpedjup som är vanligt i biofilmer. Kort skärpedjup får man ju när objektivet är mycket öppet, alltså släpper in mycket ljus. Tar man foto kan man ju kompensera med kort slutartid men filmar man vill man alltså ha lagom rörelseoskärpa också. Detta kan man lösa med gråfilter som dämpar ljuset så pass att man kan få till en kombination som fungerar. Videokamerar har ofta inbyggda gråfilter men DSLR saknar ju detta. Det finns varierbara gråfilter men dessa kan vara ganska dyra jämfört med fasta gråfilter av samma kvalitet. Men när man filmar kör man ju med betydligt lägre upplösning än stillbilder så man kanske ändå kan hitta något prisvärt som funkar för video.

Är det däremot dåligt ljus så kanske man hellre vill filma med 25 fps istället för 50 fps eftersom man annars förlorar hälften av ljuset (på grund av kortare slutartid vid 50 fps). Ljuset kanske inte räcker till för 50 fps ens med högsta ISO. Men ligger man någonstans däremellan med halvbra ljus så kan man förstås reglera ljuskänsligheten med ISO så att man får vettig exponering och önskat skärpedjup vid den slutartid man måste ha för den bildhastighet man använder..

Läst om folk som använder gamla antika objektiv för att få rätt "filmkänsla". Finns folk som söker efter snygga "flares" och konstnärlig oskärpa. En del redigerar till och med in filmrepor och skakningar så det ska se ut som uppspelat på filmprojektor...
Själv är jag mer för videolooken. Skarpt och tydligt och med mjukt flyt i 50 fps...

Permalänk
Medlem

Om det är filmkänsla för dig så är något fel.
24fps är flytande med en bildvisare som kan visa det rätt, annars äre pulldowns och skit som gör det ryckligt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Nej, det är endast 24 bilder per sekund som gör att det hackar. Försök panorera med en kamera som filmar 24 fps så förstår du...

Permalänk
Medlem

Eller så tittar du på valfri blu-ray på en tv som klarar att visa rätt 24Hz frekvens
Mjukt och fint.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

OK om du använder samma filmteknik som Hollywood när du filmar själv (t.ex. panorerar väldigt långsamt, använder räls, kranar m.m.). Jag pratar om filmer man filmar med egna kameran. Då är det stor risk att man ibland panerar snabbare än t.ex. 7 sekunder för ett föremål att gå från sida till sida i bilden, särskilt när man filmar handhållet.

Om kameran inte rör sig är det sällan något problem. Det är när man panorerar eller ett föremål snabbt flyttar sig i bilden som det blir hackigt. Detta gäller även om man filmar 25 fps progressivt och spelar upp på en PAL TV. Däremot interlaced eller 50p ger fint flyt i bilden. Men olika människor är olika känsliga för detta. Själv ser jag stor skillnad på 25 fps och 50 fps.

Permalänk
Medlem

24fps är normalt sett småhackigt vid rörliga scener om man spelar in själv. Inget konstigt med det, precis som ett pc-spel som bara tuffar på i 24fps.
Men filmfotografer som spelar in professionell film hanterar detta genom att ha liten slutare så att det blir lite lagom suddigt vid snabba rörelser, då uppfattar inte ögat det som hackigt längre. Detta är ju en begränsning i biofilmsstandarden från tidigt 1900-tal.
Vissa tycker 24fps på bio är bra för det ger ett slags bio-känsla, men själv vill jag ha så mjuka och verklighetstrogna rörelser som möjligt, så jag hoppas på snabb övergång till 48fps eller mer för bio.
Men om man ska titta på film inspelad i 24fps så håller jag med om att det blir bäst att spela upp det i 24fps/hz genom hela kedjan.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg, men kort och gott:

Kör 25fps, det är standard i Sverige. Du kan inte sända något annat på tv exempelvis. Om 25fps ser ut att hacka men inte 30 så beror det snarare på uppdateringsfrekvensen på din dataskärm än något annat.

Filmkänslan har framför allt med objektiv och ljussättning att göra, inte med framerate.

Edit: Även ljudet spelar (förvånandsvärt) stor roll i filmkänslan.

Permalänk

Kan ingenting om kameror, men däremot om fps för mig är 24 fps helt okej, mrn däremot min kompis klarar inte av undet 60, även fast ögat bara kan ta in 50 bilder i sekunden (rätta mig om jag har fel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

24fps är normalt sett småhackigt vid rörliga scener om man spelar in själv. Inget konstigt med det, precis som ett pc-spel som bara tuffar på i 24fps.
Men filmfotografer som spelar in professionell film hanterar detta genom att ha liten slutare så att det blir lite lagom suddigt vid snabba rörelser, då uppfattar inte ögat det som hackigt längre. Detta är ju en begränsning i biofilmsstandarden från tidigt 1900-tal.
Vissa tycker 24fps på bio är bra för det ger ett slags bio-känsla, men själv vill jag ha så mjuka och verklighetstrogna rörelser som möjligt, så jag hoppas på snabb övergång till 48fps eller mer för bio.
Men om man ska titta på film inspelad i 24fps så håller jag med om att det blir bäst att spela upp det i 24fps/hz genom hela kedjan.

jo har också tänkt på detta men bio är inte till för att vara verklighetstroget det är en konstform. En naturdokumentär i 24fps (när målet är att visa upp något) är ju bara puckat dock

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

"Filmkänslan" får du när du använder alla delar i inspelningen korrekt. Slutartiden "ska" vara dubbla frameraten, dvs 25 fps = shutter 1/50
Dock kan man ändra det som man känner för om man vill ha annan känsla i filmen, Saving Private Ryan var inspelad med en högre (snabbare) shutter vilket ger en intensivare och ryckigare känsla i filmen.

Skärpedjupet "ska" vara kort i allt mellan tvåbild (kallas ibland halvbild, i vår tv studio kallar vi det tvåbild) till extrem närbild.
Svenska produktioner spelas in i 25fps, "Hollywoodformatet" är 24fps, att det är olika har bara och göra med PAL/NTSC kodningen

Med "ska" menar jag att det är en regel som man inte alls måste hålla sig till om man vet vad man gör men det gör att det ser bättre ut i många fall.

Skrivet av eliasbajen:

Kan ingenting om kameror, men däremot om fps för mig är 24 fps helt okej, mrn däremot min kompis klarar inte av undet 60, även fast ögat bara kan ta in 50 bilder i sekunden (rätta mig om jag har fel)

Jag rättar dig direkt ^^Det stämmer inte alls, ögat och hjärnan tillsammans kan se långt över 100 fps men det finns ingen siffra för det, man är helt enkelt inte säker.

Källa:http://whisper.ausgamers.com/wiki/index.php/How_many_FPS_human_eye_can_see

EDIT!! Jääääkligt intressant läsning på den länken jag skickade, FYI!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

suck...jämför inte fps o bilder i sekunden..det har blivit en konstig sak här i datorvärlden. när man filmar pratar man om bilder i sekunden..tar ni o filmar i 100bilder i sekunden (elr änu högre)och sen spelar upp det i samma bildhastighet så skulle hjärnan bli knäpp o börja se filmen i slowmotion. dvs det börjar gå långsamt. fps´en är en hz teknik som gör att det blir mjukare övergång mellan dessa 25bilder i sekunden i spel tex..därav att folk tycker det blir bättre flyt med högre fps. varför dom kallar det fps är lite konstigt. så nånstans mellan 24-30 BILDER I SEKUNDEN är det vanligaste man kör med när det gäller att spela upp saker/filma. det uppfattar hjärnan som normal hastighet, dvs människor går som vi brukar se dom IRL. inte för snabbt o inte för långsamt osv..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Här en liten informationsfilm som kan vara nyttig: http://vimeo.com/videoschool/lesson/56/frame-rate-vs-shutter-...

Visa signatur

/Benny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

suck...jämför inte fps o bilder i sekunden..det har blivit en konstig sak här i datorvärlden. när man filmar pratar man om bilder i sekunden..tar ni o filmar i 100bilder i sekunden (elr änu högre)och sen spelar upp det i samma bildhastighet så skulle hjärnan bli knäpp o börja se filmen i slowmotion. dvs det börjar gå långsamt. fps´en är en hz teknik som gör att det blir mjukare övergång mellan dessa 25bilder i sekunden i spel tex..därav att folk tycker det blir bättre flyt med högre fps. varför dom kallar det fps är lite konstigt. så nånstans mellan 24-30 BILDER I SEKUNDEN är det vanligaste man kör med när det gäller att spela upp saker/filma. det uppfattar hjärnan som normal hastighet, dvs människor går som vi brukar se dom IRL. inte för snabbt o inte för långsamt osv..

Vad yrar du om nu? Om du spelar in i 100fps och sen spelar upp samma klipp i 100fps kommer det att gå i realtid. Hjärnan hänger med fint, den får inga som helst tuppjuck av en sån sak.

Att vi i sverige kör på 25fps beror på att vårat elnät går i 50hz, vilket innebär att bildrören i gamla tv-apparater byter bild 50ggr/sek. För att saker inte ska se konstigt ut måste vi alltså visa saker i något som är delbart med 50.
Egentligen så går PAL i 25fps interlaced, vilket faktiskt innebär att vi har 2st halva bilder per helbild, med andra ord 50 halvbilder per sekund, som vi ser som 25 helbilder per sekund.

Om vi istället spelar in något i 100 fps och sedan spelar upp det i 25 fps, DÅ går det i slow motion, i förhållandet 1/4 för att vara exakt.

Edit: Du nämner att det skulle vara en skillnad mellan "bilder i sekunden" och fps, det är inte heller sant. Fps står kort och gott för frames per second, eller på svenska, bilder per sekund.