Permalänk

1080p film i en HD-ready TV?

Hallåja! Jag har beställt en ny TV http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=7437407, som vad jag förstår är HD-ready. Min tanke med det här köpet är att få se lite Digital-tv och främst kolla på film via en extern hårddisk. TVn kommer nog inom några dagar och jag har precis varit och köpt hårddisken.
Hur fungerar det om jag lägger in filmer i 1080p på hårddisken? Kommer dessa filmer spelas upp i 720p eller kommer de inte fungera alls? För vad jag förstår så är HD-ready = 720p?
(Min första tråd så ha överseende).

Permalänk
Medlem

HD Ready = skitsnack
Full HD = 1080p

Man skall ha Full HD. Det är det som ger HD.

Permalänk

skulle tro att den är Full hd ready dvs 1080p då jag betvivlar at det äns säljs tv med endast 720p längre..

blir dock lite fundersam på deras beskrivning

-Upplösning 1024x768

hur som helst så ska den stödja upp till 1080p enligt Lg's hemsida

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Filmen kommer skalas ner till en passande upplösning ja men funkar göre

Du ska genom datorn kunna ändra upplösning på teven och välj då det högsta som går

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Off-t: Hahaha, nu förstår jag att den var billig när man såg den på reklam med den upplösningen xD

On-t: Det är inte HD ready om det är 1024x768 förövrigt

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

HD Ready = skitsnack
Full HD = 1080p

Man skall ha Full HD. Det är det som ger HD.

I själva verket så trodde jag att det var klart som tusan att det är Full HD på en 3D tv.
Men menar du att det ska vara så stor skillnad? Och är det baserat på egen erfarenhet?

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Off-t: Hahaha, nu förstår jag att den var billig när man såg den på reklam med den upplösningen xD

On-t: Det är inte HD ready om det är 1024x768 förövrigt

Är inte så high på detta så jag hänger inte riktigt med, Är denna upplösningen dålig? Om så är fallet, på vilket sätt kommer bilden bli "sämre"?

Permalänk

Tack för alla svar! Det är sjukt hjälpsamt här ser jag!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Troberg:

Off-t: Hahaha, nu förstår jag att den var billig när man såg den på reklam med den upplösningen xD

On-t: Det är inte HD ready om det är 1024x768 förövrigt

Definitionen på hdready är minst 720 linjer på höjden. full hd är 1080 på höjden. så jo en 768 tv är mer än 720 på höjden och alltså hd ready.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carpentile:

I själva verket så trodde jag att det var klart som tusan att det är Full HD på en 3D tv.
Men menar du att det ska vara så stor skillnad? Och är det baserat på egen erfarenhet?

Skall man ha en skärm skall det vara minst Full HD. Men på den sidlänken så är den missvisande, upplösningen är för låg för att ens vara 720p etc.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Definitionen på hdready är minst 720 linjer på höjden. full hd är 1080 på höjden. så jo en 768 tv är mer än 720 på höjden och alltså hd ready.

Du verkar kunna detta, om man går tillbaka till min första fråga. Som jag för övrigt har fått mkt svar och det tackar jag för! Det värsta är att jag jobbar på TV-support. Men i alla fall, filmer jag lägger in via min externa hårddisk som är i 1080p. Kommer de fungera som en vanlig 720p film?

Permalänk
Medlem

Som sagt, en 1080p film på en 720p tv skalas ned så det kommer gå utmärkt. Jag har själv haft en 720p-tv i 1½år och spelat upp 1080p på den via mediaspelaren.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta moderna tv tar ju emot fullhd även om de inte kan visa det, kolla i manualen vilka format den stödjer på ingången. stödjer den inte 1080p så får du skala bilden i spelaren i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

skulle jag vara du skulle jag häva köpet... 1024x768 uplösning är varesig en Widescreen uplösning eller en hd uplösning.

hd uplösningarna är 1280x720 eller 1920x1080

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Hd är det definitivt och widescreen beror ju på proportionerna på bilden, helt oberoende av upplösningen, det räcker med 1 pixel för widescreen
Tvn det länkas till är en widescreen hd tv så att argumentera mot det är ju bara löjligt, häva köp kan man göra men inte med dina felaktiga argument !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle jag vara du skulle jag häva köpet... 1024x768 uplösning är varesig en Widescreen uplösning eller en hd uplösning.

hd uplösningarna är 1280x720 eller 1920x1080

Ja det skulle jag med.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Ja det skulle jag med.

Jahap... Det här var ju ångestfyllt! Aja, jag tackar er alla för era svar. Nu vet jag hur det ligger till iallafall! Tror inte jag orkar ångra köpet då den bör levereras imorgon och jag ska upp och jobba!

Permalänk
Rekordmedlem

Det som är intressant är väl bildkvaliten, och för den lilla pengen lär nog en hd plasma totalt utklassa en fullhd lcd om du ska ha den till film, billiga stora lcd paneler ser bedrövliga ut i bilden, speciellt svärtan. och att köpa en bra lcd i den storleken o prisklassen är inte möjligt, man får minst dubbla priset, och ska du ha svärta också så kanske 4-5ggr pengarna om det ska vara lcd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det som är intressant är väl bildkvaliten, och för den lilla pengen lär nog en hd plasma totalt utklassa en fullhd lcd om du ska ha den till film, billiga stora lcd paneler ser bedrövliga ut i bilden, speciellt svärtan. och att köpa en bra lcd i den storleken o prisklassen är inte möjligt, man får minst dubbla priset, och ska du ha svärta också så kanske 4-5ggr pengarna om det ska vara lcd.

Ja precis, tack. Nu kan jag sova gott, jag kommer nog endast ha den till film. Med tiden ska jag skaffa mig en bildöverföringskabel mellan dator och TV också. Problemet där är dock att jag inte har HDMI i datorn! Jag kom på en sak till. Såg att någon LCD TV låg på 100hz och den jag beställt ligger på 600Hz. Är det något man märker av?

Permalänk
Medlem

Alla Hd-ready plasma som jag sett har 1024x768 i upplösning, inget konstigt alls som vissa verkar påpeka i denna tråd.

Permalänk
Rekordmedlem

600hz är för att den ska kunna visa hd, och för att koppla den till en pc kan du använda en dvi till hdmi kabel. men en plasma är lite lurig, den kan bränna fast bilden, de är bäst lämpade till film.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns LCD:er för runt 4-5 tusen kr som absolut utklassar denna ganska kassa tv. Upplösning är inte allt. Men det är en väldigt srot skillnad på 1920x1080 pixlar jämnfört med 1024x768. Något som man definitivt ser med ett otränat öga. Plasmor är bra när de börjar närma sig high-end, annars finns det massor med LCD-modeller som klår de flesta plasmor under 10000kr. Både i svärta, kontrast och i detaljer/upplösning. Jag sitter på en 40tums samsung C5005 som kostade mig 6000kr förra året, alltså ingen direkt skrytmodell. Men svärtan, kontrasten och snabbheten med dessa samsungpaneler är otroliga. Många billiga och nya plasmor har nästan grådaskig svärta, ibland gulaktiga, och sällan i närheten av en skaplig LCD-panel. Jag skulle tro att trådskaparen, eller någon annan som ligger på samma linje som denne, skulle kunna få en mycket bättre tv, för samma eller en femhundring extra i pris.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Offtopic:

Helt sjukt hur folk kan sitta och häva ur sig saker när de inte har en aning om vad de pratar om. Cred. till mrgaffe som försöker rensa upp i träsket.

Ontopic:

Även om just den modellen är relativt otestad ser den ut att vara ett bra köp. Vad gäller "HD-ready" vs "Full-HD" kommer du inte se någon som helst skillnad vad gäller SD material, en knapp skillnad på 720p material och en hyffsad skillnad för material i 1080p.
Modellen i sig är som sagt ganska otestad, men sett till vad LG's tidigare billiga plasmor producerat för bild kan jag nästan garantera att den kommer klå alla LCD'er runt samma pris i svärta, snabbhet etc.

Enda anledningen att tänka över ditt köp är som sagt om du ska koppla upp TV'n mot en dator rätt mycket. Risken för inbränningar + upplösningen på TV'n gör den till en mindre bra datorskärm. Elgiganten rear ut en bra Samsung LCD för 3990:- just nu om så är fallet.

PM'a om du har några vidare frågor.

Permalänk
Medlem

Tog bort, fel tråd.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

1024*768 i widescreenformat innebär att pixlarna är avlånga istället för kvadratiska, vilket ställer till lite problem när man kopplar datorn till skärmen. Kör man pixelmappat blir bilden bra men utsträckt. Väljer man istället en widescreenupplösning, tex 1360*768 blir bildförhållandet rätt, men menytext blir suddig.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara