Sony tar över hela Sony Ericsson

Permalänk
Skrivet av TheGiant:

Lite trist.
Har haft Ericsson sen 97 (förutom ett snesteg för 10 år se då jag testade Nokia) och dom har alltid funkat bra. Iof vägrar jag smartphones fram tills jag fick en på jobbet.
Känns inte lika lockande att köpa en produkt som det står Sony på...

har också haft massor av ericsson mobiler....även jag blev av med "oskulden" 97....ericssons 337, 388 mobiler var något av det bästa jag ägt...skitsköna i handen, bra batteritid etc.. jag började dock faktiskt med en beg. motorola "micro-tac" som jag fick av storasyrran... den luren, kanske lite pga att den inte var ny, hade en standby-tid på 13timmar, och den siffran fick man kraftigt ta ned om man snackade i den någon min...var på den tiden, då många mobiler fortfarande tog hela "kreditkortet" med sim, alltså inte bara sim-kortet utan hela kortet...det var goa tider det...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Instämmer helt, mycket trist.

Vet inte hur mycket SonyEricsson-folk som finns kvar i Sverige, dom verkar ju ha folk bl.a i Lund.
Bara hoppas Ericsson tar ansvar och flyttar över dessa på annat håll.

Om inte annat så lär ju iofs t ex Huawei stå med öppna armar
http://it24.idg.se/2.2275/1.386779/allt-karvare-mellan-huawei...

Dessvärre har ni helt rätt. Lågutbildad arbetskraft är för dyr i sverige, därför försvinner produktion i en rasande takt ur landet. Efter det följer övriga bitar, även om en svensk ingenjör har bra värde så är det inte lönsamt att ha kvar en liten klick. Nu är det snart dax för tung fordonsindustri att lida ånyo, det har redan börjat.

I sverige så tror medelpuckot att han har "rätt" till någon speciell lönenivå. Tror tillräckligt många det och organiserar sig i kvasi-terrorgrupper, dvs fackligt, så kommer tesen om "rätt till viss lön" att ställas mot internationell uppfattning, mot efterfrågan och tillgång. Då tappar de sina jobb när företaget går under eller köps upp och börjar kosta pengar, inte bara för sig själva, utan för företagets andra anställda som de ställde utan jobb och övriga sverige som mister företagets skatteintäkter.

De som inte tror jag har rätt kan ställa sig frågan om det är de duktiga jobbarnas slit för oerhörda kostnader, eller ingengörernas patetnt som utlänska företag värderar när de köper upp svenska företag? Vad som talar för patenten är minskning och avveckling av sverigeverksamhet. Som vi alla vet är det en regel utan undantag att det aldrig leder till nyanställningar i sverige.

Permalänk
Medlem

Ja, då är det väl bara att vänta på första telefonen med rootkit och med lite tur kanske något hack då och då

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk

Tråkigt, speciellt för de som blir av med sitt jobb. Har bara haft SE mobiler och är inne på min tredje nu. Kvalitén var ju som natt och dag beroende på modell dock, så det kändes ju aldrig som nåt genuint kvalité märke tyvärr.

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Medlem

Blie kanon Sony Ericsson är bland de sämsta mobiltelefonerna jag ägt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Detta har jag väntat på i snart 5år.
Förvånad att det inte skedde tidigare.
Dock inget fan av ericsson eller sony ericsson. Har ericsson som jobbtelefon och den är måttligt långt under all kritik XD (måste vara ett måndagsex jag fått hehe)

Hoppas båda kan koncentrera sig lite mer på rätta delar av marknaden nu så deras produkter blir bättre.

Lycka till båda två

Då har dom måndag hela veckan, det är bra att bromsklossen Ericsson försvinner.. Men jag tror inte att sony är något bättre heller.
Började mobil användandet med alcatel HP100 med europolitan abb köpt från magneten runt 1996.. Nästa var ericsson GF337, Nokia 2110, 3110, 3210 & 3310.. Sen SE k800i, c903, p900.. Sen började måndagarna med satio och xperia mini pro.. ZTE Blade är till och med bättre.. Nu är det HTC som gäller.
SE och smartphones går inte ihop helt enkelt.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Grattis Ericsson!

Ni lyckades med konststycket att få 10.000.000.000:- för något som inom ett fåtal år är totalt värdelöst. I och med Smartphones har mobiltelefon företagen reducerats till glorifierade OEM tillverkare. Mjukvaran kommer från Google/MS, LCD/OLED modulerna från Samsung/LG/Toshiba, Processorerna från Qualcom eller TI så vad gäller mjukvaran och hårdvaran har SE inga potentiella konkurrensfördelar kvar finns priset, lycka till att konkurrera med kineser och koreaner där.

Framtiden för SONY som ensam mobiltillverkare har exakt samma utsikter som deras TV apparater där SONY också helt saknade konkurrensfördelar. TV divisionen håller nu på att outsourcas till Kina...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

äntligen sony ericsson är ett så fult namn sen gör sony väldigt bra produkter

Permalänk
Medlem

Men va fan...
Det här var ju ingen höjdare. Har alltid gillat SE så vad ska jag ha för telefon sen då? Måste folk hålla på att försöka laga saker som inte är trasiga, det blir aldrig bättre av det. Ska det vara så svårt?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tycker ni överdriver rejält. Det finns inga som helst planer på att flytta ngt från Sverige.

Permalänk
Medlem

Visst är det tråkigt att namnet Ericsson kommer att vara ett minne blott i framtiden, men jag ser framemot framtida produkter från Sony!

Vem vet hur detta kommer att sluta när det gäller möjligheter i prylar. "ska ge nya möjligheter att integrera telefonteknik med bland annat surfplattor, TV-apparater och persondatorer"

Inom några år så tror jag att vi kan ringa med fjärrkontrollen till Tv:en, både se o höra Kommer att komma många prylar inom en 10års period från Sony som är något vi alla vill ha!

Vem minns inte Sony Walkman med Kassettband, den man kunde springa med utan att det svajade! Det var tider det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

bra! aldrig gillat sonyericsson just för att ericsson är med, nu kanske det blir nåt av det!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Visst är det tråkigt att namnet Ericsson kommer att vara ett minne blott i framtiden...

Uhm, Ericsson har själva inte gjort en produkt till slutanvändare på typ 11 år och de har bara blivit större och större, tror inte den kolossen försvinner i första taget.

också som ozo64 säger, varför ska de flytta jobben från Lund? Sony har betalat 10 miljarder för att få 3000 kompetenta hjärnor med tillhörande patent, tror inte de är beredda att offra dem på de närmaste 5 åren. Kompetens är svårmigrerat, arbetsmiljön och kulturen i Japan är väldigt annorlunda jämfört med hur det är här. Tror att Sony är så pass rutinerade att de förstår att man inte bara kan splittra upp en sådan sektion utan att det påverkar hela deras investering.

Permalänk

Fö. så förstår jag inte varför det nu ska bli så stor skillnad bara för att Sony har hela rodret. Det är typ samma personer som kommer att jobba med produkterna. Vad har hindrat Sony från att föra in deras PS-teknologi / TV-kunnande / whatever under tiden halva företaget ägdes av Ericsson? Tror knappast att Ericsson skulle säga "nä, använd inte era övriga patent här, det skulle ju vara hemskt om vi började tjäna pengar på något som vi själva inte lagt ut en massa pengar på att utveckla".

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Fö. så förstår jag inte varför det nu ska bli så stor skillnad bara för att Sony har hela rodret.

Har genom åren ägt rätt många Sony-prylar. Ingen har vart från budget-segmentet och ingen har hållt i mer än 2 månader. Och innan någon säger att jag ska ta bättre hand om prylarna så är det underligt att allt annat håller betydligt bättre. Jag har dock inga illusioner om att det skulle vara några dåliga prylar, utan troligen har jag bara världens sämsta tur när det gäller måndags-ex och feltillverkade serier när det gäller Sony. Fast inte heller har de visat något intresse i att jag som kund skulle bli nöjd heller utan det har alltid vart mest "ja ja, whatever" när man vill ha det fixat. Så utan ericsson blir det inga tusenlappar på sony-produkter då jag inte riktigt har råd med ny mobil varannan månad. För skulle jag få ytterligare ett måndags-ex så vet jag att Sony skiter fullständigt i det så länge man redan betalat. För andra fungerar det säkert jättebra, men för mig så är detta en riktigt tråkig nyhet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Bra gjort. Ericsson bör inte sitta och göra ihopplock av andra tillverkares enheter för att sedan skeppas ut i detaljhandeln. Ericsson ska göra det dom alltid varit bäst på, att skapa ny teknik. Forska och komma på nya smarta sätt att kommunicera på.

Ni som tror att nu säljs Ericsson ut som alla andra svenska industrijättar, ni har fel. Det här är ett fullkomligt rationellt beslut och kommer i längden ge fler jobb i Sverige när man faktiskt fokuserar på den svenska verksamheten istället för att betala kineser för att plocka ihop telefoner som inte ens är gjorda av Ericsson bara för att sätta en SE-logotyp på den.

SonyEricsson är inget att vara stolt över eller nåt att önskas vara kvar i Sverige, Ericsson däremot. Det är the real stuff.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Trist, har använt Ericsson sen dom släppte deras första tegelsten, o sen enda fram till idag med några enstaka andra tillverkare, nu senast en Xperia Play, enbart sony är jag inte intresserad i, har använt SE pga att det är delvis svenskt.
Blir väll LG framöver.

Permalänk

Hmm..Gillar verkligen Ericsson.
Hoppas inte att det blir en stor sellout grej av det hela.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Musikälskare

Riktigt trevligt faktiskt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Dessvärre har ni helt rätt. Lågutbildad arbetskraft är för dyr i sverige, därför försvinner produktion i en rasande takt ur landet.
--
--

Japp, och nu åkte SAAB till Kina verkar det ju som!
Ska bli intressant att se om dom behåller fabrikerna här eller flyttar dom till Kina...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Dessvärre har ni helt rätt. Lågutbildad arbetskraft är för dyr i sverige, därför försvinner produktion i en rasande takt ur landet. Efter det följer övriga bitar, även om en svensk ingenjör har bra värde så är det inte lönsamt att ha kvar en liten klick. Nu är det snart dax för tung fordonsindustri att lida ånyo, det har redan börjat.

I sverige så tror medelpuckot att han har "rätt" till någon speciell lönenivå. Tror tillräckligt många det och organiserar sig i kvasi-terrorgrupper, dvs fackligt, så kommer tesen om "rätt till viss lön" att ställas mot internationell uppfattning, mot efterfrågan och tillgång. Då tappar de sina jobb när företaget går under eller köps upp och börjar kosta pengar, inte bara för sig själva, utan för företagets andra anställda som de ställde utan jobb och övriga sverige som mister företagets skatteintäkter.

De som inte tror jag har rätt kan ställa sig frågan om det är de duktiga jobbarnas slit för oerhörda kostnader, eller ingengörernas patetnt som utlänska företag värderar när de köper upp svenska företag? Vad som talar för patenten är minskning och avveckling av sverigeverksamhet. Som vi alla vet är det en regel utan undantag att det aldrig leder till nyanställningar i sverige.

Dock måste ju folk få pengar för att kunna handla dessa "lyxvaror". Det blir en ond cirkel åt båda håll.
Om de stora elefanterna flyttar allt (alla arbeten) till slavlöneland så finns det till sist i princip ingen som kan köpa deras produkter. vilket i slutändan drabbar dem också.

Permalänk
Moderator
Moderator

Undrar om inte Sony tagit lite vatten över huvudet.

Det kanske inte är mobiltillverkning de har i de översvämmade anläggningarna i Thailand men måste vara lite knepigt läge för företaget just nu.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Alltså, jag tror inte detta kommer påverka Sony mobilerna till det sämre, men man vet ju aldrig.

J300i var lite av en flopp p.g.a. "Joysticken" men annars bra överlag.
T280i är riktigt bra, fungerar trots en del misshandel (Har den som reserv).
Använder en Xperia x8 i nuläget och är nöjd med den efter ha bytt ut Android mot GingerDX.

Har dock inte testat andra märken, så på den punkten har jag inte mycket att säga.

Permalänk
Medlem

Hmmm undrar hur det ska gå för Sverige... All lågutbildad montering flyttas till länder där folk lever som arbets-myror och jobbar 14 timmar per dag för att ha råd med mat.

Vissa förutspår att alla produktion kommer ske i Asien, men att de flesta företagen fortfarande kommer finnas i väst, alltså att styrelsen är i väst och produktionen i öst, det låter ju logiskt.

Men detta kräver ju att vi i väst studerar mycket? Sverige satsar ju knapp på skolan, eleverna sitter ju och studerar i gamla baracker . Som elev märker man ju att skolan är sjukt lågt prioriterad, vilket inte direkt motiverar en...

Man läser ju att eleverna lär sig mindre och mindre i sverige, medans folk i Kina studerar för fullt? De har ju sprungit om oss.

Tror snarare att Kina tar över USAs roll som Hypermakt, och att Asien blir nya "väst-världen", medan västländerna blir fattiga white-trash-länder. Det ser ju inte ljust ut i väst, varenda land håller ju på att kursa och Kina lånar ut pengar.... Tragiskt att USA som har varit "världsledande och rikt" tvingas låna pengar av Kina..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Kommer företaget fortfarande het Sony Ericsson eller bara Sony?

Permalänk
Medlem

Ett logiskt steg

Inte så mycket att orda om. Att känslorna säger en sak....Ericsson har "alltid" tillverkat mobiler, men inte längre....känns konstigt. Men marknaden och det nuvarande teknikläget säger något annat. Ex, SE tjänar per kvartal samma vinst som Ericsson tjänar in per dag.....tåls att tänka på. Och vi som varit med i HW sfären ett tag förstår att många kommer att få nöja sig med att skeppa HW och inget annat. Vilket gör till hela till "commidiity" ´med väsentligt lägre marginaler.

Sony som bolag råder över något som mer liknar ett "echo system", dvs de kan erbjuda film, spel osv som content i kombination till HW, vilket aldrig Ericsson kan eller vill för Ericsson inte fokuserar på det. Mao, ett logiskt steg.

Och vänder man på steken så ser man en enorm marknad för Ericsson som inte är beroende på någon speciifik device, dvs hur många objekt behöver access till någon form av nätverk för att fungera.....jo, det är inte bara smartphones ifrån en specifik tillverkare, ex SE eller Apple, HTC, Samsung osv....utan en är grym mängd som vi inte ens kan greppa idag. Ex, skolan, dottern, banken, cykeln, bilen, gräsmattan, garaget, elcentralen, motornvärmarn osv osv. Alla är de beroende på att de har internet access för att kunna vara en del av något större. Vilketl....är bra för Ericsson men kanske inte för den enskilda HW tillverkarna....

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Trist att se en sådan pessimism mot ett av sveriges största företag. Ingen kan säga att de gör dåliga produkter, om man gör det bekräftar man att man bott under en sten hela livet. Det är många som säger att namned är fult, men det beror ju helt på att era föräldrar tappade er flertalet gånger när ni va små vilket medför psykiska och mentala mén för livet. Det förstår vi. Skärpning med pessimismen, kolla upp fakta innan ni uttalar er. Pinsamt och tråkigt att se.

Har använt flertalet märken, min första telefon va en Ericsson, innan samarbetet med Sony. Aldrig varit missnöjd med deras produkter, hoppas Sony kan fortsätta leverera häftiga telefoner med den senaste teknologin som vi är vana vid att Sony Ericsson gjort under så många år.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.