Permalänk
Medlem

Byta eller uppgradera?

Tjenna, har tagit mig en funderare angående om jag ska köpa ett uppgraderings paket eller köpa en helt ny dator.
Det är ju alltid kul att köpa nytt så det känns väldigt lockande men tänkte höra om ni tycker det är prisvärt att köpa nytt med tanke på vad jag har idag och även om "paketet" lilla okunniga jag byggt ihop är bra eller inte.

Följande är mitt system:
Moderkort: Gigabyte GA-P55-UD3
Grafikkort: XFX GeForce GTX 275 896MB PhysX
Proccesor: Intel Core i5 Quad Core
Ram minnen: 2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
Hårddisk: Hitatchi Deskstar 7K1000.C 1TB 7200RPM
PSU: Chiftec Super Series 650W PSU

Här är delarna jag har spanat in lite:

[Länkar till delarna också]
Chassi
Nätagg
Processor
Moderkort
Minnen
Grafikkort
SSD-disk

Det jag egentligen undrar är:

1. Är delarna bra?

2. Kommer delarna att jobba bra tillsammans?

3. Finns det något jag kan byta ut för att få samma prestanda billigare?

4. Finns det något jag kan byta ut för att få BÄTTRE prestanda för samma pris?

5. Vad är era allmänna tankar, behålla den gamla datorn och köpa någon ny del, eller köpa helt ny dator?

Är som sagt inte duktig på detta så snälla hjälpsamma kommentarer Allt utom trollning uppskattas enormt mycket.

Edit1 : Glömde skriva att jag mestadels lirar WoW vilket jag har LOW inställningar på och ligger på 30fps i Orgrimmar (för er som känner till lite om wow) under 25man raids så ligger jag tex när vi stackar på ragnaros på 3-6fps vilket är helt förjävligt tråkigt. Om det inte är wow som spelas så är det BF3 som man införskaffade sig igår. Det är detta jag ska spela.

Permalänk
Medlem

Det ända jag tänkte på, är det inte smartare att köpa bättre nätagg och andra delar än 12gb minnen för 1500 ?

Räcker väl med ~6-8gb @ 1600mhz för 500-600?

eventuellt bättre grafikkort också. 6950 är helt okej. Men hade nog valt
6970/GTX 570

Permalänk
Medlem

Grejjen hur jag tänkte (kanske var helt fel) var att jag ville ha den framtids säker också, så mycket det går utan att priset ska skjuta genom taket. Bättre nätagg har jag också funderat lite på, visste dock inte tillräckligt mycket för att byta, tänkte fråga er det, glömde dock det i mainposten.

6-8gig räcker säkert, har 1600 minnen atm, känns lite lame att köpa ny dator med "likadana" minnen, men det kanske räcker?

Vad är prisskillnaden på 6950 (det jag länkade) och 6970 samt GTX 570 ?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en egen lista. (det jag nämner är det jag gärna vill ändra)

Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0)

Corsair TX V2 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8 Kit w/2x 4GB XMS3 modules

Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5 PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort

Hamnade på 10 621:- totalt.

Går att ta ett 570 istället om man vill (personligen föredrar jag nvidia)

Permalänk
Medlem

Det ser ju trevligt ut, även om det inte är med så mycket så har priset minskat, fått större plats på hårddisken och bättre grafikkort
Lite sämre minnen men det är alltså inte nån stor skillnad mellan 2000 och 1600? Samt att det räcker med 8 istället för 12?
Priserna är från komplett.se

Förstår jag dig rätt om jag antar ovanstående?

Edit: Du är helt för att byta system och inte uppgradera mitt gamla istället?

Permalänk
Medlem

hmm.. såg vilket system du har redan... Hur kan du ha så låg fps i wow med den datorn :O?

ett 275 borde väl ha 60fps+ i wow på high typ? <.<

Med tanke på att min laptop har ett 560M vilket är lite bättre än GTX260. om jag förstått det rätt.
Och min laptop klarar wow perfekt. Så är därför jag blev rejält förvånad.

trodde du hade sämre dator än det du hade eftersom din fps var så dålig :o. var därför jag började prata om köpa nytt helt.

Säker på att du har de nyaste drivrutinerna för ditt grafikkort? så att det inte är det som krånglar.

Permalänk
Medlem

Precis den förvåningen du har, har egentligen jag också.
Jag har gjort trådar på forum, kanske en här på sweclockers tom inte säker dock!

Föstår inte heller det, men jag har omformaterat datorn, bett en på IT avdelningen på farsans jobb att kolla på den, hittade inget fel.

Visst borde min dator klara av bättre?
Nu ändras kanske trådens riktning lite men vad tror du/ni som läser kan vara fel?
Just nu ligger mina minnen på 1333 hastighet eftersom jag bla resettade BIOS när jag omformaterade datorn och försökte få den att klara wow bättre. Hur får jag tillbaka dom på 1600? Nämn gärna hur man överklockar processorn också om det är något som är lätt & riskfritt att göra även om man inte är så kunnig. För då kan jag ju testa det och se om det ändrar något.

Permalänk
Medlem

Det låter sjukt konstigt. Du ska helt klart ha bättre än 3-5 fps på LOW i raids. lol.
Men har du installerat nya drivrutiner för ditt grafikkort? har du möjligheten att testa ett annat grafikkort kanske?
Låter ju nästan som att du skulle använda någon integrerad sunkgrafik

Kan du specificera bättre vilken processor det är du har exakt?

Edit: Vill tillägga att wow borde fungera perfekt med de inställningar du har redan för processor/minnen.
Så lugna dig med det.

Edit2: Ditt moderkort verkar inte ha stöd för hastigheten 1600mhz heller. utan bara 2000 MHz, 1333 MHz, 1066 MHz

Permalänk
Medlem

Det är mycket konstigt! Jag har högre dps "i raids" men när man stackar och det är mycket effekt osv, som tex på ragnaros om du kört honom, när searing seeds lr va dom heter spawnar då har jag så låg dps så jag får lyssna på Teamspeak, säger dom backa så gör jag det utan att se vad som faktiskt händer, snacka om trust på sina teammates :).

Uhm jag hittar inte papperna just nu, får försöka leta rätt på dom imorgon, men ja visst borde systemet jag har klara wow på low utan att lagga, jag tycker det borde klara medium också. Tyvärr gör det ju inte det.

Jag har köpt hela datorn som Intel i delar hos komplett.se för snart 2 år sedan. Med detta menar jag att komplett hade satt ihop moderkortet och minnena i samma paket, blir ju lite små frustrerad om det visar sig att moderkortet inte ens klarar av 1600

Edit: För bara 6månader sen eller något, så klarade jag att köra på Ultra settings, det måste ha varit att lagget smög sig på för jag kan inte komma ihåg att det plötsligt en dag var sämre, då hade jag reagerat direkt och kollat upp det.

Permalänk
Medlem

hmm. Mina första tankar är iaf om din dator är för varm, eller om du har något virus?

Virussök datorn med något bra program, och kan du kolla hur varm din CPU+GPU är vid full load?

Permalänk
Medlem

Det moderkort du valt passar inte 2600K CPU'n du skall ha ett mobbo med 1155 sockel inte 1366. Förslagsvis med Chipset Z68 Express och PCI-E Gen 3.

Onödigt mycket RAM och onödigt snabba ifall du inte skall syssla med extrem OC. Räcker med 8GB i 1600MHZ då kan du få RAM för under 500Kr.

Varför köpa ett nätagg som är likvärdigt det du redan har? Kan du inte återanvända ditt befintliga?

Om du behöver kraftigare så köp då mer watt (750 Watt+ rekommenderas om du skall köra CF/SLI).

Vad gäller SSD så är 80GB i minsta laget om du skall installera spel på den, jag rekommenderar minst 120GB.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Bra tillägg Joakim. Är för trött så hade helt glömt bort att Sabertooth kortet är socket 1366 :P. Tar sängen nu. :>

Permalänk
Medlem

Datorn är inte så varm, har ganska mycket fläktar, tror det är 2st 140 och 2st 120mm, processor fläkten är ju orginal men den har funkat hyffsat bra ändå.

Okej Joakim, har du något förslag på ett annat moderkort som skulle passa?
Nej kan tyvärr inte ta mitt gamla nätagg, om jag ska köpa helt ny PC så kommer jag att sälja denna.
Vet inte om jag behöver kraftigare, har du något förslag på ett bra nätagg?
Vet att 80 inte är så mycket, men pris skillnaden är ganska stor tyvärr

Edit: Ser denna listan något bättre ut? La även till en ny CPU fläkt, någon som tycker det är helt åthelv*tte onödigt?

Lista nr2!!

Permalänk
Medlem

Nice Adam. börjar se bra ut.

Men du skulle kunna byta till tex

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623456 (vill varna för att det är många sladdar/långa dessutom bara så du vet)

Men som sagt. Det beror på om du har tänkt att skaffa 2 grafikkort någon gång i tiden. Det är väl bra och ha lite extra om du har andra uppgraderingsplaner i framtiden också.

Och du är fortfarande inne på 6970 eller? alternativet 570 finns också :).

Och den fläkten du la till är väl lite overkill kanske? Men har du tänkt att överklocka processorn så är det bra.

Edit: Har du tänkt att strunta i den gamla datorn helt eller? för den SKA fungera perfekt till wow.
Men den klarar nog inte BF3 hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Okej, nej jag hade inte tänkt köra på 2st Grafikkort så om det är därför nätagget ska uppgraderas ytterliggare så behövs det nog inte.

Jag är egentligen inte inne på något speciellt utav 6970 & 570 utan jag är mest öppen för vad ni tycker är det mest prisvärda alternativet

Jasså ojdå, kollade bara på lite fläktar, läste recensioner och kollade priserna, tyckte priset var OK. Men självklart är det bra om det går att få ner priset. Så om den är overkill ska jag absolut byta det Men vill gärna ha någon annan fläkt än standard.

Alltså det allra bästa hade ju självklart varit om jag fick min nuvarande dator att fungera. Grejen är att jag laggar på wow vilket är mitt "main game". Men när jag installerade BF3 så hade jag först på inställningen AUTO, att den ställer in saker åt som den tycker är passande. Med det så laggade jag lite på servrar med 64 pers, eller egentligen servrar med 50+ om det var många nära varandra. Just nu kör jag LOW (iof fortfarande bra grafik, förvånansvärt bra) och till 95% utan lagg.

Så om det går att göra något, byta ut 1del i nuvarande datorn så att den blir bra igen, då hade det ju varit awesome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam2k:

Datorn är inte så varm, har ganska mycket fläktar, tror det är 2st 140 och 2st 120mm, processor fläkten är ju orginal men den har funkat hyffsat bra ändå.

Har du faktiskt kollat temps eller utgår du bara från att den inte går för varm eftersom du tycker att du har tillräckligt med fläktar?
Har kört WoW utan problem på bra mycket sämre datorer än din.
Din processor bör räcka alldeles utmärkt ett tag framöver, det enda som egentligen kan behöva en uppgradering för dagens spel är grafikkortet men knappast för WoW

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat tempen men har inte den i huvudet, ingen är över 55 iallafall (har dock inte kollat med något annat spel än wow igång).

Fan nu blir jag ju lite fundersam, inte alls lika sugen på en ny dator nu, jag är som sagt inte kunnig alls men jag tyckte också att min dator skulle klara sig hyffsat bra fortfarande och kanske ett litet tag till.

Vad f*n kan vara fel då? Någon som har ett förslag, pga att posten handlade mer om jag skulle byta eller uppgradera så finns där inte så mycket info till er, men någon som har något rent spontant som det kan vara? Fråga gärna saker så ska jag kolla upp dom så gott jag kan, om det är något som inte eran farmor/farfar förstår sig på som ni vill att jag ska göra, förklara gärna, för risken finns att jag inte heller vet hur man gör.

All hjälp är jag extremt tacksam för!!

Permalänk
Medlem

Det jag undrar över är om du kör på Integrerad grafik, har du ens kollat så att grafikkortet inte är helt paj <.<?

testa att tanka nya drivrutiner till kortet och gör en clean install.

Permalänk
Medlem

Är återigen inte duktig på detta, därför jag behöver eran hjälp, vet inte om jag kör på Integrerad Grafik eller inte, vet inte ens exakt vad det betyder. Jag vet inte heller om det är något fel på Grafikkortet, det syns inte några som helst konstigheter på skärmen lr dylikt. Det kanske kan vara sönder ändå, isåfall hur kollar jag det?

Ber om ursäkt för jag inte kan hjälpa er mer på traven men jag kan inte sånt här.

Finns det inte något program man kan scanna delar i sin dator och se om det är någon som underpresterar?
Jag har kört Memtest dock var det 2månader sen senast, hittade inget fel på minnena.
Kört PCmark eller 3DMark, minns inte vilket men fick dåligt betyg där, la upp mitt resultat här på Sweclockers någonstans och då sa folk att jag borde ha mycket bättre, vet inte om det säger er något alls men. Skriver allt jag kommer på som kan ha en liten chans att underlätta...

Ska iväg och roa mig nu, skriver mer inatt/imorgon

Peace, tack för hjälpen allihopa, hoppas verkligen vi löser detta!

Edit1: Blåste ur damm från datorn igår samt satte dit ny kylpasta. inte gjort något extremt test men tempen verkar ha sänkts lite iaf.
Från 70-73 grader till 60.
Är 60 för högt? Kan det vara något fel på CPU fläkten?