Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

5:e Fractal chassit jag får hem som är sönder, fractal never again.
Dock denna gången är det ännu värre, 4 chassit har plastplupparna på fronten varit sönder vilket faktiskt är vanligt på fractal chassi (hej google).
Denna gången var det mycket värre, magneterna var lösa i lådan, gula klistret släppt, 4 pluppar sönder.
Men nu var ena frontsidan (metallen) intryckt också.

0 skador på förpackningen vilket är lite komiskt.

Nu åker denna tillbaka och jag köper hädanefter enbart produkter ifrån corsair, antec.

http://laddauppbilder.se/?di=113196529106

Det är ju sjukt. Beställde över nätet ett R3 och inga transportskador.

Skrivet av AMD_PERA:

Jag har 4 felfria chassin från FD, som är köpta i butik, det är att be om trubbel om man köper på postorder.
Om man köper i butik så kan man ju öppna och besiktiga innan man lämnar butiken.

Jag lyckades få ett helt chassi. Måste vara väldigt dålig posthantering där han bor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Nivity:

5:e Fractal chassit jag får hem som är sönder, fractal never again.
Dock denna gången är det ännu värre, 4 chassit har plastplupparna på fronten varit sönder vilket faktiskt är vanligt på fractal chassi (hej google).
Denna gången var det mycket värre, magneterna var lösa i lådan, gula klistret släppt, 4 pluppar sönder.
Men nu var ena frontsidan (metallen) intryckt också.

0 skador på förpackningen vilket är lite komiskt.

Nu åker denna tillbaka och jag köper hädanefter enbart produkter ifrån corsair, antec.

http://laddauppbilder.se/?di=113196529106

Skrivet av Nivity:

Tyvär har jag inget här och köpa i butik.
Kan ju också säga att jag har aldrig fått söndriga chassin via postorder utanför fractals.

Dock har jag oftast köpt dyrare lådor som håller högre kvalite på stålet, r3 "stålet" lr vad det nu är kan man böja med 1 hand.
Så jag antar det är för vekt/mjukt för att klara av postens släp och släng.

Trist att det ska vara så, men får väll lägga pengarna på ett lite dyrare mer rejält chassi som tåler postens hantering.

Om det inte finns yttre skador på kartongerna kan det omöjligen vara postens hantering? Vad nu som orsakat den där skadan enligt bilden måste ju ha skett innan paketeringen. Annars skulle kartongen visuellt ha varit rejält misshandlad. Jag har köpt 3st Fractal Design Define R3 via postorder och alla har varit i gott skick och paketerade väl så att de kunnat hantera postens misshandel. Jag har i och för sig haft problem med frontluckan på ett chassi men detta löste FD genom att skicka ut en ny. Väldigt smidigt. Du måste ha haft en jävla massa otur helt enkelt.

Visa signatur

9800X3D | RTX 4090 Strix OC | 64 GB RAM | 10 TB M.2 SSD | 39GS95QE 39" OLED + en massa RGB för extra FPS

Permalänk
Medlem

Jo att jag har haft otur med Fractal chassin har jag också konstaterat
Verkar som någon inte vill jag ska ha ett fractal chassi.

Mjo, det fanns inga synliga skador alls på själva kartongen så vet inte riktigt vad som hänt.

Men jämför man ex ett Antec 1200 som står här så kan jag typ inte deformera det med min egen styrka, medans jag kan böja skenorna i r3 hur enkelt som helst osv.
Känns ju som ett rejält "tryck" kan få det att böja sig, tycker ju dock att de borde finnas något på själva kartongen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jo att jag har haft otur med Fractal chassin har jag också konstaterat
Verkar som någon inte vill jag ska ha ett fractal chassi.

Mjo, det fanns inga synliga skador alls på själva kartongen så vet inte riktigt vad som hänt.

Men jämför man ex ett Antec 1200 som står här så kan jag typ inte deformera det med min egen styrka, medans jag kan böja skenorna i r3 hur enkelt som helst osv.
Känns ju som ett rejält "tryck" kan få det att böja sig, tycker ju dock att de borde finnas något på själva kartongen ändå.

Kanske någon klantskalle på fabriken har ''jobbat över'' med att packa in defekta chasier i hela lådor för att mörka en massa skadade exemplar, utan att chefen kom på honom, för att slippa sparken

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Kanske någon klantskalle på fabriken har ''jobbat över'' med att packa in defekta chasier i hela lådor för att mörka en massa skadade exemplar, utan att chefen kom på honom, för att slippa sparken

En olycka kan hända den bäste, det är den sämste som skyler över

Oj! Nu citerar jag mig själv igen, dax att sova.
Nån Moderator får väl rensa lite i tråden morgon

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Kan man fixa en ny front panel till en r3 någonstans, alltså hela plast fronten?

Permalänk
Skrivet av swesen:

Kan man fixa en ny front panel till en r3 någonstans, alltså hela plast fronten?

Kontakta Fractal Designs kundtjänst så kanske det löser sig

Visa signatur

9800X3D | RTX 4090 Strix OC | 64 GB RAM | 10 TB M.2 SSD | 39GS95QE 39" OLED + en massa RGB för extra FPS

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Tyvär har jag inget här och köpa i butik.
Kan ju också säga att jag har aldrig fått söndriga chassin via postorder utanför fractals.

Dock har jag oftast köpt dyrare lådor som håller högre kvalite på stålet, r3 "stålet" lr vad det nu är kan man böja med 1 hand.
Så jag antar det är för vekt/mjukt för att klara av postens släp och släng.

Trist att det ska vara så, men får väll lägga pengarna på ett lite dyrare mer rejält chassi som tåler postens hantering.

Fractal Design bjuder på funktioner som normalt kostar minst 1500kr hos andra tillverkare, för det priset man får betala måste dem självklart snåla lite grann. Funktion och Design för bra peng kan man inte gnälla över, att dem snålat på kvalitén gör moddare glada för dem är det enkelt att styla om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Fractal Design bjuder på funktioner som normalt kostar minst 1500kr hos andra tillverkare, för det priset man får betala måste dem självklart snåla lite grann. Funktion och Design för bra peng kan man inte gnälla över, att dem snålat på kvalitén gör moddare glada för dem är det enkelt att styla om.

Instämmer där, och jag tycker att FDs fläktar är både bra och snygga att titta på.
Corsairs fläktar låter som reamotorer i jämförelse, och även Antecs TriCool är sådana man kastar ut direkt.

Tar man priset och drar ifrån fläktarna så blir det ju väldigt prisvärda lådor.
Mot tex Antec 300 som man måste köpa nya fläktar till för att få det bra.
Försök att få en smidig RMA hos någon annan tillverkare, FD snålar aldrig på servicen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Instämmer där, och jag tycker att FDs fläktar är både bra och snygga att titta på.
Corsairs fläktar låter som reamotorer i jämförelse, och även Antecs TriCool är sådana man kastar ut direkt.

Tar man priset och drar ifrån fläktarna så blir det ju väldigt prisvärda lådor.
Mot tex Antec 300 som man måste köpa nya fläktar till för att få det bra.
Försök att få en smidig RMA hos någon annan tillverkare, FD snålar aldrig på servicen.

Fractal borde börja sälja OEM fläktarna för dem är bland dem bästa prövat... Funtar på en H100 med 2 FD oem fläktar till mitt överklockningsprojekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fractal borde börja sälja OEM fläktarna för dem är bland dem bästa prövat... Funtar på en H100 med 2 FD oem fläktar till mitt överklockningsprojekt.

Lite skumt är det dock med 140mm fläktarna.
Orginal ska dom vara 600Rpm enligt framsidan på kartongen, på baksidan står det 800Rpm, Dom har 7 blad.
Dom som kommer med ARC har 11 blad och ska enligt specen snurra i 1000Rpm.

En tredje version hittade jag på Inet i sthlm. Det var 11 blad men de bladen var rakare och det stod 800Rpm både på framsida & baksida på lådan , exakt samma spec som på baksidan av 600Rpm fläktarna
Den extrafläkt som jag fick som kampanj till ARC var en Orginalfläkt i en 800Rpm låda....förvirringen är total
Samt att Define mini levereras med 120mm 1200Rpm 11 blad, medans Orginalet snurrar i 1000Rpm och har 7 blad.

Det skulle vara kul att få de riktiga specarna på dessa fläktar.
Förmodligen feltryck på kartongerna, men man är ju inte riktigt säker vilket varvtal som är riktiga.
Jag kör på 4st 120mm Fractal orginalfläktar till min H100 p/p i min ARC. funkar bra ganska tysta på medel. fick upp 965BE till 4Ghz utan att den vart särskillt varm Ca 45grader.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Lite skumt är det dock med 140mm fläktarna.
Orginal ska dom vara 600Rpm enligt framsidan på kartongen, på baksidan står det 800Rpm, Dom har 7 blad.
Dom som kommer med ARC har 11 blad och ska enligt specen snurra i 1000Rpm.

En tredje version hittade jag på Inet i sthlm. Det var 11 blad men de bladen var rakare och det stod 800Rpm både på framsida & baksida på lådan , exakt samma spec som på baksidan av 600Rpm fläktarna
Den extrafläkt som jag fick som kampanj till ARC var en Orginalfläkt i en 800Rpm låda....förvirringen är total
Samt att Define mini levereras med 120mm 1200Rpm 11 blad, medans Orginalet snurrar i 1000Rpm och har 7 blad.

Det skulle vara kul att få de riktiga specarna på dessa fläktar.
Förmodligen feltryck på kartongerna, men man är ju inte riktigt säker vilket varvtal som är riktiga.
Jag kör på 4st 120mm Fractal orginalfläktar till min H100 p/p i min ARC. funkar bra ganska tysta på medel. fick upp 965BE till 4Ghz utan att den vart särskillt varm Ca 45grader.

Kollade hw monitor med 1 140mm OEM fläkt, 2 120MM OEM fläktar, 1 140mm(600rpm)standard(Från Inet)

140mm OEM snurrar ca 988rpm, 120mm OEM snurrar ca 1140rpm och 140mm standard går i hela 643rpm.

Permalänk
Medlem

Kollade hw monitor med 1 140mm OEM fläkt, 2 120MM OEM fläktar, 1 140mm(600rpm)standard(Från Inet)

140mm OEM snurrar ca 988rpm, 120mm OEM snurrar ca 1140rpm och 140mm standard går i hela 643rpm.

Jag har fläktkontroll på mina fläktar så dom snurrat ändå saktare än normalt på högsta.
Fläktkontrollerna som jag har (Zalman ZM-MFC1+) snor lite varv av någon anledning
Då är det ju perfekt med fläktar med högre varvtal som 120mm OEM 1200rpm & 140 OEM 1000rpm.
Det skulle vara kul att ha de officiella siffrorna på fläktarna, Ljudnivå & luftmängd mm.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett Define R3.
Men så hittade jag dessa två inlägg ang. Define R2:

1. ''Öppnade min låda idag (sker väl nångång per halvår)
Så märkte jag att mattorna var som klister ytor.
Börjat bli gråa då dammet fastnar.

Gav inte ifrån sig något på fingrarna, men det går trycka fast grejer utan problem på ytan (ej tunga grejer)

''

2. ''Mina är på det sättet också...''

Kan dämpmaterialet bli så här i R3'an också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Funderar på att köpa ett Define R3.
Men så hittade jag dessa två inlägg ang. Define R2:

1. ''Öppnade min låda idag (sker väl nångång per halvår)
Så märkte jag att mattorna var som klister ytor.
Börjat bli gråa då dammet fastnar.

Gav inte ifrån sig något på fingrarna, men det går trycka fast grejer utan problem på ytan (ej tunga grejer)

''

2. ''Mina är på det sättet också...''

Kan dämpmaterialet bli så här i R3'an också?

Har inte sett det. Ska inte riktigt vara samma mattor häller. Har aldrig hört om att damm fastnar så. På mitt när jag öppna det senast var dom svarta och fina (borde öppna igen och se om dom fortfarande är det). öppnade väll lådan några månader efter den var ny.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Är det inte samma i chassin som Fractal Design Silent serien dom säljer bland lösa fläktar?

Och ja R3 är prisvärt, har aldrig sagt annat.
Som du säger har dom matat i funktioner och snålat ner på kvaliten.
Stålet på antec P serien, Antec 1200 osv som jag har här är så sjukt mycket mer stabilt och hårt, sidorna osv detsamma.

R3 är ett prisvärt chassi, materialet har dom snålat på för fler funktioner.
Det finns både för och nackdelar.

Tyvär har jag råkat ut för söndriga fractal chassi nu 5 gånger, och det gör en rätt uppriven, när alla mina andra lådor genom tiderna kommit fram i 100%igt skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är det inte samma i chassin som Fractal Design Silent serien dom säljer bland lösa fläktar?

Stålet på antec P serien, Antec 1200 osv som jag har här är så sjukt mycket mer stabilt och hårt, sidorna osv detsamma.

Tyvär har jag råkat ut för söndriga fractal chassi nu 5 gånger, och det gör en rätt uppriven, när alla mina andra lådor genom tiderna kommit fram i 100%igt skick.

Jag har precis beställt en Core3000 från Inet i Gtbrg, så vi får se om posten lyckas att pajja nått.
Mina andra FD har jag köpt över disk och de har alltid varit hela i plåt och plast, har haft några el-relaterade fel (USB-porten & en trasig fläkt)
Men Supporten åtgärdar dessa fel på stuts, så det är inget problem.
Frågan är ju om det har med FD eller posten att göra, om innehållet är trasigt.
Paketen står ju tätt packade i containrar när dom kommer från Asien, men i postens tröskverk kan allt hända med paketet.
Kompisarna som jobbar på Arlandas gods & väskhantering kallar den för Krossen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Be dem att skicka en ny, säg också till att dem kollar så chassit är helt felfri från fabrik innan dem skickar med posten.

Permalänk

Vet att det kommer fönster till r3 men hur blir det till ARC?...Och kommer ni fortfarande inte göra fönster till R3 artic white ?
//Alex

Visa signatur

En dator

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av XxX watercooling:

Vet att det kommer fönster till r3 men hur blir det till ARC?...Och kommer ni fortfarande inte göra fönster till R3 artic white ?
//Alex

I första hand utvecklar vi nu fönsterpanelen till Arc Midi, och efter det till Define R3 om allt går som planerat. En vit version till R3 är tyvärr inte planerad i dagsläget, men detta kan komma att ändras.

-

Angående USB3.0-uppgraderingskiten till Define R3 så är nu problemet med dessa löst. De ursprungliga svarta, feldimensionerade skruvarna har bytts ut mot silverfärgade skruvar med korrekta dimensioner, och det justerade kitet bör leta sig ut i handeln under dagen. Om ett R3-kit med svarta skruv skulle påträffas, kontakta då vår support så ordnar vi det. Återigen, detta fel gällde inte Define XL-kiten, utan enbart första upplagan av R3-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

I första hand utvecklar vi nu fönsterpanelen till Arc Midi, och efter det till Define R3 om allt går som planerat. En vit version till R3 är tyvärr inte planerad i dagsläget, men detta kan komma att ändras.

-

Angående USB3.0-uppgraderingskiten till Define R3 så är nu problemet med dessa löst. De ursprungliga svarta, feldimensionerade skruvarna har bytts ut mot silverfärgade skruvar med korrekta dimensioner, och det justerade kitet bör leta sig ut i handeln under dagen. Om ett R3-kit med svarta skruv skulle påträffas, kontakta då vår support så ordnar vi det. Återigen, detta fel gällde inte Define XL-kiten, utan enbart första upplagan av R3-versionen.

Varför finns det inte svarta skruv i rätt storlek?

Finns ju annars härdade skruvar (fast i för sig dom är någon krona dyrare).

Eller kan man ta skruvarna som följer med chassit till r3? Känns lite fel att ha silvriga skruvar i ett svart chassi:)

Visa signatur

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Broken-arrow:

Varför finns det inte svarta skruv i rätt storlek?

Finns ju annars härdade skruvar (fast i för sig dom är någon krona dyrare).

Eller kan man ta skruvarna som följer med chassit till r3? Känns lite fel att ha silvriga skruvar i ett svart chassi:)

Vi valde en annan färg på de rätt dimensionerade skruvarna för att man lätt ska kunna ha koll på om man fått korrekt skruvsats med sitt uppgraderingskit eller ej.
Inga skruvar som följer med Define R3 från början kommer passa för att montera uppgraderingskitet. De silvriga skruvarna bör dock inte störa något, då dessa sitter bakom frontpanelen och enbart är synliga om denna avlägsnas från chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi valde en annan färg på de rätt dimensionerade skruvarna för att man lätt ska kunna ha koll på om man fått korrekt skruvsats med sitt uppgraderingskit eller ej.
Inga skruvar som följer med Define R3 från början kommer passa för att montera uppgraderingskitet. De silvriga skruvarna bör dock inte störa något, då dessa sitter bakom frontpanelen och enbart är synliga om denna avlägsnas från chassit.

Jaha:) jo, dom syns inte men man är ju medveten om att det är fel färg:) Kan ju fixa färg själv i så fall.

Bra att ni hitta felet i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skruven är väl det minsta problemet. Jag väntar på en ersättnings usb 3.0 panel till min Define Mini, som jag skulle få av er på RMA.
Är den samma som R3 eller är det en annan modell, den till Define var på väg in sade kundtjänst.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av AMD_PERA:

Skruven är väl det minsta problemet. Jag väntar på en ersättnings usb 3.0 panel till min Define Mini, som jag skulle få av er på RMA.
Är den samma som R3 eller är det en annan modell, den till Define var på väg in sade kundtjänst.

Dessa modeller skiljer sig, R3-kitet har t.ex. eSATA vilket inte Define Mini har.

Permalänk
Medlem

Kan man någonstans införskaffa sig en extra uppsättning skruvar?
Efter ett antal på-/avskruvningar utav fläktar i toppen/sidopanelen börjar nu mina skruvar bli utnötta utav tusan, är så nötta att man knappt får fäste med en vanlig korsmejsel

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Slabb^:

Kan man någonstans införskaffa sig en extra uppsättning skruvar?
Efter ett antal på-/avskruvningar utav fläktar i toppen/sidopanelen börjar nu mina skruvar bli utnötta utav tusan, är så nötta att man knappt får fäste med en vanlig korsmejsel

Kontakta vår support så ska de nog kunna ordna någonting åt dig.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag köpte nyligen ett define r3 chassi och monterade det igår med en vän. När vi hade flyttat mb och psu upptäckte vi att den vita sladden till power knappern inte hade löts i dosan. Isoleringen gick ända ut i änden och det såg ut som om lödninen tagit lite i plasten på kontakten i stället.

Vi löste detta med lite primitivt reparation arbete, så knappen funkar.

Om jag anmäler detta till er går det att få en ny kabel skickad med posten och byta själv. Vore synd att plocka ner hela datorn och reklamera hela chassit för en så liten detalj.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Medlem

Hej!
Undrar lite om ni har något planerat om en Define R4?
Är förmodligen lite hemlig stämplat, fast R3an har funnits ute drygt ett och ett halvt år nu. Och nu börjar det dyka upp lite fler chassin som är riktade som rivaler mot R3. Ni kom nyss med en USB3 variant, är det den som man ska satsa på nu? Eller är det värt att vänta några månader och se vad som sker? Tack för hjälpen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk

Hej, Jag undrar var man kan få tag i eran fläkt kontroll som följer med R3 chassit.
Fungerade klockrent i en månad men nu är min stendöd.

Visa signatur

| Lenovo E531 |