SVT ser våldsspel på Gamex 2011

Permalänk
Medlem

Hoppas ni skäms STV. Riktigt pinsamt detta.

Visa signatur

<2x16GB Dominator DDR5 CL30@6200MHz> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX PCIe5>
<
Intel i7-14700K> <Nvidia RTX2080Ti> <Lian Li EDGE 80+ Platinum 850W>
<
MSI Spatium M580 M.2 Gen5 2TB> <Samsung 990 Pro 1TB>
<
Phanteks NV7 White> <Alienware AW3418DW>
<
Logitech Z906 5.1> <Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Nice trollface
Fick mig att släppa allt mitt hat ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av pärkka:

Reportern i klippet säger att spelen har åldersgränserna 16 och 18 år, men vad jag vet så finns det väl ingen åldersgräns på spel i sverige? Det är väl bara en rekommendation?

Jo du har rätt, det finns inga åldersgränser, bara rekommendationer, dock vill jag minnas att spelaffärer som games, gamestop osv har gått ut och sagt att de följer dessa anvisningar när de säljer spel (vet dock inte om så är fallet i verklighet).

Men hela denna här debatten är löjlig tycker jag, det är inte svårare än att föräldrarna får sköta sina barns uppfostringen, ägna 20-30m min till ett spel så ser man om det är lämpligt för sitt barn (eller så ägnar man 10 sec till att kolla ålders rekommendationen om man inte har tid för barnen).

Men men, vi vill alla kunna skylla ifrån oss, jag tror dock att det är sushins fel, till och med grek-krisen.

Permalänk
Avstängd

Allvarligt... det som är mest sorgligt är ju att dom BARA intervjuar 12åringar.. Hur i hela helvette ska dom kunna ge vettiga svar?

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Anders Sundkvist på SVT säger att de kommer korrigera detta i Aktuellts sändning ikväll.

https://twitter.com/#!/ASundkvist/status/132450201989423104

https://twitter.com/#!/ASundkvist/status/132451132713877505

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Seriöst, alla p12or blir ju typ rädda för krigsspelen, som SAM_S säger så borde de intervjuat lite äldre folk. Pinnsamt av SVT.

Permalänk

Nyheterna är ju mer våldsamma, tycker det borde vara 18+ på det!
Och vädret kan skapa depressioner, borde förbjudas!

Skämt och sido, vissa kan spela "krigarspel" utan att bli speciellt påverkade medan andra kan inte köra det överhuvudtaget utan att förväxla det med verkligheten. Tycker SVT gör det till en jävla stor grej, spel är att spel och krig är det lättaste att attrahera spelare till tror jag.

Permalänk
Medlem

Jo, SVT är en jävla skitkanal. De är knappast oberoende och nyanserade. Det är därför jag vägrar betala tv-licens.

Permalänk
Medlem

Hmm tyckte iofs SVT fixade ihop det på slutet med intervjuen, de tog upp de bitarna av debatten som en del människor anser om spel, att det skulle vara farligt osv...Sedan reder de ju ut det ganska enkelt i intervjuen där de tilltalar sunt förnuft framför den första biten som låter hysterisk över de våldsamma spelen.

Så även om första biten var löjlig så balanserades det ju upp med att de tog en expert som ganska lätt lugnade ner allt.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Kommentaren om vad Aktuellt skall göra på Gamex är lite rolig:

https://twitter.com/#!/ASundkvist/status/132018173997359104

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblish:

Nice trollface

http://i.imgur.com/Q4FA0.png

Hah, märkte inte den! Bra jobbat SVT...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Uppdaterat.

Rakt på sak och helt korrekt, tackar för att du pekade ut detaljerna!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Kommentaren om vad Aktuellt skall göra på Gamex är lite rolig:

https://twitter.com/#!/ASundkvist/status/132018173997359104

Haha, jo det fick vi ju svar på...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Nice trollface

http://i.imgur.com/Q4FA0.png

hahaha

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

Jag vet ärligt talat vad jag roflade mest åt. Jag grät dock inombords när de pratade om mw3 och visade bilder från bf3.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Nu på kommunist-tv: Du betalar, vi säger vad du skall tycka.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

Blev lite förvånad av att se det här faktiskt. Om jag inte har missuppfattat en mängd reklam och utveckling så är väll spelbranschen generellt accepterad och utbredd över hela världen. Vad kan Sverige vinna på att sprida anti spel propaganda? Motståndet mot spelande kommer ju dö ut med den äldre generationen, och om 50 år sitter jag där själv som gammal gubbe och klagar på nya påfund.
Hur som helst så drunknar alla upprörda känslor över det här inslaget i skratt när grabben vid 21:11 tycker det är coolt att kunna "återuppleva" andra världskriget haha.

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"

Permalänk
Medlem

Tips, maila ansvarig utgivare. I detta fallet Eva Landahl och klaga på faktafel och allt annat dem har fel i.
Hennes mailadress är: eva.landahl@svt.se

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reggaemouse:

Blev lite förvånad av att se det här faktiskt. Om jag inte har missuppfattat en mängd reklam och utveckling så är väll spelbranschen generellt accepterad och utbredd över hela världen. Vad kan Sverige vinna på att sprida anti spel propaganda? Motståndet mot spelande kommer ju dö ut med den äldre generationen, och om 50 år sitter jag där själv som gammal gubbe och klagar på nya påfund.
Hur som helst så drunknar alla upprörda känslor över det här inslaget i skratt när grabben vid 21:11 tycker det är coolt att kunna "återuppleva" andra världskriget haha.

Jo andra världskriget är ju något man bara måste uppleva någon gång. Det måste ha varit härligt

Angående ålersgräns på spel så är det nog bättre att gå efter sin egen känsla i dagsläget. Bf3 t.ex är 16+ av PEGI, 18+ av USK och 15+ av MA. Det står 16 på förpackningen och 15 och 18 på skivorna

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Bollebop:

Efter att jag sett inslaget kan jag inte annat än säga att jag är i smärre chock... Att statliga medel går till denna propagandan - Förjävligt. Otroligt pinsamt att de nämner två försäljningssiffror en som är 9+gånger för stor och en som är helt påhittad, starkt jobbat. Fan tur att man inte betalar TV licensen.

Precis ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Tips, maila ansvarig utgivare. I detta fallet Eva Landahl och klaga på faktafel och allt annat dem har fel i.
Hennes mailadress är: eva.landahl@svt.se

De vet om det och kommer gå ut med en rättelse i kvällens sändning av Aktuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mycket fokus har ju lagts på inslaget där bara det negativa tas upp, i studion sen så tas ju det faktiskt upp på ett lite mer sakligt sätt av någon som faktiskt vet vad den talar om. Det stora som är synd är ju att SVT gör aftonbladetjournalistik av det, vilket istället för en saklig debatt brukar resultera i flame war.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

SVT ahde nåt repotage en vecka sedan vid BF3-lanseringen om BF3 och MW3 om hur lika verkligheten spelen börjar bli och pratade med båda spelens huvudansvariga.
De pressade MW3 killen på att trailerscener ur MW3 där man ser ur en UAV-kamera var för lika wikileaks filmen och därmed någon sorts implikation att de skodde sig på andras lidande.
Men det gameplay elementet var ju från Cod4 från 2007 och refererade till smarta-bomber konceptet som fött ur Gulfkriget och diskuterades flitigt i spelpressen IIRC, att lamestream media börjar tjafsa om det först nu med helt vridna referensramar är väl tyvärr som väntat.

Också, sluta kalla det "DATAspel". Behöver väl knappast påpeka skillnaden mellan data och datorer på detta forum?

Permalänk
Medlem

Hahaha xD någon annan som såg coolface på 22:44

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Medlem

nehä??!! finns det actionspel oxå 0_o

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ficklampa:

De vet om det och kommer gå ut med en rättelse i kvällens sändning av Aktuellt.

Oddsen att de ska rätta till det minskar ju inte direkt om fler skickar in

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Murrmel5:

Hahaha xD någon annan som såg coolface på 22:44

hahaha tänkte precis säga det också XD

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk

När jag spelar schack och tar damen med en bonde så ser jag framför mig hur jag verkligen skändar hennes kropp och gör alla möjliga vederstyggelser.

När jag spelar BF3 så har jag bara kul ihop med mina kompisar och samarbetar för att överlista min motståndare.

Hoppas någon fattar min poäng.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oddsen att de ska rätta till det minskar ju inte direkt om fler skickar in

Nej, men eftersom det redan är bekräftat av SVT så behövs det inte fler som skickar in. Eller?

https://twitter.com/#!/ASundkvist/status/132450201989423104

Visa signatur

Permalänk
Medlem

asso varför pratar dom med p12or om sånt, argumentera med en redig spel fantast i sina bästa år så ska dom får se hur mycket "stryk" dom får egentligen.
blir galen på sånt här trodde SVT hade gått över till e-sports sidan.

Visa signatur

gigabyte G1.sniper.2 motherboard/ intel core i7 2600k/gigabyte gtx 590
/ vengeance corsair 8gig 2000Mhz/ corsair h80/ western digital 2tb black
/ corsair ssd gen2 64 gb/ NZXT 850W gold. Im ready for BF3