Permalänk
Medlem

GTX 460 SLI vs GTX 580

Tjena,

Jag ska kanske ska hjälpa en polare plocka ihop en dator och undrar då vad ni tycker om grafikkorten?
Jag köpte själv en ny dator för 1 månad sedan och kör GTX 460 1gb SLI och tycker att det fungerar underbart. Du betalar 3200kr för GTX 460 SLI och 4700kr för GTX 580 och om han inte tänkt köpa ett extra GTX 580, borde inte GTX 460 1gb SLI vara mer värt då? Jag vill liksom inte lura han och ta det jag köpt ifall det är ett sämre val.
Vad tycker ni?

/MVH

Permalänk
Medlem

GTX 460 SLI ser ju helt klart ut att vara det bättre valet. GTX 580 är väldigt dyrt just nu då den precis lanserats och det är den snabbaste GPUn i världen. Ända anledningarna jag kan se varför man skulle köpa GTX 580 är om antingen man inte har plats i chassit för 2 grafikkort, eller att man vill ha 2st eller fler GTX 580, eller att man ska spela spel där SLI inte stöds särskillt bra (vilket jag tror är få i dagens läge). Så jag säger kör på GTX 460 SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

https://dl.dropbox.com/u/1061446/GTX580.png

GTX 460 SLI ser ju helt klart ut att vara det bättre valet. GTX 580 är väldigt dyrt just nu då den precis lanserats och det är den snabbaste GPUn i världen. Ända anledningarna jag kan se varför man skulle köpa GTX 580 är om antingen man inte har plats i chassit för 2 grafikkort, eller att man vill ha 2st eller fler GTX 580, eller att man ska spela spel där SLI inte stöds särskillt bra (vilket jag tror är få i dagens läge). Så jag säger kör på GTX 460 SLI.

Ok, tack för input, tror det blir GTX 460 1gb SLI

Permalänk
Medlem

Men i dagens läge, med 560 på utgång, skulle inte 560 SLI vara det optimala?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag lägger en liten bump här. (Som ni brukar kalla det)

Men bättre att den hamnar i denna tråden än att jag skapar en helt ny, right?

Jag har ett gigabyte gtx460 kort och funderar på att köpa ett till och köra i SLI.

Sen har jag ytterligare en fundering på att köpa ett gtx560/70 istället.

Vad skulle ni rekommendera mig att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag har ett gigabyte gtx460 kort och funderar på att köpa ett till och köra i SLI.

Ett till 460 eller ett 580 skulle jag säga.
Inte tillräckligt stor skillnad mellan de andra korten för att det ska vara värt den kostnaden enligt mig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre blir 460 i sli jämfört med enbart ett 460?

Blir det bättre än ett 560?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

460 sli kan snarare börja jämföras med ett ensamt 570-580 skulle jag tro. Och då presterar 560 ti SLI bättre än 580,iaf en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Olika spel skalar olika bra i SLI beroende på hur bra optimerade dem är, så det är svårt att säga exakt hur mycket bättre det är. Men jag kan lova dig att det är en rejäl prestandaökning i dom flesta spelen.

Ett 560 är i princip samma kort som 460 fast med ett annat namn, så ja, det blir rätt mycket bättre.

Visa signatur

| Sony Bravia 9 75" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på.

Faktum är att skalningen i vissa spel inte är så fantastisk som benchmarks och liknande ofta vill påvisa. Titta bara på BF3! I statiska brenchmarks skiljer det cirka 30% FPS mellan 560TI SLI och GTX 580, medan det i spelet är betydligt mindre (såpass mycket mindre att det inte ens blir värt med SLI)

460 SLI funkar bra, givet, men jag själv hade nog tagit ett GTX570 istället. (Prestandan räcker till High, men är för svag för Ultra i vilket fall.)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

460 sli kan snarare börja jämföras med ett ensamt 570-580 skulle jag tro. Och då presterar 560 ti SLI bättre än 580,iaf en aning.

GTX 460 i SLI är lite vassare än ett stock klockat 580 kort enligt Sweclockers prestandaindex, 560 ti i SLI smiskar ett 580 rätt hårt.

Visa signatur

| Sony Bravia 9 75" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

En sak man bör tänka på om man funderar på SLI med GTX460 är att man bara får 1GB minne, köp inte kort med 768 MB. Det räcker inte alltid i dagens spel om man vill köra på högsta inställningarna som jag har förstått det.

Det blir ju lite lustigt att det är först när man har 2 kort som man får tillräckligt med kraft att köra på så höga inställningar så att man behöver mycket minne. Men oftast har de kort man kör SLI med bara 1 GB

Crossfire med 2GB 6950 är det som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikoelz:

GTX 460 i SLI är lite vassare än ett stock klockat 580 kort enligt Sweclockers prestandaindex, 560 ti i SLI smiskar ett 580 rätt hårt.

Så är det nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Skrivet av Miniwonka:

460 SLI är snäppet bättre än 580 single enligt Anandtechs bencher Som du hittar här.

560ti sli är mycket bättre än 580 single enlight Anandtechs bencher Som du hittar här igen =p

Fördelen med singlecard är ju att man kan uppgradera billigt ett år efter. Ett 580 om ett år kommer ju inte längre kosta 3000kr. En annan grej att tänka på är ju att vissa spel hanterar sli/cf bättre än andra. Sen säger ju folk att de får problem med saker som micro stuttering. Men med mina 6870 har jag aldrig stött på några micro stuttering's.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Jag kör med 460 SLI gigabyte 1 gb och kör på high i BF3 , ligger på 70-130 fps på caspian border så nog räcker de

Bästa jag gjort var att köpa 2500k klocka den och ett extra 460 kort. Så sjuk prestanda buff så det inte är sant!

Best thing ever!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"