Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk

Har installerat XBMC idag. Tack för denna finfina guiden! Har en fråga dock. Någon som har swedish radio paketet i zip format på sin dator? Försökte följa denna guiden men länken är bruten.

http://henrikan.wordpress.com/2010/01/07/svenska-radiokanaler...

Någon som vet om man kan få tag i det någon annanstans?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Problem

Hej, har ett problem med xbmc.

Har aeon-skalet, och har ett problem i favorites. det är så att bakgrundsbilden jag hade i hemfönstret för favorites förut fortfarande ligger kvar väl inne i favorites, även fast jag har ändrat bakgrundsbild på hem-menyn. bilden på hem-menyn är ändrad, men den gamla ligger som sagt kvar inne i favorites.

Det är väldigt störande för den är ful som fan. tänkte om någon har varit med om samma problem, och om det finns någon annan väg att få bort den istället för att om-installera allt? typ att det finns någonstans i programfoldern man kan ändra på någon fil så de försvinner?

Har provat med det mesta!

Mvh,

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem

Notis: Jag är medveten om att bilderna är borta på guiden.

Jag har mailat fuskbugg.se och hoppas få backup på det.

Permalänk
Medlem

Det här kanske är en dum fråga men jag har nyligen upptäckt den här tråden om XBMC (efter att ha börjat kollat på att bygga en HTPC) och blev nyfiken på programmet. Jag testade att installera det på datorn för att se vad det var och lekte runt med det en del. Vad jag snabbt kom fram till var ett stort frågetecken: vad är egentligen nyttan med XBMC? Visst, det adderar ett UI-lager (samt länkar/info om filmer etc) och låter mig använda ett litet kompakt tangentbord istället för en mus men vad mer för nytta finns det? Är det något mer eller bara en preferens för hur det ser ut (att jämföra med att klicka igång en fil)?

Som sagt var, kanske en dum fråga men när jag läser entusiasmen runt programmet (och liknande) så känns det som jag missar något. För jag ser inte den praktiska nyttan...

Permalänk
Medlem

Här har ni en guid hur ni installerar XBMC på eran iPad. Kör det själv på min iPad 2 och det funkar riktigt bra, dock så är fingerkommandona lite knepiga men man lär sig

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO:Install_XBMC_on_i...

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu:

Det här kanske är en dum fråga men jag har nyligen upptäckt den här tråden om XBMC (efter att ha börjat kollat på att bygga en HTPC) och blev nyfiken på programmet. Jag testade att installera det på datorn för att se vad det var och lekte runt med det en del. Vad jag snabbt kom fram till var ett stort frågetecken: vad är egentligen nyttan med XBMC? Visst, det adderar ett UI-lager (samt länkar/info om filmer etc) och låter mig använda ett litet kompakt tangentbord istället för en mus men vad mer för nytta finns det? Är det något mer eller bara en preferens för hur det ser ut (att jämföra med att klicka igång en fil)?

Som sagt var, kanske en dum fråga men när jag läser entusiasmen runt programmet (och liknande) så känns det som jag missar något. För jag ser inte den praktiska nyttan...

Den stora delen till att jag personligen kör XBMC är att jag slipper packa upp div. filmer som jag vill kolla på. På så sätt sparar jag ju en hel del plats på HDD'n. Sen gillar jag layouten när man får till det som man själv vill!

-----

Jag har dock ett problem nu, har nyinstallerat XBMC och får inte igång fanart.. Riktigt störande! Jag vill ju ha film-omslaget på varje film liksom... Help me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu:

Det här kanske är en dum fråga men jag har nyligen upptäckt den här tråden om XBMC (efter att ha börjat kollat på att bygga en HTPC) och blev nyfiken på programmet. Jag testade att installera det på datorn för att se vad det var och lekte runt med det en del. Vad jag snabbt kom fram till var ett stort frågetecken: vad är egentligen nyttan med XBMC? Visst, det adderar ett UI-lager (samt länkar/info om filmer etc) och låter mig använda ett litet kompakt tangentbord istället för en mus men vad mer för nytta finns det? Är det något mer eller bara en preferens för hur det ser ut (att jämföra med att klicka igång en fil)?

Som sagt var, kanske en dum fråga men när jag läser entusiasmen runt programmet (och liknande) så känns det som jag missar något. För jag ser inte den praktiska nyttan...

Det här är varför jag gillar det iaf.

*Library-funktionen som ger dig möjlighet att skapa ett index över alla filmer med plot och snygga fanarts.
*Klarar typ alla format, du behöver inte ens packa upp det du ska se på.
*Snyggt
*Enkelt att hantera med bara ett tangentbord, man kan såklart köpa en fjärrkontroll till htpcn om man vill det.
*Plugin för Svtplay/Youtube etc.
*Enkelt att fixa med undertexter, finns ett plugin som automatiskt laddar ner text.
*Resume-funktionen, om du stoppar ett filmklipp och startar det igen kan du välja att fortsätta där du sluta.

Skrivet av dAVEUS:

Jag har dock ett problem nu, har nyinstallerat XBMC och får inte igång fanart.. Riktigt störande! Jag vill ju ha film-omslaget på varje film liksom... Help me!

Har du satt innehållet på katalogerna och skannat dem?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med att XBMC inte hamnar överst, det här problemet verkar dyka upp lite nu och då och tidigare har jag kört en återställning men nu tänkte jag ta tag i problemet. Jag fjärrstyr med teamviewer och då hamnar det på något sätt överst så den lilla flaggan i högerhörnet ligger och stör. Vet ni vad det här kan bero på?

Det som stör är alltså att teamviewers lilla fjärrstyrningsflagga ligger över xbmc som även gör att xbmc blir segare än vanligt.
Vad kan jag hitta på för att få till detta?

Har provat att installera om, toggla upplösning och fullskärm. Hjälper inte. Byta skinn hjälper inte heller.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

En liten fråga. Jag har juset installerat xbmc och börjar bekanta mig med programmet och dess funktioner. Dock så har jag märkt att ljudet inte funkar på allar filmer jag har tagit hem. Det funkar på vissa men andra inte.

Igår så hade jag tagit hem en DVDR-film. När jag drog igång den så börjar ljudet spela och jag kommer till slut fram till menyn där jag får välja språk och subititle osv. Dock när jag kör igång filmen så spelas den fast utan ljud?

Är det någon generell inställning jag glömt att göra eller vad kan det vara för nåt?

Permalänk
Medlem

Hej!

Funderar över det här med tillägg till XBMC, använder idag SVT Play, Youtube och hittade även en musikvideo "app". Skulle nu även vilja ha TV3 o TV4:s "play-tjänster" finns det? Såg att det fanns gott om danska kanaler.

Permalänk
Medlem

Två frågor angående XBMC:

Fanarts och omslag till filmer tar väldigt lång tid för att visa sig. Är det likadant för er? Vad kan det bero på?

Jag har en film som jag lade till i bibloteket manuellt som helt enkelt inte vill försvinna därifrån (sökvägen stämmer ej). Den försvinner inte när man tar bort den enskilt och när jag raderarhela bibloteket försvinner alla förutom just denna. Hur löser jag detta?

Permalänk
Medlem

Huj
Har problem med att upplösning blir låg, typ 640x480 när jag stänger ner eller tabbar ut från XBMC. Har sökt runt ett tag men inte blivit klokare direkt.
Har ett HD 4890 och senaste versionen av xbmc körandes på en burk med win xp. Drivarna är nyaste som fanns när jag uppdaterade för nån vecka sedan.
Inget stort problem direkt men kan vara lite störande när man ska surfa och tvärkolla något ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Två frågor angående XBMC:

Fanarts och omslag till filmer tar väldigt lång tid för att visa sig. Är det likadant för er? Vad kan det bero på?

Jag har en film som jag lade till i bibloteket manuellt som helt enkelt inte vill försvinna därifrån (sökvägen stämmer ej). Den försvinner inte när man tar bort den enskilt och när jag raderarhela bibloteket försvinner alla förutom just denna. Hur löser jag detta?

Filerna i ditt library lagras ju lokalt.
Så har du en väldigt långsam hårddisk/dator så kan det ta tid.

Vad gäller envis media i library prova "clean library" under settings/video/library.
Då kommer den att jämföra alla inslag i ditt library med vad som finns under sources och ta bort dom som inte har ett mål.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag försöker få PowerDVD till att integreras i XBMC så att jag skall kunna spela upp BD men det går inte särskilt bra.... om det är någon som har gjort det så får ni gärna hjälpa mig. Jag fortsätter surfa lösningar på nätet.

Jag har prövat en annan lösning:

http://lifehacker.com/5621471/how-to-enable-blu+ray-playback-...

men den funkar konstigt nog bara om nätverks- sladden är i.

Jag vill att XBMC skall använda PowerDVD som jag fick med till BD- läsaren.

Mvh

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som ofta får problem med att skriptet för "recentlyadded" krashar?
Får ofta detta när jag starta upp XBMC. Kör med Dharma.

Kollat runt lite på officiella forumet, många som upplever detta men ingen konkret fix. Någon som lyckats nya det?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Skrivet av ElWeed:

Hej!

Jag försöker få PowerDVD till att integreras i XBMC så att jag skall kunna spela upp BD men det går inte särskilt bra.... om det är någon som har gjort det så får ni gärna hjälpa mig. Jag fortsätter surfa lösningar på nätet.

Jag har prövat en annan lösning:

http://lifehacker.com/5621471/how-to-enable-blu+ray-playback-...

men den funkar konstigt nog bara om nätverks- sladden är i.

Jag vill att XBMC skall använda PowerDVD som jag fick med till BD- läsaren.

Mvh

Testa att sök på din powerdvd version och playercorefactory.xml, t.ex "powerdvd 10 playercorefactory.xml".

playercorefactory.xml ska placeras i din användares xbmc-mapp. I Windows 7 t.ex: C:\Users\Dittanvändarnamn\AppData\Roaming\XBMC\userdata

Mvh

Permalänk

Någon som har hittat nån plug-in med svenska radiokanaler?
Skulle vara grymt att få in Bandit Rock i XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

Testa att sök på din powerdvd version och playercorefactory.xml, t.ex "powerdvd 10 playercorefactory.xml".

playercorefactory.xml ska placeras i din användares xbmc-mapp. I Windows 7 t.ex: C:\Users\Dittanvändarnamn\AppData\Roaming\XBMC\userdata

Mvh

Utmärkt! Tack för hjälpen! Har hittat något jag kan spinna vidare på nu. Skall prova imorgon.

Mvh

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

något har hänt med min dator eller med XBMC.
Allt har funkat klockrent sen i maj, men nu buffrar den filmer, 1080p, med jämna mellanrum, har hänt på några tv-serier också, 720p.
Har en Fusion med 8gb minne och tar all film via trådbundet nätverk från en dator i en garderob.
Lustigt att det bara uppkommer då jag inte ändrat något sen jag startade upp för första gången.

Tips på vad det kan vara och hur man kan lösa det tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

Testa att sök på din powerdvd version och playercorefactory.xml, t.ex "powerdvd 10 playercorefactory.xml".

playercorefactory.xml ska placeras i din användares xbmc-mapp. I Windows 7 t.ex: C:\Users\Dittanvändarnamn\AppData\Roaming\XBMC\userdata

Mvh

Prövade med detta script:
-----------------------------------------------------------------------
<playercorefactory>
<players>
<player name="PDVDCinemaPlayer" type="ExternalPlayer" audio="false" video="true">
<filename>C:\Program Files\CyberLink\PowerDVD9\PowerDVD Cinema\PowerDVDCinema.exe</filename>
<hidexbmc>true</hidexbmc>
<hideconsole>true</hideconsole>
<warpcursor>none</warpcursor>
</player>
</players>
<rules action="prepend">
<rule name="Blu-Ray" protocols="bd" player="PDVDCinemaPlayer"/>
</rules>
</playercorefactory>
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Kopierade det till anteckningar och sparade det som playcorefactory.xml. La det sedan i C:\Users\Mittanvändarnamn\AppData\Roaming\XBMC\userdata. Allt verkar rätt och alla vägar i scriptet stämmer med min dator. Det funkar ändå inte. Jag kör Dharma.

Funderar på att köra med Mediaportal eller MCE istället då jag stör mig rätt mkt. på att det inte funkar.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Jag har precis installerat xbmc-pvr-git och tvheadend med 3 stycken DVB-C kort för comhem och det funkar bra tycker jag. Kan schemalägga inspelningar och streama video via webbgränsnitt i tvheadend och titta på Live TV med xbmc pvr. Jag har dessutom lagt in xmltv för att få bättre programguide och det var väl också ganska bra. Men vissa kanaler länkas inte till xmltv, såsom radiokanalerna SR P1, SR P2 och SR P3 och tv-kanalerna SVT1 HD och SVT2 HD. För radiokanalerna tror jag det beror på att de heter P1, P2 och P3 i xmltv medan de heter SR P1 o.s.v. i tvheadend. Testade byta namn på kanalerna i tvheadend webgränssnitt men fick det inte att funka ändå med xmltv för dessa kanaler.

SVT1 HD och SVT2 HD tror jag beror på att dessa inte finns att välja i tv_grab_se_swedb --config men kanaltablåerna är ju exakt samma som för SVT1 och SVT2. Så min fråga är hur man länkar ihop xmltv-innehåll med kanaler som inte heter exakt likadant i tvheadend?

(Frågan rör nog mer tvheadend än xbmc men tänkte att det kanske ändå passar i tråden).

Kan tillägga att min htpc kör Arch Linux.

EDIT: Jag hittade hur man mappar xmltv till kanalerna. I webbgränssnittet för tvheadend på fliken channels finns ju fältet xmltv source. Bara att välja vilken "xmltv-kanal" som ska kopplas till kanalen i tvheadend. Jag som trodde jag skulle in i någon textfil och ändra manuellt...

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått min primära HTPC att funka utmärkt med XMBC (10.1, w7, i3 processor) och har därför skaffat en slimmad burk (xbmc 10.1, ubuntu, Intel Atom processor) till tv-rummet. På den slimmade burken vill jag inte lägga några filer utan endast spela upp det som ligger på min primära HTPC.

Tyvärr får jag det inte att funka. Jag har aktiverat streamning från min primära burk via Upnp och möjligheterna för andra enheter att styra funktionen.

Min slimmade burk hittar en del av filerna men långt ifrån alla. Det tycks som att den hittar .avi och .mpg men inte .mkv tex. Vet inte om detta är orsaken men det är det enda sambandet mellan vilka filer som hittas resp inte hittas som jag kan finna.

Någon här som har någon ide om vad som är fel?

Permalänk
Medlem

Jag vill då starta och styra XBMC genom EN smidig app i min Iphone. Jag kör just nu med Constellation att navigera med vilket fungerar ypperligt men den klarar inte av att starta XBMC i Windows så vitt jag vet. Då jag surfar och kör spotify med samma dator använder jag en app som heter Mobile Mouse för att styra musen och skriva med. Som det ser ut nu måste jag först öppna XBMC med Mobile Mouse och sen byta till Constellation i Iphonen för att navigera XBMC. Då över till mina frågor:

Går det på något vis att ställa in så att jag kan starta XBMC från Constellation-appen?

Finns det en app ute som redan klarar att starta XBMC och sen på ett hyffsat sätt navigera däri? (Vill ej använda musen till att navigera)

Att navigera XBMC med Mobile Mouse utan att använda musen fungerar ej för mig. Esc-knappen och att klicka på saker fungerar men att använda muspekarna fungerar ej. Någon som har erfarenhet av det? (Har en tråd uppe på Mobile Mouse-forumet ang. detta)

Tacksam för alla slags svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Jag vill då starta och styra XBMC genom EN smidig app i min Iphone. Jag kör just nu med Constellation att navigera med vilket fungerar ypperligt men den klarar inte av att starta XBMC i Windows så vitt jag vet. Då jag surfar och kör spotify med samma dator använder jag en app som heter Mobile Mouse för att styra musen och skriva med. Som det ser ut nu måste jag först öppna XBMC med Mobile Mouse och sen byta till Constellation i Iphonen för att navigera XBMC. Då över till mina frågor:

Går det på något vis att ställa in så att jag kan starta XBMC från Constellation-appen?

Finns det en app ute som redan klarar att starta XBMC och sen på ett hyffsat sätt navigera däri? (Vill ej använda musen till att navigera)

Att navigera XBMC med Mobile Mouse utan att använda musen fungerar ej för mig. Esc-knappen och att klicka på saker fungerar men att använda muspekarna fungerar ej. Någon som har erfarenhet av det? (Har en tråd uppe på Mobile Mouse-forumet ang. detta)

Tacksam för alla slags svar!

+1 på detta
Kör själv med Logitec mouse och XBMC Commander men skulle vilja ha en smidigare lösning om det går/finns.

Permalänk

Har ett problem. jag kan inte få hd ljuden att funka. kör med denna XBMC 11.0 Eden: Beta
Är helt ny på denna spelare, hur får jag igång HD ljud?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronna:

+1 på detta
Kör själv med Logitec mouse och XBMC Commander men skulle vilja ha en smidigare lösning om det går/finns.

http://www.dealextreme.com/p/usb-rechargeable-handheld-2-4g-w...

Den använder jag och fungerar utmärkt.
Dock är det problem med att använda tangentbordet om du sätter datorn i sleepmode.
Kanske finns nyare mjukvara.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Avstängd

Kör med XMBC både på Windowsdatorn, Laptopen med Linux Mint 12 och Apple TV. Jag har även tagit fram min gamla NSLU2 ur gömmorna och använder den som media-NAS direkt i routern (D-Link DIR 855 Dualband).

Och så till min fråga

Jag har helt gått över till FTP mellan datorerna och inte fasiken buffrar det längre. Också om jag tex kopierar rar-bibliotek mellan en dator till en annan så är de hela när jag ska packa upp dem. Så är det inte alltid med SMB. Inte heller mellan två Windowsdatorer.

Varför verkar FTP mycket stabilare än vanlig fildelning hemma hos mig? Alltså, skillnaden är enorm. Jag bor i trähus, kan det bero på det?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

http://www.dealextreme.com/p/usb-rechargeable-handheld-2-4g-w...

Den använder jag och fungerar utmärkt.
Dock är det problem med att använda tangentbordet om du sätter datorn i sleepmode.
Kanske finns nyare mjukvara.

Tanken är god, men jag vill styra med Iphone/Ipad och bara ha en app som man kan starta XBMC utan att köra med en mus-app.

Permalänk
Avstängd

Min NSLU2 dog. Kör med en gammal Laptop med trasig skärm som UBUNTU NAS men ska köpa en riktig NAS imorgon. Nu är ju problemet att på både datorn och Apple TV blir XMBC nerlusad av massa nätverksplatser som inte finns längre (I Movies/Filer före "Add Movies").
Hur får man bort dem?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patols:

Jag har nu fått min primära HTPC att funka utmärkt med XMBC (10.1, w7, i3 processor) och har därför skaffat en slimmad burk (xbmc 10.1, ubuntu, Intel Atom processor) till tv-rummet. På den slimmade burken vill jag inte lägga några filer utan endast spela upp det som ligger på min primära HTPC.

Tyvärr får jag det inte att funka. Jag har aktiverat streamning från min primära burk via Upnp och möjligheterna för andra enheter att styra funktionen.

Min slimmade burk hittar en del av filerna men långt ifrån alla. Det tycks som att den hittar .avi och .mpg men inte .mkv tex. Vet inte om detta är orsaken men det är det enda sambandet mellan vilka filer som hittas resp inte hittas som jag kan finna.

Någon här som har någon ide om vad som är fel?

Kan du inte bara dela ut mapparna som en vanlig "share". Så gör jag mellan mina datorer med xbmc. Skippa upnp och kör via smb.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)