Intrång i Steam – databas, användaruppgifter och kontokort på vift

Permalänk
Melding Plague

Intrång i Steam – databas, användaruppgifter och kontokort på vift

För ett par dagar sedan väcktes misstankar att inkräktare lagt beslag på användardata från Steams diskussionsforum. Nu avslöjar Valve att även spelklienten med tillhörande databas är drabbad.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde kanske ändra då, man blir ju paranoid.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Därför använder vi Origin som ingen ens orkar bry sig om att hacka för att det hackar oss istället

Permalänk

Oroande.
Undrar hur lång tid det dröjer innan Origin är drabbat med.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

definitivt.

Permalänk
Medlem

Jaså, undrar vem/vilka som kommer ta på sig det här då ..

Permalänk
Medlem

Det är ju inte normala människor som håller på med sån skit. Hoppas jag. Konstigt att företagen vågar låta folk ha så mycket värdefulla saker på något de inte kan skydda åt kunden, är dom inte rädda för stämmningar?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den nyheten kom snabbt, såg den precis i forumet!

Permalänk
Medlem

Fan. Orkar inte ens byta pass och liknande. Kör lite rysk roulette angående om mina andra konton blir kapade. Här hoppas vi på turen.

Permalänk

Dessa hackers är fan dryga ibland >_<
jaja byte av lösenord och kan ju lika gärna fixa nytt kort bara för att...

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk
Medlem

Många databaser som blivit hackade på senare tid. Någon får se över hur dessa attacker sker och täppa till hålen. Hur många olika hål kan det finnas?

Någon som vet Sweclockers har för skydd mot hackers?

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk

Ska jag byta lösenord till över 20 olika ställen? FÖR HELVETES JÄVLAR VAD ÄR DE FRÅGAN OM??????????????????????

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Många databaser som blivit hackade på senare tid. Någon får se över hur dessa attacker sker och täppa till hålen. Hur många olika hål kan det finnas?

Det finns alltid hål, hur säkert man än gör det så går det alltid att komma åt. Om man bara vill.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Usch. tur man inte angett kontonummer på sitt steamaccount. Är lite mot att köpa spel osv med kontokortet om det inte är en web-butik ala Inet/komplett. Hoppas ingen blir drabbad

Visa signatur

/|\/|\

Permalänk
Medlem

Jahapp. Bäst att byta lösenord nu på en gång då!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Bytte lösenord direkt. Hoppas de får rätsida på det hela.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Anders127:

Skydd har vi, men det känns inte så smart att beskriva exakt hur vi lagt upp säkerheten på sajten publikt i forumet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jag har försökt byta lösenord på steam flera gånger senaste tiden men jag får alltid samma felmeddelande om att jag ska försöka igen senare:
"Steam cannot currently process your request. Please try again later."
Vad fan gör jag åt det?

Permalänk

Varför måste dom förstöra så mycket... Vad har Valve gjort mot dom här uttråkad människorna?

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem

Dimman ligger lågt i staden, hackers är ute och jagar konto nr illa, har iallafall bytt lösen

Visa signatur

Stationär: Rysk Super Maskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har försökt byta lösenord på steam flera gånger senaste tiden men jag får alltid samma felmeddelande om att jag ska försöka igen senare:
Vad fan gör jag åt det?

Det fick jag också först, sen startade jag om Steam och då funkade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad fan gör jag åt det?

Bytade precis både lösen och secret question, fungerade direkt utan problem.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Bäst att byta, även om mitt konto knappt är värt att lägga vantarna på.

Permalänk

herregud

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Avstängd

Hoppas att dom inte hashat med MD5 då.

Tänker Valve kompensera sina kunder?
Gratis spel? Knappast troligt.
"plz sry, icanhazforgive? kthx, buy new gamez & gief yo creditkartz"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Skydd har vi, men det känns inte så smart att beskriva exakt hur vi lagt upp säkerheten på sajten publikt i forumet.

Bättre skydd än dom stora som blitt hackade? knappast, handlar nog om ointresse för sweclokers.

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt något via steam, känns ju skönt faktiskt. Kontot har inte mer än 1.6 heller.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av rektor:

Tänker Valve kompensera sina kunder?
Gratis spel? Knappast troligt.
"plz sry, icanhazforgive? kthx, buy new gamez & gief yo creditkartz"

Kompensera är alltså det första du tänker på? Herregud.

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara betryggande att veta att med en bra saltning och hashning så är det rätt komplicerat att få tag i folks lösenord. Däremot är det tyvärr möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Lösenorden är saltade så även med MD5 så skulle dom vara rätt säkra.

Skrivet av Gelantious:

Bytade precis både lösen och secret question, fungerade direkt utan problem.

Ok, funkar inte för mig och det är inte första gången jag försökt.

Skrivet av FribBe:

Det fick jag också först, sen startade jag om Steam och då funkade det.

Jag provade just det, jag får samma fel.
Men, sen provade jag att skriva i fel nuvarande lösenord och fick samma fel.
Jag kanske kommer ihåg mitt lösenord fel och det är därför jag får felmeddelande?
Skulle du kunna prova att skriva fel nuvarande lösenord och se vad du får för felmeddelande?