PC-spel ger Bethesda huvudvärk

Permalänk
Medlem

Om folk inte fattar att det är dyrare att utveckla till PC (som är lite vadsomhelst) mot en konsoll (säg PS3) så fattar de nog inte speciellt mycket.
/tummen_upp

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Men seriöst, börjar bli lite trött på argumentet att folk inte har råd. Hur många har handen på hjärtat inte möjlighet att spara ihop 300:- på några veckor? Även fattig student har säkerligen möjlighet att dra in på något. Strunta i påsen med godis du håller i, där är 1/10-del av spelet. Handlar ju om prioriteringar i de fallen. Kan ta en nära släkting som exempel, han tycker det är jättekul att klaga över sin ekonomi(vilken ÄR dålig), sen sitter personen och betalar varje månad dubbla tv-paket a' 700:-/mån. Gör nåt åt saken då för fään ist för att klaga.

Så du menar att spelen är "värda" det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Så du menar att spelen är "värda" det.

Värda 300:-?
Ja.
Värda att avstå annat för att köpa?
Ja, om man vill ha det får man prioritera om man inte har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tur att allt är svart eller vit här i livet. Är något jobbigt? Ja, då är det bara att låta bli. Mår du dåligt? Ja, då är det bara att vara glad.
Tycker du det är jobbigt att läsa alla pubertala besserwisser-kommentar på SweClockers som tycker sig ligga inne med sanningen gällande allt som har med datorer att göra (och mer därtill) bara fört att de är så himla medvetna och L33t som har byggt ihop sin egen dator? Ja då är det bara att låta bli.

Hej då.

Vad snackar du om?

Om de inte vill sälja spel till pc så behöver de inte göra det. Inte svårare än så.

Att hålla på att beklaga sig som dom gör får en att ifrågasätta deras kompetens och om de vill skuldbelägga pc spelare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Värda 300:-?
Ja.
Värda att avstå annat för att köpa?
Ja, om man vill ha det får man prioritera om man inte har råd.

Låt mig förklara, vad som för mig är värt pengar är spel som inte är dyra att testa, och är originella, bra exempel:
Minecraft som kostade 140kr, jag äger två licenser.

Mojang your doing it RIGHT

EA your doing it WRONG

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Om folk inte fattar att det är dyrare att utveckla till PC (som är lite vadsomhelst) mot en konsoll (säg PS3) så fattar de nog inte speciellt mycket.
/tummen_upp

Lösning gör spelat gratis att testa in en vecka, sedan ha en månads avgift på 100-250 kr i förutsättning att nya saker läggs till ofta.
(priset beror på mängd av kontenta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Låt mig förklara, vad som för mig är värt pengar är spel som inte är dyra att testa, och är originella, bra exempel:
Minecraft som kostade 140kr, jag äger två licenser.

Mojang your doing it RIGHT

EA your doing it WRONG

Det köper jag, men då vill ju du inte ha spelet. Nu var det ju om folk som vill ha spelet men påstår sig inte ha råd. Finns säkert några men tror det är försvinnande liten grupp som verkligen inte har råd.
Håller med om att det borde finnas bättre möjligheter att testa genom demos osv, klart en brist som det är nu. Faktiskt rätt "mysigt" att ta ner en demo på steam och köra för att sen kanske köpa det

Permalänk
Medlem

Kan knappt spela skyrim med gtx 580 28-40 fps. yes! @ ultra.

använder i7 920 processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Lösning gör spelat gratis att testa in en vecka, sedan ha en månads avgift på 100-250 kr i förutsättning att nya saker läggs till ofta.
(priset beror på mängd av kontenta)

Ja vilken lösning! Den har ju aldrig provats i MMO innan.. just det ja, det var ju MMO det..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jävla klåpare. jag är då inte nöjd med PC versionen. Mest korkade menysystemet någonsin i ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Ja vilken lösning! Den har ju aldrig provats i MMO innan.. just det ja, det var ju MMO det..

Ja men borde gälla alla "bra" SPEL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Jävla klåpare. jag är då inte nöjd med PC versionen. Mest korkade menysystemet någonsin i ett spel.

Medvetet gort så, dom vill skrämma bort kunderna ?

Jag hatar dom för detta.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr ett konsol spel och ser ut därefter, när man ser att Dice kunde göra båda och få till sjuk grafik så undrar man vad Skyrim utvecklarna gjorde under alla dessa år. Bara spelat Oblivion?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ej sant då det tex finns forummedlemmar med datorer för över 16k som frågar efter länkar till iso varianter av spelet, när det inte ens är släppt.

Jag förstår inte hur en fråga om nedtankningslänkar gör att ett köp är uteslutet? Jag vet att jag tankade ner Dagerfall, Fallout 1,2 och tactics, Sacred, RTC3 & addoner, Diablo II, Alpha Centouri, Caesar IV, galactic civilizations, osv. Det är även listan över originalspel som står i fönsterkarmen precis sian om mig just nu. Med andra ord spel jag spelat sedan release, och fortfarande spelar, och därför behöver regelbunden tillgång till skivan för... Om jag aldrig köpt ett spel jag tankat skulle listan över köpta spel bli jäkligt kort. Listan skulle bli än kortare om jag skulle titta på befintliga spel, och se vilka jag hade köpt utan att ha tankat. Den listan skulle vara helt tom. Med andra ord, de har tjänat slantar, inte förlorat, på att jag tankat spel. Något spelindustrin egentligen är mycket väl medveten om.

Förr hade var och vartannat spel en demo, i dag är det inte längre sant. Ett fåtal spel har online funktioner som låses upp efter ett "köp" men riktiga speldemon är i dag väldigt sällsynta. Min tolkning är som följer:
Industrin har slutat lägga resurser på att ta fram en stympad version, efter de konstaterat att det inte behövs. Blivande kunder testar spelet via en download, eller en lånad kopia, och sen köper de spelet om de vill ha det.

Skrivet av Woods:

Men om jag kan ladda ner ett spel, spela spelet fullt ut utan begränsningar har då inte utvecklarna "förlorat" en kund då?

Se ovan?

Skrivet av jonazz:

Tycker att det ska vara mer upp till datortillverkarna att börja enas om en standard så att alla datorer läser igenom koderna på samma sätt så att spelföretagen inte ska behöva sitta och optimera sina spel till alla olika konfiger. En kod sedan ska datorn själv skicka vidare koden. Borde gå att enas om någon typ av standard för att spelmakarna ska kunna koda lättare.

Så har man redan gjort. Det kallas bland annat DirectX, Open GL, osv.

Skrivet av gvil:

Alltså detta är ett så sjukt dåligt argument. Visst det är ju inte lika med att det skulle ha lika många sålda som är nedladdade men vill du gå till jobbet varje dag för att kanske få betalt? Vore väl kul om din chef kunde säga "nej men vi ville bara testa lite vi skulle aldrig betalat dej idag men vi får se du kanske kan få nått om vi är nöjda med dej om en vecka eller två". Ingen vill väl arbeta utan att få betalt för mödan?

Rätt stor skillnad, ditt argument balanserar inte. För att köpa en vara är det som regel möjligt att prova den. Du kan rent av köpa rena förbrukningsvaror där tillverkaren garanterar att om du inte är nöjd, oavsett anledning, så får du pengarna tillbaka. Det är för att du ska kunna prova din vara. Likadant det är sällan man köper bil utan att prova den, osv.

Skrivet av martinboson:

Ska du svara på det här lär du tamejfan har fakta att backa upp med.

Jag har ett par 100 spelfodral, varav de flesta oöppnade att backa upp det med. Spelindustrin säljer flerspel än någonsin, spel efter spel slår försäljningsrekord på plattform efter plattform. Piratkopiering är inte ett problem.

Skrivet av dpom86:

Det finns så mycket löjliga ursäkter... vem har inte någon gång köpt en produkt, en tv, en micro, en hårtork, vad som helst, för att upptäcka att det egentligen var skit. Sånt händer. Livet är inte rättvist (och världen är full av människor, kommer aldrig vara så att alla bryr sig om just din åsikt). Tänk om folk kunde sluta använda en utopi som ursäkt.

Jag vet inte vilken utopi det är du saknar, men så vitt jag vet har man rätt att lämna tillbaka skitprodukter man köpt i stort sett överallt. Det får man dock inte med spel, mjukvara, film och musik. Så jag vet inte om jag tycker det är en löjlig ursäkt att man vill ha en chans att prova varan innan man har förlorat pengarna för gott.

Skrivet av jachxz:

Vem går och köper ett spel när dom redan har det på datorn spelbart?

Rätt många, då de inser att det inte är en hållbar situation att förvänta sig en uppföljare till ett spel man inte betalat för.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte vilken utopi det är du saknar, men så vitt jag vet har man rätt att lämna tillbaka skitprodukter man köpt i stort sett överallt. Det får man dock inte med spel, mjukvara, film och musik. Så jag vet inte om jag tycker det är en löjlig ursäkt att man vill ha en chans att prova varan innan man har förlorat pengarna för gott.

Rätt många, då de inser att det inte är en hållbar situation att förvänta sig en uppföljare till ett spel man inte betalat för.

B!

Jag håller med i det du säger.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mungo_skata:

Nej, det är inte vad jag säger. Läs en gång till.

Läst en gång till, nej det är inte vad du säger, jag missuppfattade nog lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Visst, Lätt att skylla på piraterna va? Well FETH you Bethesda!

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk

Brukar alltid köra med att ladda ner ett spel jag tycker är intressant och är det så att jag tycker det är väldigt kul så köper jag det man vill ju inte gå till en butik och köpa ett spel för 500Kr som man kör i 5 Minuter som man sedan ångrar att man la pengar på!

Edit: Har hänt mig... Väldigt jobbig dock så var det inte på 500Kr det var på 499

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Brukar alltid köra med att ladda ner ett spel jag tycker är intressant och är det så att jag tycker det är väldigt kul så köper jag det man vill ju inte gå till en butik och köpa ett spel för 500Kr som man kör i 5 Minuter som man sedan ångrar att man la pengar på!

Edit: Har hänt mig... Väldigt jobbig dock så var det inte på 500Kr det var på 499

Ja, tänk om det ändå kunde finnas en massa recensioner och videos på youtube så man kunde få en uppfattning av spelen på så sätt....

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har ett par 100 spelfodral, varav de flesta oöppnade att backa upp det med. Spelindustrin säljer flerspel än någonsin, spel efter spel slår försäljningsrekord på plattform efter plattform. Piratkopiering är inte ett problem.

Ok så jag skriver att statistik är det som är intressant och jag skiter i anekdoter om "jag köper minsann sådetså"... Och du svarar med att DU har köpt en massa spel? är du världens befolkning? "Mr_B köper minsann spel så vi behöver inte oroa oss för piratkopiering"
ÄR DU SERIÖS?

Här: http://www.dataspelsbranschen.se/statistik.aspx
Det är statistik för försäljning i Sverige.

Värde för PC-branschen:
förändring mellan:2007-2008: -6,8%
-II- 2008-2009: -15,4%
-II- 2009-2010: +1.0%

Så vi kan konstatera att spelmarknaden för PC mellan 2007-2008 minskade med 6,8%, 2008-2009 minskade med 15,4% och mellan 2009-2010 har värdet legat på ungefär samma. Det ökade med 1%.
Under samma period (2008/2009/2010) ökade xbox 360 med 66,1%/4,5%/6.9%. PS3 ökade med 151,2%/3,9%/9,3%.
Notera under 2008 hur konsolförsäljningen fullständigt exploderade. under samma år gick PC-försäljningen back.

Omsättning under 2010 (Sverige):
PC: 39 306 22 €
XBOX 360: 47 718 80 €
PS3: 51 938 49 €

total inkomst för alla spelplattformar var 203 694 739 €. Det är en minskning med -8.8%

Slutsats: Det går bättre för konsoler.:

Notera att den här statistiken endast är för Sverige, där vi har någon av den bästa bredbandstäckningen i världen. Så jag kan tänka mig att PC-spelare är en stark grupp. Därför kan gruppen PC-spelare vara ännu mindre sett internationellt (NU SPEKULERAR JAG SOM MR_B).

edit: hittade t.o.m. trevlig info:

Citat:

There’re also traditions that affect the games market. All
the Nordic countries have a long tradition of home computers, but Sweden stands out, probably thanks to the subsidized home PCs in the 90’s, which helped establish a larger
base for PC gaming.

Så kommer man med relevant info. peace bitches.

Redigering: jag hittade siffror från svensk försäljning och uppdaterar därför siffrorna. Det skiljer inte mycket dock.

Permalänk

Bethesda ger mig huvudvärk... och vem skulle inte få huvudvärk av att porta spel hela tiden? Gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Så kommer man med relevant info. peace bitches.

Det som skiljer relevant information från icke relevant är att den berör ämnet. Din information är tyvärr ickerelevant, eftersom den inte någonstans berör illegal nedladdning, och dess omfattning. Och så frågar du om jag är seriös... Suck.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nöjd med prestandan? Ja
Nöjd med grafiken? Nej
Nöjd med GUI:et? Nej
Nöjd med fördumningarna? Nej
Nöjd med mus/tangentbordsimplementeringen? Nej

Bethesda har huvudet uppkört så långt upp i arslet att de inte ens förstår vad PC-spelarna är irriterade över.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det som skiljer relevant information från icke relevant är att den berör ämnet. Din information är tyvärr ickerelevant, eftersom den inte någonstans berör illegal nedladdning, och dess omfattning. Och så frågar du om jag är seriös... Suck.
B!

PC-försäljning går back från år till år, det är relevant varför utvecklare satsar på konsolportningar. Och eftersom intresset för spel ökar för alla andra plattformar, varför ökar det inte till PC? Och även om intresset ökar så minskar omsättningen.

Orsakerna kan vara piratkopiering, det vet inte jag. Men jag förstår varför utvecklare sparar pengar genom att konsolporta. Pengarna finns helt enkelt inte där. Om mindre folk piratkopierade skulle siffrorna se annorlunda ut.

här är lite info om Skyrim från thepiratebay.org:
Distributörer: 8725
Reciprokörer: 25040

Många fler kommer laddas ner och många har redan laddats ner. Låt oss se på några av argumenten:

  • - isåfall skulle det inte laddas ner andra spel som har en demo, något som det faktiskt gör. Det KANSKE skulle förklara en liten andel, men inte majoriteten.

  • Ok, men dessa människor är uppenbarligen också en för liten grupp för att vända försäljningen till positiva decimaler.

  • - Det ligger kanske en sanning här. Tillfället ger tjuven. Men om man inte har möjlighet att ladda ner måste man hyra, spela demot eller gå till en affär som har spelet, för att sedan göra en bedömning om det är ett köp. Detta kan man göra idag, så det förklarar inte varför pengarna inte finns där.

Stop it, B!

"suck"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Orsakerna kan vara piratkopiering, det vet inte jag. Men jag förstår varför utvecklare sparar pengar genom att konsolporta. Pengarna finns helt enkelt inte där. Om mindre folk piratkopierade skulle siffrorna se annorlunda ut.

här är lite info om Skyrim från thepiratebay.org:
Distributörer: 8725
Reciprokörer: 25040

Lite info om Cod: MW3 från samma ställe:

Distributörer:
6013
Reciprokörer:
53096

Hur annorlunda då?

Kanske Battlefield 3 är intressant?
Distributörer:
6030
Reciprokörer:
15397
Jag förstår fortfarande inte hur du vill det ska vara?

Skrivet av martinboson:

Stop it, B!

"suck"

Knappast. Du kör med FUD, drar upp siffror som inte har ett skit med saken att göra, och hittar på ett sammanband. Den kraftigt begränsade oberoende forskning som finns i frågan motsäger dig. Piratkopiering har inte påvisats vara relaterad till vikande försäljning av oberoende forskning. Något som inte heller har påvisats vara relaterat, men som jag håller för mycket troligare, är att telefonspel, och "gratis" oavsett om det är av typen "free to play" & micropayment finansierat, eller reklamfinansierat, är klart större faktorer. Med tanke på att båda sorternas spelande har ökat explosionsartat skulle jag tro att PC är den överlägset största spelplattformen fortfarande. Till skillnad från dig är jag dock snabb med att påpeka att det är en teori jag håller för trolig, och inte fakta. Ditt krav på "fakta" är löjligt, eftersom det inte finns några, och än mindre något sätt att verifiera de hörsägner som kan påträffas. Vilket är skillnaden mellan fakta och fiktion. Fakta kan verifieras.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Angående piratkopieringen:

Läste på nån sida med en intervju med EA-bossen där han nämnde att de sålt 700.000 exemplar av Fifa till PC, men att det på servrarna var runt 4 000 000 spelare. Alltså hade 3.3 mille laddat ner spelet. Om det nu stämmer vet jag inte, läste bara vad jag läste.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av -=Mr_B=-:

--Text--
Piratkopiering har inte påvisats vara relaterad till vikande försäljning av oberoende forskning.
--Text
B!

Det är minst lika naivt att tro att ingen som laddar ned, inte skulle ha köpt spelet om de inte laddat ned, som att tro att alla som laddar ned, skulle ha köpt det.
Dessa sk "oberoende forskare" ger jag inte fem öre för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är minst lika naivt att tro att ingen som laddar ned, inte skulle ha köpt spelet om de inte laddat ned, som att tro att alla som laddar ned, skulle ha köpt det.

Det är där nu ingen som har sagt i heller.

Skrivet av Ratatosk:

Dessa sk "oberoende forskare" ger jag inte fem öre för.

Märklig inställning. Du besvärar dig alltså bara med forskning från partsinlagor? Du är medveten om att termen oberoende forskning avser forskning där man bedriver sin verksamhet efter de vetenskapliga principerna, och sen får resultaten bli vad de blir, istället för när man får sponsring för att ta fram ett i förväg bestämt resultat. Oberoende forskning är orsaken till varför vi får korkade undersökningar med resultat som "man blir tjock av för mycket fet mat", men jag tror att vi får leva med det, för att kunna få fortskridande som exempelvis kvantdatorer och andra spännande julklappar forskningen vid CERN kan ge oss.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Att utvecklare i flertalet år alltid klagat på piratkopieringen så fort dom gjort ett spel som "floppat" på försäljningsstatistiken är ju ingen nyhet. Det har ju alltid varit så, bara kolla vilka företag som klagar och vilka spel dom släpper. Dom som gör BRA spel har inga problem, det är alla företag som bara bryr sig i pengarna som ser sin försäljningstatistik minska. Dom som spelar spel idag är kräver lite mer än flashig grafik kompetensen och ideerna finns, men bolagen väljer säkra "kassakor" och ser sin försäljning minska.

Samma som skivbranchen och alla andra jävla bransher, det är ju som bekant alltid någon annans fel, det är så jävla svårt för dom att ta ansvar. Vem är det som ska räcka upp händen och säga "Ja vi vet att vi gjorde ett skitspel och det är därför vi inte säljer något." Vilken VD ska göra det självmordet? Man måste alltid förstå att det är en industri med människor som försöker göra karriär och maximiera sina vinster.

Sen försäljningstatistik är som all annan statistik. Antal svenskt sålda PC spel i svensk detaljhandel är rolig statistik, men senast jag kollade är världen global, folk köper spel från andra länder. Kommer ihåg när jag beställde DAOC från tyskland eller frankrike just för att få det innan premiären. Sen har ju STEAM kommit och många andra tjänster där man köper spel direkt på nätet. Exempelvis köper jag många spel direkt på min Xbox det hamnar aldrig i svensk statistik. Så statistik är som vanligt, betyder ingeting om man inte tänker igenom den och varför siffrorna är som de är.

Men den det de flesta som klagar på piratkopieringen säger är...

"Hej vi har gjort ett spel och bara koncentrearat oss på grafiken och helt skitit i spelmekaniken, varför vill inte alla världens spelare köpa vårat spel?? Måste vara den förbaskade piratkopieringen, eller jultomten som ger gratis spel åt alla."

Nä nu ska jag spela senaste hightechspelet, civ 4. Eller kanske masters of orion 3 , det är bra grejer. Inte riktigt nyutvecklade spel men bra.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Skrivet av ralekk:

Sen försäljningstatistik är som all annan statistik. Antal svenskt sålda PC spel i svensk detaljhandel är rolig statistik, men senast jag kollade är världen global, folk köper spel från andra länder. Kommer ihåg när jag beställde DAOC från tyskland eller frankrike just för att få det innan premiären. Sen har ju STEAM kommit och många andra tjänster där man köper spel direkt på nätet. Exempelvis köper jag många spel direkt på min Xbox det hamnar aldrig i svensk statistik. Så statistik är som vanligt, betyder ingeting om man inte tänker igenom den och varför siffrorna är som de är.

Här är statistiken för amerikansk försäljning http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2011.pdf (sidan 10).
Och ja, den hänvisar till digital försäljning.

Marknadsförändring mellan 2009-2010:
PC: $0,7 miljarder
Konsoller: $9,4 miljarder.