Nvidia surround med ett GTX 580? Vad behövs?

Permalänk
Inaktiv

Nvidia surround med ett GTX 580? Vad behövs?

Tänkte kolla om det går att köra Nvidia Surround med ett GTX 580? Alltså att det klarar av att "driva" dom.
Vad behövs för att köra Nvidia Surround? Behöver jag någon adapter?

Tänkte köra med 3st Benq G2222HDL. Tror ni det skulle funka bra?

NOTE: Är gröngöling när det gäller sånt här så please be kind.

Permalänk
Medlem

Man behöver två Nvidia kort för att driva fler än 2 skärmar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Korvsson:

Man behöver två Nvidia kort för att driva fler än 2 skärmar.

Även för GTX 580?
Har hört att ATI's kort har support för Eyefinity direkt.

Hur kommer det sig att Nvidia behöver 2 för att köra surround?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Även för GTX 580?
Har hört att ATI's kort har support för Eyefinity direkt.

Hur kommer det sig att Nvidia behöver 2 för att köra surround?

Ja även för GTX 580.
För att Nvidia är snåla och vill att man köper två kort eller kort med två GPUer. Nä men det finns säkert en bättre förklaring, kanske nåt med en teknisk begränsning men det vet jag inget om isf (och AMD klarar ju det på ett kort )

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NiklasN:

Ja även för GTX 580.
För att Nvidia är snåla och vill att man köper två kort eller kort med två GPUer. Nä men det finns säkert en bättre förklaring, kanske nåt med en teknisk begränsning men det vet jag inget om isf (och AMD klarar ju det på ett kort )

Tycker det är lite tråkigt att man har köpt ett GTX 580 (då det var värstingen. Alltså innan GTX 590) och det klarar inte surround.
Men däremot ett AMD 6950 klarar 3 skärmar xP
Lite surt.

Permalänk
Hjälpsam

Traditionellt med ett grafikkort har man max 2 outputs. AMD har hittat någon kringväg på detta. Har med uppbyggnad av RAMDAC, buffer etc att göra har jag för mig.

nVidias workaround var att köra dubbla grafikkort. Och om jag skall vara helt ärlig så är GTX580 lite för klen för att driva moderna spel i 5760x1080 med vettig FPS. Kör själv med 2st GTX570 och det är gränsfall i en del spel, några funkar bra och några funkar inte alls (BF3 är bara att glömma i nVidia Surround med GTX570). Om du tex vill köra BF3 i nVidia surround med rimlig FPS och upplösning hade jag rekommenderat 2 eller 3st GTX580 3GB, 1,5GB modellerna hade varit alldeles för klent för just BF3.

Sure, AMD fixar EYEfinity med ett HD5770 i teorin, men det blir prestanda nog för dekstop arbete i princip. Prestandakraven ökar enormt med 3x upplösning.

Så i kort, OM man hade kunnat köra ett GTX580 på tre skärmar så hade du inte haft mycket spelglädje av det.

Om du kan nöja dig med 3st 1680x1050 upplösning kan du testa med Matrox TripleHead2GO för att köra träskärmslösning på ditt GTX580:)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Ja även för GTX 580.
För att Nvidia är snåla och vill att man köper två kort eller kort med två GPUer. Nä men det finns säkert en bättre förklaring, kanske nåt med en teknisk begränsning men det vet jag inget om isf

Om jag minns rätt är deras officiella förklaring att de vill kunna "garrantera" kvalitet och prestanda. Har du 3x skärmyta vill de tvinga dig att åtminstånde ha 2x kort för att inte få katastrofal prestanda.

Inofficiellt stämmer det säkert som du skriver att de vill sälja två kort ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluf:

Traditionellt med ett grafikkort har man max 2 outputs. AMD har hittat någon kringväg på detta. Har med uppbyggnad av RAMDAC, buffer etc att göra har jag för mig.

nVidias workaround var att köra dubbla grafikkort. Och om jag skall vara helt ärlig så är GTX580 lite för klen för att driva moderna spel i 5760x1080 med vettig FPS. Kör själv med 2st GTX570 och det är gränsfall i en del spel, några funkar bra och några funkar inte alls (BF3 är bara att glömma i nVidia Surround med GTX570). Om du tex vill köra BF3 i nVidia surround med rimlig FPS och upplösning hade jag rekommenderat 2 eller 3st GTX580 3GB, 1,5GB modellerna hade varit alldeles för klent för just BF3.

Sure, AMD fixar EYEfinity med ett HD5770 i teorin, men det blir prestanda nog för dekstop arbete i princip. Prestandakraven ökar enormt med 3x upplösning.

Så i kort, OM man hade kunnat köra ett GTX580 på tre skärmar så hade du inte haft mycket spelglädje av det.

Om du kan nöja dig med 3st 1680x1050 upplösning kan du testa med Matrox TripleHead2GO för att köra träskärmslösning på ditt GTX580:)

Jag har inte BF3 och tänker inte skaffa det heller.
Jag är mer MMO och RPG nisse jag ^^
Men är inte Matrox's sådana boxar skit dyra? xD
Kommer få alla 3 att funka som 1 skärm då? Alltså att spelet kommer täcka alla 3?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xXMickeXx:

Kommer få alla 3 att funka som 1 skärm då? Alltså att spelet kommer täcka alla 3?

Knappt 3K för Matrox TH2G Digital Edition så det är en fråga om alternativen. Och du får max 1680x1050 per skärm.

Datorn kommer tolka det som en enda gigantisk skärm, så det går bra att spela spel och andra fullskärms saker. Körde själv med den lösningen till WoW innan EyeFinity eller nVidia Surround var påtänkt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Ditt nätagg o moderkort verkar ju stödja SLI annars... Och prestandan kommer garranterat till nytta om du gillar snygga RPG och MMO.

Så istället för en dyr box skulle jag sparat lite till eller köpt ett begagnat 580, då du faktiskt får något extra och använder tillverkarnas egen lösning vilket borde ge bättre stabilitet. Efter årskiftet nu kommer många nog vilja sälja av för att köpa nya generationens kort så då kanske du får bättre priser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Ditt nätagg o moderkort verkar ju stödja SLI annars... Och prestandan kommer garranterat till nytta om du gillar snygga RPG och MMO.

Så istället för en dyr box skulle jag sparat lite till eller köpt ett begagnat 580, då du faktiskt får något extra och använder tillverkarnas egen lösning vilket borde ge bättre stabilitet. Efter årskiftet nu kommer många nog vilja sälja av för att köpa nya generationens kort så då kanske du får bättre priser.

Jag har just nu Gigabytes model av GTX 580 fast den utan extra kylningen.

Skulle det funka om jag köpte t.ex ett som var tillverkat av Zotac eller Evga? Eller måste dom vara helt identiska i klockningen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Jag har just nu Gigabytes model av GTX 580 fast den utan extra kylningen.
http://images.pricerunner.com/product/image/177332378/Gigabyt...

Skulle det funka om jag köpte t.ex ett som var tillverkat av Zotac eller Evga? Eller måste dom vara helt identiska i klockningen osv.

Det kommer funka fint, kortet med lägst klockfrekvens kommer bestämma frekvensen för det andra kortet. Och se till att korten har lika mycket minne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NiklasN:

Det kommer funka fint, kortet med lägst klockfrekvens kommer bestämma frekvensen för det andra kortet. Och se till att korten har lika mycket minne

Skickades från m.sweclockers.com

Får nog vänta ett tag då GTX 580 inte är billigt.