.rar 1080p filmer + XBMC + AppleTV 2nd = funkar?

Permalänk
Medlem

.rar 1080p filmer + XBMC + AppleTV 2nd = funkar?

Kort och gott, klarar nya apple tv att spela upp packade .rar filmer i 1080p via gigabit nätverk utan att det kommer lagga?

idag har jag en HTPC som är ca 4år gammal och det funkar utmärkt, dock är den rätt stor och otymplig så tänkte skaffa nått mindre, tex appletv.

kommer bygga en ny NAS/filerserver och ha alla packade filmer, musik osv på den och helt enkelt streama.

kommer det funka utan problem? är liite skeptisk så vill gärna att någon som har testat svarar istället för att bara spekulera ^^

Mvh

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet klarar inte ATV2 1080p, eller den skalar ner det till 720p, iaf det jag läste när xbmc kom dit.

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=XBMC_for_iOS_specific_FAQ#Apple_TV_2_.28black.29

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Jodå det går. Dock så krävs det att du jailbreakar din enhet (Mer info på http://apple-tv-hacks.com/).

Permalänk
Medlem

Som basn sa, den klarar av att spela upp 1080p matterial, men dockså skalar den ner den till 720p

Permalänk
Medlem

Spännande, men jag lär ju inte märka någon skillnad ändå om den spelar 720 eller 1080p.

blir att skaffa en å testa när man kommer hem från semestern (läs om 1 månad:) ;D

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Medlem

Har nu köpt en atv2 och kört in XBMC och kan med glädje säga att den spelar upp packade 1080p .rar filer/filmer från min server utan några problem alls, funkar även att köra trådlöst (har en airport extreme router).
helt klart bästa mediaspelaren jag haft!

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Skrivet av kalix:

Har nu köpt en atv2 och kört in XBMC och kan med glädje säga att den spelar upp packade 1080p .rar filer/filmer från min server utan några problem alls, funkar även att köra trådlöst (har en airport extreme router).
helt klart bästa mediaspelaren jag haft!

Har du kontrollerat att TV:n tar emot 1080p? För övrigt, ser du inte skillnad på 720p och 1080p så har du nog synfel. Är TV:n 40+ tum så är det inga som helst konstigheter att se stor skillnad på dessa två upplösningar.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Skrivet av oscarstegland:

Har du kontrollerat att TV:n tar emot 1080p? För övrigt, ser du inte skillnad på 720p och 1080p så har du nog synfel. Är TV:n 40+ tum så är det inga som helst konstigheter att se stor skillnad på dessa två upplösningar.

mm, dock sitter alla förlångt ifrån TVn för att dra nytta av all detalj som HD ger, vill minnas att optimalt tittavstånd för en 50" är 2-3m. Normalt avstånd till TVn i Sverige är oftast 4-5m. Men står man nära är skillnaderna oftast uppenbara

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av TorrentKatten:

mm, dock sitter alla förlångt ifrån TVn för att dra nytta av all detalj som HD ger, vill minnas att optimalt tittavstånd för en 50" är 2-3m. Normalt avstånd till TVn i Sverige är oftast 4-5m. Men står man nära är skillnaderna oftast uppenbara

Håller med. Då är det bara dåliga förutsättningar som man själv tar på sig. Jag säljer både tv och projektor och brukar rekommendera ca. 100-110" på 4-5 meter. Det duger ganska bra. Själv sitter jag ca. 2 meter från min 50" och det känns bra men det hade gärna fått vara större också.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990