Nybörjare på nätverk, varför kan jag inte pinga?

Permalänk
Medlem

Nybörjare på nätverk, varför kan jag inte pinga?

Jag håller på att lära mig detta men kan inte få 2 av routrarna (dom ingringade) att pinga varann, säkert superlätt för er som kan.

Permalänk
Medlem

Spontant säger jag att de ligger på olika subnät. Fa0/1 måste ligga på samma nät som 0/0 på Linksys.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Spontant säger jag att de ligger på olika subnät. Fa0/1 måste ligga på samma nät som 0/0 på Linksys.

Testade att byta, men det funkade inte

Permalänk
Medlem

Posta konfigurationen för de två enheterna så kan vi se om vi hitt nå fel

Börja med gränssnitten mellan enheterna eller filtrera bort onödig info

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrimp:

Posta konfigurationen för de två enheterna så kan vi se om vi hitt nå fel

Börja med gränssnitten mellan enheterna eller filtrera bort onödig info

Denna? (detta är den icke trådlösa) postar snart den trålösa.

Permalänk
Rekordmedlem

Routrarna är ju direktanslutna så de ska kunna pinga varandra oavsett routingkonfig om de är på samma nät, men ligger de på samma nät ?
Att däremot pinga via routrarna kräver att de routar rätt.
R0 = 172.16.0.2/22 och har du lagt wrt300 på 192.168.0.1/24 eller är det adminadressen? vad har fa0/0 för ip?
Normalt sett sätter man ett /30 nät mellan routrarna, varför slösa adresser, och jag hade använt wrt300 som accespunkt istället för router.
Edit: vad är det du skrivit i bilden, det ser inte ut som konfigfilen, du har knappat fel eller är otydlig, vilka portat kopplar ihop routrarna och vad har du för ip på dem?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Routrarna är ju direktanslutna så de ska kunna pinga varandra oavsett routingkonfig om de är på samma nät, men ligger de på samma nät ?
Att däremot pinga via routrarna kräver att de routar rätt.
R0 = 172.16.0.2/22 och har du lagt wrt300 på 192.168.0.1/24 eller är det adminadressen? vad har fa0/0 för ip?
Normalt sett sätter man ett /30 nät mellan routrarna, varför slösa adresser, och jag hade använt wrt300 som accespunkt istället för router.
Edit: vad är det du skrivit i bilden, det ser inte ut som konfigfilen, du har knappat fel eller är otydlig, vilka portat kopplar ihop routrarna och vad har du för ip på dem?

Hur kommer jag åt konfigfilen?

Är helt grön på detta...

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju postat en "konfig" håller du på pillar med packettracer utan lärarhjälp eller vad gör du?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Det intressanta är att få reda på hur enheten är inställd, har den inte ios så får du ta skärmdumpar eller skriva, har den ios så visa vad som kommer upp om du skriver in show run, vem har hittat på uppgifterna du pysslar med ? vilken utbildning är det ?
Det finns även en annan simulator som är ganska populär http://www.gns3.net/ om det inte är en cicso utbildning.
Jag tog ut en konf från en "tom" enhet i tracern, bara för attvisa textmassan, det kan då se ut så här innan man börjat konfa den.

Router>en
Router#show run
Building configuration...

Current configuration : 407 bytes
!
version 12.2
no service timestamps log datetime msec
no service timestamps debug datetime msec
no service password-encryption
!
hostname Router
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
interface FastEthernet0/0
no ip address
duplex auto
speed auto
shutdown
!
interface FastEthernet0/1
no ip address
duplex auto
speed auto
shutdown
!
ip classless
!
!
!
!
!
!
!
line con 0
line vty 0 4
login
!
!
!
end

Router#

Visa signatur

Permalänk
Medlem

finns de någon cisco similator också då? för de hade vart lite kul att sitta och leka lite så man kan lära sig lite mer???

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

finns de någon cisco similator också då? för de hade vart lite kul att sitta och leka lite så man kan lära sig lite mer???

GNS3 använder dynamips som emulerar Cisco-enheter, så det kan du använda.
Annars har Cisco själva sitt Packettracer som emulerar diverse utrustning fast med vissa begränsningar.

Visa signatur

Ungos

Permalänk
Skrivet av Kitty:

Hur kommer jag åt konfigfilen?

Är helt grön på detta...

Hej Kitty,

Vad jag kommer ihåg så är just den labben lite buggig samma gäller för packet tracer. GNS3 rekommederar jag också men kör den när du blir lite varm i kläderna.

Kör du RIP eller EIGRP eller OSPF?

Mvh

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuntakinte:

Hej Kitty,

Vad jag kommer ihåg så är just den labben lite buggig samma gäller för packet tracer. GNS3 rekommederar jag också men kör den när du blir lite varm i kläderna.

Kör du RIP eller EIGRP eller OSPF?

Mvh

Tackar, det löste sig ändå till sista, jag har en ny fråga...men jag får starta en ny tråd

Permalänk
Skrivet av Kitty:

Tackar, det löste sig ändå till sista, jag har en ny fråga...men jag får starta en ny tråd

Gött!!

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.