Bakgrund: Är själv civilare, har mängder av polare som är civilare, har 4 polare som jobbar inom spelutveckling.
Skrivet av DenSammeSamme:
Men en utbildning i ryggen kan du dock räkna med åtminstone 25k i ingångslön som programmerare. Det kanske är skillnad i spelbranschen där företag lite mer kan välja och vraka bland människor med stora drömmar som kan tänka sig att slava ett par år för att nå sitt mål.
Stämmer mycket bra. Branschen är extremt kompetativ. Ett av företagen där en polare jobbar får in ungefär 250 spontanansökningar i _VECKAN_. Detta är ju då över alla olika områden, men ändå...
Skrivet av Orgondor:
Kan bara konfirmera, en ingångslön på över 20' är högt i branschen. Vill man både programmera och ha högre lön så är det inte spelbranschen man kanske bör se till i första hand...
Stämmer överens med mina erfarenheter.
Skrivet av Tickles:
Räkna inte med 25'. Ingångslönen sätts efter vart du jobbar och din erfarenhet. Så ingångslön på 25' är ingen praxis utan mer ett undantag. Ingen skillnad på spelbransch och "affärsprogrammering". Företag i sig är fula när det kommer till utbildning. De försöker mörka att du har utbildning när du har en och de pekar på att du saknar utbildning när du inte har en...
Har bekant i Stockholm som är programmerare och denne fick 24' i ingångslön. Bor man på någon annan ort i landet så kommer det skilja sig...
Jag tror nog faktiskt man kan säga att 25k är en rätt normal ingångslön på gränsen på lite låg. Så var det iaf för mig och mina polare som pluggade till dataingenjörer.
Skrivet av Tickles:
Så kanske det var för er ja. Detta är ingen praxis utan undantag. Oftast får man en ingångslön som ligger under 25'. googla samt begär lite statistik kring detta och du kommer bli skrämd. Som sagt så beror det även på vart man jobbar och vilken erfarenhet man har. Stockholm har möjligheterna medan andra orter ser rött om man ska begära högre...
Som någon annan sa tidigare så är normal ingångslön enligt facket för dataingenjörer 26-28k och även om den statistiken är en aning saltad så tror jag att 25k är rätt rimligt. Men du verkar ju ha andra erfarenheter?
Ska väl tillägga att inga av mina polare hade problem att få jobb och att alla jobbar här i Linköping eller i Karlstad.
Även detta stämmer med vad jag och polare märkt.
Ingenjörslönerna har inte hängt med, _många_ andra grupper har kommit ifatt och även gått om.
Vad man även ska tänka på är att statistiken som t ex Sveriges Ingenjörer och liknande förbund ger ut, oftast(?) innefattar förmåner.
Många företag erbjuder allt från betalt mobiltelefon, friskvårdsbidrag till tjänstepension.
Räknar man in det i totala summan så finns det inte 28-29k över till ren ingångslön..
"Tyvärr" kör även många företag med det som stenhårt argument i förhandlingarna.
Skrivet av fastforward:
Jag skulle säga att marknaden för just spelprogrammerare är rätt mättad f.n. Det finns många spelstudenter men inte så många företag. Att man sedan ofta jobbar in-house på spelföretaget hjälper inte heller om man vill ha hög lön.
Satsa på en mer allmän utbildning inom området om du gillar programmering. Då kan du jobba även inom andra branscher samt som konsult (tror inte det är så vanligt med spelkonsulter).
Detta stämmer oxå överens med vad jag hör. Den enda polare av mina 4 som jobbar inom spel, som fick jobb direkt efter examen, studerade 4 år utomlands och tog examen som 1:a i sin klass (Vad jag vet har vi inga sådana rankingsystem i Sverige?). Resterande fick nöta flertalet år på "vanliga" jobb inom sina yrken (proggning, projektledning, 3d), för att bygga erfarenhet och kunna söka.
Vad jag hört, så är du en _nobody_ sålänge du inte har någon _explicit_ erfarenhet att komma med. Enbart en utbildning duger tyvärr inte till mycket verkar det som.
Skrivet av Dalton Sleeper:
Det låter helspritt på olika pers, ett par som jag hört har ca 27-29 med kandidat, som exempel...
Yeap, stämmer detta oxå, klart det finns... jag har polare som fått 23k i ingångslön, men även dom som träffat jackpot och fått 35....
Men det är ju inte outliers vi är intresserade av att kalkylera utefter, utan mer realistiskt vart snittet ligger..
Sen efter sommaren är ju det dock ett extremt tryck på folk, så för tillfället kan man nog med enkelhet pressa upp mot 27-28-29k i ingång..
Skrivet av Tickles:
Japp, min erfarenhet är helt annorlunda. Facket representerar en riktlön på vad man bör få och inte vad man faktiskt får (nu förutsätter jag att du med dataingenjörsfacket=Unionen?). De har dock börjat samla in information för att kunna få korrekta löner. Dock så beror detta på om den som är med i facket eller inte skickar in uppgifter om detta så att de kan visa korrekt lönestatistik.
Har även jag ett antal vänner som är programmerare på olika orter i Sverige och där har ingångslönen varierat en hel del. Dock aldrig över 26'. De flesta erbjudanden har legat runt 23'. Man kan ha turen att få de där guldkornen som erbjuder högre löner men de är sällsynta. En annan vän jobbar på Logica och har 34' i månaden och det är efter 8 år i branschen, dessutom ingår ansvar som projektledare i hans arbetsuppgifter.
Jag motsäger inte att man kan få en ingångslön på 25' utan det jag säger är att det inte är praxis och oftast får man en lön som ligger under.
Precis...
Och som sagt, företagen+statistiken räknar oftast in övriga förmåner i totalsumman.
Ok, vi har helt enkelt lite olika erfarenhet och får väl helt enkelt vara nöjd med att jag fick en lite högre ingångslön än det som du anser vara praxis :)..
Hehe, true, bara att gratulera!
Skrivet av backfeed:
De jag känner som jobbar på två större svenska spelföretag säger att lönen är ok (~30 efter ett par år), men att det är fruktansvärt stressigt och ofta väldigt långa arbetsdagar. En annan bekant slutade efter 5-6 år pga stressrelaterade hjärtproblem. Så är man inte stresstålig bör man kanske sikta på något annat.
Även detta stämmer 100% med vad jag hör. Har flera som jobbat i branschen och slutat, pga att dom fått bra mycket bättre lön och normala arbetstider/arbetsbelastningar på annat håll.
Själv har jag alla möjligheter att byta till spelbranschen, en av dessa 4 polare ligger konstant på mig med erbjudanden om att komma på intervju hos hans arbetsgivare, men jag är noll intresserad. Lön och arbetstider ligger för kasst till, samtidigt som jag inte har det där extremt brinnande spelutvecklarintresset som jag tror krävs för att tycka att det är kul. Tror just spelutveckling har blivit extremt glorifierat... jag menar, vad har alla som talar om det för erfarenhet? Sure, dom har _SPELAT_ spel, men jag tror nog inte riktigt dom är insatta i hur det är att jobba med _SAMMA_ spel i flera år dag ut och dag in...
Bara mina cent
Rent överlag så skulle jag knappt råda någon till att plugga ingenjör längre. Möjligtvis högskole på 3 år...
5 år Civilare idag, med 5 års utebliven inkomst och istället ett fett studielån... tar rätt många år innan man lönemässigt är "ikapp" någon som bara gått och kört på dom 5 åren med en medellön. Tänk på att du får nånstans 1000-1500:- per månad skattade pengar att punga tillbaks till CSN..
Helt enkelt, har du intresse för dom jobb och möjligheter som i längden öppnas upp, sure, plugga på!
Men om inställningen bara är att maximera pengaflöded asap så vetefan om jag kan rekommendera 5 år på högskola...