Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad gör ett grafikkort bra ?

Permalänk

Vad gör ett grafikkort bra ?

Har inte riktigt fattat skillnaden mellan olika grafikkort tex ett gtx 550 och ett gtx 580 är det klocken eller vad är det?
kanske en dum fråga men har alltid undrat över det.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt mycket som skiljer grafikkort åt.
Det kan vara antal steam-processorer, krets, minne, och massa annat:)

Men mer än så kan jag inte förklara, och tror det finns bättre personer här på forumet som kan den saken bättre!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Hårdvara, mjukvara, klockfrekvenser och funktioner. Ska man dra varje enskild anledning så blir det en lång och relativt ointressant list-tråd.

Permalänk

Allt som skiljer korten åt är det som gör dem bättre, för annars så finns det ingen anledning att skriva upp dem!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Det beror mest på vilken grafikkrets som det sitter i. Vill du veta vad som skiljer grafikkretsarna åt får du fråga någon annan, men kom ihåg en sak: kolla inte på klocken osv när du köper grafikkort. Oftast är det gtx580 som gtx580.

Permalänk
Medlem

De största skillnaderna när man jämför två grafikkort ur samma serie (t.ex. GTX 5** eller radeon 6***) brukar vara
* antalet beräkningsenheter (lite som kärnor i en processor, fast mindre och grafikkortet har många många fler)
* klockfrekvenserna på beräkningsenheterna och minnet
* mängden och typen av minne (t.ex. 1GiB GDDR3, 2GiB GDDR5)

Man kan oftast inte utläsa vilket som är bäst av två grafikkort bara genom att kolla på specifikationen, man får kolla på tester och se hur den presterar i t.ex. ett visst spel, testprogram eller i folding, beroende på vad man ska ha det till.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Tror jag förstår ungefär. Jag kanske var lite otydlig också . Det jag inte har fattat förut var att om du tar ett gammalt kort och jämför med dom nya så om du kollar på papperet (tar bara ett exempel , tror inte det är så) och dom har likadana specifiktioner så är dom nya bättre. Så om jag förstår rätt nu så har dom nya korten fler pipes , nyare kretsar och Vram osv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perfektioon:

Har inte riktigt fattat skillnaden mellan olika grafikkort tex ett gtx 550 och ett gtx 580 är det klocken eller vad är det?
kanske en dum fråga men har alltid undrat över det.

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html brukar vara ett hyffsat refernstest, om man kan kalla det så.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Perfektioon:

Tror jag förstår ungefär. Jag kanske var lite otydlig också . Det jag inte har fattat förut var att om du tar ett gammalt kort och jämför med dom nya så om du kollar på papperet (tar bara ett exempel , tror inte det är så) och dom har likadana specifiktioner så är dom nya bättre. Så om jag förstår rätt nu så har dom nya korten fler pipes , nyare kretsar och Vram osv?

De enda specifikationerna som inte ändrats mycket de senaste åren är klockfrekvensen för vissa kort men att basera ett korts prestanda endast efter dess klockfrekvens skulle ge dig helt fel resultat. Gjorde man det så skulle en p4 med 3ghz vara bättre än min i7-920 2.66ghz.

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html brukar vara ett hyffsat refernstest, om man kan kalla det så.

Varför står det att ett HD 6950 presterar bättre än ett 6970 ?

Lästa nu att det var fps/krona