Permalänk
Medlem

"Secretscreen" number two!

Jag satt och slösurfade lite och hoppsan så kom nyheten om skärmgrejen!
Då fick aDDeNmaN idén att göra detta själv men han kunde inte separera "anti-glare" filmen och "polaroid filmen" så han har inga brillor!Detta kommer dock att köpas snarast!

Youtube länk!

"Secretscreen" number two!

Visa signatur

Kamera Kamerahus:Nikon D5000 Objektiv: NIKKOR AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR & Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED| aDDeNmaN Spotify playlist|
Telefon: iPhone 4S 16Gb VIT :)
Följ @adden99 på instagram!

Permalänk
Medlem

Nice In med filmen i ett par glasögon nu bara!

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

man kanske skulle modda U3011an?

Nä de skulle aldrig hända så länge jag lever

Dold text
Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Nice In med filmen i ett par glasögon nu bara!

Om jag hade kunnat separera på anti glare och polaroid filmen hade jag kunnat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kamera Kamerahus:Nikon D5000 Objektiv: NIKKOR AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR & Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED| aDDeNmaN Spotify playlist|

Permalänk
Medlem

såg ett annat galleri från "supersverker" för en stund sen, och detta är ju riktigt coolt:D

Men har du några glasögon till, eller kör du med annat?:)

Jag ska nog göra nått liknande, då jag fick tag på en skärm (kanske) för 70kr:)

5/5

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

såg ett annat galleri från "supersverker" för en stund sen, och detta är ju riktigt coolt:D

Men har du några glasögon till, eller kör du med annat?:)

Jag ska nog göra nått liknande, då jag fick tag på en skärm (kanske) för 70kr:)

5/5

Glasögonen har jag inte (läs föregående inlägg) nån som vet om det funkar med vanliga polariserade glasögon?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aDDeNmaN:

Glasögonen har jag inte (läs föregående inlägg) nån som vet om det funkar med vanliga polariserade glasögon?

hehe, missade det totalt (blind jag är då:P), men om det funkar med polariserade glasögon vet jag tyvärr inte:)

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Detta är verkligen fränt!

Borde fixa på laptopen så kan man ju surfa vad fan man vill i föreläsningssalarna

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Detta är verkligen fränt!

Borde fixa på laptopen så kan man ju surfa vad fan man vill i föreläsningssalarna

perfekt i skolan när lärarna kollar så man jobbar!:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

perfekt i skolan när lärarna kollar så man jobbar!:P

När jag har glasögonen ska jag lätt göra de på en laptop

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aDDeNmaN:

När jag har glasögonen ska jag lätt göra de på en laptop

hehe, det blir nog mycket krångligare då det blir svårare att skruva isär:)

Men här sitter en okunnig om detta och bara spekulerar utan fakta:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

hehe, det blir nog mycket krångligare då det blir svårare att skruva isär:)

Men här sitter en okunnig om detta och bara spekulerar utan fakta:P

Jag har redan en laptop som är isärkruvad med panelen bortskruvad ska nog modda ikväll! Bilder kommer självklart!
EDIT: det är en fujitsu siemens amilo xi 2528

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aDDeNmaN:

Jag har redan en laptop som är isärkruvad med panelen bortskruvad ska nog modda ikväll! Bilder kommer självklart!
EDIT: det är en fujitsu siemens amilo xi 2528

Okej, det ser vi fram emot:)

Lägg gärna med en video på allt också, då det låter som en bra idé

Dock är jag för pank för att göra nått liknande med en laptop, så är riktigt nyfiken på att se resultat:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Okej, det ser vi fram emot:)

Lägg gärna med en video på allt också, då det låter som en bra idé

Dock är jag för pank för att göra nått liknande med en laptop, så är riktigt nyfiken på att se resultat:)

Haha, jag hade aldrig gjort det om jag inte fick laptopen gratis var bara hårddisken som hade krashat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aDDeNmaN:

Haha, jag hade aldrig gjort det om jag inte fick laptopen gratis var bara hårddisken som hade krashat

hehe, okej:D

Vart fick du tag på en gratis?:O

Kör hårt, så får vi se hur det blir ikväll!:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

hehe, okej:D

Vart fick du tag på en gratis?:O

Kör hårt, så får vi se hur det blir ikväll!:D

Fick den av en kompis morsa! Kostade tydligen 15k ny

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara hur detta fungerar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9306:

Kan någon förklara hur detta fungerar ?

Detta är vad jag uppfattat det som:

På skärmen finns det en lite plastfilm som ska på nått sätt reflektera bilden ut till ögonen.
Denna "film" tar du dock bort, vilket gör hela skärmen vit.
Men du sätter dom på ett par glasögon istället, vilket gör att endast du kan se vad som är på skärmen!:)

Hoppas det hjälpte, och kan som sagt ha förklarat lite/helt fel:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Detta är vad jag uppfattat det som:

På skärmen finns det en lite plastfilm som ska på nått sätt reflektera bilden ut till ögonen.
Denna "film" tar du dock bort, vilket gör hela skärmen vit.
Men du sätter dom på ett par glasögon istället, vilket gör att endast du kan se vad som är på skärmen!:)

Hoppas det hjälpte, och kan som sagt ha förklarat lite/helt fel:)

Jo nu forstår jag trodde det handlade om olika frekvenser först men då förstog jag inte hur en film skulle kunna visa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9306:

Jo nu forstår jag trodde det handlade om olika frekvenser först men då förstog jag inte hur en film skulle kunna visa det

HEhe, bra:)

Den där plastfilmen som skärs bort är dock viktig att spara:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kommer tyvärr inte att kunna göra detta på fujitsun, för panelen är väldigt speciell, kanske blir på någon annan bärbar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som vet varför jag måste hålla huvudet snett när jag använder polariserande solglasögon för att få rätt färger?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aDDeNmaN:

Nån som vet varför jag måste hålla huvudet snett när jag använder polariserande solglasögon för att få rätt färger?

För att polariseringen är på fel håll.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Det panelen man tar bort är som många redan sagt polaiseringen av djuset. Det som händer när ljus blir polariserat är att man tar bort alla vågor som svänger på en viss längd, genom att skicka den genom massa tunna spalter. Ifall en typ av ljuspartikel svänger "uppåt och nedåt" och en annan svänger "höger och vänster" så kan man skicka detta ljus genom ett polariserat nät som tar bort alla som är "upp och ned" så att endast de som svänger "höger och vänster" är kvar.
Detta utnytjar t.ex. polariserade glasögon då ljus som reflekteras på en tillräckligt blank yta blir polariserat när det träffar ytan, och således är väldigt bra på sjön eller i snölandskap där man kan ta bort alla onödiga reflexer utan att allt annan blir onödigt mörkt.

Skärmar använder polarisation för att stänga ute en del av ljuset, tack vare egenskapen av kristallerna i panelen. När det går ström genom kristallerna så polariserar de ljuset i det omårdet. Detta gör att ungefär hälften av ljuset försvinner där kristallerna är aktiverade, medan andra halvan försvinner i polariseringsfiltret. Ifall man då tar bort polariseringsfiltret så fortsätter det komma ljus där och då upplever vi skärmen som vit, då färgerna inte framträder ifall tillräckligt mycket ljus kommer igenom. När vi sedan polariserar ljuset (i t.ex. glasögonen som vi lite händigt craftar) så tar vi bort allt ljus som redan är polariserat, medan vi endast tar bort hälften av det opolariserade ljuset.

tl;dr
När man tar bort polarisationen av ljuset så kommer för mycket ljus igenom, förutsatt att man inte polariserar ljuset och på så sätt tar bort det överflödiga ljuset och endast ser det man skärmen vill att man ska se.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Det panelen man tar bort är som många redan sagt polaiseringen av djuset. Det som händer när ljus blir polariserat är att man tar bort alla vågor som svänger på en viss längd, genom att skicka den genom massa tunna spalter. Ifall en typ av ljuspartikel svänger "uppåt och nedåt" och en annan svänger "höger och vänster" så kan man skicka detta ljus genom ett polariserat nät som tar bort alla som är "upp och ned" så att endast de som svänger "höger och vänster" är kvar.
Detta utnytjar t.ex. polariserade glasögon då ljus som reflekteras på en tillräckligt blank yta blir polariserat när det träffar ytan, och således är väldigt bra på sjön eller i snölandskap där man kan ta bort alla onödiga reflexer utan att allt annan blir onödigt mörkt.

Skärmar använder polarisation för att stänga ute en del av ljuset, tack vare egenskapen av kristallerna i panelen. När det går ström genom kristallerna så polariserar de ljuset i det omårdet. Detta gör att ungefär hälften av ljuset försvinner där kristallerna är aktiverade, medan andra halvan försvinner i polariseringsfiltret. Ifall man då tar bort polariseringsfiltret så fortsätter det komma ljus där och då upplever vi skärmen som vit, då färgerna inte framträder ifall tillräckligt mycket ljus kommer igenom. När vi sedan polariserar ljuset (i t.ex. glasögonen som vi lite händigt craftar) så tar vi bort allt ljus som redan är polariserat, medan vi endast tar bort hälften av det opolariserade ljuset.

tl;dr
När man tar bort polarisationen av ljuset så kommer för mycket ljus igenom, förutsatt att man inte polariserar ljuset och på så sätt tar bort det överflödiga ljuset och endast ser det man skärmen vill att man ska se.

Tackar för det fina svaret på min fråga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aDDeNmaN:

Tackar för det fina svaret på min fråga

np
Någon gång måste man ju ha nytta av fysik B och persondatorer A

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aDDeNmaN:

Jag gjorde faktiskt samma sak när jag fick se nyheten, men kunde inte heller separera anti glare från det polariserande arket, om du testar polaroid glasögon, så återkom gärna med resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag gjorde faktiskt samma sak när jag fick se nyheten, men kunde inte heller separera anti glare från det polariserande arket, om du testar polaroid glasögon, så återkom gärna med resultatet.

Jag har testat med vanliga.... men man måste göra egna för då kan man vända plasten rätt väg :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

någon som vet var man kan få ta på polaroidfilmen?, den på skärmen är ganska sliten och glasögon måste man ju ha snett :/

Permalänk
Hedersmedlem

by the way, finns billiga skärmar på blocket om ni är ute efter polaroidfilmen

EDIT: runt 150-250 kr

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.