Funderar lite kring dom här vilken ska man köpa? Hjälp!

Permalänk
Medlem

Funderar lite kring dom här vilken ska man köpa? Hjälp!

Vilken av dom här borde man skaffa sig?

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_C... eller http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_S...

ska fota lite landskaps bilder ex när man är utomlands, filma lite när folk cyklar, och har ett stort intresse inom kameror men han inte börjat med det ännu. men nu fick jag chansen för fick lite extra pengar. då tänkte jag att man kanske skulle börja fotografera och spara lite fina minnen

kan inte bestämma mig och är inge vidare på kameror kan ni ge mig lite råd!

Tack!

Permalänk
Medlem

Om du inte är nå vidare på kameror så köp den billigare.
På så sätt så har du sparat lite pengar när du tröttnar på den ;).
Och skulle det visa sig att du blir biten av foto-myggan så vet du ju betydligt mer när det är dax att köpa nästa kamera.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara dryg men det korta svaret är:
Om du inte vet varför du ska ha en 600D så ska du ha en SX40.

Om du vill ha ett mer utförligt/bättre svar än så så behöver du tala om vad du ska använda kameran till. Det är två VÄLDIGT olika kameror med väldigt olika egenskaper.

Permalänk
Medlem

Om du är oseriös fotare med ingen erfarenhet köp den billigaste, lär endå tröttna imorgon på den isf. annars kan du ju köpa den billigare sen lär dig använda photoshop etc och retuschera bilderna så det ser ut som en dyr kamera, som de flesta gör.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

ska fota lite landskaps bilder ex när man är utomlands, filma lite när folk cyklar, och har ett stort intresse inom kameror men han inte börjat med det ännu. men nu fick jag chansen för fick lite extra pengar. då tänkte jag att man kanske skulle börja fotografera och spara lite fina minnen

Permalänk
Medlem

Ska du fotografera för att "spara lite fina minnen" skulle jag nog säga att SX40 är det bättre valet. Ska du fotografera mer "för sakens skull" är 600D det bättre valet, om man ska generalisera lite.
Med SX40 får du ett komplett paket som kan "allt" direkt ur lådan. Saken är att den gör "allt" men inte dunderbra till skillnad från 600D som har alla tänkbara tekniska fördelar, men där man behöver komplettera med massa fler tillbehör för att kunna göra alla dessa saker. Resultatet kommer då att bli betydligt bättre från 600D, men det blir en stor tung ryggsäck med grejer för minst 30000kr att släpa på, istället för bara en kamera som går ner i en lite större ficka.
Ska du klara göra allt det som SX40 kan med en 600D så får du vara beredd på att köpa till MINST 2 (helst 3 eller 4) objektiv till för att ens vara i närheten och ska du kunna "zoom in" lika mycket så kommer det att kosta rätt mycket pengar.

Nu är det ju inte alls säkert att du behöver ha alla de egenskaper som SX40 erbjuder. Ska du "ta lite landskapsbilder och filma när folk cyklar" kommer du, troligen, att klara dig ganska långt med en 600D med kitobjektivet. Det du ska vara medveten om är att just vad gäller filmandet så är en kamera som 600D kanske lämpligast för den som har "lite seriösare" ambitioner med sitt filmande. Fall det handlar med om "vardagsfilmande" och inte produktion av film/kortfilm/TV eller liknande så är en "kompakt", som tex SX40 ett bättre val.

Vad gäller fotograferandet så ställer en 600D något större krav på fotografen och dess kunskaper, men erbjuder åxå betydligt större kreativa möjligheter och bättre prestanda. Så... Om du känner att du är villig att lära dig "hantverket" och du tror att du kommer att ha ett ihållande intresse för foto så tycker jag gott att du kan köpa en 600D, men räkna med att du kommer att vilja lägga en hel del mer pengar än den initiala kostnaden för bara kamerakitet. Du kommer säkert att vilja komplettera med fler objektiv så småningom och för att fota landskap är stativ ett ovärderligt redskap osv osv (fast stativ är ju minst lika användbart tillsammans med en SX40, man kommer undan med ett lite billigare stativ då bara).