Värme relativt till kroppstemperatur

Permalänk
Medlem

Värme relativt till kroppstemperatur

Varför upplever man till exempel 30 som väldigt varmt fast vår kroppstemperatur är 37 grader?

Permalänk
Skrivet av Murloc:

Varför upplever man till exempel 30 som väldigt varmt fast vår kroppstemperatur är 37 grader?

Muskelanvändningen alstrar värme vilket gör att din kropp arbetar för att hålla kvar temperaturen vid 37 grader Celsius.

Denna uppgift blir självklart svårare i varmare klimat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Vid omvandlingen från blodsocker till energi i cellerna så blir en del av energin till värmeenergi (liksom alla energiövergångar). Detta sker även vid tillämpning av andra funktioner än just muskelanvändningen.

Huruvida 30 grader kan kännas varmt beror även andra faktorer, så som luftfuktighet. En torrbastu vid 60c känns bara sådär samtidigt som en bubbelpool vid 40c får det att brännas lite till en början. Det hela har med hur mycket energi som är lagrat i omgivningen (se värmekapacitet) -> http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmekapacitet

Sist så är vi inte 37 grader på ytan vilket medför till större temperatur skillnad och då starkare intryck av omgivningens temperatur.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Varför upplever man till exempel 30 som väldigt varmt fast vår kroppstemperatur är 37 grader?

Anledningen till att du upplever det som varmt är för att din hud inte håller 37 grader, utan snarare runt 27 grader när kroppens innanmäte är 37 grader. 30 grader är varmare än 27 och därför känns det varmt. Om du värmer upp huden genom att t.ex. duscha varmt kommer 30 grader istället kännas svalt.

Jesper930: Det känns som du svarar på en annan fråga.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Fast de svarar ju också på en annan fråga, nämligen: Varför blir jag varm när jag vistas i ett rum som är 30 grader trots att jag är 37 grader?

30 grader känns t.ex. svalt om din hud är varmare än 30 grader.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Fast de svarar ju också på en annan fråga, nämligen: Varför blir jag varm när jag vistas i ett rum som är 30 grader trots att jag är 37 grader?

30 grader känns t.ex. svalt om din hud är varmare än 30 grader.

Blir man varm känns det ju varmt? Iallafall till en början.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zartax:

Fast de svarar ju också på en annan fråga, nämligen: Varför blir jag varm när jag vistas i ett rum som är 30 grader trots att jag är 37 grader?

30 grader känns t.ex. svalt om din hud är varmare än 30 grader.

För att du genererar i runda slängar 100 W värme själv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Svaret är att kroppen visserligen håller ca 37°C inuti, men att huden är betydligt kallare, typiskt 28-30. Det krävs en temperaturgradient i kroppen för att värmen som alstras ska kunna förflyttas utåt.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Blir man varm känns det ju varmt? Iallafall till en början.

Ja och nej. Det är väl snarare så att man känner att man är varm men uttrycker det som "Gud vad varmt det är!" för att det är den slutsatsen man drar. Om jag t.ex. duschar varmt så jag blir varm och sen går ut ur badrummet så känner jag både att jag är varm och att det känns svalt, eftersom luften i rummet är svalare än min hud.

Skrivet av Zotamedu:

För att du genererar i runda slängar 100 W värme själv.

Ja?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

En grej som inte riktigt har med tråden att göra men som jag är lite fundersam över.

När jag arbetar så går tar det ungefär fem minuter innan jag är uppe i min arbetstemp och det innebär att jag svettas som en idiot om jag inte klär av mig. Min favorit temp ligger på runt 0-5 grader (om det inte blåser för mycket) för då funkar det fint med arbetsbyxor och t-shirt. Är det varmare så får jag klä av mig mer helt enkelt.

Det jag funderar över är om det skulle vara skadligt för t.ex leder och annat i kroppen att ständigt vara utsatta för vind och kyla som dessa är när jag inte har på mig jacka osv. Väldigt mycket folk kommer fram och tycker att jag borde klä på mig med anledningen att jag kommer bli sjuk vilket för mig är skitsnack (Har inte hänt de senaste sex åren). Dock säger min kära hustru att jag längre fram i livet kommer få problem med leder osv pga av all kyla.

sååå, stämmer eller inte? någon som har koll kanske.

Jag är varm, enligt mig i alla fall så jag förstår inte varför jag skulle ta skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper930:

Muskelanvändningen alstrar värme vilket gör att din kropp arbetar för att hålla kvar temperaturen vid 37 grader Celsius.

Denna uppgift blir självklart svårare i varmare klimat.

Nej. det är feltolkning eller fel skrivet av dig.

Muskler som används alstrar mycket riktigt värme, men det är inte för att kroppen ska hålla 37 grader i 30 graders värme. Muskelanvändning finns alltid och alstrar alltid värme och beorende på aktivitet och muskelanvändning alstras oilika mycket värme.
Tycker du att omgivningen är varm (vare sig det är 5 grader eller 35 grader) kommer inte din kropp använda muskelkraften för att alstra värme för att hålla 37 grader, här kommer kroppen använda sig av nedkylningsprocesser för att sänka temperaturen.

Tycker du att det är kallt kommer kroppen sätta igång muskler för att alstra värmen som krävs för att hålla 37 grader.

Det innebär; tycker du omgivnigen är kall kommer du använda muskler, tex genom att skaka och huttra, för att alstra värme för att hålla kroppstempen. Tycker du däremot att omgivningen är varm kommer du istället sätta igång tex svettning för att förhindra kroppen att få värmeslag (med andra ord, förhindra feber).
Det är således lika svårt att hålla rätt temp oavsett om vi fryser eller är varma.
[QUOTE="Something";11693830]En grej som inte riktigt har med tråden att göra men som jag är lite fundersam över.

När jag arbetar så går tar det ungefär fem minuter innan jag är uppe i min arbetstemp och det innebär att jag svettas som en idiot om jag inte klär av mig. Min favorit temp ligger på runt 0-5 grader (om det inte blåser för mycket) för då funkar det fint med arbetsbyxor och t-shirt. Är det varmare så får jag klä av mig mer helt enkelt.

Det jag funderar över är om det skulle vara skadligt för t.ex leder och annat i kroppen att ständigt vara utsatta för vind och kyla som dessa är när jag inte har på mig jacka osv. Väldigt mycket folk kommer fram och tycker att jag borde klä på mig med anledningen att jag kommer bli sjuk vilket för mig är skitsnack (Har inte hänt de senaste sex åren). Dock säger min kära hustru att jag längre fram i livet kommer få problem med leder osv pga av all kyla.

sååå, stämmer eller inte? någon som har koll kanske.

Jag är varm, enligt mig i alla fall så jag förstår inte varför jag skulle ta skada.[/QUOTE]Har själv inte hört något om detta, det enda jag kam komma på är reumatiker som menar att kyla förvärrar deras ledbesvär, inte att kylan skulle vara orsaken till ledbesvären.
If it works for you, keep up the good work.