Hittar inte CD-skivan?

Permalänk
Medlem

Hittar inte CD-skivan?

Min nya dator hittar inte CD-skivan när man installerat spel och sen vill spela detsamma. Jag har WXP Pro som OS, och CD-spelaren ligger på D:/
Jag har senaste versionen av DirectX, 8.nånting.
Vad saknar jag, eller har jag installerat någonting fel i WXP? Är det någon grundinställning som måste göras i bios (bästa prestanda autoinställning)?

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa nån aspidrivrutin här är den jag använder.
http://m1.314.telia.com/~u31415258/utils/adaptec_windows_2000...

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Jag ska testa ikväll. Hoppas det funkar!

Permalänk
Medlem

Tyvärr vill fortfarande inte datorn hitta CD-skivan. Spel som inte kräver att CDn ligger på plats funkar utmärkt. Det har inget att göra med NTFS kontra FAT 32?
Jag har även en DVDspelare (J:\), och CDn hittas inte i den heller. CDn efterfrågas i rätt spelare, men "hittas" inte.

Permalänk
Medlem

Originalspel?? Om det är ett "bränt" så känner jag igen problemet....

Permalänk
Medlem

Jag kör originalspel, men vad skulle det ha för betydelse om det inte är original? Så fort spelet kräver CD-skivan så hittas den inte. "Lägg i CD-skivan och tryck OK"
Jag har förresten dessutom provat att bygla om CD-spelaren, den var ursprungligen byglad som "Slave", men är nu byglad som "Master" men problemet kvarstår. Har det någon betydelse på vilken IDEkabel spelaren sitter på?
Jag har en Memorex Maxtor 52, moderkort Shuttle och processor AMD Athlon XP2000. OS WXP Pro.

Permalänk
Medlem

Ja det har stor betydelse vilken kabel det sitter på när du börjar bygla om den.

Det har ingenting med DX8 lr dina filsystem att göra. Cd skivor använder ett eget filsystem. Det jag kan tänka mig är att du har en dålig CD-rom.

Funkar det bra att installera osv?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Installationen av spelen är inga problem. Jag kommer åt speleditorer och sånt, men kan inte spela själva spelet, då CDn efterfrågas.
Hur ska den sitta på IDEkabeln? På IDEport 1 eller 2, första eller sista kabelkontakten? Jag har två IDEportar, med hårddisk och zipdrive på ena kabeln (funkar felfritt). CDspelaren sitter just nu på den första kabelkontakten på ena IDEporten. Jag hade en gammal DVDspelare innan på nästa kabelkontakt, men den är borttagen för att undvika ev problem.
Hårddisken är också byglad som Master, då jag tidigare flyttade över info från min gamla hårddisk=Slave.