Ibm hårddisk..Nog har jag hört att dom ska vara konstiga men detta!!!!!

Permalänk

Ibm hårddisk..Nog har jag hört att dom ska vara konstiga men detta!!!!!

Tjena, jag har precis köpt en ibm IBM Deskstar 80GB IDE 7200RPM ATA/100 hårdisk 120GXP... Och den fungerade bra i ungefär en vecka.. sen så började den låta på nåt konstigt sätt som är svårt att förklara men jag ska ändå försöka: Ungefär som om man har matolja i en stekpanna sen så när det blir varmt och börjar låta så låter det... Helt sjukt.. den fungerar och så jag sitter på den just nu.. men det är ju skit jobbigt med sånt cp ljud.. vet nån vad som kan vara på tok? Jag har iofs garanti kvar men så är jag utan hårddisk i några dagar eftersom att jag beställade den på internet... någon annan som har haft samma fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Jadu, varm matolja låter inte så mycket, det ryker mest..
Många diskar låter skumt när de är nya men de brukar oftast bli bättre efter ett tag.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Hehe, ok jag ska försöka förklara lite bättre hur det låter... ungefär som 50 spikar som skrammlar satan.. eller varför inte följa upp exemplet med stekpannan, jag glömmde en liten detalj och sen så lägger du på en stek! så låter det... hehe får hoppas att det blir bättre då.. för disken fungerar ju ändå.. yeah yeah tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Citat:

jag sitter på den just nu

Du kanske är för tung...

(Var bara tvungen, jag hatar ordmisshandel)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

snälla!

Permalänk
Medlem

Om den pajjar så pajjar den.. Om den låter lite.. det spelar ju inte så slor roll.

Visa signatur

p4 2.53@161*19 | P4G8X d | 2*256 twinmos 3200 | PoV ti4200 xp | 120 GB 120gxp | creative live value!
bara 13000p.. RAZ

Permalänk
Medlem

Jippy samma som jag haft i några veckor och nu när jag körde ibm´s eget disk prog så säger den att disken är F.U.B.A.R! skoj skoj tur att garantin fortfarande gäller. Kan tilläggast att den fungerar men inte i windos osv bara om jag flyttar stora mängder data(5-6gig) som den hänger hela datorn.

Visa signatur

Xp1700@500mhz 1,1v pasiv kylning.
Radeon8500 pasiv kylning
Kd7-raid m.m

Permalänk
Medlem

Skickade tillbka två GXP120-diskar pga tjutande o irriterande ljud. Sen gav jag upp.

Visa signatur

Niklas

Permalänk

Jag har en exakt likadan hårddisk som aXioN köpte och har inga som helst problem... Förresten, "smattrande ljud" är nog ett bra ordval.

Visa signatur

kristnjov, AMMM honorary bat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kristnjov
Jag har en exakt likadan hårddisk som aXioN köpte och har inga som helst problem... Förresten, "smattrande ljud" är nog ett bra ordval.

Nä alal behöver inte ha problem, har en 120gigare som fungerar bra. Men om man mins hur hållbara 75gxp och diskarna va så kan man ju bli lite orolig.

Visa signatur

Xp1700@500mhz 1,1v pasiv kylning.
Radeon8500 pasiv kylning
Kd7-raid m.m

Permalänk
Medlem

mina kracha efter ca 3veckor efter det så kracha de 1 gång i veckan ..
(jag tappa bort garantin oxå för att jag va så arg)

men men om de börjar låta så e de ÖVER!!!

Permalänk
Medlem

Jag har en 75GXP (IBM), som jag aldrig har haft problem med... Förrens den dagen då jag lånade en kompis NYA 80 gigs 120 GXP som jag satte in som slave.. visst först funkade allt frid och fröjd, men ganksa snart började det komma konstiga ljud från min _gamla_ hårddisk. Jag spelade in dem, så är det någon som vill lyssna så lägger jag upp det (behöver redigera först)

Hursomhelst så blev det bara värre och värre, och till slut blev en fil korrupt, för det var inte bara en massa ljud, utan den slutade läsa och sånt, så jag fick ominstallera windows.

Men tänkter ni nu, köpte han en ny disk?
Nej, jag tog BORT 120GXParen och allt funkade hur perfekt som helst, och har gjort ever since. Nu har jag en ny dator, men i den sitter det en Maxtor...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nöbbe
Jag har en 75GXP (IBM), som jag aldrig har haft problem med... Förrens den dagen då jag lånade en kompis NYA 80 gigs 120 GXP som jag satte in som slave.. visst först funkade allt frid och fröjd, men ganksa snart började det komma konstiga ljud från min _gamla_ hårddisk. Jag spelade in dem, så är det någon som vill lyssna så lägger jag upp det (behöver redigera först)

Hursomhelst så blev det bara värre och värre, och till slut blev en fil korrupt, för det var inte bara en massa ljud, utan den slutade läsa och sånt, så jag fick ominstallera windows.

Men tänkter ni nu, köpte han en ny disk?
Nej, jag tog BORT 120GXParen och allt funkade hur perfekt som helst, och har gjort ever since. Nu har jag en ny dator, men i den sitter det en Maxtor...

Hmm jag hadde ett liknande problem jag hadde en Seagate Barracuda IV 80GB i och kopplade in min IBM GXP60 40gb som slave då försvann C: bootsektor.
Men jag misstänker åxå det kan vara viadrivrutinerna som gjorde nått.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorling
mina kracha efter ca 3veckor efter det så kracha de 1 gång i veckan ..
(jag tappa bort garantin oxå för att jag va så arg)

men men om de börjar låta så e de ÖVER!!!

Hur tappar man bort garantin?

Det enda du behöver för att skicka den till IBM är själva disken och S/N till den.

Permalänk
Medlem

jag vet men jag kunna inte skicka tillbax den till db.com
men jag har redan skcka den till ibm