Hjälp mig med installation av PSUn, tack!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med installation av PSUn, tack!

Håller på att bygga en dator, är så gott som klar. Jag är lite osäker kring PSUn.
PSUn har ju en 120 mm fläkt, men det ska väl inte gå någon sladd från någon av moderkortets sys_fan- eller pwr_fan-utgångar till psun?
Vad är pwr_fan till för egentligen? pwr_fan har 4 pins..
Jag har två 120mm fläktar, en i fronten och en längst bak, båda kopplade till sys_fan båda 3 pins.
Första gången jag sätter ihop en dator f.ö.

Kan ju skriva vart jag har dragit alla sladdar så att någon vänlig själ kan kontrollera att det inte är fel
24 pin till moderkortet. (Går ju inte att ta fel på den)
4 pin 12V till moderkortet. (Den nära processorn)
6 pin 12V pci-e x2 till grafikkortet.
Sata till hårddisken.
Tror det var allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JarVis:

Håller på att bygga en dator, är så gott som klar. Jag är lite osäker kring PSUn.
PSUn har ju en 120 mm fläkt, men det ska väl inte gå någon sladd från någon av moderkortets sys_fan- eller pwr_fan-utgångar till psun?
Vad är pwr_fan till för egentligen? pwr_fan har 4 pins..
Jag har två 120mm fläktar, en i fronten och en längst bak, båda kopplade till sys_fan båda 3 pins.
Första gången jag sätter ihop en dator f.ö.

Kan ju skriva vart jag har dragit alla sladdar så att någon vänlig själ kan kontrollera att det inte är fel
24 pin till moderkortet. (Går ju inte att ta fel på den)
4 pin 12V till moderkortet. (Den nära processorn)
6 pin 12V pci-e x2 till grafikkortet.
Sata till hårddisken.
Tror det var allt.

Du behöver inte koppla något till PWR_FAN. Det är inte många PSUs som faktiskt ska kopplas till den, kanske 0.1% av de som säljs nu.

Allt du har kopplat låter rätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör använda alla 8 stiften till CPU-kontakten om det finns, speciellt om du har en lite mer strömkrävande processor eller tänker överklocka.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du bör använda alla 8 stiften till CPU-kontakten om det finns, speciellt om du har en lite mer strömkrävande processor eller tänker överklocka.

Jo jag vet, men moderkortet har bara en 4 pins ingång