rädda min externa hårddisk?

Permalänk
Medlem

rädda min externa hårddisk?

hej jag har köpt mig en hårddisk för ca 2 månader sedan som jag har i princip hela mitt digitala liv på... som bilder från när jag var liten och diverse annat... och nu får jag upp:

you need to format the disk in drive K: before you can use it

jag kan helt enkelt inte komma in på hårddisken... och då får jag två val

Format disk eller cancel.

då trycker jag cancel... för jag vill inte förlora det jag har på hårddisken
då kommer ett annat meddelande upp:

K:\ is not accessible.

The volume does not contain a recognized file system.
please make sure that all required file system drivers are loaded en that the volume is not
corupted.

finns det något sätt att fixa detta eller är det en formatering som gäller?
hårddisken är en verbatin på 1tb och jag har laggt in ca 500 gigabyte på den
tacksam för svar

// NAMLAX

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog fel i filsystemet, det går att kopiera över filerna till en annan disk via ett recoveryprogram

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jo jag laddade ner ett program... men jag har ca 15 gig med bilder som jag har döpt.. och de blir döpta till file 1, file 2 o.s.v
så jag hade föredragit om det gick att fixa... nu har jag i alla fall lärt mig att inte köpa budget saker i alla fall :/ the hard way om man säger så

Permalänk
Permalänk
Medlem

jag testade att köra det innan men den kan inte ens se hårddisken... jag kan se den om jag går in i "Dator" men jag kan inte se den i programmet

Permalänk
Medlem

Formatera inte om än... Du kan ta hårddisken och sätta i datorn utan kabinetten och kopiera över allt, sen när allt är sparat på main disken kan du sätta tillbaka den i kabinetten och formatera den

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

det värsta är att min interna hårddisk är på 500 gigabyte... och jag har ca 500 gig som är upptaget på den externa... = inte tillräckligt med plats

betyder det att det bästa jag kan göra nu är att: spara det som är viktigast och glömma resten och formatera eller finns det något sätt överhuvud taget som kan nöjligtvis fixa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAMLAX:

det värsta är att min interna hårddisk är på 500 gigabyte... och jag har ca 500 gig som är upptaget på den externa... = inte tillräckligt med plats

betyder det att det bästa jag kan göra nu är att: spara det som är viktigast och glömma resten och formatera eller finns det något sätt överhuvud taget som kan nöjligtvis fixa detta?

Det finns hårddiskar att köpa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAMLAX:

det värsta är att min interna hårddisk är på 500 gigabyte... och jag har ca 500 gig som är upptaget på den externa... = inte tillräckligt med plats

betyder det att det bästa jag kan göra nu är att: spara det som är viktigast och glömma resten och formatera eller finns det något sätt överhuvud taget som kan nöjligtvis fixa detta?

finns väll backup sighter. alltså hemsidor där du kan ladda upp saker för att spara det. men jag skulle satsat på ett ordentligt recovery

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

det slutade med att jag formaterade den... jag använde ett program som kallas program data recovery... och den kunde hitta mina foton så nu idag har jag suttit i ca sju timmar och döpt om kort som fick filnamnen: file 1, file 2 och så vidare... ca 35 000 kort på sju timmar... måste vara något av det tråkigaste jag har gjort

Permalänk
Rekordmedlem

Jasså tråkigt ? Men nu kommer du nog att göra backup på det som är viktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ja jag har lärt mig den hårda vägen haha