Varför är microcar/mopedbil så dyrt och var köper man dessa "billigt" ?

Permalänk

Varför är microcar/mopedbil så dyrt och var köper man dessa "billigt" ?

Tjenare, fyller snart femton och går i tankarna om en microcar/mopedbil Är ju nice att ha till träningar etc när vädret är skit, men om man kollar på nätet så är ju det extremt höga priser. Och jag förstår inte varför? Vad gör att dom är så dyra egentligen? Och när jag ändå frågar vad tycker ni om mopedbil, är det värt att köpa en och var hittar men dessa till humana priser. Har ni några övriga tips och tankar att dela med er utav ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Dom är dyra för att dom som köper dem får statligt stöd för det.... Dvs folk som av olika skäl inte får köra vanlig ....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Min teori att de är så dyra är att de säljer, även fast de är dyra. Farsan köpte en sån i slutet av sommaren till framförallt mina brorsor, själv letar jag riktig bil. Ingen aning om årsmodell, men den kostade mellan 40-50lax på Blocket.

Man har ju åkt med brorsan ett par gånger och blir alltid slagen av hur usel kvalitén är, många gånger frågar jag mig själv om de driver med en.. allt är av bräcklig plast, högtalarna skramlar när de används och ställer mig frågande angående säkerheten.
Motorn i sig verkar vara fin, men variatorn verkar käka remmar eftersom toppfarten har sedan inköpet sjunkit hela tiden..

Om det är värt det? Det är upp till var och en, men har man tagit körkort för moped så visst kan det vara skönt att slippa regnet och allmänt bekvämare och framförallt utrymme för saker gentemot en "skoter" eller vad de kallas samt låtsas-cross.

Hur är det med epa? Borde ju vara bra mycket säkrare och mer värt antar jag.

Jaja, hoppas detta gav något iallafall!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Skrivet av Lopphunden:

Min teori att de är så dyra är att de säljer, även fast de är dyra. Farsan köpte en sån i slutet av sommaren till framförallt mina brorsor, själv letar jag riktig bil. Ingen aning om årsmodell, men den kostade mellan 40-50lax på Blocket.

Man har ju åkt med brorsan ett par gånger och blir alltid slagen av hur usel kvalitén är, många gånger frågar jag mig själv om de driver med en.. allt är av bräcklig plast, högtalarna skramlar när de används och ställer mig frågande angående säkerheten.
Motorn i sig verkar vara fin, men variatorn verkar käka remmar eftersom toppfarten har sedan inköpet sjunkit hela tiden..

Om det är värt det? Det är upp till var och en, men har man tagit körkort för moped så visst kan det vara skönt att slippa regnet och allmänt bekvämare och framförallt utrymme för saker gentemot en "skoter" eller vad de kallas samt låtsas-cross.

Hur är det med epa? Borde ju vara bra mycket säkrare och mer värt antar jag.

Jaja, hoppas detta gav något iallafall!

Tack för svar, har kollat på en sån här http://www.blocket.se/halland/Suzuki_Vitara_X_90_A_traktor_Ta... vad tror ni om det ?:)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Tack för svar, har kollat på en sån här http://www.blocket.se/halland/Suzuki_Vitara_X_90_A_traktor_Ta... vad tror ni om det ?:)

Men snälla nån, 70 lök för en traktor?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Men snälla nån, 70 lök för en traktor?

Går säkert få ner det.

edit: vi tar det även på farsans firma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det är upp till dig att avgöra om de är värt de summorna men en äldre och mer praktisk och framförallt billigare skulle la inte vara så dum http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Transit_37770096.htm?ca=1...
eller något volvo bygge kan inte tänka mig att dom tar 70k för såna i alla fall.
Men det passar ju inte alla

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det låter som fruktansvärda summor när man själv köper 2 bilar för totalt 2300 kr. Min 2008 crown vic fick jag hem för ca 40k.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom det är få som kan tänka sig att köpa en så blir priserna höga. Bara de som verkligen behöver en köper en och då blir det en prislapp därefter. Produktionen blir låg, då blir det dyrt.

Att masstillverka något är oftast billigare per enhet.

Ett exempel:
Här är två likartade produkter där den ena är en "nettop" och den andra är en netbook, i processorhastighet osv är de lika men netbooken har ju exempelvis skärm, tangentbord, touchpad osv osv som säkert kostar. Ändå är netbook billigare. Kanske beror det på att den tillverkas i en högre volym.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=706536
www.prisjakt.nu/produkt.php?p=627251

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Tycker ändå det låter som fruktansvärda summor när man själv köper 2 bilar för totalt 2300 kr. Min 2008 crown vic fick jag hem för ca 40k.

Kan inget annat en att hålla med dig + att a-traktorerna drar fruktansvärt mycket soppa. Sen dem flesta som är ombyggda är fixade av någon 15 åring som inte vet vad han sysslar med.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ett givet val att köpa en A-traktor.
Du kan köpa en hyfsad 740/940 för ca. 1/3 av vad en s.k mopedbil kostar, och den är både mer krocksäker och mer driftsäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan:

Jag tycker det är ett givet val att köpa en A-traktor.
Du kan köpa en hyfsad 740/940 för ca. 1/3 av vad en s.k mopedbil kostar, och den är både mer krocksäker och mer driftsäker.

Bönderna åker a-traktor, vi andra åkte motorcykel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Bönderna åker a-traktor, vi andra åkte motorcykel.

Nja, vi andra åkte tunnelbana.

Permalänk
Medlem

En mopedbil kostar som den gör eftersom det är hantverk i små serier. Svårare än så är det inte.

En mopedbilstillverkares försäljningssiffror är en fjärt i rymden jämfört med vad en "riktig" biltillverkare spottar ut. Detta gör att man inte kan pressa priset på varken tillverkningskostnaden eller komponenter/underleverantörer.

Då Fiat tar fram en ny småbil är det mer eller mindre garanterat att den kommer att sälja typ fyra miljoner exemplar innan det är dags att lägga ner den. En stor del av komponenterna som knappar, inredningsdetaljer, sidoblinkers, fönsterhissmotorer, värmepaket, framvagnsdelar och mycket mycket annat kan man tillverka i ännu större serier eftersom man givetvis har sett till så samma komponent går att använda i flera av märkets andra modeller. Då säger det ju sig självt att man kan få ner priset.

Mopedbilstillverkarna har heller inga resurser att lägga på att utveckla säkerhet, tekniskt raffinemang, väghållning och sånt. Det kommer att bullra, skramla och vibrera fast du köper den dyraste mopedbilen på marknaden och krockar du så blir det bara skrot kvar av både dig och ditt fordon. Man ska INTE tro att en mopedbil på något som helst plan är lika säker som en riktig bil.

Man ska dock komma ihåg att målgruppen för mopedbilar är såna som av olika orsaker inte kan få bilkörkort. Då är ju mopedbil trots allt ett säkrare och bekvämare alternativ till en vanlig moped.

Nu bor jag i fel land för att känna till nåt vidare om A-traktorer men är det inte så att en A-traktor i lagligt utförande i princip är okörbar, i praktiken? Är det inte nåt sånt att den inte får göra mer än 30-35km/h på högsta växeln vid det varvtal som ger maxvrid? På en vanlig 740 betyder det då att man åker omkring i 35km/h med motorn vrålande på 5000 varv. Låter som det vore kul i ungefär 50 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Nu bor jag i fel land för att känna till nåt vidare om A-traktorer men är det inte så att en A-traktor i lagligt utförande i princip är okörbar, i praktiken? Är det inte nåt sånt att den inte får göra mer än 30-35km/h på högsta växeln vid det varvtal som ger maxvrid? På en vanlig 740 betyder det då att man åker omkring i 35km/h med motorn vrålande på 5000 varv. Låter som det vore kul i ungefär 50 meter.

Du har helt rätt. En A-traktor ska gå max 33 Km/h på 90% av maxvarv (max effekt), vilket man uppnår genom att ha dubbla växellådor eller nerdrevad bakaxel.
Men det är ju som du säger omöjligt i praktiken, så man har ju oftast en växellåda som är spärrad på 1,2 & R, och sen en varvtalsregulator som är spärrad på runt 2000RPM, det går inte genom besiktningen men allt som oftast så brukar inte polisen bry sig om det, bara den går i 30 om/när de provkör.
Sen finns det ju olika poliser så klart.

Däremot tycker jag det är absolut ett bättre val att köpa en A-traktor en än mopedbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan:

Däremot tycker jag det är absolut ett bättre val att köpa en A-traktor en än mopedbil.

Bäst för oss andra är väl om det finns så få av bådadera som möjligt. En bil som kryper runt i 30 är ju en trafikpropp utan dess like. Jordbrukstraktorer gör ju iallafall nån nytta så dom har jag inget enot men mopedbilar skulle jag inte sörja om dom försvann från jordens yta.

</rant>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lopphunden:

Min teori att de är så dyra är att de säljer, även fast de är dyra.

Någon som kan ekonomi!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Någon som kan ekonomi!

Efter många års forskning och analyser av marknadsföring så kom jag fram till denna slutsats.

Hehe.. ganska så uppenbart!

Dold text
Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

En anledning till att mopedbilar är så dyra är att de får väga max 350 kg. Kräver avacerade lösningar för att få med allt man vill ha och samtidigt klara viktkravet.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Inaktiv

För 70'000kr kan du åka kommunalt i ca 14 år.

Om det nu är så jobbigt att ta sig till tränigen när det är dåligt väder ta bussen...Verkar inte riktigt som din syn på pengar är helt sund heller eftersom "det är bara att ta den på farsans firma" Imo kommer du ångra dig rejält om tre år när du inser att du kan få en riktig och bra bil för den summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

En anledning till att mopedbilar är så dyra är att de får väga max 350 kg. Kräver avacerade lösningar för att få med allt man vill ha och samtidigt klara viktkravet.

Avancerade lösningar? Du menar att karossen består av ett gnisslande glasfiber/plastskal istället för en riktig bils självbärande kaross med krockzoner osv.

Jag provkörde en riktigt fin Ligier X-too för ett par år sen. Den kändes som en småbil tills jag startade den. Fjärrlås, elhissar, helskinnsinredning, stereo osv. Då jag vred om nyckeln ersattes bilkänslan av... tja... en åkgräsklippare med vibrerande och gnisslande glasfiberskal runt är ganska nära sanningen.

Permalänk
Medlem

Ett enkelt svar på varför mopedbilar är dyra: Det är dyrt att göra en bil i bara plast och kolfiber, då de bara får väga upp till 350 kg.
Det är inte många som tillverkar dem, inte många som importeras till Sverige. Jag har hört att det ska vara betydligt mycket billigare i länder där de faktiskt används mycket. Som till exempel: Japan, Frankrike osv.
Om ni har fått läsa samhällsekonomi i skolan har ni troligen hört talas om att priset på en vara avgörs av hur många som säljer det, och hur många som vill ha det(+tillverkningskostnaden såklart).

Det är ganska simpelt.
Själv letar jag efter begagnade just nu, då de drar lite bensin och går att köra på vintern.

Visa signatur

CPU: Ryzen 1700x med be quiet! Pure Rock | GPU: 2x GTX 760 2GB i SLI | RAM: 16GB DDR4 | OS: Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toimi:

Ett enkelt svar på varför mopedbilar är dyra: Det är dyrt att göra en bil i bara plast och kolfiber, då de bara får väga upp till 350 kg.
Det är inte många som tillverkar dem, inte många som importeras till Sverige. Jag har hört att det ska vara betydligt mycket billigare i länder där de faktiskt används mycket. Som till exempel: Japan, Frankrike osv.
Om ni har fått läsa samhällsekonomi i skolan har ni troligen hört talas om att priset på en vara avgörs av hur många som säljer det, och hur många som vill ha det(+tillverkningskostnaden såklart).

Det är ganska simpelt.
Själv letar jag efter begagnade just nu, då de drar lite bensin och går att köra på vintern.

Förlåt för det här, men jag måste ändå få gratulera till årets necropost=) Att du sen lyckas upprepa EXAKT samma saker som alla redan sagt gör det hela ännu bättre...

Permalänk
Skrivet av anon136741:

Förlåt för det här, men jag måste ändå få gratulera till årets necropost=) Att du sen lyckas upprepa EXAKT samma saker som alla redan sagt gör det hela ännu bättre...

Nä, finns en 8år gammalt tråd på konsumet tjosan..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB